Olisitteko te hypänneet nuorena vieraan auton kyytiin?

Olen nyt lukenut tuolla murha.info -sivulla tuota KK:n katoamista koskevan, reilut 400-sivuisen ketjun.

Itse olen saanut hyvin yksiselitteisen "yöelämäkasvatuksen" kotoa:
- vieraiden kyytiin ei pidä mennä yksin
- yöllä ei pidä kävellä yksin, taksilla kotiin jos ei muuten (=tutun kyydillä) pääse
- jos ottaa alkoa, ei aja
- juopuneen kyytiin ei pidä mennä
- baarissa jos on lasin päästänyt silmistään, niin siitä ei enää juoda vaan tilataan uusi drinkki
- ei juoda niin paljoa, ettei pysty pitämään itsestään huolta
- nuorempana asialliset kotiintuloajat, joita noudatettiin
- kavereista pidettävä huolta

Nämä siis koskevat tilanteita, kun on ollut yksin, eli kavereilla eri kotimatka tai ei poikaystävää matkassa joka katsoisi perään.

Mutta näitä päähäni iskostettuja ohjeita noudattamalla ei minulle ole käynyt mitään pahaa. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä tuiki tuntemattomien matkaan kuten ilmeisesti Karoliina Kesti, jolla ei ole ollut laisinkaan itsesuojeluvaistoa, on tehnyt. Muutaman kerran olen nuorena kävellyt yön pikkutunteina baarista kotiin (alle kilometri), ja pelännyt aivan hulluna, vaikka kaikki on sitten loppujen lopuksi mennytkin ihan hyvin ja saanut karistettua perässä juoksijat ja huutelijat kintereiltäni. Yöaikaan sitä vaan alkaa mielikuvitus laukkaamaan.

Mites itsellänne, oletteko olleet "rohkeita" nuoria ja onko teille koskaan käynyt mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Lunatic
On sitä tullut vieraiden kyytiin hypittyä nuorena, yleensä kaverin kanssa, mutta yksinkin. Ja yksinkin yössä liikuttua.
Mentyä vieraisiin kämppiin, jne.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei tuntemattomien kyytiin teininä menty. Enkä muista että kukaan lähipiiristäkään olisi niin tehnyt. Oma porukka kyllä huolehti kaikki mukaan(yleensä jollain oli auto jolla liikuttiin) ja kotiin, harvoin edes yksin liikkuttiin yöaikaan.
Luin myös nuo murha infon sivut. Todella pahalta tuntuu tuo ettei nuorta löydy, voi vain kuvitella omaisten tuskan :(
 
olen saanut loistavan kasvatuksen ja hyvät elämäneväät kotoani ja ollut aina kiltti tyttö. Siltikin nuorempana tuli tehtyä virhearviointeja joskus ( ollut vieraan kyydissä, juonut liikaa.. ) . Ja vähän vanhempanakin ( olen tuonut baarituttavuuden kotiini ja mennyt itse vastaavasti tuntemattoman luo.. )
Onnekseni ei koskaan mitään käynyt..
 
Mä olen ollut nuorempana ihan holtiton. Kävellyt kotiin 15km aamuyöllä viikonloppuisin. Nukkunut puiston huoltorakennuksen katolla viikonloppuna. Lähtenyt outojen tyyppien kanssa yksin jatkoille. Liftannut useita satoja kilometrejä (en tosin koskaan öisin tai humalassa). Harrastanut yhden yön juttuja...

Mitään ei ole koskaan sattunut, mikä on kyllä silkka ihme. Holtittomuus ei johtunut kotikasvatuksen puutteesta.
 
Minunkin kotonani annettiin ihan asiallisia ohjeita, enkä tullut hypänneeksi minkään auton kyytiin. Mutta mistäs sitä tietää, olisiko saattanut joko hypätä auton kyytiin tai tehdä jotain muuta tyhmää jos sellainen "tilaisuus" olisi tullut. Yksin kävelin ainakin kaupungilla yöaikaan.
 
..
on tullut mentyä vieraiden kyytiin, kotiin yms yms. näin aikuisena sitä miettii, että ihme kun ei ole mitään pahaa tapahtunut. ilmeisesti olen kuitenkin osannut katsoa seuran järki päässä.
 
Joskus pitää oikein ihmetellä, miten olen nuoruudestani selvinnyt..
Liftasin ympäriinsä, vietin öitä tuntemattomien luona enkä suinkaan selvinpäin. Jos ei ollut rahaa, sitä hankittiin vähemmän laillisin keinoin. Aina valmiina uusiin seikkailuihin, vaikka henkeni uhalla.

Sitä en vaan ymmärrä, miten mun vanhemmat ei tajunneet totuutta.
 
