Ruokakuvaketju

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23472914:
- noin puoli kiloa tomaatteja
- 1 punainen paprika
- 1 isohko sipuli
- 1 dl sokeria
- 2 valkosipulinkynttä
- 1 dl valkoviinietikkaa
- 1 tl suolaa
- 2 rkl siirappia
- 1 tl chilijauhetta
- ripaus cayennepippuria ja kanelia

Tomaatit kaltataan ja otetaan siemenet pois. Sipuli kuoritaan ja silputaan. Paprikasta poistetaan siemenet ja paloitellaan. Laitetaan kaikki aineet kattilaan. Keitetään miedolla lämmöllä noin tunti ja soseutetaan.
Tätä pitää kokeilla!
:)
 
Mummeliisa, olisko sulla antaa joku hyvä leivän perusohje? Missä vika, kun mun leivät tuppaa lässähtää ja ovat murenevia (liian) joskus? Sämpylät ja pullat yms onnistuu hyvin, mut leivät eiii...
Minä teen leivät ja sämpylät aina vähän miten sattuu eli sillä "Marttatädin" vanhalla ohjeella: Otetaan mitä on ja tehdään mitä voidaan.
:)

Jotenkin näin:
Puoleen litraan kädenlämpöistä (vähän lämpimämpää vettä ) lisätään hiiva (1 pala), siirappi (puoli desiä tms) ja hiivelipäjauhoja noin 6-7 desiä. (Voi käyttää osana spelttijauhoa, ohrajauhoa, jopa ruista jos tahtoo)
Hämmennä tasaiseksi mössöksi ja jätä liinan alle juurtumaan. Puoli tuntia riittää, tunti tekee itse leipomisen helpommaksi.

Lisää sitten joukkoon suolaa, sulatettua voita ja lisää jauhoja kunnes taikina irtoaa käsistä ja astiasta. Alusta taikinaa kunnes ei jaksa enää. Satsista saa 2-3 leipää.
Anna kohota liinan alla, tee muutama viilto ja paista 200 asteessa n. 30 min.

Maustaa voi melkein millä vain; porkkanalla, speltillä, pellavansiemenillä, aurinkokuivatuilla tomaateilla, eilispäivän perunamuusin jämillä (kaipaa silloin enemmän alustamista ja kohottamisaikaa) jne.
 
"nam"
Minä teen leivät ja sämpylät aina vähän miten sattuu eli sillä "Marttatädin" vanhalla ohjeella: Otetaan mitä on ja tehdään mitä voidaan.
:)

Jotenkin näin:
Puoleen litraan kädenlämpöistä (vähän lämpimämpää vettä ) lisätään hiiva (1 pala), siirappi (puoli desiä tms) ja hiivelipäjauhoja noin 6-7 desiä. (Voi käyttää osana spelttijauhoa, ohrajauhoa, jopa ruista jos tahtoo)
Hämmennä tasaiseksi mössöksi ja jätä liinan alle juurtumaan. Puoli tuntia riittää, tunti tekee itse leipomisen helpommaksi.

Lisää sitten joukkoon suolaa, sulatettua voita ja lisää jauhoja kunnes taikina irtoaa käsistä ja astiasta. Alusta taikinaa kunnes ei jaksa enää. Satsista saa 2-3 leipää.
Anna kohota liinan alla, tee muutama viilto ja paista 200 asteessa n. 30 min.

Maustaa voi melkein millä vain; porkkanalla, speltillä, pellavansiemenillä, aurinkokuivatuilla tomaateilla, eilispäivän perunamuusin jämillä (kaipaa silloin enemmän alustamista ja kohottamisaikaa) jne.
Voi, olen aina halunnut opetella ruisleivän teon "vanhanaikaisesti" elikä juuren avulla. Mutta mistä saisi sen juuren tai olisko jollakulla ohjetta miten voisi eka kerralla leipoa ja miten sen juuren kanssa sitten toimitaan... paistaisin leivinuunissa... nam
 
[QUOTE="nam";23473900]Voi, olen aina halunnut opetella ruisleivän teon "vanhanaikaisesti" elikä juuren avulla. Mutta mistä saisi sen juuren tai olisko jollakulla ohjetta miten voisi eka kerralla leipoa ja miten sen juuren kanssa sitten toimitaan... paistaisin leivinuunissa... nam[/QUOTE]

Minullakaan ei enää ole ruisleivän juurta.
Harmi tavallaan.
 
Minullakaan ei enää ole ruisleivän juurta.
Harmi tavallaan.
Minulla on juurta äidiltä saatuna ja otan sitten aina taikinasta syrjään ja pakastan sellaisen oman nyrkkini kokoisen palasen. On minulla jossain ohje miten se ihan ekana tehdään. Ja joistakin pienistä leipomoista saattaa saada ostaa juurta. Pakastimessa juuri säilyy hyvänä ainakin useita kuukausia. Juuri eilen paistoin pitkästä aikaa ruisleipää, annan sen sitten yön yli jäähtyä pyyheisiin käärittynä ja tänään leikkaan puolikkaiksi ja pakastan. Se on helpompaa leikata pakastinreissun käytyään. Tietysti ihan tuoreenakin sitä tulee usein maistettua. Paistan aina vuoassa, mahtuu kolme vuokaa uuniin vierekkäin sopivasti.
 
Jaz hyvän näköisiä torttuja,ei yhtään rumia.:p Mitä nuissa tortuissa on,rahkaa vai ?
Herkullisen näköinen on myös salaatti ja leipä.
 
Keittiönoita
Tänään aamiaiseksi kahvin kanssa ruisleipää, päällä kananmunaa, graavia lohta ja katkarapuja


Lounas jäi väliin, mutta päivälliseksi paistia ja pottuja


ja jälkkäriksi hedelmiä ja loraus hunajaa
 
"sone"
Rahkapiirakka?
Ja vaikka vähän palanut niin kyllä se kummasti rahkapiirakanhimon herätti...
:)
Joo, miun mies otti tosta kuvankin jokunen vuosi sitten, kun se ei pystynyt lopettaa nauramista millanen tosta tuli! Piti tulla sellanen tasanen ja kauniin vaaleanruskea rahkapiirakka. Sisältä raaka ulkoo palanu. Roskiin meni... :D Onneks mie oon ehkä vähän kehittynyt keittiöhommis, ei oo ruokamyrkytystäkään kelleen tainnu tulla X)
 
Tällaista testasin tänään, suklaajuustokakku. Tarkoitus olis tehdä samanlainen tyttären 2v-synttäreille.
Muuten oli hyvä, mutta pohja mureni vähän. Luulen, että liian vähän voisulaa ja huonosti paineltu vuokaan :) Viisaampana ensi kerralla.
 

Yhteistyössä