Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="haha";23992069][QUOTE="Anne";23991922]Mitä jos kuuluukin? Tiedätkö sinä millainen (kuinka vanha) auto "neljän äiti":llä on?[/QUOTE]
:LOL: :LOL: Sä et ainakaan tiedä autoista yhtään mitään! :D[/QUOTE]
Ihan järkeviähän nimimerkki "Anne" tuossa puhui. Jos auto on niin vanha että se on kaasutinmoottorilla niin silloin moottorijarrutuksen sijasta on taloudellisempaa laskea moottori tyhjäkäyntikierroksille painamalla kytkin pohjaan. Nykyautoissa tilanne on päinvastainen.
 
"Anne"
[QUOTE="tööt";23992220]No mitä yrittämistä siinä on? Toimii yhtä lailla kuin ruiskulla varustetullakin.[/QUOTE]

Toimii melkein yhtä lailla. Vaihdetta vaihtaen moottorijarrutus toimii yhtä lailla mutta hidastaessa/pysähtyessä pelkkää jarrua käyttäen alkaa kone pistämään hanttiin mitä nykyruiskuvehkeet eivät tee.
 
häh
[QUOTE="Anne";23992244]Toimii melkein yhtä lailla. Vaihdetta vaihtaen moottorijarrutus toimii yhtä lailla mutta hidastaessa/pysähtyessä pelkkää jarrua käyttäen alkaa kone pistämään hanttiin mitä nykyruiskuvehkeet eivät tee.[/QUOTE]

Just tätä tarkoitin, kiitos Anne! Käykääpä te isin automaatilla ajelijat joskus kokeilemassa "oikeita" autoja ;)
 
Ken guru
[QUOTE="dawn";23992094]Tällaiset ketjut on aina miehistä hauskoja, koska "naiset ei osaa ajaa". Muistaako kukaan viime äitienpäivänä kun poliisi antoi tiedotteen, jossa toivoi miesten ottavan mallia naisten rauhallisesta ajotavasta? :D Ehkä sitä kytkintä tulee käytettyä väärin, mutta ei se ole niin paha jos ottaa huomioon kuinka vähemmän naiset ovat syyllisiä kuolemaan johtavista kolareista...

http ://www.demari.fi/arkisto?id=6509[/QUOTE]

No mun on kyllä pakko kommentoida tähän, että 99% sesti liikenteessä "omituisesti" ajavat, tai häiriöitä aiheuttavat ovat naisia. Sellaista typerää "varovaisuutta", ettei osata painaa sitä kaasua!
Alinopeutta ajavat ovat tien tukkoina, ja jos esim. kiihdytyskaistalta tullessa moottoritielle ei nosteta nopeutta rielusti jo kiihdytyskaistalla, niin aiheutetaan selkeitä vaaratilanteita, vitutuksista puhumattakaan:kieh:

Että omat kokemukseni ovat, että naiset ovat yleisesti ottaen huonmpia kuskeja kuin miehet. Toki huonoja mies kuskejakin kyllä löytyy...kuten myös hyviä nais kuskeja.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23992242:
Ihan järkeviähän nimimerkki "Anne" tuossa puhui. Jos auto on niin vanha että se on kaasutinmoottorilla niin silloin moottorijarrutuksen sijasta on taloudellisempaa laskea moottori tyhjäkäyntikierroksille painamalla kytkin pohjaan. Nykyautoissa tilanne on päinvastainen.
Peukku tälle! Ensimmäinen järkevä kommentti!
 
"vieras"
[QUOTE="dawn";23992094]Tällaiset ketjut on aina miehistä hauskoja, koska "naiset ei osaa ajaa". Muistaako kukaan viime äitienpäivänä kun poliisi antoi tiedotteen, jossa toivoi miesten ottavan mallia naisten rauhallisesta ajotavasta? :D Ehkä sitä kytkintä tulee käytettyä väärin, mutta ei se ole niin paha jos ottaa huomioon kuinka vähemmän naiset ovat syyllisiä kuolemaan johtavista kolareista...

http ://www.demari.fi/arkisto?id=6509[/QUOTE]

Mikähän haloo olisi syntynyt jos poliisi olisi sanonut naisten tarvitsevan ottaa oppia miesten paremmasta ajotaidosta?

Vähemmän ajokilometrejä, vähemmän onnettomuuksia...
 
autoilija
eikö bensa-auto varsinki helposti sammu jos vähän äkäsemmin jarruttaa ilman että kytkin on pohjassa. Enpä oo moiseen kiinnittäny huomiota edes mutta luultavasti painan kytkimen pohjaan aina.
 
dfdf
No mun on kyllä pakko kommentoida tähän, että 99% sesti liikenteessä "omituisesti" ajavat, tai häiriöitä aiheuttavat ovat naisia. Sellaista typerää "varovaisuutta", ettei osata painaa sitä kaasua!
Alinopeutta ajavat ovat tien tukkoina, ja jos esim. kiihdytyskaistalta tullessa moottoritielle ei nosteta nopeutta rielusti jo kiihdytyskaistalla, niin aiheutetaan selkeitä vaaratilanteita, vitutuksista puhumattakaan:kieh:

