Maaliskuun muruset 2012

Laretzki
Voi, tää on ihanan aktiivinen pino, vajaa 24 h poissa ja hirveesti tekstiä. Tykkään, vaikken sen kummemmin kommentoimaan rupeakaan. Käytiin siis miehen kanssa tuolla opiskelupaikka kunnallani katsomassa kesäjakson viljelyksiä, että missä kunnossa ne on. Oli noi ukkosmyräkät saaneet aika hyvää tuhoa joidenkin koeviljelmiin aikaseksi.
Aikamoisen kaatosateen alle siis jouduttiin tuossa eilen. Vettä tuli kyllä niin että lotisi.

Joku kyseli synnäriä ja lapsen järjestysnumeroa yms. Eli ikää on 20 v. lapsi on esikoinen meille, ja synnäri tulee olemaan K-PKS

ON. Pahoinvointi on edelleen aivan järkyttävää! Eikä se ole mitään aamupahoinvointia, vaan iskee pitkin päivää ihan yllättäen. Välillä tosi pahastikin. Kaikista pahinta on siihen pahaan oloon yhdistettynä nälän tunne. Ihan hirveä nälkä, muttei kuitenkaan oikein mitään pysty syömään. Toivon ettei tätä kestäisi ihan mahdottoman kauaa..

Musta myös tuntuu, että joudun varmaan jo jotain mammavaatteita hankkimaan, kun tuntuu että maha pömpöttää jo nyt, vaikka näillä helteillä turvotuskin on osasyyllinen siihen. Mutta kyllä tuo alavatsa jo selkesti tulee hieman esiin, ainakin omaan silmään.. Farkkuhameen ajattelin ehkä ekana homma, sellasta kun en omista ja sellanen olisi kiva sitten loppukesästäkin pitää päällä.

Lare ja Spyro 5+6(?)
 
Hei kaikille!

ilmoittautuisin myös mukaan.
Hepaliini... LA:9.3 ... ikä 28... SatKS... esikoinen.
Lapsettomuutta takana reilu 6 vuotta. Ensimmäiset 5 vuotta ajateltiin että tulee jos on tullakseen, mut eihän se tullu. Reilu vuosi oltu nyt lapsettomuushoidoissa. Hormoonipiikkejä pistetty useampiakymmeniä ja 4 inseminaatiota takana, josta viimisin taisi vihdoin onnistua. Eilen sain elämäni ensimmäisen plussan.

Ei tätä voi oikein vieläkään ymmärtää. Raskausoireita ei ole kuin rintojen arkuus ja pistelyä alavatsalla, varsinkin paikoillaan ollessa. Kovin kyllä pelottaa että tämä menee kesken. Varhaisultraan varaan ajan lapsettomuuspolilta ja neuvolaankin soittelen vasta ensi viikon lopussa.
 
Tervetuloa uusille ja onnittelut plussista!! :)

Lare mulla tuntuu aamuisin että laatta lentää, mut väkisellä jugurttia naamaan niin alkaa pikkuhiljaa helpottaan. Ainakin toistaiseksi noin on vielä pärjänny. Ootko kokeillu että "ennakoisit" sitä pahaa oloa, eli söisit ennen ku se kuvotus ja nälkä tulee?
 
Laretzki
MM-11 Siin on vaan se, että toi pahoinvointi on täysin satunnaista, että jos haluaisin ennakoida, mun pitäs mumeltaa koko ajan jotain eikä sekään oikein ole mahdollista. Muuten nää olot menisikin mutta tähän yhdistetään tää järkyttävä helle, niin apua. Meillä kun kämpässä on äärettömän huono ilman vaihto, joten sisälläkin sellaset hiostavat +32 astetta. Ja se nälän tunnekin on vähän jännä, että vaikka kuinka koettais syyä, niin silti ei oikein mitään saa alas.
 
