Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24040503:
Yksi meidän tuttava teki juurikin tuolla tavalla, tosin muksut ei huutaneet tuntitolkulla, mutta monasti nukahtivat oven taakse lattialle.
Heillä siis muksujen puolelta huonetta kahva pois ovesta, kun tätä ihmettelin kertoi syyksi juurikin sen, ettei muksut pääse sieltä ramppaamaan pois.

No heillä sitten eräänä yönä syttyi tulipalo, onneksi aikuiset heräsivät ajoissa, muksuthan ei olis sieltä huoneesta päässeet pois.
Ei ovihommaa enää sen jälkeen heillä käytetty.
:O Onko tää totta?! Siis kahva ja tulipalo?
 
Tunnen monia perheitä, joissa lapset menevät nukkumaan silloin, kun heitä väsyttää. Eikä se yhdessäkään perheessä ole yhdeltä yöllä. :)
Meillä lapset aloittavat näin kesäaikaan ja illalla nukkumaanmenorauhoittumisen klo 22-23. Siihen mennessä siis iltapala, hammaspesu ja iltasatu. Jos huoneesta kuuluu höpinää ja leikin ääniä, muistutan hiljaisuudesta.Mutta yksikään lapsi ei joudu olemaan suljetun oven takana väkipakolla! Kun päiväkodit taas alkavat, nukkumaan meno aikaistuu kuten aamuheräämiset.
 
söpöö
[QUOTE="vieras";24035920]Miksi aikojen tarvitsisi muuttua? Minkä tähden? Meillä lapset nukkuu samassa huoneessa eikä kumpikaan ole koskaan itkeny yöllä sekuntiakaan. Toki ovat välillä heräilleet, mutta nukahtaneet, kun ovat huomanneeet, että ollaan lähellä. Väittäisin, että pienellä lapsella on turvallinen olo öisin nukkuessaan ja heräillessään öisin, jos on samassa huoneessa aikuisten kanssa, eikä yksin omassa huoneessaan. Väitän, että samassa huoneessa nukkuvat lapset eivät juurikaan huuda öisin ja väitän, että vanhemmat saa nukuttua täysiä öitä tämän ansiosta.[/QUOTE]

Pätee teidän lapsiin, ei kaikkiin. Meillä taas asia on päin vastoin, poika nukkui ennen kanssamme samassa huoneessa, ja heräsi joka yö itkemään useamman kerran, ja vielä vuoden ikäisenäkin vaati yöllä maitoa. Sitten poika siirrettiin omaan (meidän viereiseen) huoneeseen nukkumaan, jonka jälkeen sekä yösyöminen että yöheräily vähitellen loppuivat. Me ei edes pidetty mitään ns. unikoulua, vaan edelleen mentiin ja mennään lohduttamaan heti jos lapsi sattuu satunnaisesti heräämään, emme vain nuku samassa huoneessa.
 
Mua niin naurattaa nää "NO HEI TOISILLA ON TÖITÄ PÄIVISIN" kommentit nukkumisjuttuihin :D Mulla on kaksi työtä ja olen opiskellut täysiaikaisesti, kyllä meidän on aamuisin herättävä, useimmiten n 8:00-8:30 välillä, joskus aikaisemmin. Jos heräisimme säännöllisesti klo 7:00 niin kuin nyt syksystä alkaen kun lapsi menee päiväkotiin, niin lapsi olisi aikaisemmin illalla väsynyt ja valmis nukkumaan :) Olemme eläimiä, meillä on vaistoja, emme ole koneita joista painetaan off-nappia tiettyyn aikaan tai joita voitaisiin ohjelmoida kovalla koulutuksella.

Nämä jotka ovat lapsensa pakottaneet nukkumaan aina klo X tulevat todennäköisesti saamaan valvovia teinejä ja nuoria aikuisia, jotka eivät osaa mennä nukkumaan ajoissa, kun ei nukuta.

