Koiraroduista tietävät, mikä olisi meidän perheen koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koirahaaveita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Ava";23817704]Gamebred = tappelulinjainen. Saako kysyä, että miksi? UKC rekisteröidyn pitin vielä jotenkin ymmärtäisin, mutta käytännössä sekarotuista pittiä en. Se sekarotuisuus ei toki tee koirasta yhtään muita huonompaa, mutta tässä tapauksessa se voi tehdä siitä arvaamattoman. Minulla on ihan ensikäden kokemusta monesta pitistä, esimerkiksi eräästä, joka innolla nuoli naamaani, mutta todella inhosi lapsia ilman tiettäviä negatiivisia kokemuksia heistä. Harvinaista, kyllä, mutta jos taustoja ei tarkkaan tunneta, mahdollista. Mikä siinä tappelukoiraksi jalostetussa koirassa on niin hienoa? Jo sellaisen ostaminen on epäeettistä, kun voi samalla tukea jonkun julmaakin julmempaa koirien tappeluttamista. Ja ihan totta se gamebred tarkoittaa nimenomaan tappelukoiraa, se on kansainvälisesti tunnettu koodinimi tappelukoirille. Niitähän täältä Suomestakin ulkomaille myytiin, ja ties vaikka myydään edelleen, en ole aihetta viime aikoina seurannut.[/QUOTE]

Gamebred koira on ominaisuuksiltaan ylivertainen(mm peräänantamattomuus, täyspäisyys) ja myös koska haluan aidoista aidoimman yksilön tästä uljaasta rodusta. Gamebred ei todellakaan ole koodinimi tappelukoiralle. UKC rekattu pitti on lähinnä näyttelykoira, enkä sellaistakaan halua. Mistähän sinä oikeasti olet tietosi onkinut? En todellakaan aio hankkia mitään sekarotuista tai tappelukoiraa, vaan perheen lemmikin jonka luonne on vakaa ja jonka kanssa voi puuhailla kaikkea yltiökivaa. Yltiökivaksi luen vaikka taakanvedon ja terapiakoiratoiminnan. Pitbullin historia ulottuu kauas ja koiratappelut olivat valitettava ajanjakso hienon rodun historiassa, sitä mitenkään vähättelemättä tai kieltämättä. Pitbull oli upea koira ennen sitä ajanjaksoa ja on sitä sen jälkeenkin.

Gamebred koira on ominaisuuksiltaan ylivertainen(mm peräänantamattomuus, täyspäisyys) ja myös koska haluan aidoista aidoimman yksilön tästä uljaasta rodusta. Gamebred ei todellakaan ole koodinimi tappelukoiralle. UKC rekattu pitti on lähinnä näyttelykoira, enkä sellaistakaan halua. Mistähän sinä oikeasti olet tietosi onkinut? En todellakaan aio hankkia mitään sekarotuista tai tappelukoiraa, vaan perheen lemmikin jonka luonne on vakaa ja jonka kanssa voi puuhailla kaikkea yltiökivaa. Yltiökivaksi luen vaikka taakanvedon ja terapiakoiratoiminnan. Pitbullin historia ulottuu kauas ja koiratappelut olivat valitettava ajanjakso hienon rodun historiassa, sitä mitenkään vähättelemättä tai kieltämättä. Pitbull oli upea koira ennen sitä ajanjaksoa ja on sitä sen jälkeenkin.

Tuota yltiökivaa taakanvetoa ja terapiakoiratoimintaako ei sitten voi harrastaa esim. amstaffin kanssa? No ehkä tietyt piirit eivät sinne amstaffia halua, se on totta, mutta heillä tuo toiminta onkin lähinnä peitetoimintaa. Ehkä se olet sinä, jonka pitäisi ottaa asioista enemmän selvää.

Ja tuosta vakaasta luonteesta... Se pennun luonne määräytyy kuitenkin sen vanhempien (tai niiden sukulaisten) luonteen mukaan, sekä myös kasvattajan toiminnalla on roolinsa ensimmäisten viikkojen aikana. Jos et itse mene pentuasi hakemaan ja tutustu hyvin vähintäänkin sen molempiin vanhempiin sekä tarkistat miten ja missä pentu on kasvanut sekä tietysti kysyt kasan tärkeitä kysymyksiä sen kasvattajalta, niin et voi sen luonteen vakaudesta olla yhtään etukäteen tietoinen.

Erikoisuuden tavoittelulta vaikuttaa kaikin puolin.

En jaksa alkaa sen enempää ruotimaan ap:n tekstiä henkilökohtaisella tasolla, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla kiinnostaa kovasti se, että miksi ihmiset hakevat "katu-uskottavan" näköisiä koiria siihen tarkoitukseen, että se pelottaa ihmisiä ulkonäöllään?

Pohdin lähinnä sitä, että monestiko joku hullu hyökkääjä on käynyt ihmisen päälle, jolla on koira. Ja montako kertaa joku hullu on käynyt ihmisen päälle, jolla on nimenomaan katu-uskottava koira? Mä en saata uskoa että hullut hyökkäilee kovinkaan usein koirankusettajien päälle tai että tuossa olisi eroa. Tai ehkä on, mutta ennemminkin toiseen suuntaan. Ainakin mulla on kokemusta enempi siitä linjasta.

Mulla on kautta elämän ollut erirotuisia koiria. Yhtä lukuunottamatta ne ovat olleen kaikki keskikokoisia ja pääsääntöisesti hyvinkin lempeän oloisia ja näköisiä. Milloinkaan ei ole kukaan hullu puskista hyppinyt.

