[QUOTE="vieras";24135345]Mulla on kolme lasta, ensimmäisestä olin vuoden kotona ja lähdin opiskelemaan. Toisesta olin vuoden kotona, olisin ollut pitempään, mutta mies jäi yllättäen työttömäksi kaksi kuukautta ennen mun äitiysloman loppua ja tippu minimipäivärahalle. Elätä kaksi lasta ja kaksi aikuista sitten 800e tuloilla... Pakko oli mennä leipärahaa tienaamaan, kun vakipaikka oli kerran odottamassa.
Kolmannesta lapsesta jäin hoitovapaalle ensin noin vuodeksi ja päätin sitten jatkaa siihen asti, että kuopus on 3. Ja jäin muuten äitiysloman aikaan yksinhuoltajaksi. Hyvin on pärjätty, vaikka tiukkaa onkin tehnyt. Tämä viimenen kesä on tiukin, kun ei tule enää lomarahoja, niin ei päästä mihinkään reissuun. Muina kesinä on ollut vähän ylimääräistä juuri lomarahojen ansiosta ja ollaan saatu sillä vähän ylimäärästä luksusta
Yhden lapsen kanssa varmasti pärjääkin 3 vuotta hoitovapaalla, entäs sitten kun lapsia on useampi, hoitovapaat pitkiä (tarkotan monta peräkkäin), työ välissä pätkää, tippuu minimiäitiyspäivärahalle, se tekee jo tiukkaa. Jatkuva köyhäilykin stressaa ja kiristää hermoja ja natisuttaa parisuhdetta. Jos lapset on eri ikäsiä, esim pitkillä ikäeroilla, niin isommat jo kuluttaa enemmän, etenkin teineihin uppoo uskomattomia määriä rahaa (etenkin ruokaan, 15v pojat syö 5 lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat päälle).
Olen sitä mieltä, että hoitovapaa ja kotihoidontuki pitäisi uudistaa, että siinä olisi joku muukin vaihtoehto. Nykyinen malli on aika mustavalkoinen ja vaatii joko töihin paluuta tai kotona pysymistä. Monet vanhemmat (lähinnä siis äidit) varmasti haluaisivat olla enemmän kotona, mutta tehdä töitä esim. muutaman tunnin viikossa tai pari päivää kuussa.[/QUOTE]
Ja mies ei voinut jäädä hoitovapaalle miksi?
Muuten ymmärrän tekstisi, ja olen hyvinkin samaa mieltä.