Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
Eh... kai minä nyt tiedän, ettei sekasyöjän päivän ravinto ole vain 200g lihaa päivässä. Pointti on se, että ruokavalioon saa kertaheitolla vähintään tuplaten vaihtelua, kun tekee useammin kasvisruokia.
Tänään meillä syödään yrtillisiä falafel-pullia, inkivääri-tomaatti-kookoskerma-kastikkeessa.



Missä tuolla lukee että couscous?
Oookei. Kai mä luen taas silmät killissä..ehkä on aika poistua paikalta kun ei tule muuta kuin hätäisesti silmäiltyä ja heittoja heiteltyä..:saint:
 
"Hyrre"
No itse asiassa en ole :D
Ja vaikka ns. hyväkarppaisinkin, en ymmärrä miksi jokaiselle ruokavaliolle pitää olla joku ihme nimi. Mielestäni syön terveellisesti ja sillä selvä, satunnaisesti herkutellen.
Eiköhän jokainen ymmärrä että sokerista ja vehnäjauhoista ei ole hyötyä kenenkään elimistölle.
Mäkään en halua olla ihminen. Miksi kaikilla nisäkkäillä pitää olla jokin nimi?
Mä olen Hyrre, *itku potku*
 
Cilla.
Tänään 13:02#190



"mä"
Vierailija
Eh... kai minä nyt tiedän, ettei sekasyöjän päivän ravinto ole vain 200g lihaa päivässä. Pointti on se, että ruokavalioon saa kertaheitolla vähintään tuplaten vaihtelua, kun tekee useammin kasvisruokia.
Tänään meillä syödään yrtillisiä falafel-pullia, inkivääri-tomaatti-kookoskerma-kastikkeessa.



Tänään 13:04#193



Cilla.
Vierailija
jos ei ole muuta tarjolla, noita saa syödä aika paljon että nälkä lähtee.










Olis varmaan pitänyt arvata pari seuraavaa viestiä, vai?
 
Cilla.
[QUOTE="Anne";24435762]Se että jättää edellä mainitut syömättä ei ole karppausta :D
Hyökkäys falafelien laittajaa kohtaa oli rivien välistä vähän sen oloista, että kyse nimenomaan oli siitä, ettei ruualla ole lihaa.[/QUOTE]

Hän ilmoitti että on ruokana VAAN falafelejä tomaatti kastiikeessa..
 
"vieras"
[QUOTE="Hyrre";24435759]Mäkään en halua olla ihminen. Miksi kaikilla nisäkkäillä pitää olla jokin nimi?
Mä olen Hyrre, *itku potku*[/QUOTE]
Nyyh, syön ruokapyramidin mukaisesti enkä koe sitä minään hyväkarppauksena tai muuna karppihöpötyksenä. Reilusti hyviä rasvoja, vihanneksia, täysjyväviljaa, järkevästi kasvi- ja eläinproteiinia, eikä juuri turhaa höttöä. Nyyh.

 
fdd
[QUOTE="Anne";24435762]Se että jättää edellä mainitut syömättä ei ole karppausta :D
Hyökkäys falafelien laittajaa kohtaa oli rivien välistä vähän sen oloista, että kyse nimenomaan oli siitä, ettei ruualla ole lihaa.[/QUOTE]

Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa (VHH) eli karppauksessa (johdettu englanninkielisestä "low carb"-nimikkeestä) rajoitetaan hiilihydraattien määrää virallisiin ravintosuosituksiin verrattuna.

Pitäskö pitää vielä punasta paitaa ja hankkia jäsenkortti?
 
"Anne"
Hän ilmoitti että on ruokana VAAN falafelejä tomaatti kastiikeessa..
Ehkäpä näin, mutta olen huomannut aikaisemminkin, ettei kaikki ilmoita lisukkeita joita on aina, tyyliin riisit ja salaatit. Eikä kertonut tarkemmin mitä kastikkeessa on, joka selviskin myöhemmin että siinä on kasviksia. Kuka nyt heti alkaa tuosta kiviä heittelemään. Minusta falafelit, salaatti ja kasvistomaattikastike kuullostaa ihan hyvältä ruualta.
 
"Anne"
Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa (VHH) eli karppauksessa (johdettu englanninkielisestä "low carb"-nimikkeestä) rajoitetaan hiilihydraattien määrää virallisiin ravintosuosituksiin verrattuna.

Pitäskö pitää vielä punasta paitaa ja hankkia jäsenkortti?
Kyllä minäkin syön hiilareita, joskus enemmänkin, vaikka en leipää, riisejä makaroneja syö. En voi syödä, mahan takia. Nyt jos väittäisin että karppaan, kun päivittäinen ravinnonsaantini jakautuu 1/3osa proteiinista, saman verran rasvasta ja saman verran hiilareista, niin semmoista himouskovaiskarppaajien kivien heittelyä ei ole ennen nähtykkään.
 
"Emma."
[QUOTE="Anne";24435824]Ehkäpä näin, mutta olen huomannut aikaisemminkin, ettei kaikki ilmoita lisukkeita joita on aina, tyyliin riisit ja salaatit. Eikä kertonut tarkemmin mitä kastikkeessa on, joka selviskin myöhemmin että siinä on kasviksia. Kuka nyt heti alkaa tuosta kiviä heittelemään. Minusta falafelit, salaatti ja kasvistomaattikastike kuullostaa ihan hyvältä ruualta.[/QUOTE]

totkai ruokaan kuuluu aina riisi tai potut, eihän se muuten pidä nälkää.
 
