Miksi kaikissa vauvalehdissä toitotetaan, että älä tarjoa vauvaa katsomaan tulleille mitään???

• Viestiketjun aloittaja nakko
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen varmaan paska emäntä aina koska mä en juo kahvia joten mulla ei sitä ole...

Kuinka voikin ihmiset repiä hermonsa tällääsistä asioosta. Ja miten me ollaan kaverien kanssa voitu kyläällä toistemme tykönä kaikki nämä vuodet ilman edes sitä palvottua kaffia!
No höh. Teetä tai mehua sitten.

Fine, jos sun kaveripiirissä toimii noin - mä ainakin oon niin törkeä että kutsuttuna vieraana oletan edes jotain virvoketta, syötävää tms saavani :kieh:

Mä olen varmaan paska emäntä aina koska mä en juo kahvia joten mulla ei sitä ole...

Kuinka voikin ihmiset repiä hermonsa tällääsistä asioosta
. Ja miten me ollaan kaverien kanssa voitu kyläällä toistemme tykönä kaikki nämä vuodet ilman edes sitä palvottua kaffia!
Juu älä nyt turhasta hiilly ;)
Mutta joo...on mullakin useampi ei- kahvia- juova ystävä, muttei tää kyläily ja tarjoomukset heillekään oo ollut ongelma.

Meillä oli leivottu sellaisia vieraita varten ketä kutsuttiin.
Ne ketkä tuli kutsumatta sai tyytyä pelkkään miehen keittämään kahviin. En siis tarjonnut mitään. Ja useille vielä sanottiin, että ei lahjoja niin silti on pakko tuoda jotain roskiin menevää krääsää.

"kahden äiti"
Esikoisen kanssa olin heikossa kunnossa pitkään ja mies lähti pari viikkoa synnytyksestä viikon työmatkalle. Silloin ilmoitin ystävilleni, että nyt sopii tulla vauvaa katsomaan, mutta tuokaa myös tarjoilut mukananne. Ja ihanat ystävät toivat ja auttoivat vauvan kanssa. Kyllä silti kahvit sain itsekin keitettyä. Mies keitti ekojen viikkojen aikana ja leipoikin, itse en olisi silloin halunnut vielä vieraita ensinkään...

Kuopuksen kanssa olin heti vedossa ja kutsuin heti ruokavieraitakin.

Onko teillä kaikilla siis oletuksena, että kun menette katsomaan vauvaa niin teidän pitäisi saada muutakin kuin se kahvi/tee/mehu? ymmärrän kyllä sen, että jos ei edes kysytä että "otatteko kahvia", mutta kyllä minut on ainakin lapsesta saakka opetettu siihen, että VIERAAT tuovat kahvileivän, jos sellaista haluavat. Eli kun kyläilemään tai kahville menen, on minulla tarjottavat mukana, joka usein myös vihjaisee isäntäväelle, että myös juoma kelpaisi... :) kannattaa kokeilla!

"Vieras"
Musta tollainen on loukkaavaakin. Kuka sanoo, etten mä saisi tai voisi leipoa kakkua 3pv synnytyksen jälkeen, jos mua hormonihuuruissani huvittaa? Kyllä meille kannettiin kaapit väärälleen tuomisiakin, ei niistä ollut pula. Mutta jos mä tykkään tehdä itse ja jaksan tehdä niin ei sitä tarvitsisi puhelimessa Ruotsin-kummitädillekin päivitellä että miten se nyt, se on varmaan sekaisin..

Sitä paitsi, raskauden ekan kolmanneksen aikana olin helvetin huono emäntä ja sallin sen itselleni ilomielin. Pahoinvoinnilta, väsymykseltä ja pakollisilta kotitöiltä en jaksanut mitään muuta sitten tehdäkään. Vauvan syntymän jälkeen olin elämäni kunnossa..

