Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Olen yrittänyt karppausta pariinkin otteeseen. Varmaan olisi ihan hyvä ruokavalio, kun sitä oikein noudattaisi, mutta olen niin huono laittamaan ruokaa (ja laiska), että mulla ruokavalio jää sitten aika suppeaksi.

Niinä kertoina, kun olen jaksanut karpata vähän pidempään, olen kyllä huomannut sen tuomat edut. Olen ollut pirteä ja saanut vuorokauteeni pari tuntia lisää. Kaipaan sitä, mutta kun olen tälläinen laiska kokki, niin eihän siitä silloin mitäään tule, kun pitäisi kaikki lihat marinoida itse, jne.
 
Mep
[QUOTE="minä";24433194]Olen yrittänyt karppausta pariinkin otteeseen. Varmaan olisi ihan hyvä ruokavalio, kun sitä oikein noudattaisi, mutta olen niin huono laittamaan ruokaa (ja laiska), että mulla ruokavalio jää sitten aika suppeaksi.

Niinä kertoina, kun olen jaksanut karpata vähän pidempään, olen kyllä huomannut sen tuomat edut. Olen ollut pirteä ja saanut vuorokauteeni pari tuntia lisää. Kaipaan sitä, mutta kun olen tälläinen laiska kokki, niin eihän siitä silloin mitäään tule, kun pitäisi kaikki lihat marinoida itse, jne.[/QUOTE]

En marinoi mitään lihoja erikseen. Laitan uunivuokaan vihannessekoitusta/ kukkakaalia tms. ja kananfileet päälle. Siinä fileiden päälle parmesania tai homejuustoa/ mausteita mitä tykkää. Maustamattomien suikaleiden päälle heitän pannulle tilkan hunajaa, mausteita ja soijaa.
 
"Anne"
[QUOTE="minä";24433194]Olen yrittänyt karppausta pariinkin otteeseen. Varmaan olisi ihan hyvä ruokavalio, kun sitä oikein noudattaisi, mutta olen niin huono laittamaan ruokaa (ja laiska), että mulla ruokavalio jää sitten aika suppeaksi.

Niinä kertoina, kun olen jaksanut karpata vähän pidempään, olen kyllä huomannut sen tuomat edut. Olen ollut pirteä ja saanut vuorokauteeni pari tuntia lisää. Kaipaan sitä, mutta kun olen tälläinen laiska kokki, niin eihän siitä silloin mitäään tule, kun pitäisi kaikki lihat marinoida itse, jne.[/QUOTE]

Kaupasta muuten saa valmismarinadeja joista valkkaamalla varmasti löytyy se vähiten lisäaineita löytyvä. Itse en marinoi lihoja (paistit, pihvit joita tosi harvoin niin ehkä) enkä syö valmismarinoituja, pidän lihan mausta ihan siltänään enemmän.
 
"Liila"
Ikinä en ole karpannut, vaan syönyt monipuolisesti kaikkea ruokaa. Olin juuri 40-vuotis lääkärintarkistuksessa ja kaikki arvot olivat huippuluokkaa. Lääkäri sanoi olevansa suorastaan kateellinen veriarvoistani.

Normiruoka ja herkuttelu ei ole ainakaan minun terveyttäni vienyt huonompaan suuntaan. Olen ollut terve koko ikäni.
 
Huom harmaana
[QUOTE="Liila";24433274]Ikinä en ole karpannut, vaan syönyt monipuolisesti kaikkea ruokaa. Olin juuri 40-vuotis lääkärintarkistuksessa ja kaikki arvot olivat huippuluokkaa. Lääkäri sanoi olevansa suorastaan kateellinen veriarvoistani.

Normiruoka ja herkuttelu ei ole ainakaan minun terveyttäni vienyt huonompaan suuntaan. Olen ollut terve koko ikäni.[/QUOTE]

Sisälukutaitoa ei kuitenkaan taidettu siellä mitata?
Monet ovat tässäkin ketjussa todenneet että ovat olleet sairaita (diabetes, vehnäallergiat jne) ja ovat ruokavalion avulla saaneet arvot kuntoon eli päässeet oireista eroon. Kukaan ei ole tainnut väittää ettei ns. normiruuallakin voisi olla ihan terve ja hyvinvoiva, mikäli mittana käytetään veriarvoja. Ihmiset on katsos erilaisia, toisilla on sairauksia, toisilla ei ole.
 
