Olisitteko te hypänneet nuorena vieraan auton kyytiin?

Olen mennyt vieraan kyytiin, yksin ja kännissä. olen mennyt vieraan asuntoon, yksin ja kännissä. Olen tuonut vieraan kotiini, yksin ja kännissä. Olen kävellyt pitkiäkin matkoja keskellä yötä kaupungeissa ja kylillä, yksin ja kännissä.
Täytyy kai olla tyytyväinen ettei koskaan mitään tapahtunut.
 
bud
[QUOTE="vieras";24473945]En ole hypännyt tuntemattomien kyytiin, laivalla kyllä menin outojen hyttiin, joskus jopa kahdestaan. Mitään kamalaa ei koskaan käynyt, mutta siinä on onnea mukana.[/QUOTE]

Ihan kun mun nuoruudesta. Olen tuota myöhemmin miettinytkin, että minkä ihmeen takia sitä laivalla toimi toisin kuin mantereella.. ei mitään itsesuojeluvaistoa, vaikkei mullekaan laivalla pahaa käynyt, niin olis sitä osan voinut jättää tekemättäkin.
 
"vieras"
Minusta on muuten huomattavasti pelottavampi ajatus kävellä yksin maaseudulla kuin Helsingissä. Jos maaseudulla se ainoa satunnainen vastaantulija jotain keksii, siinähän virut ja vuodat kuiviin aamuun mennessä. Täällä jos jotain sattuisi olisi ehkä joku silminnäkijä tai saattaisipa päästä sairaalaankin.
No kun täällä maaseudulla tuntee suurin piirtein jokaisen ihmisen jo vuosien takaa, niin eiköhän siinä jo silloin tiedä, että millaisista ihmisistä on kysymys.

Ja kyllä se kuitenkin on paljon todennäköisempää, että esimerkiksi jossain Helsingissä satunnainen vastaantulija kävisi kimppuun kuin maaseudulla.
 
dfdf
Kavereiden kanssa liftattiin usein naapurikaupunkiin. Kerran jouduin menemään yksin kyytiin, kun oli kiire töihin aamupostilenkille. Onneksi ei sattunut koskaan mitään ikävää. Liftausreissujen (80-luvulla) ansiosta löysin nykyisen mieheni.
 
"apua"
En mennyt vieraiden kyytiin koskaan yksin. Kaverin kanssa kyllä,mutta silloin 80-luvulla ei nuoriso ollut ihan niin rajua kuin tänään. Nykyään tulee hakatuksi ihan päiväsaikaankin, jos menee huomauttelemaan esim. poikien mopoilusta. Ja naiset raiskataan,kun vaan ovat yksin pimeässä liikkeellä. Baarissakin kun jää hetkeksi yksin pöytään, kun oma mies käy vessassa, niin on vähintäänkin 2 miestä vaatimassa mukaansa hotellihuoneeseen. Ei nainen voi ilman henkivartiaa liikkua missään turvallisesti.
 
-.-
olen saanut loistavan kasvatuksen ja hyvät elämäneväät kotoani ja ollut aina kiltti tyttö. Siltikin nuorempana tuli tehtyä virhearviointeja joskus ( ollut vieraan kyydissä, juonut liikaa.. ) . Ja vähän vanhempanakin ( olen tuonut baarituttavuuden kotiini ja mennyt itse vastaavasti tuntemattoman luo.. )
Onnekseni ei koskaan mitään käynyt..
Ihan kuin minä nuorena.Peesi
 
"vieras"
Nuorempana on tullut lähdettyä vieraan kyytiin ja asunnolle, mutta aina kaverin kanssa.
Meidän porukassa oli aina sääntö ettei kaveria jätetä, varsinkaan humalassa tai iltaisin.
Toimikin jopa yllättävän hyvin, en muista kertaakaan tulleeni esim. juhlimasta yksin kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24473815:
Olen nyt lukenut tuolla murha.info -sivulla tuota KK:n katoamista koskevan, reilut 400-sivuisen ketjun.

