Miten äitisi reagoi, kun menkkasi alkoivat?

"vieras"
Mulla alko menkat 11-vuotiaana, enkä kertonut äitille asiasta. Äiti ei ollu sellasista asioista ikinä mitään puhunu, joten olis ollu liian noloa kertoa ja äitin siteitä olisin käyttänyt (toki se sen olis huomannut, mut ei varmaan olis mitään puhunu). Kuinka ollakaan en ollut heti mestari sideasioissa ja farkut oli yltä päältä veressä ja äiti tietysti huomas, joten sen oli pakko vaivautuneesti vihjata että tiesi asiasta ja että siteitä voi vapaasti ottaa kaapista.

v -75
Minulla alkoi enkat 13vuotiaana, äiti ei puhunut niistä mitään ja bilsan tunnilla ope oli äärimmäisen uskonnollinen ja säädyllinen harras uskovainen, no jos te luotte noi kotona niin hypätään yli ja niitä ei kokeisiin tule. Se oli oppitunnilla opittua.
Kotona ei äiti puhunut mutta sitten kerran minulla alkoikin menkat ja äitini huomasi, kävi kaupassa ja heitti sidepaketin minun huoneen lattialle
_hyi helvetti, onko sinulla alkanut ne käytä vitturättejä
Sen enempää asiasta ei koskaan puhuttu.
Itse olen toivottavasti toisenlainen esimerkki tytölleni jos tulee perimään minun kamalat kuukautiskipunikin

Aivan normisti se otti asian. Näytti missä on siteitä jne...Asiaan varmasti vaikutti se että hän on lääkäri ja muutenkin tekemisissä ihmisruumiiden kanssa joten meilläkään kotona ei koskaa oo salailtu tai nolosteltu menkkoja tms...

Saraldo
Kun en enää selvinnyt pelkällä paksulla vessapaperisiteellä, kerroin äidille ja äidin ensimmäinen kysymys: oleksä nyt ihan varma? Niin... mistä muusta syystä multa vois tulla verta alapäästä :headwall:. Näytti sitten, missä siteitä on (tosin tiesin sen jo ihan omien tutkimusten perusteella) ja sanoi, että kerro sitten kun loppuu, niin hän ostaa lisää. Mä luulen, että äidillä ei enää siinä vaiheessa ollut niille hirveästi käyttöä, joten siteiden varastotilanne oli vähän niin kuin mun vastuulla.

Omalle tyttärelleni aion kyllä kertoa siitä jo etukäteen (jos ei muuten niin vaikka jossain välissä kun koiralla on juoksu) ja pidän huolen siitä, ettei hän koe asiaa vaikeaksi tai pelottavaksi.

[QUOTE="minävaan";23662835]Tätä lukiessa tajuan, että mun on aika kertoa menkoista omalle tytölleni.. Mulle ei kerrottu oikein mitään aikoinaan. Periytyykö menkkakivut? Voi ei..[/QUOTE]

Ei kai se välttämättä periydy onko kivuliaat vai ei. Meil äidillä ei oo olleet ja tyttärissä vaihtelee tuo kivuliaisuus.

.....
Ei yhtään mitenkään, oli siis 100% hiljaa.

Mulle oli kyllä kerrottu että naisilla on kuukautiset ja silloin käytetään siteitä mutta ei kukaan ollut kertonut että silloin tulee verta. No, pelästyin tietysti mutta aika nopeasti tajusin tilanteen, hain siteen kaapista ja soitin äidille töihin että mulla tais alkaa kuukautiset kun tulee verta "sieltä". Vastauksena oli siis syvä hiljaisuus, ei sanaakaan. Asiasta puhuttiin tasan kerran sen jälkeen, pyysin äitiä tuomaan kaupasta siteitä ja tamponeja kun molemmat oli loppu ja seuraavana päivänä koulussa oli uintia. Kun äiti tuli kaupasta kotiin hän kaivoi sidepaketin kassista ja alkoi siunailla että "enkö mä ostanutkaan kun näitä toisia, ihan varmasti ostin niitä toisiakin" muttei edes kaivellut kassiaan enempää tms mistä olisi voinut päätellä että olisi hämmästynyt kun tamponeja ei löytynytkään eli selvästi vaan oli jättänyt tamponit kauppaan muttei viitsinyt edes sitä sanoa, järjesti vaan tapansa mukaan jonkun ihme shown :/