Moikka : )
Täällä jonon jatkoksi taas yksi uusi lissää, eli
Away, 27, ensimmäinen, la 13.3
Plussattu eilen, haamun tein jo viime ke. Tänä aamuna vielä digillä varmistus, ja kyllä tää on nyt uskottava. Pillerit jätin poijes toukokuussa, eli nyt yk 2 tärppäsi, ihan TJOT meningillä oltiin päätetty mennä. Toiveet on suuret että matkassa pysyy <3
Oireina on ollu yhtenä päivänä (toissapv) pahoinvointia, etova olo, ikäänkuin ois koko ajan nälkä ja nyt alavatsa on ihan selkeesti pinkeenä ja turvoksissa, helpottaispa pian, ärrrsyttää :) Alavatsaa on samoin eilisillasta asti vähän nippaillu, ikäänkuin menkkakipuja mutta tosi paljon lievempiä. Ja näitä mun milloin mihinkin kohdistuvia mielihaluja en aio laskea, koska niitä mulla on ollu aina, ja niitten mukaan on sitten elettävä :)
 
Huh, hirmuisesti juttua päivän aikana.

Tupakoinnista on ollut puhe ja valitettavasti kuulun joukkoon. Viimeisestä askista on jokunen jäljellä ja ne poltan pois ja sen jälkeen se on loppu! Viidessä raskaudessa en ole tupakoinnut ollenkaan (en edes tekovaiheessa) ja nyt kuudetta odottaessa en saannut kokonaan lopetettua ja sitten kun kävi miten kävi niin en enään halua tuntea mitään syyllisyyksiä niinkin tyhmän asian suhteen kun tupakan. Vaikka tupakalla ei mitään tekemistä heikon kohdunkaulan kanssa olekkaan.
Hyvin todennäköisesti tulen synnyttämään ennenaikojani ja toivon, että tupakoimattomuudella annan pikkuiselle siinä tilanteessa vähän paremmat lähtökohdat elämään.

Sauna & Aurinko: Mun käsittääkäseni kumpaakin ihan oman voinnin mukaan, eli ei rajoituksia. Saunomistahan ei suositella jos on ennenaikaisia supistuksia, mutta mulla ei sauna kyllä ole koskaan vaikuttanut supistavasti, päinvastoin.

Kertomisesta: Yksi ystävä tietää kun oli meillä testin teko hetkellä ja hänelle varmaan olisin joka tapauksessa kertonut. Suvulle ja muille ystäville jään varmaan kiinni asiasta heti kun lopetan tupakan polton. Meillä ei oo tapana ollut kauheesti huudella raskauksista kenellekkään, asia on tullut kuitenkin jossain vaiheessa ilmi ;) ja edellisen kokemuksen perusteella pidän varmasti vielä pienempää profiilia asian suhteen. Joku kirjoitti, että vauvamaha alkaa kasvaa vasta rv 16. No vauvamaha, turvotusta, läskiä tai mitä lie niin mulla on kyllä jo 10 viikolla nykyään sellainen pallo, että puusilmälläkin asian tajuaa. Johtuiskos raskauksien määrästäkin?

Mulla on kanssa noita hirmuisia vihlaisukipuja alavatsalla, ja joka kerta iskee paniikki kun oikein kunnolla kouraisee. Pienen pientä tuhruakin on ollut, mutta mulla on sitä ollut joka raskaudessa ekojen ja tokienkin kuukautisten oletettuun aikaan. Ja nythän söin sen primolut kuurin, joten se vielä vähän lisää tuota tuhruttelua varmaankin.
 
Heippa:wave:
Ilmottaudun mukaan eli: Katjuska...30.v...LA: 9.3.2012..LKS..neljäs lapsi Mulla oireita vaihtelevasti ja maha on nyt jo kasvanu eli enää ei mene farkut kiinni, johtuu varmaan siitä et on jo neljäs..Hiukan mennään varovaisesti tää alku ja hehkutetaan sitte ku tietää että varmasti pysyy kyydissä.. kirjottelen lisää kun saan luettua muittenki juttuja =)
 
Huomenta vaan kaikille :)!!!! Tänne on tullut jo ihan kivasti uusia vaikka ollaan näin alussa heinäkuuta :D.