Itse olen saanut hyvin yksiselitteisen "yöelämäkasvatuksen" kotoa:
- vieraiden kyytiin ei pidä mennä yksin
- yöllä ei pidä kävellä yksin, taksilla kotiin jos ei muuten (=tutun kyydillä) pääse
- jos ottaa alkoa, ei aja
- juopuneen kyytiin ei pidä mennä
- baarissa jos on lasin päästänyt silmistään, niin siitä ei enää juoda vaan tilataan uusi drinkki
- ei juoda niin paljoa, ettei pysty pitämään itsestään huolta
- nuorempana asialliset kotiintuloajat, joita noudatettiin
- kavereista pidettävä huolta

Nämä siis koskevat tilanteita, kun on ollut yksin, eli kavereilla eri kotimatka tai ei poikaystävää matkassa joka katsoisi perään.

Mutta näitä päähäni iskostettuja ohjeita noudattamalla ei minulle ole käynyt mitään pahaa. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä tuiki tuntemattomien matkaan kuten ilmeisesti Karoliina Kesti, jolla ei ole ollut laisinkaan itsesuojeluvaistoa, on tehnyt. Muutaman kerran olen nuorena kävellyt yön pikkutunteina baarista kotiin (alle kilometri), ja pelännyt aivan hulluna, vaikka kaikki on sitten loppujen lopuksi mennytkin ihan hyvin ja saanut karistettua perässä juoksijat ja huutelijat kintereiltäni. Yöaikaan sitä vaan alkaa mielikuvitus laukkaamaan.

Mites itsellänne, oletteko olleet "rohkeita" nuoria ja onko teille koskaan käynyt mitään?
olen saanu ihan saman kasvatuksen enkä ole koskaan hyppiny (kännissä tai selvinpäin) tuntemattomien kyytiin ja aina oon ollu siinä kunnossa että olen tienny kuka olen, mistä lähössä ja minne menossa.

kavereista piettiin huoli, kukaan ei päässy lähtemään yksikseen minnekkään, aina joku läks mukana jos joku lähti "vaeltelemaan" itekseen.

mutta kyllä niitäkin juttuja tapahtu kun joku tuttava oli ollu vähän liian luottavainen ja sai sitten maksaa turhan kovan hinnan luottavaisuudestaan :( kyllähän noita sinisilmäisiä ja luottavaisia nuoria on ihan joka sukupolvessa, valitettavasti.
 
Olen mennyt vieraan kyytiin, yksin ja kännissä. olen mennyt vieraan asuntoon, yksin ja kännissä. Olen tuonut vieraan kotiini, yksin ja kännissä. Olen kävellyt pitkiäkin matkoja keskellä yötä kaupungeissa ja kylillä, yksin ja kännissä.
Täytyy kai olla tyytyväinen ettei koskaan mitään tapahtunut.
Samanlainen olin minäkin :ashamed:
Eikä auttanut vaikka oli kuin hyvä kasvatus, välillä piti päästä kokeilemaan omia siipiä.
 
[QUOTE="vieras";24473971]
Ja kyllä se kuitenkin on paljon todennäköisempää, että esimerkiksi jossain Helsingissä satunnainen vastaantulija kävisi kimppuun kuin maaseudulla.[/QUOTE]

Helsinki kieltämättä on tuossa listassa korkealla, mutta selvästikään mitään trendiä, jossa suurimmat kaupungit olisivat väkivaltaisempia, en näe. Tämä ei tietysti ole rajattu tuntemattomien päällekarkauksiin kadulla.

T
 
Lunatic
Olin nuorena niin angstinen ja vittuuntunut koko maailmaan, että mua ei paljon haitannut mitkään uhkakuvat. Enemmän taisin ilolla odottaa että joku tuikkais puukolla.
Että ei kyllä tullut mitään pelättyä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24473971]No kun täällä maaseudulla tuntee suurin piirtein jokaisen ihmisen jo vuosien takaa, niin eiköhän siinä jo silloin tiedä, että millaisista ihmisistä on kysymys.

Ja kyllä se kuitenkin on paljon todennäköisempää, että esimerkiksi jossain Helsingissä satunnainen vastaantulija kävisi kimppuun kuin maaseudulla.[/QUOTE]

Todennäköistä on että vastaantulija ei käy kimppuun Helsingissä eikä maaseudulla. Mikä on maaseutu? Nurmijärvi?