"mä"
[QUOTE="Emma.";24435848]totkai ruokaan kuuluu aina riisi tai potut, eihän se muuten pidä nälkää.[/QUOTE]
Ei meillä kuulu, ei edes couscous, pasta tai ohrakaan. Eikä me karpata ja hyvin on nälkä pysynyt poissa. Ja hyvin pysyy nälkä poissa silloinkin kun riisiä, pottua, whatever syödään. Ja normaalipainoisia ollaan.
 
Hakkaro
[QUOTE="mä";24435890]Ei meillä kuulu, ei edes couscous, pasta tai ohrakaan. Eikä me karpata ja hyvin on nälkä pysynyt poissa. Ja hyvin pysyy nälkä poissa silloinkin kun riisiä, pottua, whatever syödään. Ja normaalipainoisia ollaan.[/QUOTE]

Mitäh? Tän palsta logiikan mukaan AINA ruoan kanssa syödään riisi, perunaa tai couscousia??

Ootteko sekaisin?
 
vai oisko niin
[QUOTE="vieras";24435570]Tää karppauslahko alkaa muistuttaan jo jotain kulttiporukkaa. "Meidän tapa on ainut ja oikea. Muut ovat väärässä".[/QUOTE]

Mä olen enemmänkin tuntenut niin että juuri virallisterveellinen linjaus pyrkii motkottamaan karppaajista. Kehtaavatkin poiketa valtavirrasta:)

Kaikki mikä on uutta on pelottavaa. Eikös se niin mene ja aina on mennyt. Vuosikymmenen päästä myös Suomen Puskan luotsaama ruokaympyrä on muuttunut karppimaisempaan suuntaan. Painottaa hyviä hiilareita ja hyvien rasvojen tärkeyttä.

Tämä rasvapelko mikä on istutettu meihin jo neuvoloissa on yksi suurimmista maailman valheista.
 
Kaappikarppi
Minusta näyttää siltä, että taitaa kuulua kiihkoilijoita ihan molempiin sakkeihin, karppaajiin ja ei-karppaajiin. Eikö se oma olo ole hyvinvoinnin mittari. Syökää miten syötte, mutta onko pakko aukoa päätä sellaiselle, joka ei halua/pysty syömään samalla tavalla kuin sinä? Kamalan ahdasmielistä porukkaa.
 
mamukas
Sanokaa, miten noi aasialaiset pysyy hengissä syömällä joka paivä riisiä?
Aasiassa ei syödä hiilarien kanssa kovia rasvoja niin paljon kun suomessa.
Esim.. voileipiä, joka on kaikken pahin.. voileivän syötyä, ihmisen lihakset ja kudokset käyttävät hiilarit polttoaineena (ovat nopeita ja palavat nopeasti) ja taas rasva jää kudoksiin.
Jos syöt hiilareita, mutta et rasvaa, tätä ongelmaa ei ole.


p.s
Tuoreemman otantatutkimuksen mukaan kiinalaisista on nyt ylipainoisia 23 prosenttia. Pekingiläisistä ylipainoisia on jopa 60 prosenttia. Lukumääräisesti ylipainoisia kiinalaisia on 184 miljoonaa ja lihavia 31 miljoonaa
 
En karppaa. En tykkää kovastikkaan riisistä ja makaroonista, joten niitä syövät ainoastaan muu perhe. Perunan ystävä kyllä olen :) Vaaleaa leipää ei meillä juuri tarjoilla, muuta kuin silloin kun teen bruchettoja tai vastaavia. Leivonnaisilla, pullalla yms. herkutellaan satunnaisesti.
 
"Liila"
[QUOTE="vieras";24435649]Tässä taisi tulla karppaajien olemus tiivistettynä.

a) haukkumasi kirjoittaja ei ole vammainen
b) hiilarit eivät järkevästi syötynä väsytä
c) hiilarit eivät järkevästi syötynä lihota[/QUOTE]

Tästä tuli mieleen, että suurin osa karppaajista taitaa olla ylipainoisia, joilla on vääristynyt käsitys siitä, mikä on normaali määrä ruokaa. Tottakai valtavat annokset mitä tahansa sapuskaa

1. väsyttää
2. lihottaa.

Näin ei tapahdu, jos syö normikokoisia annoksia (ei siis lihavan ihmisen annoksia). Silloin tavallinen ruoka ilman mitään rajoituksia EI väsytä, EIKÄ lihota.
 
aasialaisista
Sanokaa, miten noi aasialaiset pysyy hengissä syömällä joka paivä riisiä?
Aasiassa on varsinkin Kiinassa todella suuri diabetes-ongelma, itse asiassa räjähtää käsiin tulevaisuudessa. Aasialaisten ihmisten hoikkuus selittyy myös sillä että siellä suuri osa ihmisistä tekee maaseudulla rankkaa ruumiillistä työtä. Ruumiinrakenne on myös erilainen ja elimistö käyttää ilmeisesti hiilarinsa hyödyksi hieman eri tavalla kuin länsimaissa jossa ylimääräiset hiilarit kertyvät jenkoiksi ja keskivartaloon.

Mutta kyllä esim. Kiinassa ja Thaimaassa on lihavia ihmisiä paljonkin. Kiinalaiset eivät syö lainkaan niin paljon riisiä kuin täällä kuvitellaan. Pääasiassa ruoka on kalaa,lihaa ja kasviksia, riisi on lisuke. Ei niin kuin meillä se aterian pääosa.
Ylipainoisuus on Kiinassa lisääntynyt räjähdysmäisesti pikaruokaloitten rantautumisen jälkeen.

Aasialaiset ruokavaliot ovat kuitenkin matalan GI:n ruokavalioita, kasviksia ja hedelmää kuluu paljon ja riisikin, etenkin kylmänä, nostaa verensokeria hitaasti. Japanissa ja rannikkoalueilla syödään runsaasti sydänystävällistä kalaa ja merenelävää
 

Yhteistyössä