Onko 219 000 euron laina ISO laina?

• Viestiketjun aloittaja Niaa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ennen pitkää talomme on maksettu ja sen jälkeen maksamme siitä vain ylläpitokulut. Halpaa asumista vuokraan verrattuna. Ehkä tyhmää sinusta, mutta ei minusta.
Ennen pitkää talonne on velaton mutta tulette vielä remonttien muodossa maksamaan suunnilleen toisen kerran talonne hinnan ;)
Ja kyllä, itsekin olen asunnonomistaja mutten hölmö asunnonomistaja.

dfdf
[QUOTE="vieras";24116189]Ennen pitkää talonne on velaton mutta tulette vielä remonttien muodossa maksamaan suunnilleen toisen kerran talonne hinnan ;)
Ja kyllä, itsekin olen asunnonomistaja mutten hölmö asunnonomistaja.[/QUOTE]

Olemme kohta saanet jo kaiken remontoitua kertaalleen. Mikä siinä nyt on ongelma, kun kerran meillä on siihen varaa? Vuokralla asuessa kotia ei edes saisi remontoida mieleisekseen, eikä se olisi kannattavaakaan. Nyt jokainen hyvällä maulla tehty remontti nostaa talon arvoa ja omaa asumisviihtyvyyttä. Seuraava remonttikierros on tarpeen vasta, kun lainat on jo maksettu.

Olet vain kateellinen, kun jotkut hmiset pärjäävät taloudellisesti hyvin itse tienaamillaan rahoilla ja asuvat unelmatalossaan. Kautta aikojen Suomessa on pieni- ja keskituloiset ihmiset ostaneet omakotitaloja ja pystyneet maksamaan ne pois. Jopa oma äitini maksoi aikanaan yksinhuoltajana talolainansa. Ei siinä ole mitään hölmöä.

"vieras"
Olemme kohta saanet jo kaiken remontoitua kertaalleen. Mikä siinä nyt on ongelma, kun kerran meillä on siihen varaa? Vuokralla asuessa kotia ei edes saisi remontoida mieleisekseen, eikä se olisi kannattavaakaan. Nyt jokainen hyvällä maulla tehty remontti nostaa talon arvoa ja omaa asumisviihtyvyyttä. Seuraava remonttikierros on tarpeen vasta, kun lainat on jo maksettu.

Olet vain kateellinen, kun jotkut hmiset pärjäävät taloudellisesti hyvin itse tienaamillaan rahoilla ja asuvat unelmatalossaan. Kautta aikojen Suomessa on pieni- ja keskituloiset ihmiset ostaneet omakotitaloja ja pystyneet maksamaan ne pois. Jopa oma äitini maksoi aikanaan yksinhuoltajana talolainansa. Ei siinä ole mitään hölmöä.
Kauan kestikin ennen kuin otettiin kateuskortti esille :LOL:
Olette ostaneet 5 vuotta sitten uuden(?) tai ainakin hemmetin kalliin omakotitalon ja sen jälkeen olette joutuneet uusimaan putket, katot, ikkunat jne. Melko tyhmän kaupan olette tehneet :O Pintaremonttiahan nyt pystyy halvallakin tekemään itse. Pointti oli se että tyhmät ottaa hirveitä lainoja ja vielä kuvittelee ettei muita kuluja tule laina on maksettu. Ja ennen aikaan asunnot oli halvempia vaikka korot korkeammalla..
Ja kateuteen. Siis TOTTA KAI mä olen kateellinen kun asun meidän unelma-asunnossa ja lainaa on jäljellä surkeat 80000 euroa. Ois kato elämässä paljon enemmän jännitystä kun lainaa ois satatonniakaan enemmän ;)

dfdf
[QUOTE="vieras";24116297]Kauan kestikin ennen kuin otettiin kateuskortti esille :LOL:
Olette ostaneet 5 vuotta sitten uuden(?) tai ainakin hemmetin kalliin omakotitalon ja sen jälkeen olette joutuneet uusimaan putket, katot, ikkunat jne. Melko tyhmän kaupan olette tehneet :O Pintaremonttiahan nyt pystyy halvallakin tekemään itse. Pointti oli se että tyhmät ottaa hirveitä lainoja ja vielä kuvittelee ettei muita kuluja tule laina on maksettu. Ja ennen aikaan asunnot oli halvempia vaikka korot korkeammalla..
Ja kateuteen. Siis TOTTA KAI mä olen kateellinen kun asun meidän unelma-asunnossa ja lainaa on jäljellä surkeat 80000 euroa. Ois kato elämässä paljon enemmän jännitystä kun lainaa ois satatonniakaan enemmän ;)[/QUOTE]

Kovasti sinua tuntuu häiritsevän meidän lainamme, vaikkei siihen ole mitään syytä.