Hepaliini: Wautsi sentään ja onnea ihan hurjasti raskautumisesta :), niin se elämä aina välillä yllättää mitä ihanimmalla tavalla :heart:.

katjuska:Tervetuloa mukaan joukkoon, hauska sattuma et ollaan samssa iässä ja neljäs tulossa :).

sonsku:mulla ainakin vaikuttanut raskauksien määrä, esikoisesta kasvo aika hitaasti ,mutta kolmannesta näky jo viikoilla 10 ihan selkeesti, et saas nähdä miten nopeesti kasvaa tän neljännen kanssa.
 
Toiveena joo meillä ultrataan heti ekassa neuvolassa! :) Kaverilla oli aikaisemmassa raskaudessa eka neuvola jo 6+jotain, ja ultrasivat jo sillon, mut nyt ne on vissiin siirtäny ekoja neuvola-aikoja pari-kolme viikkoa myöhemmälle. Mulla ois kans haaveena pari lasta pienellä ikäerolla. Oishan se vauva-aika varmasti hankalaa, mut sit ku ne vähä kasvaa niin se helpottaa ku niistä on kaveria toisillensa.

Lare kuulostaapa "ihanalta" tuo teidän kämppä! :/ Onneksi nuo helteet hellittää vähä!

ON Mun hyvä ystävä kertoi mulle eilen että se on neljännellä tai viidennellä viikolla raskaana! :heart: Mä tietenki kerroin sille et niin minäki!! Meillä on LA:t melkeen yhtäaikaa! Molemmat ollaan tiedetty toistemme vauvahaaveista ja puhuttiinki et oispa hienoa ku tärppäis yhtäaikaa! :D
 
:wave:

Eilen en ehtiny kirjotella kun oli niin vauhdikas päivä. Aamusta iltaan tuli juostua siellä ja täällä ja tuolla ja viel vähän sielläkin.. Se sitten kostautui sillä, että mahaa nippaili hirveesti illalla, oikeestaan aika kovat kivut :/ Mutta ohi meni jo, ei kai mitään vaarallista ollu.

Mahasta joku kyseli.. Mä en yhtään muista missä vaiheessa mulla esikoisesta alkoi se "oikea" maha tulla esiin, mutta jossain siinä 15-17 viikon paikkeilla se muistaakseni alkoi olla jo semmonen että kaikki huomasi. 12 viikolta lähtien tuntui alavatsassa ihan selvä möykky ja alavatsa oli sen takia tosi iso :D MUlla on tosi paljo eteenpäin kallistunut kohtu, ja ekassa ultrassa esikoisesta lääkärikin ihmetteli sitä, että miten se voi olla jo siinä vaiheessa niin iso ja ylhäällä. Lopulta mulle sitten kasvoi ihan tajuton maha, tosin laspivettäkin oli tosi paljon niin sekin varmaan vaikutti. Esikoisesta tunsin ekat kunnon liikkeetkin jo 15 viikolla kun on kohtu niin edessä.

Sauna ja aurinko, ei käsittääkseni ole mitään haittaa. Mä oon ainakin ihan normaalisti ollu auringossa. Saunassa ei oo tullu käytyä, mut esikoisen odotusaikana kävin paljonkin.

MM-11 Voi ku ihana sattuma sulla ja kaverillas :heart: Mulla oli viime vuonna melkeen sama juttu, että oli kaverin kans lasketut ajat viikon aikavälillä ja lopulta oltiinkin sit melkeen samaan aikaan synnyttämässäkin ja samassa sairaalassa vieläpä :D 2 päivää tuli ikäeroa lapsukaisille.

