Miksi kaikissa vauvalehdissä toitotetaan, että älä tarjoa vauvaa katsomaan tulleille mitään???

• Viestiketjun aloittaja nakko
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Voi helvetti, että ihmisistä on tullut itsekkäitä ja avuttomia. Miten ne ennen jaksoivat? Oli enemmän lapsia, enemmän töitä, kaikki tehtiin itse, mutta vieraille kyllä tarjottiin kahvia ja pullaa. Nykyihmiset ovat helvetin laiskoja ja itsekkäitä. Mitään ei osata eikä jakseta tehdä. Ihmiset olivat ennen myös onnellisempia. Pitäisiköhän meidän miettiä missä kaikki on mennyt metsään? Nykyelämä on pelkkää itsekeskeistä suorittamista ja materian haalimista. Surullista. Ei tällaiseen yhteiskuntaan kannata edes lapsia tehdä.

"hmmm"
Meille kävi niin että minä raskausaikana luin juuri lehtiä ja keskustelupalstoja, joissa toitotettiin sitä että vieraat aina tuo kahvipullansa mukanaan kun tulevat vauvaa katsomaan.. No, osa kyllä toikin, mutta sitten kävi niin että työpaikan porukka pyysi lupaa tulla kylään tuomaan lahjaa ja oletin kyllä että he tuovat jotain kahvin kanssa, kun useampi ihminen oli tulossa tai että tekevät vain pikaisen käynnin ilman kahvitteluja. Varasin kuitenkin jonkun kaupan pitkon varalta, vaikka monesti oli käynyt niin että ne itse tehdyt/ostetut oli mennyt hukkaan kun vieraat toi omia herkkujaan.. Siinä olikin sitten tosi noloa niin minulle kuin vieraillekin kun oli se yksi pieni pullapitko pöydässä eikä mitään muuta. Vieraatkin varmasti huomasivat että minä olin olettanut heidän tuovan jotakin :D Osa vieraista oli lisäksi allergisia eikä voineet syödä sitä pullaa.. Jotenkin sekin suututti siinä tilanteessa; että jos on allergisia niin sitä paremmalla syyllä olisivat voineet tuoda edes jotain syömistä mukanaan eikä olettaa että minä hoidan.. Minusta minulla oli ihan tarpeeksi tekemistä siinä että sain kodin siistiksi vieraita varten (itkuisen vauvan kanssa siinäkin oli tekemistä).

Meillä on ystävien kanssa tapana, että jos kutsumme itse itsemme kylään niin silloin tuodaan jotakin kahvipöytään eli sen kaverin ei tarvitse mitään varata vaan keittää vaan ne kahvit, mutta ilmeisesti kaikki ei tee samoin ;)

"jontriplet"
Mä olen varmaan paska emäntä aina koska mä en juo kahvia joten mulla ei sitä ole...

Kuinka voikin ihmiset repiä hermonsa tällääsistä asioosta. Ja miten me ollaan kaverien kanssa voitu kyläällä toistemme tykönä kaikki nämä vuodet ilman edes sitä palvottua kaffia!
no en minäkään juo kahvia, mutta kun tulee vieraita niin kyllä sitä keitetään koska he sitä jovat. tarjolla on myös aina haudutettua teetä, koska itse juon sitä. se nyt kuuluu alkeellisiin käytöstapoihin.

"juu"
Eikö se ole tapana viedä vauvaperheelle jotain herkkujakin? Tai minä ainakin olen usein vienyt ja saanutkin.
Mun mielestä tämä on hyvä tapa. Tai ite vien itse asiassa aina vierasille jotain mennessäni. Meillä ei koskaan ole mitään herkkuja, koska..noh, minä syön ne =) Eli ostetaan sitten erikseen, jos vieraita tulossa (harvemmin alan itse mitään leipomaan).

Mielestäni vieraille kelpaa kaupan valmiit tuotteet, niitä on oikeesti myös hyviä. Ja jos mennään katsomaan uutta vauvaa, niin mielestäni silloin vähän kuin on kohteliasta tuoda jotain parempaa mukana. Sama koskee kun mennään uuteen kotiin kylään.