Sisälukutaitoa ei kuitenkaan taidettu siellä mitata?
Monet ovat tässäkin ketjussa todenneet että ovat olleet sairaita (diabetes, vehnäallergiat jne) ja ovat ruokavalion avulla saaneet arvot kuntoon eli päässeet oireista eroon. Kukaan ei ole tainnut väittää ettei ns. normiruuallakin voisi olla ihan terve ja hyvinvoiva, mikäli mittana käytetään veriarvoja. Ihmiset on katsos erilaisia, toisilla on sairauksia, toisilla ei ole.
Tässä ketjussa myös on väitetty että "kuvittelee olevansa terve".

Minusta ihan normaaliruokavaliossa (ruokaympyrät, sydän-ohjeet) korostetaan hiilihydraattien laatua (ei valkoista leipää, kuiturikasta sen sijaa), vähäisiä herkkuja, runsaasti kasviksia, laadukkaita rasvoja. Nyt alkaa tuntua, että se mielletään jo karppaukseksi? Ei ruokaympyrää noudattaen voi viljoja syödä isoja määriä, jos seuraa samalla kokonaiskaloreita. Toki hedelmien hiilihydraatteja voi vedellä paljon isompia määriä.
 
Varmasti totta. Mutta tutkimuksien mukaan silti suomalaiset syö sen 300 grammaa lihaa päivässä, minusta se on ihan järjetön määrä...en meinannut uskoa silmiäni kun ton luin! Meillä kun syödään kalaa pari kertaa viikossa niin se tarkottas, et pitäs syödä lihaa sitten parina päivänä jopa 600 grammaa...huh huh.

Juu ja proteiinia saa tottakai monesta muustakin. Taitaa olla vaan niin, että juustot, maitorahkat, kananmunat yms. kuuluvat kohtuullisessa määrin ihan normaalisti sekasyöjienkin ruokavalioon, eli ei tartte erikseen "karpata" syödäkseen näitä.
 
"vieras"
En karppaa,en koe tarpeelliseksi. Olen terve ja hyvinvoiva sekä hoikka ihan "normi"ruuallakin. Syön monipuolisesti kasviksia,marjoja,hedelmiä,jugurttia,täysjyväpastaa,perunaa muutaman kerran kuussa,kanaa,kalaa, vähän punaista lihaa,leipää menee 3-6 palaa päivässä (täysjyvä) ja jotain herkkuakin tulee syötyä oikeastaan joka päivä. Painoni on ollut enimmillään n.62kg,tämä muutama päivä ennen synnytystä. Nyt aamupaino noin 47kg. Ehkä tuo karppaus sopii sellaisille laihduttajille,jotka eivät niin jaksa/halua/pysty harrastamaan liikuntaa.
 
mamukas
Varmasti totta. Mutta tutkimuksien mukaan silti suomalaiset syö sen 300 grammaa lihaa päivässä, minusta se on ihan järjetön määrä...en meinannut uskoa silmiäni kun ton luin! Meillä kun syödään kalaa pari kertaa viikossa niin se tarkottas, et pitäs syödä lihaa sitten parina päivänä jopa 600 grammaa...huh huh.

Juu ja proteiinia saa tottakai monesta muustakin. Taitaa olla vaan niin, että juustot, maitorahkat, kananmunat yms. kuuluvat kohtuullisessa määrin ihan normaalisti sekasyöjienkin ruokavalioon, eli ei tartte erikseen "karpata" syödäkseen näitä.
Suomalainen lihansyöjä syö keskimäärin yli 200 grammaa lihaa ja lihavalmisteita päivässä.
Toiset on sitä mieltä että se aiheuttaa syöpää, toiset ei. Lopullista vastausta ei ole saatu.
 