dff
Onko teillä kaikilla siis oletuksena, että kun menette katsomaan vauvaa niin teidän pitäisi saada muutakin kuin se kahvi/tee/mehu? ymmärrän kyllä sen, että jos ei edes kysytä että "otatteko kahvia", mutta kyllä minut on ainakin lapsesta saakka opetettu siihen, että VIERAAT tuovat kahvileivän, jos sellaista haluavat. Eli kun kyläilemään tai kahville menen, on minulla tarjottavat mukana, joka usein myös vihjaisee isäntäväelle, että myös juoma kelpaisi... :) kannattaa kokeilla!
on oletuksena se, että kun menen kylään niin saan olla vieras ja vieraille on tapana tarjota jotain syötävää ja juotavaa. Jos tulee kauempaa niin ruokaa ja jos lähempää niin kahvia. Jos on ihan tuttu joka asuu naapurissa, niin varmaan riittää jos tarjoaa edes juotavaa..

Munkin mielestä kuuluu hyviin tapoihin tarjota jotain. Itse leivoin pakkaseen raskauden loppuvaiheessa, niin ei tarvinnut ku sulattaa mikrossa sitten vieraille ja kahvitkin tulee kahvinkeittimellä nopeasti. Ei se nyt niin suuri vaiva oo.

Jos ei oo kahvii eikä teetä eikä ees mehua, niin tarjota ees vesilasia sitten :D

Enemmän minä hämmästelen yleensä lehdistä pursuvia leivonta ohjeita, onko vielä nykyääkin pakko "opettaa" siihen että kahvipöydässä pitää olla sen seitsenän sortia ...ehkä vauvalehdet on tähän poikkeus.

Pointtina lienee se, että kyseessä on lapsivuodeaika. Perinteisesti nainen on vapautettu muista toimistaan lapsivuodeajaksi ja vauvaa katsomaan tulleilta on odotettu sitä, että he tuovat tarjottavia ja keittävät kahvit. Nykyään jos isä on olemassa ja isyyslomalla niin odottaisin, että hän hoitaisi moiset hommat. Itse olin yh alusta asti, oli ihan kiva, että kaverit hoivasivat ja toivat jotain pientä naposteltavaa :) Teet jaksoin keittää.

Itse en missään nimessä odottaisi, että lapsivuodeaikana vauvaa moikatessa vastassa olisi mitään tarjoiluja. Ja kysyisin etukäteen, että saanko minä tuoda jotain ja voinko auttaa mitenkään.

"Niinpä"
Pointtina lienee se, että kyseessä on lapsivuodeaika. Perinteisesti nainen on vapautettu muista toimistaan lapsivuodeajaksi ja vauvaa katsomaan tulleilta on odotettu sitä, että he tuovat tarjottavia ja keittävät kahvit. Nykyään jos isä on olemassa ja isyyslomalla niin odottaisin, että hän hoitaisi moiset hommat. Itse olin yh alusta asti, oli ihan kiva, että kaverit hoivasivat ja toivat jotain pientä naposteltavaa :) Teet jaksoin keittää.

Itse en missään nimessä odottaisi, että lapsivuodeaikana vauvaa moikatessa vastassa olisi mitään tarjoiluja. Ja kysyisin etukäteen, että saanko minä tuoda jotain ja voinko auttaa mitenkään.
Näin juuri! Jos ja kun joku tuore äiti haluaa kestitä itse vieraansa, siitä vaan, mutta vieraat eivät tosiaankaan voi olettaa, että heille on siellä vauvakodissa tarjottavat valmiina. Vieraat eivät ole sellaisella vierailulla pääosassa, vaan vauva ja hänen vanhempansa. Kohteliasta on kysyä, voiko tuoda jotakin mukanaan tai muuten auttaa. Jos ei tarvi, niin sitten ei.

[QUOTE="noh";23422266]Jos tarjoilut on hyvät, ne voivat tulla uudestaankin.[/QUOTE]

Tai vaivaantua siitä että tässä tapauksessa tuore äiti on nähnyt paljon vaivaa ja minä vieraana en syystä tai toisesta välittäisi tarjoilusta ollenkaan.

