3 vuotta kotona lapsen kanssa, huvittavaa miten jotkut väittävät ettei ole varaa

En mä aatellut jäädä kotiäidiksi 7½ v ja 5½ v lapsilleni. Enkä puhunut omasta tilanteestani, vaan kerroin muutaman syyn sille miksi joillekin pienet tulot riittää ja toisille taas ei.

Missä työssä mies tienaa noin vähän?! 1300 € kk käteen.

Huvittavaa, ajattelit sitten jotenkin tökätä tikulla silmään. Onko se jotenkin oleellista? Minä en häpeä mieheni työtä, vaikka kuinka niin tahtoisit.

Kyllä kolme vuotta on aika tiukka! 2 vuotta yleensä pystyy. Meillä ainakin kuntalisäkin loppuu kun lapsi täyttää 2 vuotta. Siihen mennessä talous on myöskin jo äärimmilleen vedettynä. Sitten jos vaikka hajoaa jääkaappi niin siinä sitä ollaan. Mun miehellä muuten on myös palkka 1300-1400 euroa/netto. On myyjä. Itselläni on vähän parempi eli 1500 euroa/netto. Esikoisesta olin vielä minimiäitiysrahoilla. Halusin siksikin välissä töihin, ettei toisen kanssa menisi jo äitiyslomalla niin tiukille. Sossusta todella nihkeästi saa mitään. Meille on pari kertaa vuokra maksettu, mutta silloin mies oli työttömänä mun äitiysloman aikana ja itse minimiäitiysrahalla. Sen jälkeen ei kyllä ole tippunut mitään.

Se on niin äärimmäisen tiukkaa elämistä etenkin täällä se lapsen ollessa 2-3v että se on henkisesti todella raskasta, jos mies on pienituloinen. Itku tulee jos vahingossa ostaa kirpparilta yhden paidan liikaa ja huomaakin sitten että sillä rahalla olis pitänyt ostaakin maitopurkki. Se on niin rankkaa että se on ihan tuskallista. Itse en saanut öisin enää nukuttua kunnolla kun niin murehdin meidän taloutta, mies sai rytmihäiriöitä. Sitten me pistettiin meidän 2v3kk hoitoon ja oltiin kaikki kuukaudessa-parissa niin paljon hyvinvoivempia että! Itse olin niin ahdistunut tiukan talouden vuoksi kotihoidon loppuaikoina että lapsikin sen aisti, mun jatkuvatn ahdistuksen ja väsymyksen siihen kitkutteluun. Sitä paitsi meidän 2v3kk tykkäsi mennä hoitoon. Kuopus menee kun on 2v suunnilleen myös. Siihen saakka kituutellaan. Myyn huutiksessa kaiken mikä kämpästä irti lähtee ja mikä ei ole ihan pakollista. Ehkä me taas selvitään vielä hetki.

Huvittavaa miten muka aikuinen ihminen ei osaa muuta kuin toistella jostain lukemiaan fraaseja. Sulta arvon ap tuntuu puuttuvan totaalisesti kyky ajatella asioita muulta kuin omalta kannaltasi. Ja on uskomattoman tekopyhää että sä täällä voit arvostella ja moralisoida, mutta irl et ikinä menisi sanomaan niin päin naamaa, kuten sanoit. Eikö sulla ole sen vertaa selkärankaa että voisit seistä sanojesi takana muutenkin kuin anonyymisti?

Sä olet muutenkin sekoittanut kaksi asiaa. Hoitovapaan pituus ei ole suoraan verrannollinen lasta kohtaan tunnetun rakkauden määrään. Kuten aiemminkin sanottu niin valtaosa maailman ihmisistä on tuolla määritelmällä rakkaudettomia ja äärettömän traumatisoituneita. Suomen lomat kun ovat ihan omaa luokkaansa.

[QUOTE="Nilla";24135268]Niinhän se on. Mutta teilläkö oli yks lapsi? Meillä on 3.Koira ja kaks kissaa. Voin kertoa että jo ruokakauppaan menee aika paljon rahaa ja ruuasta ei kyllä täällä aleta tinkimään :D Mut mä oonkin mammalomalla vielä kuukauden ja sun yllätykseksi jäämässä hoitovaoaalla :)[/QUOTE]
En mä ylläty ainakaan negatiivisesti.. miksi pitäisi? Eikös se oo hienoa olla niitten lasten kanssa ja nähdä itse kun he kehittyvät.