Jos et ole koskaan ennen kuullut, niin täällä pääkaupunkiseudulla vanhatkin omakotitalot maksavat reippaasti yli 300 000 euroa. Meidän talo oli erittäin edullinen kuntoonsa nähden.

Taloa ei olisi ollut mikään pakko remontoida vielä 10-20 vuoteen, mutta koska meillä on siihen varaa, niin halusimme tehdä kodista omannäköisemme ja edustavan. Lisäksi kotitalousvähennykset kannattaa hyödyntää vielä, kun sellaiset on olemassa.

Missä kohtaa olen sanonut, etten tiedä, että talosta olisi muitakin kuluja? Sinä tässä tyhmä olet, jos joku on.

"lapin akka"
Siihen nähden, että meidän laina on vain 120 000 euroa, kuulostaa ap:n laina isolta. Mutta täytynee ajatella myös sitä, että me asutaan pohjoisessa pikkukylässä, jossa 1,2 hehtaarin tontin (veden ääreltä) ja noin 300 neliön talon saa tuohon 120 000 euroon, vähän voi jäädä jopa alle kun vielä pikkasen kesken on :)

Mutta tärkeintä lienee se, että on laskenut tarkkaan maksukykynsä ja ottanut huomioon myös muuttuvat olosuhteet. Ja näin on ap tuntunut tekevän :)

"vieras"
Kovasti sinua tuntuu häiritsevän meidän lainamme, vaikkei siihen ole mitään syytä.

Jos et ole koskaan ennen kuullut, niin täällä pääkaupunkiseudulla vanhatkin omakotitalot maksavat reippaasti yli 300 000 euroa. Meidän talo oli erittäin edullinen kuntoonsa nähden.

Taloa ei olisi ollut mikään pakko remontoida vielä 10-20 vuoteen, mutta koska meillä on siihen varaa, niin halusimme tehdä kodista omannäköisemme ja edustavan. Lisäksi kotitalousvähennykset kannattaa hyödyntää vielä, kun sellaiset on olemassa.

Missä kohtaa olen sanonut, etten tiedä, että talosta olisi muitakin kuluja? Sinä tässä tyhmä olet, jos joku on.
Katsos kun tämä on KESKUSTELUpalsta. Vaikka sinä kuinka vääntäisit ja kääntäisit niin tosiasia on se että yli 200000 euroa lainaa pienituloisilta ( sinä hoitovapaalla, mies pienituloinen) ON typerää. Hyvä että olette pärjänneet mutta aika karua kun tunnut pitävän tilannettanne jopa tavoittelemisen arvoisena.
Ja tässä kohtaa
"Ennen pitkää talomme on maksettu ja sen jälkeen maksamme siitä vain ylläpitokulut. Halpaa asumista vuokraan verrattuna. Ehkä tyhmää sinusta, mutta ei minusta."

dfdf
[QUOTE="vieras";24117045]Katsos kun tämä on KESKUSTELUpalsta. Vaikka sinä kuinka vääntäisit ja kääntäisit niin tosiasia on se että yli 200000 euroa lainaa pienituloisilta ( sinä hoitovapaalla, mies pienituloinen) ON typerää. Hyvä että olette pärjänneet mutta aika karua kun tunnut pitävän tilannettanne jopa tavoittelemisen arvoisena.
Ja tässä kohtaa
"Ennen pitkää talomme on maksettu ja sen jälkeen maksamme siitä vain ylläpitokulut. Halpaa asumista vuokraan verrattuna. Ehkä tyhmää sinusta, mutta ei minusta."[/QUOTE]

Ei ole typerää, jos taloudessa on pelivaraa. Kaikki eivät elä kädestä suuhun, vaikka olisivatkin pieni- tai keskituloisia.

Sinun mielestäsi siis pienituloisten ei kannata ostaa omaa taloa ja siinä samalla kartuttaa omaisuuttaan. Parempi siis olisi kerryttää isotuloisten varakkaiden omaisuutta maksamalla heille vuokraa sijoitusasunnoista. Se jos mikä on typerää.

