Gallup: loukkaannutko, jos vieraat eivät syö leipomuksiasi

"vieras"
Mua kyllä harmittaisi, ellei mitään maistettaisi. En nyt kuitenkaan sanoisi, että ihan loukkaantuisin.

Leikattavista teen yleensä pienehköjä paloja, jottei jo yksi pala ähkytä ja lisää voi ottaa halutessaan. Jos laatuja on tullut tehtyä useaa, kaikkea ei tarvitse maistaa, kunhan nyt mieluusti edes yhtä.

"minttu"
Joo, kyllä mua vähän harmitti, kun meille tuli yksi lapsiperhe kylään. Heitä varten laitoin kinkkupasteijoita, karjanpiirakoita ja munavoita, sekä mokkapaloja ja keksejä.

Kukaan ei syönyt pasteijoita, karjalanpiirakoita söivät aikuiset, tosin ilman munavoita. Keksit kelpasivat lapsille ja yksi haukku mokkapalasta yhdelle lapselle. :/

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;23987626:
pitääkö vääntää rautalangasta ? :headwall: siis olivat koko ajan lasi kädessä pyytämässä lisää mehua, vaikka sanoin että yksi lasillinen per nenä riittää ja vettä saa hanasta jos jäi jano ..
Miksi sitä mehua ei sitten olisi saannut enemmän kuin yhden lasin ?

"hmm"
Mä taas yleensä siitä syystä kieltäydyn, et ajattelen olevan sen kohteliampaa että ne voi säästää ne leivokset itsellään
hämärää... voiko sen noinkin aatella? Kohteliasta se musta ei kyllä ole, loukkaavaa paremminkin. Vaikka olis jossain tilanteessa järkevääkin (itellä ei nälkä, köyhällä isäntäväellä nälkäinen lapsilauma)

Olin kerran tutun kanssa samassa vieraspöydässä, johon oli katettu semmoinen puolijuhlava lounas. Kaikkea oli runsaasti, ja tämä söi surkean lautasellisen ja näytti nälkäiseltä, mutta kieltäytyi tiukasti ottamasta lisää. Herätti ihmetystä ja kiusallista huomiota kaikissa ja hämmennystä emännässä, mutta ei joustanut pätkääkään.

Jälkikäteen selvisi, että oli annettu semmoinen kotikasvatus että kylässä ei koskaan santsata vaikka nälkäkuolema kolkuttelisi selkään. Ja harmitti kuulemma pirusti kun olis ollu niin hyvää.

Ei hemmetti...

Keittiönoita
En loukkaantuisi. Ihmisillä on mitä erilaisimpia syitä olla syömättä ja itsekin kotioloissa lähes aina juon kahvini kahvina enkä tarvitse kahvin kanssa mitään syötävää.

En mä siitä itseeni ota...
Jokaisella on omat syynsä olla syömättä..
En minäkään aina kylässä herkkuja syö.

Eilenkin olin leiponut omppupiirakkaa ja juustosarvia,eikä pikkuveljeni uusi naisystävä syönyt niitä,mutta joi kahvia kyllä.
Ei tullu mieleenkään alkaa tivaamaan miksei kelpaa ( tosin kyllä itse sitten sanoi ettei omenasta välitä)

"tsiisus"
[QUOTE="hmm";23987645]No kun mietin, niin en ehkä loukkaannu ja varmaan kysyn, että mitäs sulle sitten annettais. Mutta alan suhtautua varautuneemmin. Että mitä tuossa tyypissä mahtaa muuta vikaa olla. Lähtökohtaoletukseksi tulee aika väistämättä, että tyyppi on jotenkin elämästä vieraantunu.[/QUOTE]

Siis et oikeasti ole tosissasi?
Että jos on jokin ruoka-aine vaikkapa aiheuttaa kovia kipuja ja vie pahimmillaan sairaalaan päivystykseen, on silti epänormaali jos ei sitä tahdo syödä?
Eivät kaikki välttämättä halua selostaa kahvipöydässä koko potilaskertomustaan, luulisi riittävän jos sanoo että ei kiitos,en halua.
Tai jos ei vain yksinkertaisesti pidä rasvaisista ja sokerisista ruuista mitä usein kahvipöydässä on tarjolla, on jotenkin epänormaali?