*ttu nää on järkeviä aloituksia :headwall:

Ap; Mun puolesta saat ihmetellä asiaa maailman tappiin. Sä sitten saat murehtia asiaa munkin puolesta, koska mä olen erittäin tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeseeni :) lällislää!

Jos olit tarkkaavainen huomasit että lainaa on jäljella vajaa 100t ;) Tarkoittaa kenties sitä että sitä oli joskus enemmänkin.

Se ei liene tällä hetkellä relevantti pointti, koska kyse on 100 000 lainan maksamisesta ja välttämättä kaikki eivät ole ostaneet asuntoansa vuosia ennen lasten saantia, kuten itse olette tehneet.

Sinun on ilmeisesti hirveän vaikea käsittää, ettei sinun tapasi elää ole kaikkien tapa, sinun mahdollisuutesi eivät ole kaikkien mahdollisuuksia.

Et ole vissiin koskaan asunut syrjemmässä? Itsekin asuin lapsena mestassa, josta seuraavan lapsen luo oli 2 km matkaa ja sitä seuraavan 4 km. Ei siellä mitään muskareita tai muita niin pienillä lapsimäärillä pidetty.

Toisekseen, ainakin mun omat muksuni ovat olleet sen verran kehittyneitä, että ovat leikkineet "aina" yhdessä, eivät rinnakkain. Kuopus oli alle 1,5v osatessaan leikkiä roolileikkiä ilman opastusta ja toisten kanssa interaktiivisesti nimenomaan.

Jep, mun lapseni on vähintään kehitysvammainen sun lapsesi rinnalla. Ja tiedoksi, mä asun syrjässä ;) Jos vaan viittii niin kaikki ei oo niin vaikeaa ;)

[QUOTE="vieras";24135345]Mulla on kolme lasta, ensimmäisestä olin vuoden kotona ja lähdin opiskelemaan. Toisesta olin vuoden kotona, olisin ollut pitempään, mutta mies jäi yllättäen työttömäksi kaksi kuukautta ennen mun äitiysloman loppua ja tippu minimipäivärahalle. Elätä kaksi lasta ja kaksi aikuista sitten 800e tuloilla... Pakko oli mennä leipärahaa tienaamaan, kun vakipaikka oli kerran odottamassa.

Kolmannesta lapsesta jäin hoitovapaalle ensin noin vuodeksi ja päätin sitten jatkaa siihen asti, että kuopus on 3. Ja jäin muuten äitiysloman aikaan yksinhuoltajaksi. Hyvin on pärjätty, vaikka tiukkaa onkin tehnyt. Tämä viimenen kesä on tiukin, kun ei tule enää lomarahoja, niin ei päästä mihinkään reissuun. Muina kesinä on ollut vähän ylimääräistä juuri lomarahojen ansiosta ja ollaan saatu sillä vähän ylimäärästä luksusta :)

Yhden lapsen kanssa varmasti pärjääkin 3 vuotta hoitovapaalla, entäs sitten kun lapsia on useampi, hoitovapaat pitkiä (tarkotan monta peräkkäin), työ välissä pätkää, tippuu minimiäitiyspäivärahalle, se tekee jo tiukkaa. Jatkuva köyhäilykin stressaa ja kiristää hermoja ja natisuttaa parisuhdetta. Jos lapset on eri ikäsiä, esim pitkillä ikäeroilla, niin isommat jo kuluttaa enemmän, etenkin teineihin uppoo uskomattomia määriä rahaa (etenkin ruokaan, 15v pojat syö 5 lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat päälle).

Olen sitä mieltä, että hoitovapaa ja kotihoidontuki pitäisi uudistaa, että siinä olisi joku muukin vaihtoehto. Nykyinen malli on aika mustavalkoinen ja vaatii joko töihin paluuta tai kotona pysymistä. Monet vanhemmat (lähinnä siis äidit) varmasti haluaisivat olla enemmän kotona, mutta tehdä töitä esim. muutaman tunnin viikossa tai pari päivää kuussa.[/QUOTE]

Ja mies ei voinut jäädä hoitovapaalle miksi?

Muuten ymmärrän tekstisi, ja olen hyvinkin samaa mieltä.

Lapsilisät tipahtaa automaattisesti tilille kuukausittain. Lisäksi hoitorahaa voi hakea jos oikeasti on tiukalla rahat.
Ei ne lapset nyt sentään timanttisormusta kuussa tarvitse.