"Jep"
Ei kyllä paljon 220000 alle taloja rakennella...ja jos aina ajatellaan niin, että "ei kamala...ei uskalleta ottaa lainaa" niin koskaan ei saa mitään..joo, voihan sitä muuttaa vuokralle ja laittaa saman verran johkai vuokraan eli taivaan tuuliin...kun se et sillä lyhentäs lainaa...mekin mietittiin monta vuotta ja nyt otettiin lainaa toi 220000 ja talo on nousemassa...kyllä se vain niin on, että kaikki on kallista ja maksaa...me tehtiin budjetti ja ei me ton alle päästy..maalämpö otettiin mikä vei tosta enemmän, kun sähkö, joten se oli sellanen "kallis valinta"...mut jos tulee työttömyyttä ni eletään se sitte eikä sitä varten olla ottamatta lainaa, et sellanen sattuu..ja laskettiin, et ensimmäisen vuoden ainakin selviää, koska hoitomaksut ja bensa/toinen auto vie niin paljon palkasta...

"vieras"
Ei ole typerää, jos taloudessa on pelivaraa. Kaikki eivät elä kädestä suuhun, vaikka olisivatkin pieni- tai keskituloisia.

Sinun mielestäsi siis pienituloisten ei kannata ostaa omaa taloa ja siinä samalla kartuttaa omaisuuttaan. Parempi siis olisi kerryttää isotuloisten varakkaiden omaisuutta maksamalla heille vuokraa sijoitusasunnoista. Se jos mikä on typerää.
Oletko ihan oikeasti noin yksinkertainen? Edelleen pidän itseäni talousasioissa fiksuna mutta en todellakaan ottaisi pienituloisena yli 200000 euron lainaa. Oletko laskenut mikä on kuukausierä korkojen ollessa 6, 8 tai 10? Siinä loppuu pelivara pienituloisella äkkiä. Tietenkin on kannattavaa ostaa oma talo mutta ennen kaikkea lainan on oltava järkevä. Sitä se ei ole pienituloisella jolla lainaa yli 200000 euroa. Entä jos toinen jää työttömäksi? Molemmat jää työttömäksi? Ai niin mutta eihän ME voida koskaan jäädä eikä sairastua eikä mitään muutakaan. Ihan humpuukia miettiä tuommosia :saint:

dfdf
[QUOTE="vieras";24117171]Oletko ihan oikeasti noin yksinkertainen? Edelleen pidän itseäni talousasioissa fiksuna mutta en todellakaan ottaisi pienituloisena yli 200000 euron lainaa. Oletko laskenut mikä on kuukausierä korkojen ollessa 6, 8 tai 10? Siinä loppuu pelivara pienituloisella äkkiä. Tietenkin on kannattavaa ostaa oma talo mutta ennen kaikkea lainan on oltava järkevä. Sitä se ei ole pienituloisella jolla lainaa yli 200000 euroa. Entä jos toinen jää työttömäksi? Molemmat jää työttömäksi? Ai niin mutta eihän ME voida koskaan jäädä eikä sairastua eikä mitään muutakaan. Ihan humpuukia miettiä tuommosia :saint:[/QUOTE]

Tottakai olen laskenut erän eri koroille. Meillä on ollutkin korko jo tuolla 6 prosentin tietämissä, eikä talous kaatunut, vaikka olinkin silloin hoitovapaalla. Mies oli myös työttömänä ja minä osa-aikatöissä, eikä talous kaatunut silloinkaan. Yhtälailla se vuokrakin olisi pitänyt maksaa.

Katsopas, kun me pienituloiset hallitsemme rahankäytön, toisin kuin monet suurituloiset.

"vieras"
Tottakai olen laskenut erän eri koroille. Meillä on ollutkin korko jo tuolla 6 prosentin tietämissä, eikä talous kaatunut, vaikka olinkin silloin hoitovapaalla. Mies oli myös työttömänä ja minä osa-aikatöissä, eikä talous kaatunut silloinkaan. Yhtälailla se vuokrakin olisi pitänyt maksaa.

