Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
mä en sitä kytkintä painele ihan turhaan. Mies tekee sitä ja se on raivostuttavaa. Kytkintä ei tartte pitää pohjassa liikennevaloissa ( paitsi ne joille iskee paniikki kun valo vaihtuu ja vaihde pitäs saada silmään jne... ) Sit laittaa ykköselle ku valo vaihtuu. Eikä joka jarrutuksessa tartte kytkintä ns. runkata, vaan sillo jos vaihtaa vaihdetta.

Vaikka se on tehty kestämään niin silti se on kuluva osa joka kyllä hajoo ja jatkuvalla kytkimen vemputtamisella sen saa vaa hajoomaan nopeemmin.

Kaveri just uusi kytkimen 90-luvun fiatiin niin 600e. No jos jollaki on tosta noin ylimäärästä 600e laittaa nii voihan sitä vemputtaa ja luistattaa joka liikennevaloissa.
 
[QUOTE="Vieras";23993991]En jaksa lukea koko keskustelua. Voisiko joku tiivistää mikä sit on se OIKEA tapa?[/QUOTE]

No niinpä :D Ja kertokaa minulle se, onko väärin ja epätaloudellista rullata kytkin pohjassa pitkiäkin matkoja. Olen oikeasti luullut, että se vähentää bensankulutusta, mutta tästä ketjusta päätellen pitääkin mieluummin ensin kiihdyttää ja sitten jarrutella voimakkaasti ja moottorilla, eikä siis näin vapaalla rullaillen ja hidastaen.

Ja jos jarruttaessa laittaa sen kytkimen pohjaan, vaikkei vaidetta vaihdetakaan, mikä siinä on siis se varsinainen ongelma ja miksi se on väärin?
 
"..."
[QUOTE="...";23994089]Vaihdetta vaihdettaessa, liikennevaloihin hiljentäessä, jottei auto sammu ja äkkijarrutuksissa kyllä. Muutoin moottorijarrutuksella...[/QUOTE]

Unohtui listasta vesiliirrot ja talven sivuiluisut...
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994061:
Ja jos jarruttaessa laittaa sen kytkimen pohjaan, vaikkei vaidetta vaihdetakaan, mikä siinä on siis se varsinainen ongelma ja miksi se on väärin?
No miksi se pitää painaa pohjaan jos ei vaihdetta vaihda? Sitä mä en käsitä? Ei kai siin oo mitää väärää muutaku et sama ku painaa jarrua vaikka ei tarvi = turhaa.
 
Wikipedia
"Kytkinlevy sijaitsee auton vaihdelaatikossa painelevyn ja vauhtipyörän välissä. Se välittää moottorin tuottaman tehon vaihdelaatikolle, tasauspyörästöön ja siitä edelleen renkaille. Kytkinlevyt ovat nopeasti kuluvia osia. Kun kytkinlevyt ovat liian kuluneet, kytkin alkaa luistaa, ja etenkin kiihdytyksissä moottorin kierrokset nousevat suhteessa nopeammin kuin vetävien pyörien kierrokset. Kytkimen luiston vastakohta on kytkimen laahaus, jolloin ajoneuvo pyrkii vaihde päällä eteenpäin, vaikka kytkin olisi pohjassa. Laahaus on yleensä korjattavissa pelkkiä säätöjä muuttamalla, jos kytkinkruunu on kunnossa (mikäli sellainen on varustuksessa)."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kytkin_%28konetekniikka%29
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994061:
No niinpä :D Ja kertokaa minulle se, onko väärin ja epätaloudellista rullata kytkin pohjassa pitkiäkin matkoja. Olen oikeasti luullut, että se vähentää bensankulutusta, mutta tästä ketjusta päätellen pitääkin mieluummin ensin kiihdyttää ja sitten jarrutella voimakkaasti ja moottorilla, eikä siis näin vapaalla rullaillen ja hidastaen.

Ja jos jarruttaessa laittaa sen kytkimen pohjaan, vaikkei vaidetta vaihdetakaan, mikä siinä on siis se varsinainen ongelma ja miksi se on väärin?
Minä rullailen vaihde vapaalla.
 
"Kytkinlevy sijaitsee auton vaihdelaatikossa painelevyn ja vauhtipyörän välissä. Se välittää moottorin tuottaman tehon vaihdelaatikolle, tasauspyörästöön ja siitä edelleen renkaille. Kytkinlevyt ovat nopeasti kuluvia osia. Kun kytkinlevyt ovat liian kuluneet, kytkin alkaa luistaa, ja etenkin kiihdytyksissä moottorin kierrokset nousevat suhteessa nopeammin kuin vetävien pyörien kierrokset. Kytkimen luiston vastakohta on kytkimen laahaus, jolloin ajoneuvo pyrkii vaihde päällä eteenpäin, vaikka kytkin olisi pohjassa. Laahaus on yleensä korjattavissa pelkkiä säätöjä muuttamalla, jos kytkinkruunu on kunnossa (mikäli sellainen on varustuksessa)."