Lapsilisät ei ole tukia, ja kodinhoidontukikin on aika minimaalinen.
Hoitoraha on tulonmukaista, mutta on niissäkin aika korkeat rajat.
Asumistukeenkin on nykyisellään aikamoinen raja.

Näin siis meillä. Yritetty ollaan hakea, mutta tuloksetta. Kaiken joutuu siis itse maksaa, ja kyllä se tekee tiukkaa toisinaan.

Mutta niinkuin se onkin, kun TE pärjäätte hienosti ja voit olla vaikka koko elämäs kotona kun tulette kuitenkin rahallisesti toimeen. Niin ole onnellinen siitä senkin edestä, kun että tulet tänne ihmettelemään niitä, keillä ei ole varaa olla kotona sitä kolmea vuotta.
Ja ihmettele sitäkin vaan, että mitä se varallisuus oikeasti tarkoittaa. Näihin asioihin on niin monta vaikuttajaa, eikä kaikilla ole lähtökohdat samat.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24135514]Jos tulot on jonkun 1300 euroa plus kht, niin aika ässä saa olla säästämään, että on usealla tonnilla vara matkustaa vuodessa...[/QUOTE]

Kyllä se onnistuu jos, on "martta"ihminen. Kaikki eivät ole, kaikki eivät halua olla. Ja ap yrittää olla parempi ihminen kun on onnistunut siinä.

Mä hoidin kolme lastani kotona 7v ajan ihan siitä syystä, että halusin tietää millaista hoitoa he saavat ja nähdä heidän kasvavan. Halusin tehdä niin, ja onneksi asiat olivat siten, että se oli mahdollista. Kuopus aloitti hoidon, kun oli 4v7kk.
Monesta asiasta joutui tuolloin luopumaan, mutta elämä oli ihanaa!

[QUOTE="vieras";24135514]Jos tulot on jonkun 1300 euroa plus kht, niin aika ässä saa olla säästämään, että on usealla tonnilla vara matkustaa vuodessa...[/QUOTE]

Eiköhän tässä käy kuten muissakin vastaavissa ketjuissa. Eli kohta ap mainitsee että oikeastaan miehellä onkin pääomatuloja tonnin verran kuussa, lisäksi ap on saanut äsekettäin kohtuullisen kokoisen perinnön ja oikeastaan asuminenkin on ilmaista kun asutaan ilmaiseksi vanhassa sukutalossa. Ja toki kunnon Nina Mikkonen -tyyliin ap tekee myös jotain töitä kotoa käsin, ei vain laske niitä töiksi koska lapset eivät ole ulkopuolisessa hoidossa, vaan hoitaja on mummu. ;)

En mä ylläty ainakaan negatiivisesti.. miksi pitäisi? Eikös se oo hienoa olla niitten lasten kanssa ja nähdä itse kun he kehittyvät.

Onhan se. Mut on se välillä aika raskastakin ku on kaks uhmaikäistä ja vauva :) Aina sitä odottaa että koska kello on 16 että ukko tulee töistä. Yhden kanssa se arki oli aivan erilaista, kun oli kaks niin meni vielä näppärästi mutta nyt kun on kolme niin täällä kinataan paljon :D Mutta sais tätä kotiäitiyttä vielä vähän enemmän tukea.

Miten voi olla niin käsittämätöntä käsittää, että meidän menot on mitoitettu meidän tuloille. Niinkuin mielestäni kaikilla. Oli tulot sitten isot tai pienet. Minun työstäpoissaoloni tiputtaa meidän menoja työmatkakuluilla, muutamalla kympillä kuussa, ja tuloja kahdella tonnilla. Vaikka kuinkapäin laskisi, niin... haluan kuitenkin elää enkä kituuttaa. Onneksi epäsäännöllisistä tuloista nauttiva yrittäjäpuolisoni on kanssani samaa mieltä.

P.S. Mä olen hoitovapaalla, mutta palaan töihin lapsen ollessa 2v. Se on kuitenkin aika luksusta.