Ja on se niin ihmeellistä, että olen jo kaksi vuotta sitten osannut ennustaa, että juuri minun lapseni tulee olemaan helppo nukkumisien suhteen ;) Oikeasti asia mennee niin, että valtaosa lapsista menisi oikein mielellään iltaisin nukkumaan kun alkaa väsyttää jos heitä ei olisi opetettu siihen, että nukkuminen on vastenmielisintä puuhaa ikinä, eikä kukaan siihen vapaaehtoisesti suostu.

Toimitteko samoin esimerkiksi ruoan tai pottailun kanssa? Jos lapsi ei syö klo XX tarjottua ruokaa niin isä pitelee lasta tiukassa otteessa ja äiti tunkee ruokaa kurkkuun? Palautatteko ruokapöytään kunnes ennalta määrätty annos on syöty kokonaan? Jos lapsi pitää opettaa kuivaksi, niin pakotatteko istumaan potalla kunnes näkyy tulosta? Harrastaako joku vielä sitä, että pistää vyöllä kiinni pottaan?
 
Mutta kulta pieni, sitähän se mukula sun neuvoilla tulisi tekemään. Päättämään asioista. Jos ei syö ruualla niin tunnin päästä on nälkä. Mitäs sitten tehdään? A ) annetaan lapsen kiukuta ja huutaa nälkäänsä ja odotetaan seuraavaa ruokaa? b ) annetaan lapselle ruokaa silloin kun Hänen Korkeudelleen sopii? Loistava yhtälö jos lapsia on vaikkapa kolme...

Hanki nyt ne omat lapset, äläkä usko kaikkea mitä sulle syötetään. Olet söötti mutta kuvittelet ihan liikaa itsestäsi ja pidät kai itseäsi "vähän turhan fiksuna". Jotkut asiat oppii vasta kun niihin itse törmää elämässä, ei millään muulla.

Voit puhua lapsista joita hoidet, mutta oletko koskaan ollut niiden lasten kanssa 24/7 sanotaanko vaikka 4 viikoa putkeen? Ihan keskenään? Et. Silloin et siis voi tietää.
Se mitä tehdään toki riippuu perheestä. Ei ole mikään pakko antaa ruokaa, ei lapsi päätä, mitä aikuinen tekee vaikka omista tekemisistään päättäisi.

Mutta sitähän palstalaisten on niin saatanan vaikea ymmärtää; kenenkään ei tarvitse käyttää valtaa toista kohtaan arjessa. KUMMANKAAN ei tarvitse olla se pompottelija, ei äidin, ei lapsen. Mutta pässit määkii määkimistään kun ei ne näin monimutkaisia asioita ymmärrä :LOL:

Kuka teillä voittaa valtataistelut jos vastakkain ovat puolisot, eivät aikuinen ja lapsi? Jos mies haluaa yhtä ja nainen toista, niin kumpi sitten tekee lopullisen päätöksen?
 
"torsti"
"Toimitteko samoin esimerkiksi ruoan tai pottailun kanssa? Jos lapsi ei syö klo XX tarjottua ruokaa niin isä pitelee lasta tiukassa otteessa ja äiti tunkee ruokaa kurkkuun? Palautatteko ruokapöytään kunnes ennalta määrätty annos on syöty kokonaan? Jos lapsi pitää opettaa kuivaksi, niin pakotatteko istumaan potalla kunnes näkyy tulosta? Harrastaako joku vielä sitä, että pistää vyöllä kiinni pottaan?"

Mä en ole koskaan kuullut että näin tehtäisiin perheissä ja ei, ei tehdä meilläkään. Mä en ymmärrä mistä sä ja tytsi näitä juttuja revitte? Teettekö kuitenkin itse salaa näin ja täällä esitätte toista :D

Meidä iltaan kuului sellaista että vauva alkoi näyttää väsymisen merkkejä jo klo 18 jälkeen ja (SIIS APUA MITÄ MENIN TEKEMÄÄN!!!) tein puuron (en antanut valita eri puurojen välillä, JAIKS!), syötin sen ja menin nukuttamaan vauvaa(OMG!!!) sänkyymme.