Katsopas, kun me pienituloiset hallitsemme rahankäytön, toisin kuin monet suurituloiset.
Vuokraan saa helpommin asumistukea. Lisäksi sen helvetin kalliin talon ja vuokramurjun välillä on monia vaihtoehtoja. Veikkaapa paljonko maksimiajalla ja 7 % korolla on kuukausierä 200000 euron lainassa. Niinpä, se on melkein saman verran kuin pienituloisen nettopalkka. Ei se pienituloinenkaan taio sitä rahaa tyhjästä jos sitä ei kerta kaikkiaan ole enää ja laina-aika tapissa. Tietenkin pienituloisuus on suhteellista, mikä sitten on kenenkin mielestä pienituloinen...
Kun kerrat kehut niin kovasti koko ajan teidän rahankäyttötaitojanne niin kerro minulle miksi te otitte noin älyttömän lainan kun kerran hallitsette rahan käytön? Luulis että säästöjä ois ollut niin paljon että lainakin olisi ollut kohtuullinen ;)

dfdf
[QUOTE="vieras";24117297]Vuokraan saa helpommin asumistukea. Lisäksi sen helvetin kalliin talon ja vuokramurjun välillä on monia vaihtoehtoja. Veikkaapa paljonko maksimiajalla ja 7 % korolla on kuukausierä 200000 euron lainassa. Niinpä, se on melkein saman verran kuin pienituloisen nettopalkka. Ei se pienituloinenkaan taio sitä rahaa tyhjästä jos sitä ei kerta kaikkiaan ole enää ja laina-aika tapissa. Tietenkin pienituloisuus on suhteellista, mikä sitten on kenenkin mielestä pienituloinen...
Kun kerrat kehut niin kovasti koko ajan teidän rahankäyttötaitojanne niin kerro minulle miksi te otitte noin älyttömän lainan kun kerran hallitsette rahan käytön? Luulis että säästöjä ois ollut niin paljon että lainakin olisi ollut kohtuullinen ;)[/QUOTE]

Me emme tarvitse asumistukea, vaan maksamme oman elämisemme ihan itse. Sinun ei todellakaan tarvitse olla huolissasi meistä. Siinä vaiheessa, kun korot kipuavat sinne 7 %:iin, niin lainasta on jäljellä enää rippeet. Ei hetkauta meitä suuntaan eikä toiseen. Ei hetkauttanut silloinkaan, kun maksoimme alkuvaiheessa sitä kuuden prosentin korkoa.

Lainamme ei ole mitenkään älytön, vaan kannattava satsaus omaan kotiin.

Ei ole tuntunut liian isolta
Meillä on tuommoinen laina ja tulot himppusen pienemmät. Hyvin on pärjätty ja jopa saatu vähän rahaa säästöön. Mutta jos korot kovin kipuamaan lähtevät, niin sitten tekee vähän enemmän tiukkaa!

"vieras"
Me emme tarvitse asumistukea, vaan maksamme oman elämisemme ihan itse. Sinun ei todellakaan tarvitse olla huolissasi meistä. Siinä vaiheessa, kun korot kipuavat sinne 7 %:iin, niin lainasta on jäljellä enää rippeet. Ei hetkauta meitä suuntaan eikä toiseen. Ei hetkauttanut silloinkaan, kun maksoimme alkuvaiheessa sitä kuuden prosentin korkoa.

Lainamme ei ole mitenkään älytön, vaan kannattava satsaus omaan kotiin.
Good luck! Kannattaa muuten lähteä talousasiantuntijaksi, varmasti olisi kysyntää kun hekään eivät talouden muutoksista varmaksi tiedä :) Korot nousee pikku hiljaa, kannattas kiristää maksutahtia melko nopeasti :D

dfdf
[QUOTE="vieras";24117407]Good luck! Kannattaa muuten lähteä talousasiantuntijaksi, varmasti olisi kysyntää kun hekään eivät talouden muutoksista varmaksi tiedä :) Korot nousee pikku hiljaa, kannattas kiristää maksutahtia melko nopeasti :D[/QUOTE]

Tätä samaa pelottelua on kuunneltu jo yli 10 vuotta. Eipä ole vielä kauhuskenaariot toteutuneet.

"vieras"
Tätä samaa pelottelua on kuunneltu jo yli 10 vuotta. Eipä ole vielä kauhuskenaariot toteutuneet.
Öööh...? Korothan nousee ja laskee koko ajan ja maailman taloustilanne aika epävakaa joten en kyllä henkseleitä paukuttelisi. Tuo sun yltiöpositiivinen asenne ihmetyttää. Ihan kuin teille ei koskaan mitään voisi sattua.
No ei kait siinä, minä asun omassa unelma-asunnossani yli satatonnia pienemmän lainan kanssa, asukaa te siinä vanhassa talossanne velkaisina :D

dfdf
[QUOTE="vieras";24117453]Öööh...? Korothan nousee ja laskee koko ajan ja maailman taloustilanne aika epävakaa joten en kyllä henkseleitä paukuttelisi. Tuo sun yltiöpositiivinen asenne ihmetyttää. Ihan kuin teille ei koskaan mitään voisi sattua.
No ei kait siinä, minä asun omassa unelma-asunnossani yli satatonnia pienemmän lainan kanssa, asukaa te siinä vanhassa talossanne velkaisina :D[/QUOTE]

Tiedetään, korot nousevat ja laskevat. Entä sitten? Laina on mitoitettu niin, että pystymme sen maksamaan. Vakuutukset on keksitty yllättävien tilanteiden varalle. Niitä varten on myös säästöjä. Elämää voi aina myös järjestellä uudelleen, jos jotain aivan mahdotonta tapahtuu.

