Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
Mä itse olen ollut tuollainen menen itse nukkumaan yhdeksältä kun väsyttää.
Mutta kyllä mun pojalle pitää sanoa, että nyt nukkumaan. Ei tarvi pakottaa mutta sanoa pitää ja meneekin kiltisti sänkyynsä odottamaan iltasadun lukijaa.
Lapsi voi olla vaikka kuinka väsynyt mutta ei itse tajua mennä sänkyyn. Kyllä mä näen lapsesta ja kelloa katsomalla että nyt on nukkumaanmenoaika.

Mun mielestä lapselle ei saa antaa vaihtoehtoa, että nukutaanko vai valvotaanko. Aikuinen päättää.
Mites se sanonta menikään että rajat on rakkautta.
Kaikenlainen oven lukitseminen, sitominen... on väärin ja pitäis sitten hakea vaikka ulkopuolista apua jos nukkumaanmeno on ylivoimaisen vaikeaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kuunainen
Kiinnostaisi tietää, miten tytsi toimisi sellaisessa tilanteessa, jos lapsi olisi lääkekuurilla joka aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Leikki-ikäinen kun osaa ajatella vain sen hetkisen tilanteen, eli joko on nälkä tai sitten ei. Jättäisikö tytsi lapsen ruokkimatta, vaikka ravinnon saanti olisi edellytys parantumiselle, vai nöyrtyisikö sittenkin ja ihan oikein PAKOTTAISI lapsen syömään?
 
ooii
hei! lueskelin ketjua, täytyy sanoa että teinipoika 15v pelaa mielellään amerikkalaisten kanssa yöllä ja nukkuu sitten päivän. saattaa hyvinkin herätä vasta iltapäivällä. näin kesällä. missä järki? ja läppärihän tässä on kaiken takana. tuleeko näistä vapaanukkujalapsista näitä konettajia yömyöhään? minusta tulee! eli lapselle rajat, kone pois tai netti katki kun kello lyö 23!

pienistä lapsista... ei pieni vauva hyödy siitä että saa nukahtaa milloin haluaa. parempi olla kunnon rytmi arjessa. itsellänikään ei ole lapsia. mutta kyllä tajuan että nukkuminen on tärkeä asia. en itsekään pidä siitä etten saa nukkua.
 
[QUOTE="argh";24035401]Idiootein kommentti taas aikoihin - tai sitten kotona lorvivan ihmisen. Joo, ei pakottaa pakottaa saa, siis lukita tai sitoa sänkyyn. Mutta kyllä vanhempien PERUSTEHTÄVÄ on varmistaa että lapsi saa tarpeeksi unta. Ja kun moni meistä ei voi jatkaa unia aamulle kuten Tytsi ilmeisesti voi...

Jos lapsi on yliväsynyt niin sehän ei nukkumaan halua. Joskus aikuinen kuitenkin tietää paremmin. Lapsen voi rauhoittaa perusrutiinein ja niinkin arkisilla tavoilla kuin iltasatu/laulaminen ja silittely.

VASTUUNTUNTOINEN vanhempi huolehtii että lapsi nukkuu kunnolla.[/QUOTE]

Totta kai voi yrittää rauhoittaa tekemällä ympäristöstä suotuisan nukahtamista varten, mutten pakottaisi nukkumaan. Nukkumisesta on turha tehdä valtataistelua.
 
hei! lueskelin ketjua, täytyy sanoa että teinipoika 15v pelaa mielellään amerikkalaisten kanssa yöllä ja nukkuu sitten päivän. saattaa hyvinkin herätä vasta iltapäivällä. näin kesällä. missä järki? ja läppärihän tässä on kaiken takana. tuleeko näistä vapaanukkujalapsista näitä konettajia yömyöhään? minusta tulee! eli lapselle rajat, kone pois tai netti katki kun kello lyö 23!