Kannattaa oottaa huomioon se, ettei ihan pienen vauvan vanhemmilla välttämättä ole mitään siellä kaapeissa vieraita varten jos eivät itse syö tai jos käy niinkuin meillä, että parempiin suihin menevät sitten. Kaikilla ei ole edes kahvia. Ja kyllä, joillakin se alku voi olla melkosta häslinkiä vaikka jollakin toisella kaikki oiski ollu helppoa.

Suomessa on mielestäni kyllä epäkohteliasta jättää kahvit/teet tarjoamatta, kuuluu mielestäni vieraanvaraisuuteen (oli ne vieraat toivottuja tai ei). Mutta en minäkään ole Vauva-lehdestä tai Kaksplussasta ymmärtänyt, etteikö vieraille kahveja vois keittää ja keksiä vaikka tajrota.

Ego
Mie en vierasvaroja säilyttele yleensä. Ja en pystyiskään, ukko vetää aina kaikki herkut. Moni kyl tietää että harvoin meillä mitää kahvin/teen kanssa, elleivät sitten soittele ajoissa että varaisin jotain heille.
Ja muutenkin minusta kohteliasta soittaa ajoissa eikä tulla jyskyttelee ovelle tuosta vaan. En tiiä mutta mä oon aina inhonnut yllätysvieraita.

laiskuus
itsekin törmännyt näihin nykyajan uusavuttomiin tai sanotaanko mukavuuden halusiin äiteihin, kutsumalla kutsutaan ensin kylään tule nyt meille tule tule tule.
Kun lopulta suostun menenmään ja ajattelen että äiti on toipunut vähän synnytyksestä niin siellä se ne tuoreet vanhemmat istuu mahdollisesti sohvalla tumput suorina kun vaavi nukkuu.
Sitten kyllä öytyy kuntoa ja halua vaatia mitä heille voisi tuoda ja sitä sitten jaksetaan pakettia auko ja ihailla mutta jumankauta ei edes isäntäväki voi kahvia keittää tai mehulasia antaa vaikka sitten jäätelön kera tai jos ei muuta niin kai nyt voileipää löytyy ja rasvaa päälle.
Itsekin pikkuisesta kylästä kotoisin ja meille jos vieraita tuli (yllättäen) ja mitään muuta vierasvaraa ei olut niin laitettiin edes leipää ja rasvaa ja keiteltiin vaikka kanamunaa leivän päälle.

"ahdistaa"
MIksi ihmeessä kaikki tuollainen laitetaan automaattisesti naisen vastuulle? Jos siis siinä taloudessa asustaa myös se isä, niin kyllä luulisi aikuisen miehen ja puolison/kumppanin tajuavan hoitaa tilannetta omalta osaltaan.

Miehiä ei oteta ikinä huomioon missään tällaisessa, heitä pidetään avuttomina pikkulapsina, jotka eivät osaa/joiden ei edes tarvitse tehdä mitään tuollaista. Naisen kuuluu hoitaa.

Jos mies keittää kahvia ja vaikka leipoo itse (hui elämä, onkohan se tossun alla tai homo oikeasti), niin sitten kysellään, että "olikos emännällä muita kiireitä, kun mies laitettiin ruoanlaitto/siivous/lapsenhoito/leipomishommiin?". Olen ollut todistamassa tällaista.

Vielä enemmän mua sylettää, että noissa kamalissa vauvalehdissä ja naistenlehdissä tuollaista umpimielistä ajattelua vielä oikein tuetaan. Jutut ovat luokkaa: "kuinka järjestät upeat kutsut ilman stressiä, opas jokanaiselle" tai "käytä pulivalmisteita ilman syyllisyyttä" tai "tästä miehesi pitää", "näin jaksat olla kolme vuotta koton". Siis aivan järkyttäviä! Ohjeita naisille, jotka siis ovat ensijaisesti äitejä ja vaimoja, miten olla oikeanlainen nainen.

Piti hankkia ensin koiranpentu, sittemmin lapsi että saatiin sukulaiset kylään. No joo, välissä olikin seitsemän vuotta aikaa.