Itse olen puhunut lapsille asiasta ajoissa ja ostanut siteet valmiiksi kaappiin (käytän itse kuppia) ja tietysti kertonut mistä niitä tarvittaessa löytyy. Kun vanhimman tyttäreni menkat alkoivat kävimme ostamassa ensimmäisen hajuveden ja leivoskahveilla juhlan kunniaksi :)

"äitix4"
Minulla on vanhin tyttö 11v... yritin aloittaa keskustelun menkoista mutta tyttö meni hämilleen ja lähti pois. Ostin sitten kirjan ko aiheesta.. siinä oli hyvin kaikki selitetty, mutta tyttö piilotti kirjan. kun kysyin onko lukenut niin sanoi että kirja hukkui. Mitäs nyt

Ei yhtään mitenkään, oli siis 100% hiljaa.

Mulle oli kyllä kerrottu että naisilla on kuukautiset ja silloin käytetään siteitä mutta ei kukaan ollut kertonut että silloin tulee verta. No, pelästyin tietysti mutta aika nopeasti tajusin tilanteen, hain siteen kaapista ja soitin äidille töihin että mulla tais alkaa kuukautiset kun tulee verta "sieltä". Vastauksena oli siis syvä hiljaisuus, ei sanaakaan. Asiasta puhuttiin tasan kerran sen jälkeen, pyysin äitiä tuomaan kaupasta siteitä ja tamponeja kun molemmat oli loppu ja seuraavana päivänä koulussa oli uintia. Kun äiti tuli kaupasta kotiin hän kaivoi sidepaketin kassista ja alkoi siunailla että "enkö mä ostanutkaan kun näitä toisia, ihan varmasti ostin niitä toisiakin" muttei edes kaivellut kassiaan enempää tms mistä olisi voinut päätellä että olisi hämmästynyt kun tamponeja ei löytynytkään eli selvästi vaan oli jättänyt tamponit kauppaan muttei viitsinyt edes sitä sanoa, järjesti vaan tapansa mukaan jonkun ihme shown :/

Itse olen puhunut lapsille asiasta ajoissa ja ostanut siteet valmiiksi kaappiin (käytän itse kuppia) ja tietysti kertonut mistä niitä tarvittaessa löytyy. Kun vanhimman tyttäreni menkat alkoivat kävimme ostamassa ensimmäisen hajuveden ja leivoskahveilla juhlan kunniaksi :)
Luuletko, että siis sinunkin äitisi mielestä tampoonit olivat jotenkin sopimattomia tmv?: / Tähän mennessä en ole kuullut kenenkään muun olevan tuota mieltä kuin oman äitini.

"vieras"
En mä osannut kertoa heti silloin, kun meilläkin asia oli äidille melko häveliäs. Olin jo 15v. ja koulusta ja muualta saanut tietää menkoista, joten kovasti olin niitä jo odottanutkin. Itse asiassa koulun terkka mun ois lähettänyt tutkimuksiinkin, kun ei kuulunut, silloin sai äiti sanotuksi sen verran, että hänelläkin oli alkanut "myöhään". Taisin ekalla kerralla vaan äidin varastoista käyttää muutaman tamponin. Toisella kierrolla uskaltauduin pyytää äitiä tuomaan kaupasta mulle omia ;) Toi kyllä, mutta eipä siinä muuta puhuttu.

"mellan"
anto rahaa, jotta sain ostettua siteitä. Ei siitä sen enempää puhuttu. En edes viidennellä luokalla koulussa tiennyt mitä on kuukautiset kun niistä koulussa puhuttiin, enkä tietysti kehdannut ees kysyä opettajalta

.....
Luuletko, että siis sinunkin äitisi mielestä tampoonit olivat jotenkin sopimattomia tmv?: / Tähän mennessä en ole kuullut kenenkään muun olevan tuota mieltä kuin oman äitini.
Juu, ehdottomasti. Ilmeisesti tamponeiden käyttö liittyi hänen mielestään jotenkin seksuaalisuuteen, jotenkin sellainen mielikuva minulla on. Kaikki alapäähän liittyvä oli hänen mielestään sopimatonta. Meillä piti pestä "äkkiä sieltä alhaalta" jne. Joskus muistan siskoni ihmetelleen miksi minulla on synnyttäneiden naisten tamponeja, ilmeisesti hän oli saanut äidiltä jotakin infoa asiasta mutta ei sitten tullut kysyttyä aiheesta enempää, liittyikö tuo synnyttäneiden naisten juttu jotenkin tamponin kokoon tmv, se jäi mysteeriksi.

