Ens kesänä mekin sit voidan hakea pienempää asuntoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elättely on eri asia kuin taloudellinen tuki, mikä voi olla myös kannustamista esim. säästäväisyyteen tai neuvoja liittyen oman talouden hallintaan. Toisekseen, kyllä nykypäivänä aika monilla perheillä on varaa muutama kymppi tiukan paikan tullen omilleen muuttaneille lapsilleen heittää. Aika monille nuorille maksetaan ajokortit kun täyttävät 18 vuotta. Miksi se on järkevämpää kuin vaikka takuuvuokran maksaminen?
No eiköhän Rollo ole lapsiaan taloudellisuuteen ja säästäväisyyteen kannustanut ja kannustaa jatkossakin. Ei kun ootas, sehän tekee IHAN kaiken väärin.

[QUOTE="öö";24320041]Sä vertaat itseäsi siis ap;n teiniin. Eli vaikka sä haluaisit tietää mitä paskaa susta kirjotetaan, niin uskotko teinin haluavan / kestävän sen?[/QUOTE]

No eiköhän se jotain kautta saa selville. Tää on AVOIN INTERNETIN keskustelupalsta, ei mikään suljettu yhteisö. En mä itseäni keneenkään vertaa. Sanoin että mä ainakin haluaisin tietää jos musta jotain netissä kirjoitellaan.

kyllä mä ymmärrän TÄYSIN Rollolaista ! Se on helppo sanoa kun omat kersat on vielä pieniä että onpas kamala äiti kun ei jaksa katsella vetelehtivää teiniä joka elää huushollissa täysin omilla säännöillään muista piittaamatta, tulee ja menee kuin hollituvassa, kieltäytyy kaikkien kotitöiden tekemisestä, ja omaa huonetta ei tietenkään siivoa, ei tuo likaisia pyykkejään pesuun vaan odottaa että mutsi käy ne sieltä hakemassa, eikä myöskään saa otettua puhtaita vaatteitaan kuivurista, vaan ne pitää viedä sinne huoneeseen, ja laittaa kaappiin, jos mutsi ei niitä ole kaappiin viikannut, ne heitetään lattialle ja tuodaan pian "likaisina" takaisin pyykkiin,, kuljettelee kaikenlaista evästä pitkin taloa eikä koskaan korjaa jälkiään, joka paikasta löytyy likaisia kuppeja ja puoliksi syötyjä voileipiä, kaikki ruoka on ihan paskaa, niinpä sitten esim syö yksinään kaikki hedelmät ja jogurtit niin ettei muille jää mitään ja niin edelleen. Ja rahaa ollaan koko ajan naukumassa lisää, mutta ei haluttaisi tehdä mitään se eteen. Minä katselin tuota vuoden päivät ja voin sanoa että olin vaan helpottunut kun nuori lähti ! Ja suomeksi sanottuna kyllä vitutti usein katsella sitä touhua, mutta luojan kiitos se aika on nyt takanapäin.

No eiköhän se jotain kautta saa selville. Tää on AVOIN INTERNETIN keskustelupalsta, ei mikään suljettu yhteisö. En mä itseäni keneenkään vertaa. Sanoin että mä ainakin haluaisin tietää jos musta jotain netissä kirjoitellaan.

Eiköhän äiti ja tytär ole käyneet omia keskustelujaan ja taistojaan ilman, että jonkun ulkopuolisen pitää ruveta nettikirjotuksia paljastelemaan.
Mitä sitten vaikka olis kuinka avoin. Harvapa lapsi haluaa jostain lukea, kuinka oma äiti haukkuu tai arvostelee. Sitä nuortakin kannattaa ajatella!

kyllä mä ymmärrän TÄYSIN Rollolaista ! Se on helppo sanoa kun omat kersat on vielä pieniä että onpas kamala äiti kun ei jaksa katsella vetelehtivää teiniä joka elää huushollissa täysin omilla säännöillään muista piittaamatta, tulee ja menee kuin hollituvassa, kieltäytyy kaikkien kotitöiden tekemisestä, ja omaa huonetta ei tietenkään siivoa, ei tuo likaisia pyykkejään pesuun vaan odottaa että mutsi käy ne sieltä hakemassa, eikä myöskään saa otettua puhtaita vaatteitaan kuivurista, vaan ne pitää viedä sinne huoneeseen, ja laittaa kaappiin, jos mutsi ei niitä ole kaappiin viikannut, ne heitetään lattialle ja tuodaan pian "likaisina" takaisin pyykkiin,, kuljettelee kaikenlaista evästä pitkin taloa eikä koskaan korjaa jälkiään, joka paikasta löytyy likaisia kuppeja ja puoliksi syötyjä voileipiä, kaikki ruoka on ihan paskaa, niinpä sitten esim syö yksinään kaikki hedelmät ja jogurtit niin ettei muille jää mitään ja niin edelleen. Ja rahaa ollaan koko ajan naukumassa lisää, mutta ei haluttaisi tehdä mitään se eteen. Minä katselin tuota vuoden päivät ja voin sanoa että olin vaan helpottunut kun nuori lähti ! Ja suomeksi sanottuna kyllä vitutti usein katsella sitä touhua, mutta luojan kiitos se aika on nyt takanapäin.
No ymmärrän minäkin sen, jos tuollaisesta nuoresta eroon pääseminen on helpotus. Meillä vaan ei olisi ollut edes mahdollista, että lähestulkoon täysi-ikäinen nuori olisi käyttäytynyt noin. 12-13 -vuotiaina hetken yrittivät, että minä olisin kokki, puutarhuri, siivooja, hovimestari, pesula ja pankkiautomaatti, mutta tein sille hullutukselle stopin hyvin nopeasti.