Viimeisilläni ollessa varasin kaappiin näitä ikuisellä päiväyksellä olevia kuivakakkuja että on sitten edes jotain tarjottavaa jos ilmottamatta tulevat vauvaa katsomaan, mutta ei muistaakseni kukaan tullut. Siis ilmoittamatta. Eikä oikein muutenkaan sitten enää sen ensimmäisen viikon jälkeen. Itse sain kuivakakut ja piparit syödä.

On epäkohteliasta olla tarjoamatta vieraille mitään. On epäkohteliasta tulla ilmoittamatta vierailulle, etenkin jos vierailu puolin ja toisin ei normaalistikaan kuulu tapoihin. Ja erityisen ärsyttävää mun mielestä oli tupata vierailulle tosiaan ihan niinä ensimmäisinä päivinä sairaalasta kotiin pääsyn jälkeen, jos oltiin sellaisia vähän vähemmän tekemisissä olevia kavereita. "Ei olla nähty varmaan puoleen vuoteen, mutta me tultais nyt kattomaan sitä teidän uutta vauvaa!"

(Joo, osasin kieltäytyä kunniasta toimia emäntänä tuossa kohtaa, ja tulivat sitten parin viikon kuluttua paremmalla ajalla)

nakko
Munkin mielestä kuuluu hyviin tapoihin tarjota jotain. Itse leivoin pakkaseen raskauden loppuvaiheessa, niin ei tarvinnut ku sulattaa mikrossa sitten vieraille ja kahvitkin tulee kahvinkeittimellä nopeasti. Ei se nyt niin suuri vaiva oo.

Jos ei oo kahvii eikä teetä eikä ees mehua, niin tarjota ees vesilasia sitten :D
Juuri näin, siis en avauksellani tarkoita, että pitäisi olla jotain hienoa tarjolla, vaan nimenomaan sitä, että kutsutaan ihmisiä vauvaa katsomaan ja sitten ei ole laittaa edes Novelle pulloa lasien kanssa pöytään ja vaikka kulhoon pussi marianneja.

"minä"
Kyllä minustakin pitäisi sitten suoraan sanoa, että vieraat ovat tervetulleita vasta myöhemmin, jos ei kahvia jaksa keittää. Täytyy kyllä myöntää, että meillä näissä vauvaihasteluissa mies on hoitanut pääsääntöisesti kaiken. Ei niinkään siksi, että minä en olisi kyennyt, vaan siksi, että ensimmäiset viikojen aikana minä olen olen ollut se, jolla on ollut enemmän mökkihöperyyttä ja tarvetta jututstella kavereiden kanssa. Miehen puuhaillessa keittiössä, minä olen siis saanut keskittyä oleelliseen :) Jos joku on tullut käymään niin, että mies ei ole ollut kotona, niin toki minä olen pullat saanut pöytään.

joskus toisinpäin
Mulla on käyny niinpäin, että vauvaa katsomaan tulleille vieraille ei oo kelvannu mikään!! On valmiiksi varattu tarjottavaa ja kun yrittää tarjota nii sanotaan että ei tarvii laittaa mitään. Mä taas en ymmärrä sitä. Mulla on joka kerran ollu varattuna jotain pientä vieraille nii ei kelpaa. Ite sitte syöny ne.

[QUOTE="vieras";23422488]Voi helvetti, että ihmisistä on tullut itsekkäitä ja avuttomia. Miten ne ennen jaksoivat? Oli enemmän lapsia, enemmän töitä, kaikki tehtiin itse, mutta vieraille kyllä tarjottiin kahvia ja pullaa. Nykyihmiset ovat helvetin laiskoja ja itsekkäitä. Mitään ei osata eikä jakseta tehdä. Ihmiset olivat ennen myös onnellisempia. Pitäisiköhän meidän miettiä missä kaikki on mennyt metsään? Nykyelämä on pelkkää itsekeskeistä suorittamista ja materian haalimista. Surullista. Ei tällaiseen yhteiskuntaan kannata edes lapsia tehdä.[/QUOTE]

ITSEASIASSA.... Nimenomaan ennen vanhaan vauvaa katsomaan tulleille ei tarjottu mitään, ainakaan emännän toimesta. Oli itsestään selvää, että hän oli synnytyksestä toipumassa ja vauva tarvitsi häntä. Yleensä äidit, siskot, anopit tms auttoivat kodin kanssa alkuaikoina. Vieraat toivat mukanaan tarjottavia ja mahdollisesti perheelle muutakin valmista ruokaa. Sitä kutsutaan mm rotinaperinteeksi.