"..."
Olin 11.v ja kun kerroin äidille, totesi että "voi ei, nytkö jo.." Hän kans ollut 10-11.v kun alkoivat ja siskoni oli 10.v. Muuten siinä ei kai ihmeempiä...en muista? Ei asiasta kauheesti ollut tarvetta puhua. Kivut oli kauheet ihan alusta asti, niistä sitten puhuttiin moneen otteeseen, kun koitettiin löytää sopivaa lääkettä.

"heh"
Meillä vanhemmat kumpikin terveydenhoitoalalla, joten kun kerroin äidille niin otti asiallisesti ja katsottiin missä siteitä jne. Ei mitään ihmeellistä valistusta, koska oltiin puhuttu jo aikaisemmin ja isänikin lääkäri niin näitä kaikkia elimistön juttuja käytiin kyllä kotona läpi aivan tarpeeksi :) ei jäänyt epäselväksi yhtään mikään lisääntymisestä tupakointiin tai nuuskan/alkoholin käyttöön. Saatiin veljen kanssa kyllä oikein hyvät oppitunnit monisteiden ja kirjojen kera :)

"mutsi"
Äitini on varmaan maailman vanhanaikaisin ja nipin napin kykeni yhden kerran minua menkoista valistamaan -aivan liian varhain, evvk ja ahdisti vain. Tiesin tosin silloin jo kaiken.
Kun menkat alkoivat, en kertonut äidilleni mitään. Äiti kysyi n. puoli vuotta siitä, et onko menkat vielä alkaneet ja kun sanoin, et on, hän parkasi vähän vihaisena, et miks et ole kertonut!?!? Olin hiljaa, evvk taas.

Lunatic
Keskellä Tampereen keskustaa alkoi kun oltiin mummolaan menossa ja vuodin kuin seula. Äiti oli kiukkusella päällä ja komensi mut kylppäriin pesulle, lähti itse stressisen ja hikisen näkösenä ostamaan siteitä. Mulla oli jalatkin ihan veressä ja joka paikka, kuin ois sika tapettu.
Ei tietysti niin kiva alotus ollu. Tais olla kuuma pv ja äitillä muutenkin hermot kireellä sillon.

"vieras"
Minulla menkat alkoi 6. luokan keväällä. Kotona ei asiasta juuri puhuttu, ei kyllä puhuttu mitään pahaakaan. Aika kamalia juttuja on täällä osa saanut kotoaan kuulla.

Äitini kysyi kyllä minulta "onko koulussa puhuttu", kun sanoin että on niin keskustelu loppui välittömästi :) Siteet ja tamponit laitoin sitten vain aina ostoskärryyn kun kaupassa oltiin. Samaten särkylääkkeitä sain kun alussa oli kivuliaat.

"Pirita"
Suuttu ihan sikana. Ikinä mulle ei ole huudettu niin paljon. Huoritteli ja kaikkee muuta, en edes halua muistella. :(
Ehkä siitä syystä häpesin menkkojani niin pitkään.

--------------
Mä sain kesken päivää kamalan itkukohtauksen ja äiti sitten kysyi, että eihän vaan MENSKUT oo alkanut? Mä sanoin että joo ja äiti antoi siteitä. Ei sen kummempaa draamaa liittynyt siihen.

.........
Mä sain kesken päivää kamalan itkukohtauksen ja äiti sitten kysyi, että eihän vaan MENSKUT oo alkanut? Mä sanoin että joo ja äiti antoi siteitä. Ei sen kummempaa draamaa liittynyt siihen.
Olis ollut kiva, että äiti olis jotakin puhunut mulle menkoista jossain vaiheessa, mutta ei siitä ollut mitään puhetta. Onneksi koulussa oli tytöille niin hyviä menkkavalistuksia ja jaettiin vielä sellaiset vihkosetkin, jossa oli tietoa ja jonka sit lueskelin kannesta kanteen monta kertaa.

Vieläkin ihmettelen sitä, että miten kuulin kuukautisista ensimmäistä kertaa vasta 11-vuotiaana viidennellä luokalla. En käsitä, miten olen voinut sivuuttaa sen sanankin joka paikassa ja vasta niin vanhana koulussa kuulla niistä. Onneksi itselläni alkoivat vasta 13-vuotiaana, ettei tullut aivan yllätyksenä. Jos olisivat alkaneet vaikka jo 9-10-vuotiaana, niin sitähän olisi säikähtänyt.

Yhteistyössä