[QUOTE="öö";24320058]Eiköhän äiti ja tytär ole käyneet omia keskustelujaan ja taistojaan ilman, että jonkun ulkopuolisen pitää ruveta nettikirjotuksia paljastelemaan.
Mitä sitten vaikka olis kuinka avoin. Harvapa lapsi haluaa jostain lukea, kuinka oma äiti haukkuu tai arvostelee. Sitä nuortakin kannattaa ajatella![/QUOTE]

Jos noin ajattelee, niin jättää sitten kirjoittamatta netissä niitä juttuja. Kyllä mä ainakin haluan ennemmin että mulle tullaan suoraan sanomaan mitä musta kirjoitellaan/puhutaan, kuin että esim. kylillä juoruillaan... Ja aivan varmasti juoruillaan jos joku tuttu lukee.

Älkää vihatko lastanne. Te olette itse lapsenne saaneet. Rakastakaa lastanne. Antakaa jokaiselle lapsellenne kahdenkeskistä jutteluaikaa. Kertokaa lapselle elämän tosiasioista ja tehkää se silmiin rakastavasti katsomalla. Silittäkää ja halatkaa. Rakastakaa!

No eiköhän Rollo ole lapsiaan taloudellisuuteen ja säästäväisyyteen kannustanut ja kannustaa jatkossakin. Ei kun ootas, sehän tekee IHAN kaiken väärin.

Vastasinko minä tuossa Rollolle vai Ryysyrannan rinsessalle, joka moitti palstalaisia kermaperseiksi, jotka käyvät vanhempien kukkarolla?

Taloudellisuuteen ja säästäväisyyteen Rollo on aivan varmasti lapsiaan opettanut. Minusta hän kuitenkin puhuu inhottavaan sävyyn tyttärestään ylipäätään ja kylmästi siitä, "jos muuttaa omilleen niin omillaan saa pärjätä".

Saahan se vituttaa, mutta en mä silti ymmärrä, että ollaan töykeitä nuorelle saati, että moititaan omaa lasta netissä. :(

Jos noin ajattelee, niin jättää sitten kirjoittamatta netissä niitä juttuja. Kyllä mä ainakin haluan ennemmin että mulle tullaan suoraan sanomaan mitä musta kirjoitellaan/puhutaan, kuin että esim. kylillä juoruillaan... Ja aivan varmasti juoruillaan jos joku tuttu lukee.

Just, eli sunmielestä ei netissä voi purkaa pahaa oloaan parisuhteestaan, vanhemmuudestaan, ongelmistaan jne? Mitä täällä siis saa kertoa? Päivän säästä ja ruoista saa varmaankin puhua?

Saahan se vituttaa, mutta en mä silti ymmärrä, että ollaan töykeitä nuorelle saati, että moititaan omaa lasta netissä. :(

Se pitää itse kokea ennenkuin sen tajuaa että se vituttaa, ja ettei hirveästi tee mieli hyvitellä ja paijata teiniä joka asenne on "haistakaa paska" muulle perheelle

Viimeksi muokattu:
Se pitää itse kokea ennenkuin sen tajuaa että se vituttaa, ja ettei hirveästi tee mieli hyvitellä ja paijata teiniä joka asenne on "haistakaa paska" muulle perheelle

Ei, kaikkea ei tosiaankaan tarvitse kokea itse tajutakseen jotain asiasta. Jos ei halua paijata haistattelevaa teiniä, niin ei sitä siltikään tarvitse julkisesti mollata. Sitä mä en ymmärrä millään ilveellä.

[QUOTE="öö";24320095]Just, eli sunmielestä ei netissä voi purkaa pahaa oloaan parisuhteestaan, vanhemmuudestaan, ongelmistaan jne? Mitä täällä siis saa kertoa? Päivän säästä ja ruoista saa varmaankin puhua?[/QUOTE]

Ilmaisenko mä itseäni jotenkin epäselvästi, vai mättääkö sun sisälukutaidossa? Ei ehkä kannata jatkaa keskustelua jossa jompikumpi tai molemmat osapuolet, tahattomasti tai tahallaan, ymmärtää toistaan väärin.

niinpä. armeijassa kun hiljaisuus/ nukkumaanmenoaika on klo 22.
siellä jos yks möhli, kaikki kärsii.