pienistä lapsista... ei pieni vauva hyödy siitä että saa nukahtaa milloin haluaa. parempi olla kunnon rytmi arjessa. itsellänikään ei ole lapsia. mutta kyllä tajuan että nukkuminen on tärkeä asia. en itsekään pidä siitä etten saa nukkua.
Sanoisin, että etenkään teinin pakottamisesta ei seuraa mitään hyvää. Jos teini päättää valvoa niin sehän valvoo. Mä olen ollut sellainen valvoja sekä lapsena että teini-ikäisenä eikä kukaan olisi kyennyt minua pakottaa nukkumaan/nukahtamaan. Kyllä viimeistään tuossa iässä kuuluisi jo itsekin olla vastuussa jostain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti;24036815:
Mä itse olen ollut tuollainen menen itse nukkumaan yhdeksältä kun väsyttää.
Mutta kyllä mun pojalle pitää sanoa, että nyt nukkumaan. Ei tarvi pakottaa mutta sanoa pitää ja meneekin kiltisti sänkyynsä odottamaan iltasadun lukijaa.
Lapsi voi olla vaikka kuinka väsynyt mutta ei itse tajua mennä sänkyyn. Kyllä mä näen lapsesta ja kelloa katsomalla että nyt on nukkumaanmenoaika.

Mun mielestä lapselle ei saa antaa vaihtoehtoa, että nukutaanko vai valvotaanko. Aikuinen päättää.
Mites se sanonta menikään että rajat on rakkautta.
Kaikenlainen oven lukitseminen, sitominen... on väärin ja pitäis sitten hakea vaikka ulkopuolista apua jos nukkumaanmeno on ylivoimaisen vaikeaa.
No eihän tuo pakottamista ole, että kehotat lapsen nukkumaan.
 
"vieras"
No eihän tuo pakottamista ole, että kehotat lapsen nukkumaan.
Onko se,että meillä sammuu valot kello 21.00 iltapuuhien jälkeen? Vai pitäisikö höllätä pipoa ja antaa lapsen leikkiä huoneessaan vaikka siihen kymmeneen tai yhteentoista? Aamulla kuudelta herätys. Voinko sanoa lapselle että valvo niin pitkään kuin haluat,äiti ja isi menee nyt nukkumaan? Vai olenko jotenkin huono ja paha jos sanon,että nyt nukutaan,huomenna on uusi päivä,hyvää yötä?
 
Ei ehkä noin tietoisesti, mutta en usko, että lapsi kärsisi jatkuvasti väsyksissä, jos saisi itse mennä nukkumaan, kun väsyttää. Mielestäni aikuinen päättää, mitä ruokaa pöytään laitetaan ja lapsi päättää, paljonko syö.
eli lapsi toimii käytännössä tuossa tilanteessa niin että jos ei yöllä ole nukuttu tarpeeksi niin sitten nukutaan päivällä 3-4h "kevyet" päikkärit ja ah taas valvotaan yöllä...
ja juu, aikuinen päättää mitä pöytään laitetaan ja lapsi päättää kuinka paljon se syö... Saako lapsi tuossa tilanteessa päättää ettei syö mitään? ja vetää seuraavalla välipalalla leipää napansa täyteen?
Mun mielestä tuo kuvio toimii niin että aikuinen päättää mitä lapsi syö eli ainakin maistaa ja lapsi päättää sitten sen jälkeen määrän (se on ihan totta että lasta ei saa pakottaa esim. syömään lautasta tyhjäksi)
 
kmfmb
Noh noh. Älkääs nyt kaikki käykö tuon Tytsin kimppuun. Pitäähän teidän ymmärtää että hän on nuori (tosin iän piikkiin ei voi tota laittaa, monet nuoret on fiksujakin) ja kokematon. Vaikutuksille altis ja siksi hänen mielensä on ollut helppo tunkea täyteen totuuksia joita pitää levittää eteenpäin. Kyllä hänkin tuosta viisastuu vaikka nyt kuvittelee lapsettomana olevansa kasvatuksen ammattilainen - parin tutun lapsen hoitamisella. Antaa hänen päteä jos se saa hänet tuntemaan itsensä välkyksi.
 