Minäkin asun unelmatalossani. Ikävää, jos minun lainani häiritsee sinun yöuniasi, minä nukun yöni makeasti.

Niaa (ap)
Mua sitten jotenkin huvittaa nämä "jos, jos, jos" ihmiset:) Eletään elämää pienellä vaihteella, JOS sattuisikin tapahtumaan jotain kamalaa. "Jos jäädään työttömäksi", "Jos sairastutaan", "Jos korot nousevat paljon". HOH-HOIJAA! Elämässä voi tapahtua yllättäviä käänteitä, mutta minä ainakin haluan tehdä unelmistani totta, enkä sitten vanhana mummelina surkutella, että olen koko elämäni elänyt jossittelun ja pelon vallassa. JOS jotain aivan peruuttamatonta tapahtuu, niin sitten voimme myydä uuden, ihanan talomme (ei tuota varmastikaan ongelmia, koska talon sijainti on loistava) ja hankkia tilalle jotain vähemmän hienoa:)

Mua sitten jotenkin huvittaa nämä "jos, jos, jos" ihmiset:) Eletään elämää pienellä vaihteella, JOS sattuisikin tapahtumaan jotain kamalaa. "Jos jäädään työttömäksi", "Jos sairastutaan", "Jos korot nousevat paljon". HOH-HOIJAA! Elämässä voi tapahtua yllättäviä käänteitä, mutta minä ainakin haluan tehdä unelmistani totta, enkä sitten vanhana mummelina surkutella, että olen koko elämäni elänyt jossittelun ja pelon vallassa. JOS jotain aivan peruuttamatonta tapahtuu, niin sitten voimme myydä uuden, ihanan talomme (ei tuota varmastikaan ongelmia, koska talon sijainti on loistava) ja hankkia tilalle jotain vähemmän hienoa:)
Unelmistaan voi tehdä totta myös pienemmällä riskilläkin...Kerran jo raha-asioita sössineenä en enää toista kertaa halua kokea sitä miltä tuntuu kun valvoo yönsä itkien ja miettien että miten saan rahat riittämään kaikkeen.

Mun unelmiin riittää pienempikin budjetti. :)

Niaa (ap)
Unelmistaan voi tehdä totta myös pienemmällä riskilläkin...Kerran jo raha-asioita sössineenä en enää toista kertaa halua kokea sitä miltä tuntuu kun valvoo yönsä itkien ja miettien että miten saan rahat riittämään kaikkeen.

Mun unelmiin riittää pienempikin budjetti. :)
Toki voi tehdä unelmistaan totta pienemmälläkin budjetilla, jos unelmat ovat sellaisia:) Mun unelma on suht' iso, moderni ja uusi talo...ja sitä en pienellä budjetilla koskaan tule saamaan. Joten otan kohtuuison budjetin käyttöön ja maksan sen pois pikkuhiljaa.

"vieras"
Ja minua huvittaa sinun ja toisen kaltaisesi tyypit jotka ottaa lainaa sen minkä irti saa ja sitten ollaan pankin kanssa naimisissa 25 vuotta. Kun eihän nyt ME voida jäädä työttömäksi eikä nyt ME voida sairastua eikä MEILLE voi sattua mitään. Thank good itsellä on unelma-asunto, vakaa taloudellinen tilanne, mahdollisuus tehdä osa-aikatöitä ja pärjättäisiin HYVIN vaikka molemmilta menis työkyky tai työpaikat. Te tuskin eläisitte peruspäivärahalla noiden lainojen kanssa. Toivotaan parasta että TEILLE ei tapahdu mitään.

"vieras"
Millä alalla olette töissä kun olet noin varma? Työttömyys kun oikeasti ei nykyään ole mikään absurdi uhka monellakaan alalla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24117689]Millä alalla olette töissä kun olet noin varma? Työttömyys kun oikeasti ei nykyään ole mikään absurdi uhka monellakaan alalla.[/QUOTE]

Varmaan hoitoalalla :D

Yhteistyössä