Kytkin (konetekniikka) – Wikipedia
No onhan autossa vaikka miten paljon kuluvia osia, mutta miten se liittyy asiaan? Onhan ne jarrulevytkin kuluvia osia, miksi voimakas jarruttaminen on sitten ok, mutta kytkimen käyttö ei?
 
Ken guru
[QUOTE="aapee";23993959]Täytyy tunnustaa että olen tosiaan näitä kytkimen raiskaajia. Mutta vaikka raiskaan kytkintä, en ole liikenteen tukkona. Muutama mieskin on sanonut mulle että olen hyvä kuski joka tietää mitä tekee.

Jos olen liikennevalojen kärjessä lähden ensimmäisenä liikkeelle. Taajamassa ohitan sen "alinopeutta" ajavan ajoneuvon luontevasti, ja kiihdytyskaistaa käytän oikeasti siihen tarkoitukseen, eli motarillekin mentäessä vauhti on jo 120km/h. Risteyksissä menen heti liikenteen sekaan enkä odota sellaista hetkeä ettei mailla tai halmeilla liiku autoa.

Eli vaikka raiskaan kytkintä (tosin nyt olen päättänyt yrittää parantaa tätä tapaa) niin en ainakaan omasta mielestäni ole huono kuski.

Kortti mulla onkin silti vaan ollut reilu 3 vuotta ja yli 100 tuhatta kilometriä ajoa takana...[/QUOTE]

Kuulostaa hyvälle:) Mun mielestä on tosi kiva kun naiset (ja miehetkin) pyrkivät parantamaan ajotaitoaan, eivätkä vain heittäydy "olen kuitenkin hyvä kuski" asenteeseen, vaikka ajotaidossa on oikeasti parantamisen varaa. Enkä muuten viittaa suhun ap tällä viestillä.

Ajoluvan saatuaan alkaa kaikilla se autolla ajon todellinen harjoittelu (ellei ole aiempaa ajokokemusta esim, ralliautoilusta tms.), ja on hölmöä uskoa olevansa hyvä kuski autokoulun penkiltä lähtiessä.

Toiset ovat varmempia kuin toiset, nuorilla pojilla on liian usein taipumusta luottaa liikaa omiin taitoihinsa, auton hallintakykyyn, ja "syyllistyvät" usein hölmöön kaahailuun. Mutta kukaan ei ole seppä syntyessään.

Valitettavasti monilla naisilla on taipumusta ns. "jättäytyä" tuolle autokoulusta lähtemisen tasolle, ja usein siitäkin syystä, että eivät aja niin paljoa kuin miehet. Ajotaito karttuu vain ajamalla.

Miehillä on usein enemmän kiinnostusta autoihin ja autoiluun, ja he hankkivat siis enemmän tietoa näistä, siten tietävät siis enemmän kuin suurin (uskallan jopa väittää että suuriN) osa naisista. Poikkeuksia on aina, kumpaankin puoleen.

Mun mielestä on kiva että asioista otetaan selvää, ja on hyvä, että on tällaisiakin ketjuja. Sellainen ylimielinen asenne "muaaaahhhh ette te ämmät osaa ajaa autoa" on hölmöä. Itse ainakin arvostan saamaani tietoa, ja pyrin olemaan mahdollisimman hyvä kuski, mutta synnyinlahjana en ole mitään taitoja saanut, ja aina on parantamisen varaa.

Varmasti vaihtelee se mitä autokoulussa opetetaan. Esim kun isäni sai kortin 50- 60 v sitten, opetettiin että jarruttamista pitää välttää niin paljon kuin mahdollista, ettei jarrupalat kulu...Noh aika kaukaa haettu esimerkki, mutta ajat ja autot muuttuvat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994116:
No miksi siitä tehdään tässä sitten ongelma? Miksi se sitten on väärin, jos jollakin on sellainen tapa?
No se on tapa joka ei ole autolle kauheen hyväks. Kytkinlevyt on suht nopsasti kuluvia osia ja jos ei osaa itse niitä vaihtaa niin ei se mitää halpaakaan ole. Tavaksi ei kauheen autoystävällinen.
 