Esikoinen näytti seuraavaksi siltä että nukahtaa sohvalle ja kysyin väsyttääkö häntä. Hän vastasi että ei, mutta äiti tietää nämä asiat. ;) Minä (ilkeä kun olen) vein hänet hammaspesulle ja omaan sänkyyn. Luin hänelle sadun ja sinne hän jäi nukkumaan.

Voiko enää pahemmin lapsiensa elämää pilata? :D
 
Etkö sä Nina ihan oikeesti kykene muuhun kuin täysin mustavalkoiseen ajatteluun?
Onko sun mielestä ainoot vaihtoehdot, joko sun tapa, tai sitten väkivaltainen pakottaminen?
Etkö ihan oikeasti pysty ymmärtämään, että lapset ja myös aikuiset ovat erilaisia? Kaikille ei vaan sovi "vapaa kasvatus", ja on myös muita vaihtoehtoja, jotka eivät sisällä jatkuvaa pakottamista.
Ja todellakin on tilanteita, joissa lapsi on pakotettava tekemään jotain vastoin tahtoaan. Ei aikuisetkaan saa aina tehdä niinkuin tykkäävät, erona vain se, että aikuinen ymmärtää sen (yleensä) ilman ohjausta.
Lapsi ei ole aikuinen, et voi laittaa aikuisen vastuuta lapselle.
 
"torsti"
Se mitä tehdään toki riippuu perheestä. Ei ole mikään pakko antaa ruokaa, ei lapsi päätä, mitä aikuinen tekee vaikka omista tekemisistään päättäisi.

Mutta sitähän palstalaisten on niin saatanan vaikea ymmärtää; kenenkään ei tarvitse käyttää valtaa toista kohtaan arjessa. KUMMANKAAN ei tarvitse olla se pompottelija, ei äidin, ei lapsen. Mutta pässit määkii määkimistään kun ei ne näin monimutkaisia asioita ymmärrä :LOL:

Kuka teillä voittaa valtataistelut jos vastakkain ovat puolisot, eivät aikuinen ja lapsi? Jos mies haluaa yhtä ja nainen toista, niin kumpi sitten tekee lopullisen päätöksen?
Sulla on varmaan ollut tosi rankkaa lapsena! *paijaa ninatt:n päätä kuin koiraa*
 
:( Kysy lapsen äidiltä miksei nukuta lastaan kerta on pakko pistää nukkumaan yksin niin aikaisin että lapsi valvoo vielä 2 tuntia oven mentyä kiinni. Jos äiti väsynyt ja haluaa omaa aikaa uskon että lapsen nukutus on nopeampi tapa saada hänet nukkumaan kuin yksin huoneeseen lukitseminen.Ja kammottaa ajatellakin miten peloissaan/turrhautunut/hylätyksi itsensä tunteva lapsi on kun hän yksin huoneeseen jää. Koita puhua sille äidille hiukan järkiä päähän jos mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: Kuunainen
[QUOTE="vieras";24040606]:O Onko tää totta?! Siis kahva ja tulipalo?[/QUOTE]

No ihan totta, tuota olin itse jo aiemmin miettinyt ja vähän asiaa sivunnutkin, eikä itsellä tulis mieleenkään, no ei heilläkään enää, no ei tosin ole enää tarvettakaan, asiasta kuitenkin on jo useampia vuosia aikaa.
Jossakin vaiheessa heillä kuitenkin jo jätettiin ovi auki kunhan muksut olivat nukahtaneet, mutta kuitenkin, ainakin minusta tuntuu hirveältä, että telejtään toiseen huoneeseen.

Meillä on aina ovet ihan auki, eikä ongelmia ole, tai vaikka välillä näitäkin vaiheita on tullut, silloin vaan nukutetaan muksut, eikä tylysti vedetä ovea kiinni, ja aleta oman ajan viettoa.
 
Se mitä tehdään toki riippuu perheestä. Ei ole mikään pakko antaa ruokaa, ei lapsi päätä, mitä aikuinen tekee vaikka omista tekemisistään päättäisi.

