Mikä ammatti tämmöselle ihmiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voikauihistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voikauihistus

Vieras
Tuli mieleen tosta toisesta ketjusta, jossa kysyttiin ammattia "tyhmälle ihmiselle". Mun mies ei ole tyhmä, ainakaan kokonaisuutena, mutta jotenkin käsittämättömän "vaillinnainen". Pätkäduuneja tehny ikänsä ja ollut aika tyytymätön. Se kysyy multa, että mitä se voisi tehdä. Ikää sillä jo 35v:

Mikä ammatti miehelleni?

-Ei ole kokonaisvaltaisesti älykäs. Heittelyä kyvyissä. Läpäissyt Mensan testin (siis sen aidon, mutta ei ole liittynyt Mensaan), mutta tuntuu että oppimiskyky todella heikko. Vaikeuksia ymmärtää yksinkertaisiakin ohjeita.

- Toisaalta matemaattisesti lahjakas, mutta ei opi asioita normaalisti. Lukiossakin oli tavallisessa opetuksessa suurissa vaikeuksissa, mutta kirjoitti silti pitkästä matikasta laudaturin. Yliopistossa sitten oli ihan kuutamolla.
- Kielellisesti lahjakas omassa kielessä. Verbaalinen ja osaa kirjoittaakkin. Vieraat kielet todella hankalia. Englantia osaa tankeromeiningillä, mutta ei vaan opi ääntämään oikein. Ruotsia lausuu paremmin, mutta osaa muuten huonommin. Saksan lausunta parasta (se on helppo kieli), mutta osaaminen minimaalista.

-Lahjakas tai luova? Ihan mahdoton sanoa. Periaatteessa liiankin luova, mutta toisaalta jos sen pitää luoda jotain niin ei keksi mitään. Piirtäminen ja maalaaminen ihan nollaa. Käden taidot nollaa. Käytännöllisyys nollaa. Osaa vaihtaa talvirenkaat ja lampun autosta.

en haluaisi mitään kamalan huono palkkaista työtä...
taitaa olla toivo menetetty kun ikääkin jo kohta 35.

Ukko aloittanut siis aikoinaan monet opistot (yliopisto, aikuisopisto). Kaikki jäi kesken paitsi että jonkun varastonhoitajan tutkinnon teki. Mutta ei sillä töitä saa, ei ainakaan mitään fiksua.

Mä luulin ennen että oppimiskyky ja älykkyys korreloi. Mutta mun miehessä nuo asiat korreloivat käänteisesti. Ihme juttu. Pahinta on se, että pojissamme on samoja piirteitä. Älykkäitä, mutta kaikki pitää tehdä eri tavalla...

Miehes on tyhmä. Suurinta tyhmyyttä on se, että ei osaa käyttää lahjojaan. Mulla ei oo ollu mitään lahjoja mutta olen ollut sitkee ja ahkera ja saavuttanut paljon.

Onko sillä ADD tai ADHD? Minä olen kanssa tommoinen, älykäs, mutta ADD:n takia on mennyt hommat puihin. Nyt olisi tarkoitus saada ensimmäistä kertaa koulu käytyä loppuun asti ja saada ihan asiallinen työ. Eikä onnistuisi ilman lääkitystä, ei tosiaankaan!

Vaikuttais olevan perinteinen saamaton laiskimus.

Mieluummin ahkera ja ns. tyhmä, kuin laiska ja ns. viisas.

Itse katselin tuollaista luuseri-miestä pari vuotta, mutta ei vain kestänyt hermo kun mies oli kertakaikkiaan aivan liian viisas tekemään töitä :rolleyes: Kuulemma riitti että on taiteilija, ja taiteilija kun EI VAIN VOI tehdä tavallisen alhaisen ihmisen töitä.
Eikä tietenkään ollut pahitteeksi että isi ja mummo maksoivat ihan kaikki menot, hävetti oikein tuo meininki.

Asberger ei ole missään nimessä, mutta ADD varmastikkin on. Mutta kun ei se enää auta vaikka sen tietää. Se helpottaa, mutta ei se mitään auta. Perustoiminnoissa ihan ok. Lääkkeeitä koittanut ja ne toimii jotenkuten mutta pää ei kestä säännöllistä käyttöä.

Niin en mä tiedä onko se laiska. Kyllä se duuneja painaa ihan hullun lailla välillä. AMK:ssakin opiskeli työn ohessa ja suoritti opinnot melkien loppuun todella nopeasti (ottaen huomioon että teki kokopäivätöitä).

Sitten lopputyöhön tyssäsi totaalisesti. Ei vaan osaa... Ja mäkään en osaa auttaa.

Sosiaalisesti... tosi vaikee sanoa. Oli nuorempana suorastaan huikea luomaan kontakteja (ennen Facebuukkeja). Oli sellainen ihminen jota kaikkien oli helppo lähestyä, suorastaan rakastettava. Mutta ei koskaan kyennyt/halunnut ylläpitää näitä ihmissuhteita ja nykyisin kavereita todella vähän. Että sosiaalisesti aika kaksijakoinen. Uusilla työpaikoilla kyllä nopeasti pääsee sisään, että se ei ole ongelma.

Vaikuttais olevan perinteinen saamaton laiskimus.