Voi hyvä ihme :o Toivon todella, että tytöstäsi ei tule kaltaisesi äiti! Kirjoituksistasi paistaa läpi inho ja kateus tytärtäsi kohtaan! Todella surullista!
Itse nyt jo aikuisten lasten kasvattajana olen tukenut ja kannustanut lapsiani itsenäistymään ja muutettuaan pois olen auttanut heitä silloin, kun apua on tarvinneet.

Teillä tuo elämä on kutistunut ja käpertynyt kotiin, elämässä pitää olla muutakin. Varsinkin nuorilla, siivoamisen aika koittaa kyllä :)

Noh, lapsesi on siis laiska, itsekeskeinen, vähättelevä, kunnioittamaton, itserakas, muita huomioimaton, sivistymätön, vastahakoinen, kiinnostumaton ja vähättelevä vastarannan kiiski, johon ei mene mikään perille vaikka mitä tekisi.

Mistäköhän on oppinsa saanut. En hakisi vastausta kovin kaukaa.

Ja eikö ole ihanaa, Rollolainen, kun pääset eroon moisesta vaivasta?

En mä ajattele ainakaan noin. Ajattelen, että kotoa lähdössä olevalle nuorelle pitää sanoa, että mene ja tee, luota itseesi! Osaat ja pärjäät kyllä! Mutta muista, että tapahtuipa mitä tahansa, olen olemassa sinua varten jos ja kun tarvitset. En puutu asioihisi, ne osaat hoitaa kyllä itsekin, mutta olen olkapäänä kun sellaista tarvitset.

todella hyvin kirjoitettu. tuohon ei voi muuta kuin lisätä, että ja kodin ovet on auki, jos ei maailmalla pärjää.

Muistanpa oman teini aikani...
Ei paljon kiinnostanut kotityöt,kun kaikki oli pakollista..
Minä huolehdin pienemmistä sisaruksista,tein koulun jälkeen ruokaa,pyykkäsin,luuttusin lattiat yms ja koulukin siinä sivussa piti hoitaa..Lisäksi piti tehdä töitä,jotta saa omaa rahaa säästöön sekä omiin vaatteisiin ja hankintoihin.
Kotona oli säännöt joista päätti äiti ja niistähän ei keskusteltu ja autappa jos sääntöjä rikottiin...
Ei paljon äitiä kiinnostanut kenen kuullen ja nähden mua haukkui..
Ja sitten kehtasi vielä ihmetellä miksi meillä oli niin huonot välit ja ihmetteli miksi haaveilin jo 15 vuotiaana omasta kodista.
Kun minä sitten 16 vuotiaana muutin pois kotoa koki seuraavaksi vanhin sisareni saman kohtalon...
Ja sama on toistunut aina,kun yksi on pois kotoa päässyt.

Mä en ikinä halua,että mun lapset haluaa pois kotoota mahdollisimman nuorena,koska asuminen äidin tai isän kanssa on sietämätöntä...Ja koti tuntuu keskitysleiriltä. :(

Mä olen siinä määrin iloinen,että mua "orjuutettiin" koko lapsuus,että osaanpa toimia kotona ja osasin,kun pois äidin luota muutin.
En todellakaan halua lapsista uusavuttomia "kermaperseitä" kasvattaa.Jokaisen tulee omalta osaltaan YHDESSÄ perheenä osallistua YHTEISEN kodin askareisiin,mutta mä haluan,että mun lapset saavat tilaa kasvaessaan itsenäistymiselle ja niille kaikille uusille jutuille joita ikä tuo tullessaan..Ettei mun lapsistani tule yhtä "katkeria",kuin minä.

Ja mitä taloudelliseen tukeen tulee...
Ei se tarkoita rahan antamista vaan neuvoja ja apua asioiden hoidossa.
Vaikkei itsellä mitkään super tulot olekkaan,kyllä niistä saa kokoon ainakin sen ajokortti rahan verran,kun 18 vuotta säästää joka lapselle.(Enkä huonoa omaatuntoa aio potea siitä,että sen ainakin lapsilleni kustannan..Mä voin jättää jotain itseltäni pois,koska tiedän kuinka iso juttu ajokortti on tai mahdollisesti jokin muu asia)

Haukkumalla,arvostelemalla ym ei kunnioitusta saa lapsiltaan..
Miksi kukaan arvostaisi ihmistä joka ei arvosta häntä?

Mulle tulee rollolaisen tyylistä mieleen oma äitini. Heti kun 17v loppui lapsilisä yms. niin heti pitä saada mut pois kotoa koska musta ei ollut enää tuloja. Ei sekään miettinyt miten pärjään.

no Rollo on sanonut että kotona SAA OLLA JOS NOUDATTAA SÄÄNTÖJÄ.

Jollain perheellä ehkä eri säännöt, mutta ap kirjotti että näin heillä.

Huomiohuokailija voisi asettua teinin asemaan, ja jos ne äidin ja tytön välit on muutenkin huonot, niin tottakai sun on pakko näyttää tää ap:n lapselle, haloo. Vaikka onkin avoin nettipaikka tämä, niin ehkä 1% palstalaisista tunnistaa rollolaisen + lapsensa, joten enpä usko että tyttöä tunnistetaan täällä paitti sinä.

Yhteistyössä