Toiveena Meillä myös tulee pikkasen alta 2v ikäeroa näille lapsille. Esikoinen tosiaan täyttää huomenna 1 vuotta. ELi jos tästä nyt laskee niin noin 1v 8kk tulee ikäeroksi. Jännittää ja pelottaa kyllä että miten sitä jaksaa sitten.. Varmasti se eka vuosi tulee olemaan raskas. Mut kyllä kai siitä hengissä selviää. ;)

sonsku Paljon tsemppiä sullekin tupakan lopettamiseen!

Minnarun, Away, Hepaliini Paljon onnea raskaudesta ja tervetuloa mukaan!

Larezki Toivottavasti pahoinvointi helpottaa pian :hug:

Pitiköhän sitte viel muuta kirjotella.. Niin hirveesti tekstiä tullu ettei pysy kärryillä :)
Täällä ihan tappava väsymys, mistä tätä oikeen tulee! Hyvin oon nukkunut, mutta silti vaan silmät meinaa koko ajan mennä kiinni. Onpahan ainakin jotain todisteta, että on oikeesti raskaan, ettei pitäs valittaa :D No onneks tänään on sentään kaveri tulossa kylään piristämään.

jende & salamatkustaja 4+1
 
Laretzki
Nyt toivon mukaan olisi sitten tulossa vähän mammavaatteita. Huuto.netissä oli sen verran kivan näkönen paketti, että ajattelin nyt huutaa. Jos käy jostain syystä huonosti, eikä niille tulekaan heti käyttöä, niin onpahan sitten kaapissa. Ihme kyllä, vaikka yleensä mä stressaan kaikesta mahollisesta, oon nyt ollut kovin neutraali tämän raskauden suhteen, että en oo koko aikaa murehtinut, entä jos menee kesken.

Olot on edelleen aika kamalat, siivota pitäisi miehen kaverina, mutta mun tekisi mieli vaan heittäytyä taas tonne sängylle pötköttään. Eikä kellokaan ole vielä tuon enempää kuin on, en yhtään tiiä miten taas jaksan koko päivän.
 
Pikkuviikinki: Juu, tää mahan kasvu on aika mielenkiintoista. Se ikäänkuin plumpsahtaa esiin melko piaan. Edellisessä raskaudessa odottelin np-ultraan pääsyä ja siinä kätilö pyöri ikäänkuin jotain etsien ja lopulta kyysi epäuskoisesti, että ethän sinä ole np-ultraan tulossa ja katseli vatsaa :LOL:

Synnytyshän käynnistettiin sitten 18+5 kalvojen puhkaisulla ja kyllä se lapsiveden määrä noilla viikoilla on jo aika huima ja mulla siis osa vesistä jo tihkuttanut ulos ennen kalvojen puhkaisua.

Kamalan ristiriitaiset tunteet meneillään. Hirveesti tekis mieli hehkuttaa, mutta se pelko. Mä en niinkään pelkään alkuraskauden keskenmenoa. Sen vielä pystyy jollakin tasolla käsittämään, että mitään ei asialle olisi voinut itse tehdä ja jo valmiiksu kuolleen sikiön synnyttäminen/kaapiminen on ollut mulle henkisesti ainakin paljon helpompi juttu kun synnyttää elävää lasta kuolemaan.
Mulla on ollut keskenmenoja rv 7 ja 11+6 keskeytynyt km ja sitten on useampi kemiallinen ollut. Ja sitten tämä viimeisin 18+5.
Hirveästi tekis mieli tehdä hankintoja kun edellisiltä muksuilta ei ole mitään säästetty kun kuopuskin jo reilut 6v. Enkelivauvalle kerkesin vaatteita jonkin verran hankkimaan ja vaunujakin kävin katsomassa ja sillä viikolla kun synnytin piti käydä ne varaamassa. Eli oikeastaan kaikki olis hankittava ja vähän ongelmallista jos joudun lepoon jo 12-14 viikolla niin sitten ei juostakaan pitkin kaupunkia kaikkea hypistelemässä ja jos 36 viikolle saakka päästään ja sinne asti olen levossa niin sitten ei kunto kestä edes lähikaupassa käyntiä. Kokemusta on tuon kuopuksen kanssa kun makasin sairaalassa 8 viikkoa ja kotona 10, silloin päästiin kyllä 38+1 viikolle.