No se on tapa joka ei ole autolle kauheen hyväks. Kytkinlevyt on suht nopsasti kuluvia osia ja jos ei osaa itse niitä vaihtaa niin ei se mitää halpaakaan ole. Tavaksi ei kauheen autoystävällinen.
No onko sitten ratkaisevasti järkevämpää esim kiihdyttää ja sitten jarruttaa vasta lähellä risteystä eikä hidastaa vauhtia ja rullailla vapaalla? Tätä ensiksi mainittua tapaa näkee monien miesten ainakin tekevän. Miksei kukaan tällaisesta paasaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994138:
No onhan autossa vaikka miten paljon kuluvia osia, mutta miten se liittyy asiaan? Onhan ne jarrulevytkin kuluvia osia, miksi voimakas jarruttaminen on sitten ok, mutta kytkimen käyttö ei?
Esim. höyhenpainallukset ei oo jarruille hyväksi ( pitkällä aikavälillä ) siinä jää jarrut helposti sit päälle, joka kuluttaa hyvin paljon. Siksi on hyvä myös tehdä raskaampia jarrutuksia että ne ei jää jumittamaan.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994061:
No niinpä :D Ja kertokaa minulle se, onko väärin ja epätaloudellista rullata kytkin pohjassa pitkiäkin matkoja. Olen oikeasti luullut, että se vähentää bensankulutusta, mutta tästä ketjusta päätellen pitääkin mieluummin ensin kiihdyttää ja sitten jarrutella voimakkaasti ja moottorilla, eikä siis näin vapaalla rullaillen ja hidastaen.

Ja jos jarruttaessa laittaa sen kytkimen pohjaan, vaikkei vaidetta vaihdetakaan, mikä siinä on siis se varsinainen ongelma ja miksi se on väärin?
no kytkinlevyt kuluu. mutta suurempi ongelma on se että kytkin pohjassa tai 'vapaalla' auto kuluttaa enemmän bensaa kuin moottorijarrutuksella. nykyautoissa moottorijarrutuksella kulutus on nolla. kun painat kytkimen pohjaan niin kulutus lisääntyy.
 
no kytkinlevyt kuluu. mutta suurempi ongelma on se että kytkin pohjassa tai 'vapaalla' auto kuluttaa enemmän bensaa kuin moottorijarrutuksella. nykyautoissa moottorijarrutuksella kulutus on nolla. kun painat kytkimen pohjaan niin kulutus lisääntyy.
Siis ihan oikeasti :O Olen ihan oikeasti luullut, että vapaalla rullaaminen säästää bensaa. Joo olen tyhmä, haukkukaa vain :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994184:
No onko sitten ratkaisevasti järkevämpää esim kiihdyttää ja sitten jarruttaa vasta lähellä risteystä eikä hidastaa vauhtia ja rullailla vapaalla? Tätä ensiksi mainittua tapaa näkee monien miesten ainakin tekevän. Miksei kukaan tällaisesta paasaa?
mä teen sillee et jos lähestyn risteystä otan jalan pois kaasulta ja annan mennä omaa vauhtia. Sit jos joutuu pysähtymään niin tietenkin sit vapaalle, mutta jos lähestyt risteystä ja hiukan ennen pysähtymistä vaihtuukin vihreet niin vaan pienempää vaihdetta silmään. Näin säästää tässäkin tapauksessa sen 1 tai 2 painallusta.

Mun mies tekee et se AINA risteysalueelle tultaessa vaihtaa vapaalle ja sit jos saaki mennä niin sit taas vaihteelle, tai hidastettaessa nii aina on kytkin pohjassa. Ihan turhaa.
 
"aapee"
Varmasti vaihtelee se mitä autokoulussa opetetaan. Esim kun isäni sai kortin 50- 60 v sitten, opetettiin että jarruttamista pitää välttää niin paljon kuin mahdollista, ettei jarrupalat kulu...Noh aika kaukaa haettu esimerkki, mutta ajat ja autot muuttuvat.
Toisessa vaiheessa 2 vuotta sitten opetettiin että taloudellisessa ajotavassa pitäisi ajaa kuin autossa ei olisi lainkaan jarruja, sillä se kuluttaa polttoainetta. Eli tapa on säilynyt, perustelut muuttuneet :)
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994184:
No onko sitten ratkaisevasti järkevämpää esim kiihdyttää ja sitten jarruttaa vasta lähellä risteystä eikä hidastaa vauhtia ja rullailla vapaalla? Tätä ensiksi mainittua tapaa näkee monien miesten ainakin tekevän. Miksei kukaan tällaisesta paasaa?
no kyll ainakin meille autokoulussa paasatiin just tästä että ei kannata. ei oo mikään kiire punasiin valoihin. vauhtia tosiaan kannattaa hidastaa ajoissa, mutta EI rullailla vapaalla vaan vaihde päällä
 

Yhteistyössä