Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"vii"
Kerro nyt mitä kaikkea se moska on millä suomalaiset miehet on lihonnut?
kaljaa, makkaraa, leikkeleitä, karkkia, pullaa, sipsiä, limsaa, liian suuria annoksia, jne.

Jos meinaat olla nokkela ja löytää yhteisenä tekijänä hiilihydraatin, niin voin kertoa oikean syyn olevan väärät ruokailutottumukset, liikaa kaikkea turhaa, ylipäätään liikaa kaikkea sekä väärää tavaraa.
 
"Nilla"
En karppaa. Painoindeksi on alhainen, joten sitä ei useasta lähteestä lukemani mukaan suositellakaan alipainoisille. Lisäksi taustalla on autoimmuunisairaus enkä tiedä onko sillä vaikutusta ko.dieettiin. En viitsi edes koittaa, koska ei tarvetta. Käyn juoksemassa, ja varsinkin ennen pitkän matkan starttia rankkaan hiilareita.
Onks sulla Snoopy yövaateet?
 
Huom harmaana
No viesti 10 ja 25 ainakin alussa minusta näin viittaavat. Niihin viitataan vissiin muissakin viesteissä.
Minä en näe viestissä nro 25 mitään väitettä että normiruokaa syövä ihminen ei voisi olla terve.

Nro 10 toteaa että "Te jotka väitätte karppausta epäterveelliseksi nin lukekaas vaikka Ruokavallankumous-kirja joka on ruotsalaisen lääkärin kirjoittama ja selittää yksiselitteisesti miksi karppaus on ainoa oikea tapa syödä jos haluaa olla terve. " ehkä vastapainoksi sille että väitetään vhh:n olevan epäterveellinen ruokavalio (mitä se ei ole). Eli ehkä vähän kärjistäen.

Mutta yleisesti ottaen en usko että yksikään vhh:ta noudattava ihminen on sitä mieltä että ns. normiruokaa syövä ihminen ei voisi olla terve ja että hänellä ei voisi olla hyvät veriarvot. Minä en ainakaan usko niin. Itsellänikin on aina ollut mahtavan hyvät veriarvot ja olen ollut terve jo ennen kuin aloitin vhh:n.
 
vhh
[QUOTE="Hilla";24436447]ei voi pitää paikkaansa, ihmisen ruokavalioon kuuluu hiilihydraatit. katso vaikka virallisia suosituksia.
kyllä sekasyöjät ovat terveempiä[/QUOTE]

Virallinen suositus ei ole ajantasalla. Etkö ole lukenut lehtiä? Täällä Ruotsissa ollaan jo menossa virallisissa suosituksissa kohti huonojen hiilarien ja sokerien vähentämistä ja hyvien rasvojen terveellisyyden myöntämistä kohti. Pian meillä Suomessakin:)

Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään jos ihan tarkkoja ollaan. Kun ei ole hiilareita kehossa, rasva ja proteiini toimii luonnollisina energianlähteinä. Kuten ammoisista ajoista lähtien.

Mutta, hyviä hiilareita voidaan toki syödä rajallisesti jos halutaan.
 
fdd
[QUOTE="vii";24436696]kaljaa, makkaraa, leikkeleitä, karkkia, pullaa, sipsiä, limsaa, liian suuria annoksia, jne.

Jos meinaat olla nokkela ja löytää yhteisenä tekijänä hiilihydraatin, niin voin kertoa oikean syyn olevan väärät ruokailutottumukset, liikaa kaikkea turhaa, ylipäätään liikaa kaikkea sekä väärää tavaraa.[/QUOTE]

Yhteinen tekiä ON hiilari.
 
"Hilla"
Virallinen suositus ei ole ajantasalla. Etkö ole lukenut lehtiä? Täällä Ruotsissa ollaan jo menossa virallisissa suosituksissa kohti huonojen hiilarien ja sokerien vähentämistä ja hyvien rasvojen terveellisyyden myöntämistä kohti. Pian meillä Suomessakin:)

Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään jos ihan tarkkoja ollaan. Kun ei ole hiilareita kehossa, rasva ja proteiini toimii luonnollisina energianlähteinä. Kuten ammoisista ajoista lähtien.

Mutta, hyviä hiilareita voidaan toki syödä rajallisesti jos halutaan.
Ruotsalaiset ovat väärässä.
 
karppi
[QUOTE="minä";24436608]En tietenkään, koska ei ravintopyramidi niin ohjeistakaan. Voin silti välillä nauttia ja herkutella, ei ravintopyramidi sitäkään kiellä. Kokonaisuus ratkaisee ja uskon, että moni saisi elämänsä parempaan kuntoon vain pienellä ruokaremontilla, jos ajatuksella katsottaisiin sitä ravintopyramidia.
Tunnesyöminen sen sijaan on pahasta, se kannattaisi useamman ymmärtää.

Kivaa päivänjatkoa myös sinulle.[/QUOTE]

Ravintopyramidi kuitenkin ohjeistaa että hiilareista tulisi saada suurin osa päivän energiasta, ja tässä se kompastuskivi niin monelle piilee. Ne kun eivät sovi kaikille. Monen elimistö ei kestä hiilihydraattimääriä, jotka lähentelee 50% päivän ravinnosta, koska se nostaa ja pudottaa insuliineja liian rajusti tai laukaisee juuri tunnepitoista syömistä, josta seuraa lisää ongelmia. Moni saa myös ihan fyysisiä vaivoja, vatsa-iho- yms ongelmia hiilihydraateista (siis jo määrästä, ei välttämättä edes laadusta). Moni hedelmä on pelkkää sokeria ja leivät samaten, virallisen suosituksen mukaan moni (nykyinen) karppi voi huonosti jo muutamalla leipäpalalla (varsinkin, jos esim takana muita sairauksia, kilpirauhasen vajaa/ylitoimintaa, jotka hyvin yleisiä).