Mieluummin ahkera ja ns. tyhmä, kuin laiska ja ns. viisas.

Itse katselin tuollaista luuseri-miestä pari vuotta, mutta ei vain kestänyt hermo kun mies oli kertakaikkiaan aivan liian viisas tekemään töitä :rolleyes: Kuulemma riitti että on taiteilija, ja taiteilija kun EI VAIN VOI tehdä tavallisen alhaisen ihmisen töitä.
Eikä tietenkään ollut pahitteeksi että isi ja mummo maksoivat ihan kaikki menot, hävetti oikein tuo meininki.

Mun mies ei missään nimessä ole tuollainen. On siis tehnyt kaikenlaisia duuneja aina. Ja ei ole vanhemmiltaan ruinannut. Koulut on vaan jääneet kesken.

Mua ei haittais vaikka ukko tekis näitä pätkäduuneja lopun ikänsä. Mutta kun se vaan on niin rankkaa aina mennä uuteen duuniin ilman mitään varmuutta. Ja toiseksi musta tuntuu, että vähän menee resursseja hukkaan kun hänenkaltainen tekee jotain varastoduuneja. Olkoon sitten ylimielisesti sanottu, mutta näin vaan aattelen.

Mitäs jos mies kokeilisi sen AMK-tutkinnon saada revittyä kasaan? Apuja opolta, opettajilta jne. Jos on kerran ADD, niin kannattaa se tuoda esille ja pyytää tukea opiskeluun.

[QUOTE="vvieras";28280642]Mitäs jos mies kokeilisi sen AMK-tutkinnon saada revittyä kasaan? Apuja opolta, opettajilta jne. Jos on kerran ADD, niin kannattaa se tuoda esille ja pyytää tukea opiskeluun.[/QUOTE]

Kaikkihan on kasassa ollut jo vuosia, paitsi lopputyö.

[QUOTE="vvieras";28280642]Mitäs jos mies kokeilisi sen AMK-tutkinnon saada revittyä kasaan? Apuja opolta, opettajilta jne. Jos on kerran ADD, niin kannattaa se tuoda esille ja pyytää tukea opiskeluun.[/QUOTE]

Ei noi helkkarin AMk-ihmiset tiedä mistään add:istä. Ne osaa vaan sanoa että niskasta kiinni. Jossain voi olla joku erityistapaus mutta yleensä ei.

[QUOTE="ap";28280653]Kaikkihan on kasassa ollut jo vuosia, paitsi lopputyö.[/QUOTE]

Niin niin, sen lopputyön jos riipisi kasaan...

Onko se miehesi edes kysynyt opettajiltaan asiasta? Minä sain kyllä tukea ja lisäaikaa ja muutenkin apuja.

ADD.
Itsellenikin suositeltiin jotain käytännönläheistä ammattia ADD.n takia, mutta en ole yhtään käytännöllinen ihminen.
En piirrä, maalaa tai ole käsistäni kätevä.
Turhaudun kaikkeen näpertelyyn ja liian helppoon, tyhjänpäiväiseen tekemiseen mitä voi tehdä pienelläkin aivokapasiteetilla(kuten iso osa ammattikoulujen tutkinnoista)..
Olen verbaalisesti lahjakas, rakastan kirjoittamista ja lukemista mutta mm. tarkkaavaisuudensäätely ja asioiden aikaiseksi saaminen/loppuunvienti tuottaa pahoja ongelmia.

[QUOTE="vieras";28280722]ADD.
Itsellenikin suositeltiin jotain käytännönläheistä ammattia ADD.n takia, mutta en ole yhtään käytännöllinen ihminen.
En piirrä, maalaa tai ole käsistäni kätevä.
Turhaudun kaikkeen näpertelyyn ja liian helppoon, tyhjänpäiväiseen tekemiseen mitä voi tehdä pienelläkin aivokapasiteetilla(kuten iso osa ammattikoulujen tutkinnoista)..
Olen verbaalisesti lahjakas, rakastan kirjoittamista ja lukemista mutta mm. tarkkaavaisuudensäätely ja asioiden aikaiseksi saaminen/loppuunvienti tuottaa pahoja ongelmia.[/QUOTE]

Mun miehessä on vähän sama piirre. Eli jotkut neuvoo että pitäis olla käytännönläheinen ammatti. Mutta kun mies ei ole alkuunkaan käytännöllinen ja yleensä kiinnostunut asioista teoreettisella tasolla. Ei vaan sitten keskittymiskyky ja muut seikat riittäneet yliopistossa. Sitten jonkinlaista keskitietä tuossa AMK:ssa yritettiin. Mahtavastihan se meni, mutta tohon sitten tyssäs. On se jo monet lisäajat saanut mutta kun ei niin ei...

No joo. Kuullostat juuri sellaiselta ihmiseltä, jolla on kyllä hankala tässä yhteiskunnassa löytää paikkaa. Niinkuin mun mieskin. Eli on liian älykäs tehdäkseen vain niitä käytännön töitä, mutta sitten taas muiden ongelmien takia ei kykene vaadittavaan pitkäjänteisyyteen muiden asioiden suhteen.

Ja ei mun ukolla ole mitään diagnoosiakaan. Tosin kyllä se joskus kallonkutistajalla kävi, mutta ei se mihinkään johtanut.

Yhteistyössä