Jee jee
Jos on enemmän nähnyt vaivaa tarjoomusten eteen, niin olisihan se kiva, että vieraille kelpaisi. Mitään ei ole pakko syödä eli kohteliaisuuttaan meillä ei tarvitse pullaa puputtaa. Joskus vieras on sanonut, ettei oikein tykkää jostain tai tulee allergisia oireita, niin yritän sitten keksiä jotain muuta. Lisäksi kahvipöydässä on aina sekä suolaista että makeaa, monet tykkää vain suolaisista syötävistä. Pasteijoita en laita, kun ovat aika rasvaisia. Lisäksi laitan tarjolle viinirypäleitä ja/tai hedelmälohkoja tms. raikasta. Varsinkin, jos on mukana lapsia. Yleensä he pitävät hedelmäpaloista jopa herkkuja enemmän. Yksi vieras meillä juo aina vain pelkän kahvin. Laitan tarjolle paria laatua jotakin, ettei pöytä tyhjä ole, vaikkei hän niitä jostain syystä otakaan (kotonansa kyllä syö ja tarjoaa herkkuja). Eipä tuo ongelma ole, kun tuntee tapauksen. En tuputa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvän tähden;23987753:
No jättäisin jo senkin takia ottamatta jos lapsille ei toista lasia mehua heru niin ajattelisin olevan pula-aika ja jättäisin kahvileivät koskematta, ettei tule sormille..
en tiedä, miten paljon muilla on mehua varastossa mutta meillä oli vain yksi, litran mehutölkki ja sekin puolillaan! että ei ollut varaa antaa monta lasillista... selitin kyllä, että mehu on lopussa & tarjosin maitoa tai vettä. oma muksu kun ei liiemmin mehuja juo, emmekä me aikuisetkaan kovin usein mutta nyt miehellä oli tehnyt mieli appelsiinimehua..

Viimeksi muokattu:
pier
Mä en syö ikinä mitään makeaa jos on tarjolla koska en tykkää makeasta. Suolaista otan aina jos on tarjolla mutta harmittavan usein tarjolla on vain makeaa. Kyllä se ketuttaa kun mainostetaan tarjottavaa ja tarjolla on vain makeaa...pitääkö kaikkien tykätä pullasta?

Meillä ei ikinä ole käynyt niin etteikö olisi kelvannut...ehkä ammattilaisen kodissa uskalletaan syödä rohkeammin?

Miä
En kai osaisi loukkaantua koska olen itse sen verran outo että en tykkää kakuista, pullista, kekseistä enkä muistakaan makeista paakkelsseista. En myöskään juuri koskaan juo mehua tai limsaa enkä syö karkkia, suklaata tai jäätelöä. Friikki, ja kaikki jotka miut tuntee niin tietää sen :D

"hipp"
Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23987863:
En kai osaisi loukkaantua koska olen itse sen verran outo että en tykkää kakuista, pullista, kekseistä enkä muistakaan makeista paakkelsseista. En myöskään juuri koskaan juo mehua tai limsaa enkä syö karkkia, suklaata tai jäätelöä. Friikki, ja kaikki jotka miut tuntee niin tietää sen :D
ihanaa, on muitakin:D

Kyl mua loukkaa, kun yleensä näen paljon vaivaa kun vieraita tulee. Yksikin sanoi kerran että syö ihan hirveet määrät aina kylässä kaikkea, mut oikeesti söi kun hiirulainen- ei kiva :( hänen lapsi kyllä söi sit enempi,mut...

Oli tosta jotain iloakin, mies oli riemuissaan kun sai viedä herkkuja työkavereilleen, ja hänelle itselleenkin jäi enempi syötävää :D

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kyllähän se tietysti harmittaa, vaikka herkuista kieltäytyminen on täysin ymmmärrettävää ja hyväksyttävää. Itse olen tähän asti syönyt mielihyvin tarjottavat, mutta nyt yritän olla ilman enkä halua, että kukaan alkaa painostamaan. Ylipainoa on tullut ja siitä täytyy päästä eroon. Kakkostyypin diabetes kolkuttelee ovella. Siinä minun syyni, miksi herkuttelut saavat riittää.

ohhoh
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;23987626:
pitääkö vääntää rautalangasta ? :headwall: siis olivat koko ajan lasi kädessä pyytämässä lisää mehua, vaikka sanoin että yksi lasillinen per nenä riittää ja vettä saa hanasta jos jäi jano ..
Pitää vääntää, koska mä en todellakaan ymmärrä tuollaista. Enkä ymmärrä vieläkään. Siis sanoit vieraille, että "Yksi lasillinen per nenä" ja kun kuitenkin pyysivät lisää sanoit, että "Vettä saa hanasta". Mä en koskaan sanoisi kenellekään noin. Jos mehu loppuisi sanoisin siinä vaiheessa, että haluatko vettä tai maitoa, mehua ei valitettavasti ole enempää (ja mua vähän hävettäisi). Ja jos olisin kylässä jossa lapset, tai kuka tahansa, saa tuollaista kohtelua niin varmaan seuraavalla kerralla itsekin olisin "Kiitos, mutta ei kiitos/söin juuri/en jaksa nyt/tms." -linjalla etten olisi vieras joka "olisi syönyt kaikki pasteijat".