. Ja erityisen ärsyttävää mun mielestä oli tupata vierailulle tosiaan ihan niinä ensimmäisinä päivinä sairaalasta kotiin pääsyn jälkeen, jos oltiin sellaisia vähän vähemmän tekemisissä olevia kavereita. "Ei olla nähty varmaan puoleen vuoteen, mutta me tultais nyt kattomaan sitä teidän uutta vauvaa!"

)
Mun mielestä taas on kovin surullista, että ne kaverit, joiden kanssa ollaan vähemmän tekemisissä, ei viitsi vaivautua kylään edes sitä vauvaa katsomaan.
Meilläkin tyttö täytti just 2v ja odotin kyllä parilta kaverilta, että olisivat tulleet käymään, mut ei oo vielä näkynyt. Sit niiltä tulee kuitenkin kutsuja kaiken maailman tupperi- ja jonathan- tai meikkiturhake kutsuille.

"vieras"
Jos joku kokee kahvin keittämisen ja pulla paketin avaamisen raskaaksi niin se on sitten hänen ongelmansa.
Minä en koe, ja meillä todella saa kahvit, oli vauvaa tai ei. =)

Mä oon voinut ihan hyvin vauva-aikana, joten kahvit on keitetty kaikille. Mutta esim. alkuraskaudesta en yksinkertaisesti kyennyt menemään edes keittiöön ja jos ei mies ollut kotona, niin en todellakaan vieraille mitään tarjonnut ja he olivat varsin ymmärtäväisiä asian suhteen.

ITSEASIASSA.... Nimenomaan ennen vanhaan vauvaa katsomaan tulleille ei tarjottu mitään, ainakaan emännän toimesta. Oli itsestään selvää, että hän oli synnytyksestä toipumassa ja vauva tarvitsi häntä. Yleensä äidit, siskot, anopit tms auttoivat kodin kanssa alkuaikoina. Vieraat toivat mukanaan tarjottavia ja mahdollisesti perheelle muutakin valmista ruokaa. Sitä kutsutaan mm rotinaperinteeksi.

Minäkin olen sitä mieltä, että nykyään pitää liikaakin suoriutua itse, ei osata ottaa esim. isovanhempien apua vastaan, vaikkapa siinä kahvinkeitossa. Ja muut kuin isovanhemmat harvemmin edes tarjoavat apuaan ja kun tosiaan kaikilla on aina niin kova kiire, niin eihän sitä ehdikään.

[QUOTE="vieras";23423447]Jos joku kokee kahvin keittämisen ja pulla paketin avaamisen raskaaksi niin se on sitten hänen ongelmansa.
Minä en koe, ja meillä todella saa kahvit, oli vauvaa tai ei. =)[/QUOTE]

No, tuskin nuo asiat sille vieraillekaan niin ylitsepääsemättömän vaikeita ovat. =)

No mä en kehtais ketään pyytää vauvaa katsomaan jos en olisi siinä kunnossa että voisin keittää kahveet ja tarjota pullat. :O

Ja voi sitä huonoa omaatuntoa jos joku tuo meille vauva lahjan ja mä makaisin leviänä pitkin enkä ees kahvia keittäs :(