äääh, mä lähden nyt jaarittelemasta ja painelen aurinkotuoliin kirjan kanssa.
 
jendde mulla kans turvottaa.. ihan niinku mahan sisäpuolen läskit ois pullahtanu tähän ulkopuolelle :D

Tervetuloa Minnarun ja Hepaliini Meillä myös lapsettomuus hoidot takana, ivf.

Toiveena IHANAA! Sinäkin oot täällä! :) Nyt en tajunnu et miten lasketaan ku meillä tosiaan oli pas.. niinkö, et siirtopäivä miinus 2 pv? Meillä oli siirto 13pv eli punktio ois periaatteessa ollu 11pv? ja 11pv olis hedelmöityspäivä, joten la olis 3.3? Meneekö yhtään oikein.. :D

on: Täällä alamahan vihlaisut jatkuvat aina välillä ja myös ylös noustessa tahtoo välillä repiä. nännit ovat jonkin verran kipeät mutta mitään huonoa olo ym ei ole. Nyt olen max. 5 tupakkaa polttanu päivässä ja tän askin jälkeen yritän lopettaa kokonaan.
 
sunni Voihan toi olla, että olisit jo pidemmälläki. Viimeistään sitten ekassa ultrassa selviää. Mulla vähän sama tilanne, kun viimeset menkat oli tosi oudot, kesti alle päivän ja oli tosi niukat. Ei vuotanu paljoo ollenkaan, kipuja kyllä oli paljonkin. Ne menkat alko 4.6 ja nyt 30.6 tuli viivat testiin. Mutta mä nyt meen ton laskun mukaan näin aluksi, että viikkoa on se 4 vasta ja LA maaliskuussa. Ekassa ultrassa sitte selvii onko se niin.

kn071 Vautsi! tsempit tupakan lopetteluun. Mulla menee nyt suunnilleen 3-4 tupakkaa päivässä. :)
 
Hei vaan!
olipas tekstiä tullut! Mut sehän on vaan kiva! :) en ehtinyt ajatuksen kanssa kaikkea lukea. silmäilin vain. onnea uusillekkin plussille ja tervetuloa! :wave:
on niin paljon projekteja tässä kesällä että koneelle ei ehdi. pihahommia ja kaikkea pientä laittoa.
niin päivittäjä voi lisätä mun tietoihin että 33v ja 5. lapsi :) tuo la on vielä hakusessa. ilmoitan sen heti kun jotain infoa tulee :) Luulisin että helmikuun loppupuolelle se mene.
oireita ei oikein ole minkäänlaisia. :/ silläpä tässä oleskelen vähän varovaisin mielin tän raskauden suhteen :( aivan kuin ei kaikki olisi nyt ok. joku ihme musta pilvi tuntuu olevan varjona koko ajan. toivottavasti se olis vain jotain omaa mielikuvitusta :(

NinnaN
 
  • Tykkää
Reactions: PIKKUVIIKINKI
heippa ! täällä kans yks maaliskuisen vauvan odottaja =) LA on 6.3,ikää mulla 22 ja toinen vauva kyseessä. synnytyssairaala on joko kättäri tai tays,riippuen muutetaanko tampereelle ennen vauvan syntymää :)

sunniee ja vilperi 4+5 :heart:

turisen enemmän paremmalla ajalla,ja luen muidenkin jutut läpi ! :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kiitos kaikille...