Mutta sitähän palstalaisten on niin saatanan vaikea ymmärtää; kenenkään ei tarvitse käyttää valtaa toista kohtaan arjessa. KUMMANKAAN ei tarvitse olla se pompottelija, ei äidin, ei lapsen. Mutta pässit määkii määkimistään kun ei ne näin monimutkaisia asioita ymmärrä :LOL:

Kuka teillä voittaa valtataistelut jos vastakkain ovat puolisot, eivät aikuinen ja lapsi? Jos mies haluaa yhtä ja nainen toista, niin kumpi sitten tekee lopullisen päätöksen?
No kun tuossa puolisoiden kohdalla kumpikaan ei ole vastuussa toistensa tekemisistä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Lapsen ja vanhemman välillä tällainen suhde kuitenkin on olemassa (toivottavasti). Ja miten ihmeessä sinäkään saat lapsen päiväkotiin, jos hän ei sinne vain halua mennä. Sillä lapsella ei tosiaankaan ole siinä vaiheessa vaihtoehtoja (todellinen vaihtoehto ei ole se, että hän jää yksin kotiin).
 
"vieras"
Tunnen monia perheitä, joissa lapset menevät nukkumaan silloin, kun heitä väsyttää. Eikä se yhdessäkään perheessä ole yhdeltä yöllä. :)
Ei oo mutta meillä se voi olla vaikka illalla klo 6 tai aamulla klo 6 ;)

Nyt kesälomalla kun ei lasten tartte olla aamulla määrättyyn aikaan missään niin toimii, mutta valitettavasti oon kasvattanu noi jotenkin väärin kun koulupäivisin se nukkumaan meno klo 6 aamulla tai vaikka klo 23 illalla ei toimi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24041130:
No kun tuossa puolisoiden kohdalla kumpikaan ei ole vastuussa toistensa tekemisistä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Lapsen ja vanhemman välillä tällainen suhde kuitenkin on olemassa (toivottavasti). Ja miten ihmeessä sinäkään saat lapsen päiväkotiin, jos hän ei sinne vain halua mennä. Sillä lapsella ei tosiaankaan ole siinä vaiheessa vaihtoehtoja (todellinen vaihtoehto ei ole se, että hän jää yksin kotiin).
Näin, ja tohon loppuun ninatt on monesti täällä sanonut että jos lapsi ei halua mennä päiväkotiin /kouluun tai ei viihdy siellä niin ei tartte mennä
 
"vieras"
Mun mielestä on ihan helkkarin vastuutonta sälyttää lapsen vastuulle koko oma hyvinvointi. Lapsella ei ole tarvittavaa tietoa miten mikäkin toiminta vaikuttaa mihinkin eikä kykyä ajatella pitkällä tähtäimellä.

Ihanko tosiaan joku vanhempi EI vie lasta sänkyyn vaikka puoliväkisin,jos lapsi on selkeästi yliväsynyt,kierrokset vaan lisääntyy ja meno hurjenee? Ei kukaan lapsi tuossa tilassa mene itse sinne sänkyyn ja jos kysytään että väsyttääkö,niin kuuluu EI! ja hysteeristä naurua,silmät seisoo päässä. Haloo..johonkin se raja on vedettävä.

Voihan sitä toki käyttää hienoja termejä ja kannattaa jotain syvällistä ideologiaa sanoen että lapsen tulee saada itse päättää. Todellisuudessa se on mun mielestä laiskuutta. Ei viitsitä laittaa niitä rajoja eikä haluta olla niitä ikäviä vanhempia jotka laittaa stopin kaikelle kivalle. Onhan se kiva ajatella että joo,mä oon semmonen tosi cool mama,kun mä oon mun lapsen kaveri ja lapsi saa itse päättää.

Onko vanhemmuus todella näin hukassa? Ei uskalleta ottaa vastuuta. Ei se aina kivaa ole,mutta pitäisikö olla? Ja kuten joku edellä sanoi,aina ei sitä valinnanmahdollisuutta ole. Sinne tarhaan mennään aamulla ja piste.