Siis oikeesti, sekö on kituuttamista jos on kotona alle 2000€ tuloilla? Ja kuten sanottu, näistä tuloista jää vielä säästöönkin että joka vuosi pääsee ulkomaille useaksi viikoksi "törsäämään", enkä nyt todellakaan tarkoita tallinnasta haettuja piraattituotteita ;)

Siis oikeesti, sekö on kituuttamista jos on kotona alle 2000€ tuloilla? Ja kuten sanottu, näistä tuloista jää vielä säästöönkin että joka vuosi pääsee ulkomaille useaksi viikoksi "törsäämään", enkä nyt todellakaan tarkoita tallinnasta haettuja piraattituotteita ;)

Kyllä. Minulle on kituuttamista se, että perheen tulot tippuvat puoleen "normaalista". Oli ne sitten yli tai alle 2000 € =)

Huvittavaa miten muka aikuinen ihminen ei osaa muuta kuin toistella jostain lukemiaan fraaseja. Sulta arvon ap tuntuu puuttuvan totaalisesti kyky ajatella asioita muulta kuin omalta kannaltasi. Ja on uskomattoman tekopyhää että sä täällä voit arvostella ja moralisoida, mutta irl et ikinä menisi sanomaan niin päin naamaa, kuten sanoit. Eikö sulla ole sen vertaa selkärankaa että voisit seistä sanojesi takana muutenkin kuin anonyymisti?

Sä olet muutenkin sekoittanut kaksi asiaa. Hoitovapaan pituus ei ole suoraan verrannollinen lasta kohtaan tunnetun rakkauden määrään. Kuten aiemminkin sanottu niin valtaosa maailman ihmisistä on tuolla määritelmällä rakkaudettomia ja äärettömän traumatisoituneita. Suomen lomat kun ovat ihan omaa luokkaansa.

Itse sä annat itsestäs nyt tosi kypsän kuvan :) Mulla ei saa olla mielipidettä sun mielestäs.
Mä en sano että lapsi ei saa rakkautta, vai sanonko? en tietääkseni ole sanonut. Vaan koen itse tekeväni lapsia myös omaksi ilokseni, jotta voisin olla heidän kanssaan.
Minusta tuntuu oudolta tehdä lasta edes sellaiseen tilanteeseen (tietysti vahingot sikseen) jossa ei ole varaa olla kotona sen lapsen kanssa.
Ei iskeydy mun käsityskykyyn.

Mutta kyllä mä niitä äitejä ymmärrän, jotka REHELLISESTI voi sanoa ettei niillä pää kestä olla kotona. Mutta en niitä jotka väittävät sen olevan taloudellisesti mahdotonta.

Kyllä se onnistuu jos, on "martta"ihminen. Kaikki eivät ole, kaikki eivät halua olla. Ja ap yrittää olla parempi ihminen kun on onnistunut siinä.

Vaatii myös sitä että mieskin on ns. Martta. Ei onnistu jos mies ei ole valmis luopumaan autosta tai parturikäynneistään tai työpaikkaruokailusta... (siis jos pienituloinen mies/tai paljon lainaa/tms).

Meidän kohdalla 3v kotona olisi ollut aika uhraus isompien lasten vuoksi. Meillä isommat oli jo kouluikäisiä kun kuopus syntyi (8v ja 10v, 13v silloin) ja heillä oli maksullisia rakkaita harrastuksia yms. Olisi ollut kohtuutonta alkaa vetämään kolmeksi vuodeksi myös isompien lasten menoja minimiin. Toki karsittiin, paljonkin, mutta rajansa kaikella. Isot sai jatkaa harrastuksiaan enkä kieltänyt myöskään satunnaisia leffa/laskettelu/uimahallireissuja kavereiden kanssa. Ja jouduin töihin kun pikkuherra oli 2-vuotias.

Eli ei se riitä, että pelkkä perheen mamma on valmis elämään martta-elämää, vaan vaatii samaa koko perheeltä.

Meillä esikoinen on onnellisessa asemassa, että saa olla lähemmäs 4-vuotiaaksi kotihoidossa, mutta nuorin, joka syntyy joskus tammi-helmikuussa, joutuu kyllä hoitoon jo 1-vuotiaana. Ihan siitä syystä, että mä en halua kituuttaa. Enkä tahdo, että mun lapset joutuu elään köyhyydessä.
Tietty, jos muutettais johonkin 300e/kk luukkuun 5 henkinen perhe, niin rahaa ehkä jäis vähän elämiseenkin (jos karsis reilusti muistakin menoista). Mutta miksi ihmeessä mä parin vuoden takia niin tekisin, kun lapsilla on ihan hyvä olla hoidossakin.

Yhteistyössä