Väitän silti, että jos nukkumaanmenosta ei ole tehty peikkoa, menee lapsi nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää. Jos lapsi harvoin meneekin liian myöhään nukkumaan niin eipä varmasti mene seuraavana yönä. Mokailutkin on siis ihan sallittuja.
Kyl muuten menee seuraavanakin. Mulla esim poika sellanen elosalama että on se pantava nukkumaan. Se ei mee vaikka on väsy, haluaa vaan riekkua.Nukkumaan laittaessa nukahtaa ok mut ominpäin hillus aina vaan.
 
Ja mitä tulee alotusviestiin niin todellakaan en voisi tehdä niin lapselleni. Lapsiparka :| Tuttavaperheessä vähän sama tyyli jo vauvaikäisten kanssa. Kerran sitten menin sanomaan isälle että poitsu huutaa vain, tuntu vaan harmistuvan kun en jaksanu/sietäny kuunnella toisen parkua. Esikoisella oli vielä 3v nukahtamisongelmia, samallalailla itketetty sängyssä kuten toi kakkonen josta sanoin.
 
Tuli mieleen noista Tytsin ohjeista siskoni ystävä, joka on lapsentahtisuuden puolestapuhuja. Heillä ei ole mitään rytmiä, koska hänen mielestä sellainen rajoittaa elämää. Hänellä on siis yksi lapsi. On vain kovin hölmöä, että hänen lapsensa usein joutuu huutamaan nälkäänsä, kun tämä äiti vasta tekee ruokaa, kun ei hän tiennyt että mihin aikaan lapselle tulee nälkä. Samoin jos äiti sopii tapaamisia, hän usein myöhästyy tunnin tai kaksi, koska lapsi olikin väsynyt ja piti jäädä päiväunille, tai lapsella olikin nälkä ja piti ruokaa tehdä. Usein hän ei voikaan sopia mitään tiettyä aikaa, koska ei koskaa tiedä mihin aikaa lapselle kävisi. Minusta tuo se vasta elämää rajoittaa jos mikä!
Mä en kyllä sanonut, että ruokaa pitäisi tehdä vasta sitten, kun lapsella on nälkä. Totta kai ruuanlaittaja päättää, milloin ja mitä ruokaa tekee. Lapsi sitten syö tai on syömättä. Ei tässä nyt siitä ole kyse, että lapsen tulisi tyrannisoida perheessä.
 
tuuu
Mä en kyllä sanonut, että ruokaa pitäisi tehdä vasta sitten, kun lapsella on nälkä. Totta kai ruuanlaittaja päättää, milloin ja mitä ruokaa tekee. Lapsi sitten syö tai on syömättä. Ei tässä nyt siitä ole kyse, että lapsen tulisi tyrannisoida perheessä.
Mutta kulta pieni, sitähän se mukula sun neuvoilla tulisi tekemään. Päättämään asioista. Jos ei syö ruualla niin tunnin päästä on nälkä. Mitäs sitten tehdään? A ) annetaan lapsen kiukuta ja huutaa nälkäänsä ja odotetaan seuraavaa ruokaa? b ) annetaan lapselle ruokaa silloin kun Hänen Korkeudelleen sopii? Loistava yhtälö jos lapsia on vaikkapa kolme...

Hanki nyt ne omat lapset, äläkä usko kaikkea mitä sulle syötetään. Olet söötti mutta kuvittelet ihan liikaa itsestäsi ja pidät kai itseäsi "vähän turhan fiksuna". Jotkut asiat oppii vasta kun niihin itse törmää elämässä, ei millään muulla.

Voit puhua lapsista joita hoidet, mutta oletko koskaan ollut niiden lasten kanssa 24/7 sanotaanko vaikka 4 viikoa putkeen? Ihan keskenään? Et. Silloin et siis voi tietää.
 
  • Tykkää
Reactions: Sankkuli
"Vieras"
Me ollaan kokeiltu lomalla tota että lapset menee nukkumaan kun nukuttaa (pidempien aamukjen toivossa). Se sitten meni niin että eihän ne nukkumaan menneet ennenkuin lopulta yhden aikaan oli jo pakko ilmottaa että riehuminen seis. Joka aamu heräsivät klo: 6-7. Päivät oli ihan hullua kiukkuumista ja riehumista. 3 päivää mä jaksoin ja sitten muuttu rytmit mun järkeen käyviin.