Onko se sit loogista antaa lapsen valvoa niin myöhään kuin huvittaa,vaikka aamulla on joka tapauksessa PAKKO herätä aikaisin? Joo ja omat muksut valvoi eräs lauantai puoli yhteen,kun kokeilin kauanko jaksavat olla hereillä. Ikää 4v ja 6v. Seuraavan päivän voi sit jo arvatakin.. :/
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
[QUOTE="vieras";24041248]Näin, ja tohon loppuun ninatt on monesti täällä sanonut että jos lapsi ei halua mennä päiväkotiin /kouluun tai ei viihdy siellä niin ei tartte mennä[/QUOTE]

Siksi lisäsinkin tuon suluissa olevan :)
 
"vieras"
Mä en kasvata miestäni eikä mies minua. Olemme molemmat aikuisia ihmisiä ja päätämme omista asioistamme. Sen sijaan olemme vastuussa lapsistamme ja tarvittaessa asetamme rajat vaikka se ei aina ole mukavaa. Yhteenottoja tulee,mutta ketään ei nöyryytetä tai alisteta. Mun mielestä on ihan normaalia,että kasvava lapsi koettelee rajojaan.

Mutta..jos haluaa tieten tahtoen kasvattaa lapsensa uskomaan että mitkään säännöt eivät koske häntä tai että aina voi toimia niin miten sattuu just sillä hetkellä huvittamaan,niin eikun vaan. Vaatii rohkeutta asettua omaa lastaan vastaan,mutta täytyy myös muistaa että joskus se on lapsen omaksi parhaaksi.
 
"torsti"
[QUOTE="vieras";24041248]Näin, ja tohon loppuun ninatt on monesti täällä sanonut että jos lapsi ei halua mennä päiväkotiin /kouluun tai ei viihdy siellä niin ei tartte mennä[/QUOTE]

Mun ei tarvii mennä vanhempainvapaan jälkeen töihin, kun mä EN HALUA! :) Voin lorvailla lasten kanssa päivät pitkät, tehdä kaikkee kivaa ja jos joku kysyy elämäntyylistämme niin vastaan jonkun hullun ideologian termeillä. :)
 
"NOH"
Näytä mulle lapsi, joka valvoo/leikkii kaiket yöt. Lapsi oppii kyllä tunnistamaan oman väsymyksensä, jos häntä ei pakoteta esim. tiettyyn aikaan nukkumaan.
Mun tyttö kyllä valvoisi aika läpi yön jos ei laitettais nukkumaan.... Kyllä pieni lapsi kuuluu laittaa nukkumaan eikä odotella kunnes lapsi itse haluaa nukkua.
Itse testasin kerran että kuinka pitkään tuo 5v valvoo, puoli kaksi oli pakko antaa periksi ja pistää lapsi nukkumaan kun itse en jaksanut enää valvoa... että näin....
 
Joskus ihmetyttää, et miten sitten opetetaan lasta tunnistamaan tunteitaan? Tai siis kantapään kauttako, eli valvotaan, väsytään ja väsytään ja sitten nukutaan kun ollaan sammumispisteessä? Eikö siinä mee hirmu kauan? Nökeehän sen kun laps on väsynyt, mutta ei se sitä aina itse tunnista. Monta kertaa vienyt pojan nukkumaan, vaikka on ihan toista mieltä asiasta, menee 5min ja kaverilta on taju pois- ja jos olis antanut olla niin kiukkusena kärttyillyt vaikka kuinka kauan...
 
huoma
[QUOTE="vieras";24035799]
Nykyään normaalina pidetty lapsen kiintyminen unileluun voi olla merkki lapsen turvallisuudenkaipuusta. Mihin lapsi, jonka elämässä ei tapahdu suuria muutoksia tai joka nukkuu äitinsä vieressä, tarvitsisi unilelua?
[/QUOTE]

Tähän on kyllä pakko huomauttaa, että meidän tyttö 2 v 3 kk nukkuu meidän makkarissa ja nukutetaan kädestä kiinni pitämällä. Ja unilelu on tälle lapselle kaikki kaikessa. Mitähän traumoja sillä on? :D
 
