Alkuperäinen kirjoittaja näetty ja koettu;23885488:
Ihmiset ovat selvinneet masennuksesta ennekin, vaikka lääkitystä ei siihen ollut.
Masennusta voi hoitaa muullakin tavalla kun lääkityksellä.
Ennen ei ollu tosiaan lääkkeitä masennukseen, mutta masennus on useimiten luonollinen reaktio epäluonnolliseen tapahtumaan, jonkunlainen PTSD-reaktio (esim. Eija Palosaari Kriisistä elämään). Ennen sai reagoida. Oli esim. luonnollista surra läheisen kuolemaa, ei tarvinnu mennä hakeman sairasloma ja diagnoosia lääkäriltä, vaan vainaja oli arkussa kotipiirissä ja koko kuolema lähempänä ihmisiä, sitä sai käsitellä.
Ennen hoidettiin vaiston varassa masennuksen syytä, tänään ei edes kysytä sitä, vaan aloitetaan lääkitys.
Mun mielstä masennus pitää hoitaa, se voi hoitamattomana johtaa vaikka mihin, mutta lääkityksen ei koskaan pitäisi olla ensisjainen hoitokeino, joskus se vaan on välttämätöntä, että pystyy vastaanottamaan muun hoidon. masennus on kuitenkin tila, josta toipumisesa tärkeintä on oma asene ja päätös toipua. Mulla hoidettiin 7 vuotta pitkittynyttä masennusta niin, että mä vaan odotin että se lääkäri parantaa mut, vasta kun suostuin itse mukaan prosessiin toivuin.