"Helen"
olisi tullut mieleen lähteä vieraan kyytiin ainakaan yksin, mutta ko. tapauksessa ei tiedä mitä on tapahtunut. Ja voihan joku sut viedä väkiste autoon, joten tätä KK:n juttua on turha meidän arvostella/spekuloida.
 
yhm
Hyppäsin monestikin. Liftasin paljon 16 - 18-vuotiaana, ja joskus muuten vaan hyppäsin jonkun tuntemattoman kyytiin. En edes osannut pelätä mitään, ja ihme, ettei mitään koskaan sattunut. Myös juopuneiden kyydissä olin, ja taisin jopa itsekin ajaa joskus humaltuneena. Monesti myös join itseni umpitunneliin. Ja kotiin kävelin yksin yömyöhällä, jopa junarataa pitkin. Mulla ei todellakaan ollut mitään itsesuojeluvaistoa. Ihmeen täysijärkinen ihminen musta kuitenkin tuli.
 
"jepjep"
Joo, kerran noustiin kaverin kanssa täysin vieraaseen kyytiin. Meinasi tulla ongelmia siinä vaiheessa, kun olivat jättäneet kaverin kyydistä korttelia aikaisemmin pois.
Lopulta pelastuin kuitenkin tilanteesta, kun juoksin miljoonaa karkuun. Sellainen 3 tyypin porukka oli kyseessä, joista yksi oli nainen (epäilen, että tutustuin samaiseen naiseen vuosia myöhemmin, jolloin tämä paljastui narkkariksi, eli oli mahdollista, että olisin tuon kostean illan päätteeksi löytynyt puukotettuna jostain puskista ja ryöstettynä).
 
no voi hyvänen aika sentään
Ihme spekulaatiota toi koko juttu, mutta kommentoin nyt sen verran, että juovuksissa oleva teini, jonka skootteri on kolaroitu ja jolla ei ole aavistustakaan reitistä kotiin, voi pitää kyydintarjoajia suorastaan pelastavina enkeleinä. Inhimillistä. Eikä tosiaan riipu kotikasvatuksesta.
 
vkndfs
Mulle kyllä neuvottiin kaikki mahdollinen, mutten mitään uskonut. Ei mulla ollut nuorena mitään itsesuojeluvaistoa, menin yksinkin vieraiden ihmisten mukaan, vedin niiden tarjoamia juomia ja muita aineita ym.ym.. Tsägä kävi ettei mitään kauhean pahaa tapahtunut. Ei mun mielestä kuitenkaan voi syyttää Kestiä siitä että oma syy kun lähti vieraiden mukaan (muuten...älä usko kaikkea mitä murhainfon nörtit fantasioivat).
 
Lunatic
Mä olen ollut nuorempana ihan holtiton. Kävellyt kotiin 15km aamuyöllä viikonloppuisin. Nukkunut puiston huoltorakennuksen katolla viikonloppuna. Lähtenyt outojen tyyppien kanssa yksin jatkoille. Liftannut useita satoja kilometrejä (en tosin koskaan öisin tai humalassa). Harrastanut yhden yön juttuja...

Mitään ei ole koskaan sattunut, mikä on kyllä silkka ihme. Holtittomuus ei johtunut kotikasvatuksen puutteesta.
Peesi.:xmas:
Mutta ton huoltorakennuksen katon voi vaihtaa lämpimään pankkiautomaattiin tai kadun varren ovisyvennykseen, autiotalon vinttiin jne.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
bud
Olin kyllä tyhmän rohkea, mutta oli mulla tuolla takaraivossa äidin opetukset jotain aikaan saaneet. Koskaan en mennyt vieraan kyytiin, enkä koskaan ole edes kokeillut mitään huumeita, en edes pilveä.
 
[QUOTE="vieras";24473908]No eiköhän täällä maaseudulla ainakin uskalla kävellä yöllä yksin. :)[/QUOTE]

Minusta on muuten huomattavasti pelottavampi ajatus kävellä yksin maaseudulla kuin Helsingissä. Jos maaseudulla se ainoa satunnainen vastaantulija jotain keksii, siinähän virut ja vuodat kuiviin aamuun mennessä. Täällä jos jotain sattuisi olisi ehkä joku silminnäkijä tai saattaisipa päästä sairaalaankin.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
^vierailija^
Itse olin liian nössö alaikäisenä, mutta 18v täytettyäni oli pakko vähä rellestää ja mennä tuntemattomien miesten mukaan. Onneksi ei käynyt huonosti, asiallisia äijiä sillä kertaa.
Mutta heti seuraavana päivänä oli kyllä niin morkkikset ja itseviha päällä ettei toista kertaa ole tarvinnut yhtä tyhmästi tehdä.
Siinä olisi voinut käydä vaikka kuinka huonosti :/ Toivotaan että teinitytötkin seuraavat tätä Karoliinan tapausta ja vähän miettivät ennenkuin kännipäissään menevät tekemään mitään tyhmää ja vaarallista.
 

Yhteistyössä