Että omat kokemukseni ovat, että naiset ovat yleisesti ottaen huonmpia kuskeja kuin miehet. Toki huonoja mies kuskejakin kyllä löytyy...kuten myös hyviä nais kuskeja.
Kas, kun minä olen huomannut, että 90 prosenttisesti kiihdytyskaistalla tulppana olevan auton ratissa on ollut joku vanha ukonkäppänä. Ajan aina motarilla tulpan ohi ja katson, millainen idioottikuski taas aiheutti vaaratilanteen hidastelullaan rampilla. Pääsääntöisesti siellä on joku karvalakkipäinen papparainen. Ihan turha syyttää naisia.
 
dfdf
[QUOTE="Anne";23992285]Moottorijarrutuksen voi tehdä myös painamalla kytkintä!! Pienempää vaihetta tupaan ja kytkin ylös, sekin on moottorijarrutus, tosin nykyautoissa suht hyödytön toimitus.[/QUOTE]

Aivan, kun kytkin on YLHÄÄLLÄ, niin se on moottorijarrutusta.
 
"dawn"
[QUOTE="vieras";23992277]Mikähän haloo olisi syntynyt jos poliisi olisi sanonut naisten tarvitsevan ottaa oppia miesten paremmasta ajotaidosta?

Vähemmän ajokilometrejä, vähemmän onnettomuuksia...[/QUOTE]

Tutkimusten mukaan noilla ajokilometreisse asia selittyy osittain, mutta tutkimusta suoraan lainatakseni "Ajokäyttäytymistä punnitessa on turvallisempaa antaa naisten ajaa"

http ://www.liikenneturva.fi/www/fi/uutispoyta/arkisto/2009.php?we_objectID=5543
 
Ken guru
Kas, kun minä olen huomannut, että 90 prosenttisesti kiihdytyskaistalla tulppana olevan auton ratissa on ollut joku vanha ukonkäppänä. Ajan aina motarilla tulpan ohi ja katson, millainen idioottikuski taas aiheutti vaaratilanteen hidastelullaan rampilla. Pääsääntöisesti siellä on joku karvalakkipäinen papparainen. Ihan turha syyttää naisia.
Mun kohdalla on 99/100 ollut nainen. Se 1 on ollut sitten se ukon käppänä...
 
Ken guru
[QUOTE="dawn";23992359]Pointtinani se, että miehet ovat taitavampia ajajia, naiset turvallisempia. Ja eiköhän autoilussa tärkeintä ole että kaikki pääsee turvallisesti sinne minne menee :D[/QUOTE]

Mun mielestä turvallista ajamista ei ole sellainen nysväys, mitä naiset usein harrastaa, vaan taitava auton hallinta, ennakointi ja ripeys. Jos on taitava ajaja, niin eikö se silloin ole myös turvallinen?
 
"vieras"
[QUOTE="PåDenDär";23989616]Miksi kytkintä pitäisi painaa, jos ei vaihda vaihdetta?[/QUOTE]

Eihän sitä pidäkään, mutta mulle on kans tullu tuollanen tapa, se on siis jo automaatio. Tämä siksi, että usein joutuu kuitenkin vaihtamaan pienemmän vaihteen kun jarruttaa. Hassua, mietin tätä just yks päivä ja kiva kuulla että muutkin tekee niin ;)
 
Sinun kytkynkäytöllä on suuri todennäköisyys että vielä päädyt väärälle kaistalle jossain liukkaassa mutkassa. Vedolla leikkiminen kaarteessa on kätevin tapa saada etuvetoinenkin auto sivuluisuun.

Voidaan vain toivoa ettei kukan satu tulemaan vastaan kun saatat autosi penkkaan.
Niin just tätä mä meinasin sillä, että ei ole liukkaalla hyvä. En tarkoittanut tilannetta, jossa ollaan jo valmiiksi luisumassa johonkin, vaan tilannetta, jossa auto on vielä hallinnassa.
 
ukkotaiakka
Siis mitä helvettiä?! Te ajatte moottoritiellä, huomaat että nopeus on noussut 130 km, hidastat lainsallimaan 120km ja PAINAT SAMALLA KYTKINTÄ?!?! HerraIsä! Minkä takia?! Siis miten joku voi edes sanoa et on vaan tapa?! Toinen jalka ei osaa liikkua ilman toista? Painatte sitten varmaan samalla kytkimen pohjaan kun kaasutattekin?! Miten helvetissä edes pääsette niillä autoilla minnekään?
 
Ken guru
Siis mitä helvettiä?! Te ajatte moottoritiellä, huomaat että nopeus on noussut 130 km, hidastat lainsallimaan 120km ja PAINAT SAMALLA KYTKINTÄ?!?! HerraIsä! Minkä takia?! Siis miten joku voi edes sanoa et on vaan tapa?! Toinen jalka ei osaa liikkua ilman toista? Painatte sitten varmaan samalla kytkimen pohjaan kun kaasutattekin?! Miten helvetissä edes pääsette niillä autoilla minnekään?
:LOL:

Vaikka en kyllä oikeasti usko että kukaan noin kuitenkaan tekee.
 

Yhteistyössä