Helsingin kantakaupungissa on joka paikassa ihmisiä tai kameroita ja valvontaa. ydinkeskustassa ei voi liikkua mitenkään ilman että joutuu kameraan. Maalla ohikulkija voi olla ihan täysin ulkopuolinen jota muutkaan eivät tunne.
Kadonneet-ohjelmassa suurin osa tapauksista oli haja-asutusalueella asuneiden ihmisten katoamisia jossa olivat katoamishetkellä kulkeneet yksin.
 
Aihetta muuten sivuten, minun on vaikea uskoa että kyytiin olisi vapaaehtoisesti menty ja jätetty koko omaisuus tienposken skootteriin.
Miksei, jos jamppa 1 on sanonut KK:lle että tulee jatkoille, KK sanoo ettei osaa ajaa sinne, jamppa 2 sanoo että hyppää auton kyytiin, että hän ajaa sillä välin skopan paikan päälle. KK kuvittelee siis saavansa tavaransa tuota pikaa. No Jampalla käy pikku tälli ja loppu onkin mysteeriä.
 
Mä olen kerran liftannut, kun olin menossa Mäntsälän keskustasta takaisin koululle Saareen. En tajunnut ollenkaan pelätä. Se, joka otti mut kyytiin, olikin joku uskovainen. Vasta silloin mulle tuli mieleen, että sattuipas sopivasti, sehän olisi voinut olla vaikka joku aivan kamala, raiskaaja tai murhaaja.
 
"noh"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24474154:
Miksei, jos jamppa 1 on sanonut KK:lle että tulee jatkoille, KK sanoo ettei osaa ajaa sinne, jamppa 2 sanoo että hyppää auton kyytiin, että hän ajaa sillä välin skopan paikan päälle. KK kuvittelee siis saavansa tavaransa tuota pikaa. No Jampalla käy pikku tälli ja loppu onkin mysteeriä.
Enpä olisi edesteininä jättäny reppuani Jampan kuskattavaksi varsinkaan, jos repussa olisi ollut lompakkoni.
 
Hra Majuri
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24474154:
Miksei, jos jamppa 1 on sanonut KK:lle että tulee jatkoille, KK sanoo ettei osaa ajaa sinne, jamppa 2 sanoo että hyppää auton kyytiin, että hän ajaa sillä välin skopan paikan päälle. KK kuvittelee siis saavansa tavaransa tuota pikaa. No Jampalla käy pikku tälli ja loppu onkin mysteeriä.
No onhan tuokin jonkinlainen teoria

Tässä mun visio:
Humalainen tyttö oli bussipysäkillä skootterillaan odottamassa viinanmyyjiä. Viinanmyyjät saapuivat paikalle tuolla "bemarilla" ja bemarissa oli joku, jonka tyttö tunsi entuudestaan. Tämä tytölle aiemmin tuttu henkilö totesi tytön olevan senverta kovassa jurrissa, ettei skootterilla ajaminen ole laisinkaan mahdollista ja ehdotti, että tyttö ajaa skootterinsa sivuun isolta tieltä ja pääsisi auton kyydissä jatkamaan matkaansa. Tyttö suostui ehdotukseen ja lähti siirtämään ajaen skootteriaan, törmäten sinne piha-aitaan. Tästä häkeltyneenä ja poliisin tuloa peläten hän riisui kypäränsä ja muut paikalta löytyneet esineet ja hyppäsi bemarin kyytiin.
 
Tulihan sitä liftattua pidempiäkin matkoja ja muutenkin ties kenen kyydissä oltua. On tullut mentyä jatkoille tuntemattomien kans jne. Toki omia lapsia olen varoitellut mutta tiedän kyllä että ainakin yksi teinini on tullut tuntemattomien kyydillä kotiin. Ei niitä varoituksia sillä tavalla tosissaan kai oteta,en itsekään niistä välittänyt silloin nuorena,tein mitä halusin.
 

Yhteistyössä