en tod
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;23987475:
itseäni kieltämättä ketuttaa , kun tänään kävi pari henkilöä kahvilla eivätkä leipomani keksit & miehen leipoma lohipiirakka sitten kelvanneet :vampire: : / meillä kun ei useinkaan ole mtn kahvin kanssa ja nyt kun sitten kerrankin oli pöytä koreana, niin "ei kiitos".. kahvi kyllä kelpasi & lapset olisivat kaiken mehun juoneet jääkaapista..
mutta tarjottavat jäivät koskemattomiksi
en tietenkään loukkaannu. Jos joku on jollain dieetilllä tai laihduttaa tai ei satu tykkäämään juuri siitä mitä minä olen valinnut leipoa.Mulle on ihan sama syökö joku vai ei. En tee omien lastenkaan syömisistä mitään numeroa,vaikka molemmat miinuskäyrillä.Inhoan ihmisiä, jotka tekevät numeron jostain syömisestä tai itsestään tai lapsistaan.

en tod
Pitää vääntää, koska mä en todellakaan ymmärrä tuollaista. Enkä ymmärrä vieläkään. Siis sanoit vieraille, että "Yksi lasillinen per nenä" ja kun kuitenkin pyysivät lisää sanoit, että "Vettä saa hanasta". Mä en koskaan sanoisi kenellekään noin. Jos mehu loppuisi sanoisin siinä vaiheessa, että haluatko vettä tai maitoa, mehua ei valitettavasti ole enempää (ja mua vähän hävettäisi). Ja jos olisin kylässä jossa lapset, tai kuka tahansa, saa tuollaista kohtelua niin varmaan seuraavalla kerralla itsekin olisin "Kiitos, mutta ei kiitos/söin juuri/en jaksa nyt/tms." -linjalla etten olisi vieras joka "olisi syönyt kaikki pasteijat".
No huh. Ap taitaa ollakin joku provo. Ei kukaan sano kutsumilleen vieraille, että yks lasillinen mehua /kahvikuppi per nenä ja vettä tulee hanasta sen jälkeen... huh. Törkeää ja niin noloa, jos on totta. En vooi uskoa todeksi.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;23988231:
kyllä mielestäni olisivat voineet ottaa edes puolikkaan keksin.. maistaa vähäsen. no, ensi kerralla on turha niiden lapsosten kysellä kun kylään tulevat että onko keksiä, onko pullaa..?
Mitä niissä kekseissä oli niin tärkeää, että olisi pitänyt syödä edes puolikas? Miksi juuri se keksi? Eikö riitä, että vieraasi joi kahvia? Olisitko ollut tyytyväinen, jos vieraasi olisi kieltäytynyt kahvista ja syönyt puolikkaan keksin? Jos olisit, niin minkä vuoksi? Miksi keksin puolikas on tärkeämpi kuin kahvi? Mä ymmärrän kyllä harmituksen, jos on nähnyt paljon vaivaa leipoessaan, mutta mikä siitä keksin puolikkaan syömisestä tekee niin tärkeän, että pitää loukkaantua, jos vieras ei syö puolikasta keksiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23988705:
Mitä niissä kekseissä oli niin tärkeää, että olisi pitänyt syödä edes puolikas? Miksi juuri se keksi? Eikö riitä, että vieraasi joi kahvia? Olisitko ollut tyytyväinen, jos vieraasi olisi kieltäytynyt kahvista ja syönyt puolikkaan keksin? Jos olisit, niin minkä vuoksi? Miksi keksin puolikas on tärkeämpi kuin kahvi? Mä ymmärrän kyllä harmituksen, jos on nähnyt paljon vaivaa leipoessaan, mutta mikä siitä keksin puolikkaan syömisestä tekee niin tärkeän, että pitää loukkaantua, jos vieras ei syö puolikasta keksiä?
Sit olis loukkaannuttu,kun olis jäänyt puolikkaat keksit syömättä ja muut ei olis niiden vieraiden hivelemiä keksejä enää voineet syödä.
Meillä on aina opetettu,et jos johonkin koskee tai jotain ottaa se pitää syödä...

Yhteistyössä