Sitten ostin rotikan. En tosin siksi että sen pitäisi pelotella ihmisiä vaan siksi, että se pelkäsi ihmisiä, eikä sitä voitu sijoittaa kenelle tahansa eli kodin löytyminen oli vaikeaa...ja mulla sattui olemaan koiran paikka vapaana.
Kuljinpa sitten tuon katu-uskottavan koirani kanssa ulkosalla ja kävipä sitten niin, että se oli alkkis-magneetti. Mitä enempi oltiin humalassa, sen emepi haluttiin tulla "kokeilemaan" kumpi voittaa, mun koira vai kaistapäinen deeku.

Mä JUOKSIN karkuun, sillä enhän mä voi antaa koirani purra ketään. Ja ihan sama olisiko mulla ollut remminpäässä rotikka, kultsu, dallu tai mikä tahansa perus-sesse, se deeku olisi jäänyt toiseksi. Ja musta ois tullut maksumies.
Valtaosa mun koiristani olisi purrut sitä deekua, jos se olisi tullut iholle. Eli ei siihen tarvita mitään pelottavan näköistä yksilöä. Ja kyllä nää hullut senvertaa itsekin tajuaa, vaikka hulluja ovatkin.

Mun mielestäni ensimmäiseksi koiraksi voi ottaa ihan minkä tahansa koiran, JOS on ottanut asioista aidosti etukäteen selvää ja tajuaa koirien päälle. Oikeasti. Mutta senvertaa nyt tuon tuota ap:n henk. koht. osuutta tähän esiin, että saattaa olla ihan hyvä idea, että ette nyt ihan ensimmäisenä lähde hakemaan teille rotua, jota suositellaan vähän osaavampiin käsiin.

Kuulostaa niin tutulle!Meidän rotikka ei voinu sietää humalaisia joten sai olla itekkin varuillaan. Nyt kun meillä on toisen rotuinen koira niin ollaan saatu olla rauhassa, ei kukaan tuu koiraa lääppimään.

Ja tätä peitetoimintaa siis harrastetaan järjestelmällisesti ympäri maailmaa? Right.. Aivan varmasti koiratappeluita tapahtuu, mutta itse tuomitsen ne sairaana toimintana. Joka koiraansa aidosti rakastaa, ei ikinä sellaiseen sitä laita. Amstaffi on ulkonäköjalostettu, pitbullilla ulkonäkö on toisarvoista ja jalostuksessa pyritään viemään eteenpäin muita ominaisuuksia. Siinä on suurin ero, mikä itselleni on tärkeää. Sinä sanot sitä erikoisuudentavoitteluksi. Minä puolestani etsin itselleni upealuonteista perhekoiraa ja löysin etsimäni ominaisuudet yhdestä rodusta. Ja mitä enemmän tietoa hankin, sitä enemmän ihastun.

Nelisen vuotta sitten ykkösrotu oli ranskanbulldoggi. Sitten kuulin miehen kaverin hankkineen staffin ja ensireaktio oli, että "SELLAISEN TAPPAJAKOIRAN?!" Ja että sitä ei taatusti sitten tuoda meidän lasten lähelle! Sitten otin asioista selvää. Ensin staffista, josta päädyin amstaffiin ja lopulta pitbulliin. Että usko kun sanon, etten todellakaan mitenkään summanmutikassa päätynyt pitbulliin, tai ole mikään koiratappelu-tappajakoiraharrastaja-egonjatkekoiraharrastaja. Itse asiassa pitbull on melko vaatimattoman näköinen elukka loppupelissä, joten paremmin egonjatkeeksi kävisi jokin muu rotu.

Hassua ettei mun rottista kukaan deeku tai muukaan immeinen ole tullut lääppimään tai haastamaan.

Se että mun rotikkaa ja monen muun rotikkaa on tullut deekut lääppimään, ei varmaan kuitenkaan tarkoita sitä että niin kävisi ihan kaikille. Ehkä sä asut alueella jossa deekuja ei joko ole, tai sitten ne osaa käyttäytyä. Ei meillä täällä nykyisellä seudulla ole koskaan deekut hännystäneet, mutta entisellä seudulla hännysteli...asuttiin pubin viereisessä talossa, joka ehkä hieman edesauttoi asiaa.

Ole siis onnellinen että olet saanut olla rauhassa. Mäkin olen sitä nykyään.

Meillä on ns. haastava rotu ja sitä "ulkonäköäkin" koirasta löytyy. Varsinainen lössykkä tuo kyllä on ;) Se mistä täällä jo puhuttiin eli tuo densojen ja narkkien kiinnostus koiraa kohtaan on kyllä huomattu eli aina jostain puskasta jo hörhö hiippii koirasta kyselemään ja haluais lääppiä..

Mutta asiaan: Olkoon koira mikä tahansa niin tarpeekki suurella kitkemisellä ja maalaisjärjellä pärjää hyvin pitkällä on koira sitten mikä tahansa.
Vaikka pentu on kuinka pieni ja lutuinen siltä ei saa hyväksyä mitään epätoivottua mitä se voi aikuisena tehdä esim: ihmisten näykkiminen, remmissä palloilu ja rähjääminen, ihmisiä vasten hyppiminen, kupilla rähjääminen, millä koira saa leikkiä, kerjääminen, oikeanlainen vieraiden vastaanotto ym ym..
Jos koko perhe sitoutuu noudattamaan tiukkaa kuria pennusta asti niin voin vannoa että tulevaisuus aikuisen koiran kanssa on paljon valoisampi

Kuumimmat

Yhteistyössä