miulla onn joku ikävä tulehdus luulen et limakalvo muutokset on aiheuttanu virtsatie tulehduksen olen jo kaksi kuuria napsinut muttei ole auttanut pelkään että se voisi aiheuttaa vaikka keskenmenon... eikä näin sunnuntaina varmaan mitään osata kuitenkaan tehdä... no kaupasta käytävä karpalo mehua et huomiseen pääsis mut paine rakossa on aivan kamala ja pissaaminen sattuu aivan kamalasti... kävin uimassa ja se ei tainnu tehdä hyvää... no toivotaan et mehuilla kestän huomiseen ja heti aamulla soitan työterveyshuoltoon en haluaisi vielä omaan neuvolaan olla yhteydessä...tää on tosi epämukavaa... ikä ja elämän kokemus on tuonut raskaus ajatteluun aivan uuden laisen näkökulman tätä kun on tosiaan tekemällä tehty niin kauan en osaa edes ajatella että olen raskaana missäköhän vaiheessa se iskee ihan tosissaan ? mut nyt on huoli tuon virtsatulehduksen kanssa niin kova et ennen kuin saan sen pois ni katsotaan sitten...

Ihanaa tuttuja matkan varrelta löytyy täältä ja niitähän minulle kerkesi kertyä... mutta näin asioiden oli tarkoitus mennä :)
 
sunniee Jeeee! Tulithan säki tänne :)

Minnarun Soita huomenna neuvolaan tai terveyskeskukseen tuosta niin saat antibiootit. En tiiä tosta, että onko vaarallista raskaana ollessa.. Jos ei se kauheen pitkään ole sulla ollu ja jos ja kun saat huomenna lääkkeet niin tuskin siitä haittaa on!
 
Mäkin oon tosi kade niille jotka saa neuvolassa ultran! Mä en tiedä miten meillä täällä päin on (Keravalla). Esikoisen aikaan asuttiin Helsingissä sillon kun raskaus oli alussa ja siellä ei ultria tehty. Voi kun täällä nyt tehtäis :heart:

Äitiyspakkaus on kyllä tosi kivan näkönen mun silmään. Aika paljon "poikien vaatteita" kyllä. Mutta kyllähän noi tytöllekin menee. Ja sunni, tosiaan joskus sillon loka-marraskuussa tota saa hakea. Mulla oli viime vuonna esikoisesta laskettuaika heinäkuussa ja maaliskuussa hain pakkauksen.
 
Heippa vaan kaikille tuleville äideille :wave:
Täällä muutama päivä sitten tuli positiivinen testi tehtyä, onhan tuota yritystä ollutkin jo kolme vuotta : / Aikaisempia lapsia meillä ei ole. Eli nyt elellään ihmeellistä ja uutta aikaa.
Laskettu aika on netin laskurin mukaan 4.3. joten katsellaan miten se muuttuu vielä matkan varrella. Neuvolaan meille on varattu aika 3.8. joten vielä on pitkä aika kunnes pääsee kurkkaamaan, onko sielä kohdussa elämää vai ei :eek:

LA on 4.3. ikää on 27 ja KYS:ssä luultavammin synnytetään ja esikoinen kyseessä

Meillä on raskaudesta kerrottu ja minun hyville ystäville sekä appivanhemmille. Ne kun tietää meidän "lapsettomuudesta", joten ei alettu sitten pimittämään tietoa raskaudesta vaan haluttiin kertoa saman tien. Jos vaikka nyt jotain sattuu, niin tietäävät ainakin, että raskaana on oltu. Tietenkin toivon, että kaikki menee hyvin ja se kauan kaivattu muksu saadaan kevät talvella syliin :heart:

Oireita on jonkun verran ilmaantunut, tissit on kipeänä ja nännit välillä turvoksissa. Alavatsaa nipistelee niin kuin menkat olisi alkamassa. Ja tänään huomasin soutulaitteella soutaessa, että pienen pientä painon tunnetta on alavatsassa havaittavissa. Niin, ja hiukset rasvoittuu nykyään päivässä :kieh: ja väsymys... tuntuu ettei tarpeeksi saa nukuttua, vaikka olisi nukkunut 11h yöunet : /
 
  • Tykkää
Reactions: PIKKUVIIKINKI

Yhteistyössä