"vieras"
Sisälukutaitoa ei kuitenkaan taidettu siellä mitata?
Monet ovat tässäkin ketjussa todenneet että ovat olleet sairaita (diabetes, vehnäallergiat jne) ja ovat ruokavalion avulla saaneet arvot kuntoon eli päässeet oireista eroon. Kukaan ei ole tainnut väittää ettei ns. normiruuallakin voisi olla ihan terve ja hyvinvoiva, mikäli mittana käytetään veriarvoja. Ihmiset on katsos erilaisia, toisilla on sairauksia, toisilla ei ole.
Kyllä vaan tässä ketjussa on väitetty, että vain karppaamalla voi olla terve. :D
 
mamukas
[QUOTE="mä";24435350]Ihan älyttömän paljon se silti on, kun miettii miten hyviä kasvisruokia maailma on pullollaan, mutta niitä ei osata tehdä tai syödä.[/QUOTE]

kukaan pärjää 200g lihaa päivässä. mä vedän sen päälle ainakin 500g kasviksia, juustoa jne.
 
"mä"
kukaan pärjää 200g lihaa päivässä. mä vedän sen päälle ainakin 500g kasviksia, juustoa jne.
Eh... kai minä nyt tiedän, ettei sekasyöjän päivän ravinto ole vain 200g lihaa päivässä. Pointti on se, että ruokavalioon saa kertaheitolla vähintään tuplaten vaihtelua, kun tekee useammin kasvisruokia.
Tänään meillä syödään yrtillisiä falafel-pullia, inkivääri-tomaatti-kookoskerma-kastikkeessa. =)
 
"Anne"
[QUOTE="mä";24435350]Ihan älyttömän paljon se silti on, kun miettii miten hyviä kasvisruokia maailma on pullollaan, mutta niitä ei osata tehdä tai syödä.[/QUOTE]

Meillä syödään keskimäärin 100g lihaa per naama päivässä. Joskus osa siitäkin on korvattu, esim soijarouheella. Tänään en syö lihaa ollenkaan koska sitä ei ruualla ole, ei sitä muualtakaan tule.
Kotoa on kyllä oppi näihin "perinneruokiin", jauhelihamakaronilaatikko, jauhelihakeitto, jauhelihamureke, jauheliha sitä ja jauheliha tätä. Siihen päälle kun plussataan se, että yleisesti kasvikset ja hedelmät uppoavat huonosti, eli maha pitää täyttää sillä makaronijauhelihasotkulla ja aamulla, välipaloilla ja iltapalalla leivän käntsällä johon tietty mielellään lätkii mahollisimman paljon makkaraa päälle, niin onko se nyt sitten ihme, jos lihaa menee paljon. (Täysin ot, virallistervellinen ruokavalio ja leipäsuositus riitelevät tosi hyvin keskenään..)
 
Mä silleen "vähän karppaan". En tiedä onko paino pudonnut mutta alun järkyttävän päänsäryn jälkeen olo on piristynyt ja vatsa littanoitunut.

...Paitsi nyt se ei ole enää niin littana kun oon nyt päässyt taas ainakin hetkeksi taas sokerin makuun. Väsyttää kyllä ihan hirveesti kun tullut nyt syötyä enemmän "ei karpisti".

Alunperin halusin vaan huvikseni kokeilla että toimisko sellanen ruokavalio miten. Mä tuppaan olee sellanen ett' itse pitää kokeilla ennen kuin oin johonkin uskoa..

En mä silti miksikään himokarpiksi vois ryhtyä.. Pikkusen vaan kokeilen..
 
Cilla.
[QUOTE="mä";24435400]Eh... kai minä nyt tiedän, ettei sekasyöjän päivän ravinto ole vain 200g lihaa päivässä. Pointti on se, että ruokavalioon saa kertaheitolla vähintään tuplaten vaihtelua, kun tekee useammin kasvisruokia.
Tänään meillä syödään yrtillisiä falafel-pullia, inkivääri-tomaatti-kookoskerma-kastikkeessa. =)[/QUOTE]

jos ei ole muuta tarjolla, noita saa syödä aika paljon että nälkä lähtee.
 
Cilla.
[QUOTE="mä";24435449]Kastikkeen seassa on juureksia sekä kasviksia, lisänä couscous sekä balsamicolla marinoitu salaatti. Voi meitä onnettomia. :'([/QUOTE]

ja kun on syönyt vatsan tayteen. seuraavan tunnin olet ihan vetämättömissä johtuen hiilareista..
 

Yhteistyössä