Saat todella olla onnellinen, ettei sinulla ole ollut mitään ongelmia ruoan kanssa. Valitettavasti se on niin monen kohdalla toisin (varsinkin naisten). :) Sen tunnesyömisen aika moni ymmärtää järjellään huonoksi, mutta fyysiset ja henkiset oireet tekevät siitä melko vaikeaa--> karppina taas oireet katoavat--> tunnesyönti poistuu. Joten miksi ei toimisi juuri niin kuin itselle on parasta. Kyllä minäkin söisin muutaman kerran vuodessa oikeaa ruisleipää, (koska se on mielestäni hyvää) jos en siitä oireita saisi (järjetön nälkä, mieliteot, kuin vieroitusoireet). Koska kuitenkin saan, en halua edes sitä yhtä palaa, jos se sotkee oloni viikoksi.

Ja kyllä karppikin herkuttelee ja tekee erilaisia valintoja, mutta useimmiten hiilihydraattitietoisesti. Kuten olen todennut, en ole koskaan syönyt näin hyvin ja monipuolisesti sekä voinut hyvin, kuin karpatessa. Tämä sopii minulle. :)

Halusin vain hiukan selventää. Emme me kaikki ole hirveitä tuomitsijoita, ajan kanssa kai jokainen karppi hiukan rauhoittuu (6v takana) ;)
 
NiceSpirits
[QUOTE="vii";24436696]kaljaa, makkaraa, leikkeleitä, karkkia, pullaa, sipsiä, limsaa, liian suuria annoksia, jne.

Jos meinaat olla nokkela ja löytää yhteisenä tekijänä hiilihydraatin, niin voin kertoa oikean syyn olevan väärät ruokailutottumukset, liikaa kaikkea turhaa, ylipäätään liikaa kaikkea sekä väärää tavaraa.[/QUOTE]

hyvä kun kerroit ;D
 
Cilla.
En minä vaan tiedä, itse ainakin syön kinkkua ja juustoa nykyään paljaaltaan enkä liho :)
suolaa voi kyllä tulla liikaa jos vetää kinkkupaketin kerralla.

Toki jos vetää lauantaimakkaraa pötkön niin se voi olla eri asia (kun siinä on paljon jauhoja ja rasvaa).
Kyllä sä lihota. Syö kilo leikkeleitä päivässä, niinkun 60% suomalaisista ylipainoissita miehistä..Sillä ne on lihonnut..
 
Virallinen suositus ei ole ajantasalla. Etkö ole lukenut lehtiä? Täällä Ruotsissa ollaan jo menossa virallisissa suosituksissa kohti huonojen hiilarien ja sokerien vähentämistä ja hyvien rasvojen terveellisyyden myöntämistä kohti. Pian meillä Suomessakin:)

Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään jos ihan tarkkoja ollaan. Kun ei ole hiilareita kehossa, rasva ja proteiini toimii luonnollisina energianlähteinä. Kuten ammoisista ajoista lähtien.

Mutta, hyviä hiilareita voidaan toki syödä rajallisesti jos halutaan.
Kerro mulle missä virallisessa kanavassa suositellaan suomalaisille huonoja hiilareita tai kovia rasvoja? Kyllä ne toitottavat täysjyvän, puuron ja ruisleivän perään eikä ranskanleivän ja karkkien. Eikä ruokaympyrä ole vain leipää ja perunaa

Suomalaiset ravitsemussuositukset

Ammoisina aikoina ihminen söi kyllä hiilihydraatteja - esim niitä marjoja ja hedelmiä.
 
Viimeksi muokattu:
Hakkaro
[QUOTE="vii";24436764]Se että niitä napsitaan ateroiden välissä suupaloina = turhaa.
Minkä seurauksena oikealla ruoalla syödään jotain vähän sinnepäin = väärin, kun ollaan napsittu leikkeleitä ateroiden välissä.
Ja sitten vähän ajan kuluttua taas käydään napsimassa leikkeleitä = turhaa.[/QUOTE]

mikä niissä lihottaa?
jos ostat halvimpia leikeleitä/makkaroita, niissä on jauhoja seassa..
 
pää puskassa
[QUOTE="Hilla";24436747]Ruotsalaiset ovat väärässä.[/QUOTE]

Joo, ja muu asioissa ajantasalla oleva maailma.

Onneksi että me suomalaiset ollaan niin hiton hyviä. Pää puskassa eiku eteenpäin.

Suomalaisten viranomaisten kumarrus on ihailtavaa. Kuten sikarokotteen yhteydessä nähtiin.
 
"saana"
En minä vaan tiedä, itse ainakin syön kinkkua ja juustoa nykyään paljaaltaan enkä liho :)
suolaa voi kyllä tulla liikaa jos vetää kinkkupaketin kerralla.

Toki jos vetää lauantaimakkaraa pötkön niin se voi olla eri asia (kun siinä on paljon jauhoja ja rasvaa).
No suolan määrä on kauhistuttava plus kaikki koodit ja lisämoska. LIHAA saa etsiä leikkeleistä.
 
"Nilla"
[QUOTE="vii";24436806]Koska niitä syödään turhaa ja ne sekoittavat ateriarytmin, ei tää lukeminen niin vaikeaa voi olla...[/QUOTE]

Niin! pitää syödä pari kunnon ateriaa päivässä.
Mielummin perunaa ja riisiä, koska ne pitää nälän.
 

Yhteistyössä