Mä kun en toimi 5h yöunilla ollenkaan ja tokihan meidän oli valvottava sillä en voi jättää kaksivuotiaita ja neljävuotiasta valvomatta kaksikerroksiseen taloon?!??!!! Enkä myöskään olis siinä äänessä saanut nukuttua.

Mitäs NinaTT ja Tytsi olis tehneet?
 
[QUOTE="Vieras";24040343]Me ollaan kokeiltu lomalla tota että lapset menee nukkumaan kun nukuttaa (pidempien aamukjen toivossa). Se sitten meni niin että eihän ne nukkumaan menneet ennenkuin lopulta yhden aikaan oli jo pakko ilmottaa että riehuminen seis. Joka aamu heräsivät klo: 6-7. Päivät oli ihan hullua kiukkuumista ja riehumista. 3 päivää mä jaksoin ja sitten muuttu rytmit mun järkeen käyviin.

Mä kun en toimi 5h yöunilla ollenkaan ja tokihan meidän oli valvottava sillä en voi jättää kaksivuotiaita ja neljävuotiasta valvomatta kaksikerroksiseen taloon?!??!!! Enkä myöskään olis siinä äänessä saanut nukuttua.

Mitäs NinaTT ja Tytsi olis tehneet?[/QUOTE]

He olisivat menneet/jääneet itse nukkumaan ja antaneet lasten valvoa. Tämä on käsitelty täällä ennenkin.
 
[QUOTE="Vieras";24040391]Mä pitäisin sitä ehkä vastuuttomana?!?[/QUOTE]

Minusta tuntuu, ettet ole ainoa. :) Tuo menetelmä kuulostaa minustakin tähän asti ihan hienolta, mutta tässä tulee se karu totuus vastaan. Eipä ole ihan aukoton tuokaan menetelmä, mutta jotkut eivät näe tässäkään mitään ongelmaa.
 
[QUOTE="Vieras";24040406]Ja en muuten lue tätä palstaa ihan joka päivä tai edes viikko...[/QUOTE]

Joo, en sitä tarkoittanutkaan, mutta ihan vain sillä sanoin, etten nyt keksinyt tätä itse, vaan näiden henkilöiden "suusta" on tämä tullut. :)
 
"Kaisa"
Tunnen monia perheitä, joissa lapset menevät nukkumaan silloin, kun heitä väsyttää. Eikä se yhdessäkään perheessä ole yhdeltä yöllä. :)
Meil lapset menevät nukkumaan illalla klo 20.30 -22 ihan sen mukaan et mihin aikaan on aamulla herätty, nukuttu päikkärit, tultu kotiin illalla jne jne jne Ovat kotihoidossa joten tämä mahdollista. Ovat tottuneet siihen että ei ole mitään tarkkaa klo aikaa millon nukutaan, ruoka-ajat pitävät suurinpiirtein paikkaansa (saattavat puolella tunnilla heittää), mut päikkäreille mennään klo 12-15 sen mukaan miten on aamulla herätty ja onko illalla ohjelmaa tiedossa! Eikä nuo näytä tästä kärsivän. Nukkuvat n.10h yöunta + 1-2h päikkäreitä (tosin isompi ei lähellekkään joka päivä). Isompi on 3½v pienempi 1½v
 
Yksi meidän tuttava teki juurikin tuolla tavalla, tosin muksut ei huutaneet tuntitolkulla, mutta monasti nukahtivat oven taakse lattialle.
Heillä siis muksujen puolelta huonetta kahva pois ovesta, kun tätä ihmettelin kertoi syyksi juurikin sen, ettei muksut pääse sieltä ramppaamaan pois.

No heillä sitten eräänä yönä syttyi tulipalo, onneksi aikuiset heräsivät ajoissa, muksuthan ei olis sieltä huoneesta päässeet pois.
Ei ovihommaa enää sen jälkeen heillä käytetty.
 

Yhteistyössä