"torsti"
Joskus ihmetyttää, et miten sitten opetetaan lasta tunnistamaan tunteitaan? Tai siis kantapään kauttako, eli valvotaan, väsytään ja väsytään ja sitten nukutaan kun ollaan sammumispisteessä? Eikö siinä mee hirmu kauan? Nökeehän sen kun laps on väsynyt, mutta ei se sitä aina itse tunnista. Monta kertaa vienyt pojan nukkumaan, vaikka on ihan toista mieltä asiasta, menee 5min ja kaverilta on taju pois- ja jos olis antanut olla niin kiukkusena kärttyillyt vaikka kuinka kauan...
No meillä lasta opetetaan tunnistamaan omia tunteitaan nimeämällä niitä. Nyt olet vihainen sen ja sen takia, sinua itkettää, koska... jne :) Niin ja kun vein tänään väsyneen esikoisen sänkyynsä hän sanoi että silmiin sattuu. Kerroin sen johtuvan siitä että häntä väsyttää ja se tunne silmissä lähtee heti kun hän käy nukkumaan.
 
"jes"
Se mitä tehdään toki riippuu perheestä. Ei ole mikään pakko antaa ruokaa, ei lapsi päätä, mitä aikuinen tekee vaikka omista tekemisistään päättäisi.

Mutta sitähän palstalaisten on niin saatanan vaikea ymmärtää; kenenkään ei tarvitse käyttää valtaa toista kohtaan arjessa. KUMMANKAAN ei tarvitse olla se pompottelija, ei äidin, ei lapsen. Mutta pässit määkii määkimistään kun ei ne näin monimutkaisia asioita ymmärrä :LOL:

Kuka teillä voittaa valtataistelut jos vastakkain ovat puolisot, eivät aikuinen ja lapsi? Jos mies haluaa yhtä ja nainen toista, niin kumpi sitten tekee lopullisen päätöksen?
Mitä eroa on lapsella ja aikuisella? Oletko ihan tosissasi??

Olisko vaikka se että lapsi ei ymmärrä syy-seuraussuhteita? Ai niin sulla on niin perkeleen älykäs lapsi että se ymmärtää mitä on aliravitsemus tms
 
"just"
Miten on sitten mahdollista, että 2-vuotias kummipoikani menee nukkumaan ihan itse joka ilta noin klo 20-21 välillä? :D
Hei dorka! Älä yleistä! jos sun kummipoikas sattuu noin tekeen niin ehkä ei ole ihan luotettava todiste ja kerätty tutkimustieto ton sun metodin vaikutuksista. tuskin yhen lapsen nukkumakäyttäytymisen perusteella kukaan järkevä vanhempi alkaa neuvoa muita, saati ettei ole edes vanhempi.hei haloo...
 
"-p-"
En jaksanut lukea ihan koko ketjua, mutta onko tää Tytsi -89 ihan tosissaan? Siis että jakelee näitä kaikkitietäviä kasvatusneuvoja, vaikka ei edes ole omia lapsia? Sanonpahan vain, että asenne (toivottavasti) tulee muuttumaan, jos ja kun lapsia joskus saa. Ensinnäkin: kaikki lapset eivät ole samanlaisia, joka tarkoittaa, että kaikki keinot eivät sovi kaikille. Toiseksi: on heitteillejättö, jos et pidä huolta siitä, että lapsi saa tarpeeksi unta ja ruokaa. Kaikki lapset eivät todellakaan osaa huolehtia näistä perustarpeistaan alusta alkaen itse.
 
hurr
Mitä ihmettä te nyt jankkaatte että ei toi meidän nicopessika ainakaan ymmärrä mennä nukkuu vaan valvois koko yön jos antais. JOS hänen olisi pienestä asti annettu mennä nukkumaan kun väsyttää niin hän osaisi sen myöhemmin itsekin. Ei se nyt yhtäkkiä tapahdu vaan sen olisi pitänyt mennä alusta asti niin.
 

Yhteistyössä