"miniä"
Tiedän, pikku juttu, mutta jotenin musta kuvastaa nykyajan äitiyttä. Sitä käännytään niin helevetisti itseensä päin ja mitään pientäkään ei halua enää muille tehdä. Jopa 92v huonokuntoinen mummoni laittaa aina kahvit pöytään kun tavataan. Sitten on kavereita, jotka pyytävät vauvaa katsomaan. Me viedään lahja ja äippä ja iskä istuu tumput suorina. Musta toi on vaan epäkohteliasta. Jos kunto ei annan periksi, niin kai sitä nyt mies jaksaisi kahvit keittää ja vaikka pakkaseen valmiiksi valion trio jätski.
Minulla on hyvä esimerkki "mukavasta" vierailusta. Kuopuksen syntymän jälkeen pyysimme useaan otteeseen miehen vanhempia lapsenlastaan katsomaan. Heillä ei ollut oikein aikaa, kun mökillä piti käydä joka toinen viikonloppu ja he hoitavat miehen siskon lapsia joka toinen viikonlopu, jolloin eivät ole mökillä. Käly miehensä kanssa haluavat vapaata (kävät leffassa, syömässä ja rafloissa) ja appivanhemmat ovat halukkaita auttamaan. Kun appivanhemmat lopulta tulivat meidän lasta katsomaan, he toivat kälyn lapset mukanaan ja heti ovelta ilmoittivat, että eivät sitten ole syöneet mitään, mutta kyllähän te itsekin jotain syötte, jos he saisivat siinä samalla jotain. No, mieheni valmisti ruuan itselleen, minulle, esikoisellemme, anopille, apelle ja kälyn lapsille. Emme olleet varautuneet näin paljon syötettäviin, joten oli siinä soveltamista.

Minä sitten huolehdin vauvasta ja vahdin muita lapsia, kun appivanhemmat lukivat lehteä ja söivät rauhassa. Vierailun lopuksi ilmoittivat vielä, etteivät sitten halua enempää hoidettavia, kun kälyn lapsissa on ihan tarpeeksi hoidettavaa joka toinen viikonloppu. Meidän esikoisemme ei ole ollut siellä hoidossa kertaakaan neljää vuoteen. Välimatkaa on noin 20 kilometriä.

No mä en kehtais ketään pyytää vauvaa katsomaan jos en olisi siinä kunnossa että voisin keittää kahveet ja tarjota pullat. :O

Ja voi sitä huonoa omaatuntoa jos joku tuo meille vauva lahjan ja mä makaisin leviänä pitkin enkä ees kahvia keittäs :(

Meille kun voi vieraat tulla kutsumattakin. Toi meillä on pöytä koreana, jos kutsutaan, mutta usein esim. vauvaa tulevat kutsumattomat vieraat tuovatkin rotinat mukana.

Lisättäen että jos olis juuri tullu sairaalasta tai ekan kahden viikon aikana tulis ni sitten saisin hepulin. Muuten ehkä en. :D
Ja mua taas otti aivoon, kun kukaan ei käynyt sen ekan kahden viikon aikana. "saavat rauhassa tottua siihen vauvaan".
Jos mä vielä joskus saan vauvan, ni suutun verisesti jos mua ei olla kotona ottamassa vastaan niiden ystävien taholta. Ne, jotka ei kerkeä ilman HYVÄÄ syytä poikkeamaan muutaman ekan päivän aikana, ni saakin sit mun puolesta pysyä poissa.

Mie en vierasvaroja säilyttele yleensä. Ja en pystyiskään, ukko vetää aina kaikki herkut. Moni kyl tietää että harvoin meillä mitää kahvin/teen kanssa, elleivät sitten soittele ajoissa että varaisin jotain heille.
Ja muutenkin minusta kohteliasta soittaa ajoissa eikä tulla jyskyttelee ovelle tuosta vaan. En tiiä mutta mä oon aina inhonnut yllätysvieraita.
Sama!

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23424499:
Ja mua taas otti aivoon, kun kukaan ei käynyt sen ekan kahden viikon aikana. "saavat rauhassa tottua siihen vauvaan".
Jos mä vielä joskus saan vauvan, ni suutun verisesti jos mua ei olla kotona ottamassa vastaan niiden ystävien taholta. Ne, jotka ei kerkeä ilman HYVÄÄ syytä poikkeamaan muutaman ekan päivän aikana, ni saakin sit mun puolesta pysyä poissa.
Muakin ahisti tää,itse soittelin että tulkaa nyt ihmeessä kylään:D
Itse olin pirteä ja virkeä tytön syntymän jälkeen,mutta ymmärrän että muilla tilanne voi olla toinen ja haluavat sen rauhan.

Yhteistyössä