"niippi"
Kun vauvaa mennään katsomaan, viedään tietysti rotinarinkeli tai muuta pullaa! o_O Isäntäväki vastaa kahvista. Vaaville sen sijaan ei mielestäni tarvitse viedä välttämättä mitään, ellei töppösiä tms. ihan pikkuista. On noloa jos kutsutuille vieraille ei keitetä edes kahveja... kutsumattomillekin voi sen kahvin kiehauttaa, heillähän on jo pullat tuomisina! :) ...näin kotona Pohjois-Karjalassa.

"vieras"

Kuinka voikin ihmiset repiä hermonsa tällääsistä asioosta. Ja miten me ollaan kaverien kanssa voitu kyläällä toistemme tykönä kaikki nämä vuodet ilman edes sitä palvottua kaffia!
Ei sitten tullut pieneen mieleesi, että suurin osa ihmisistä yleensä juo kahvia ja kuuluu hyviin tapoihin tarjota vieraille kahvia, teetä, jotain muuta juomaa + pikkupurtavaa.

ummelwalad harmaana
Mä yleensä pyrin tarjoamaan jotakin vieraille, olivat sitten kutsuttuja tai eivät. Tosin harvemmin kukaan kutsumatta tulee, kun en välttämättä ole kotona.

Jos en ole itse jaksanut leipoa, niin sitten vaikka karkkia tai kaupan pikkuleipiä. Kaupan pullaa ei meiltä löydy, kun itse leivon aika paljon emmekä noista kaupan pullista niin tykkää. Toki osa tuo syötävää mukanaankin. Ja itsekin usein vien jotain kylään mennessäni.

Teetä keitän ja mehua ym. tarjoan kaikille vieraille. Lisäksi kerron, että kahvia saa vapaasti keittää, mutta mun ei sitä kannata alkaa keittämään, kun mun tekemää kahvia ei kuulemma pysty juomaan. Keitän kahvia siis vain ja ainoastaan leipomista varten eli kahvi on hyvin vahvaa.

Vaikka en siis itse kahvia juo, niin mielestäni sitä tulee kotona olla, jotta vieraat sitä voivat juoda halutessaan. Myös maitojauhetta on aina kaapissa, joten sitäkin saa teehen/kahviin halutessaan.

"vieras"
Musta tää koko vauvankatsomiskonsepti on ihan outo. Ei meillä ketään vieraita käy muutenkaan ikinä, sukulaiset ole käyneet kertaakaan täällä kylässä. Sit kun vauva tulee, niin kaikenmaailman kumminkaimatko tänne pitäis päästää vaan siksi, että haluavat päästä nuuhkimaan vastasyntynyttä? Luulis et jos ihmisiä meidän perhe oikeasti kiinnostaisi, voisivat käydä ne kahvit ihan yhtälailla hörppimässä vaikka jo raskausaikana tai vasta sit kun vauva on muutaman kuukauden ikäinen ja äiti on alkuhämmennyksen jälkeen ehtinyt jo alkaa pitkästyä olemaan sen kanssa kaksin kotona.

Noin minäkin olen tuon käsittänyt. Siitä huolimatta että itse olen kyllä joka raskauden loppuvaiheilla innostunut leipomaan yhtä ja toista pakkaseen.:D

Mutta siis ideana ettei äidin tarvisi huolehtia tarjoiluista enempää jaa vieraat toisivat pullat tai mitä nyt ikinä haluavatkaan ja joku siinä saa ne kahvit keitettyä. Äiti saa keskittyä vauvaan ja vieraiden kanssa seurusteluun ilman noita kyökkivelvollisuuksia. Samalla tarjoaa luontevan mahdollisuuden veiraille olla siinä auttelemassa eikä palveltavina ja äidille/isäntäväelle madaltaa sitä kynnystä kutsua ihmisiä vauvaa katsomaan.

ghhghgh
No, meillä onneksi kävi vain semmosta väkeä jotka toivat itse pullat ja pöppöset mukanaan, kahvi toki keitettiin. Ei olisi kyllä ollut ekoina viikkoina pienessäkään mielessä pullan leipominen tai edes sen kaupasta hakeminen, kaikki kun ei mennyt niinkuin oppikirjassa. Tosin, vieläkin vähän "harmittaa", että ekat kaksi viikkoa meillä kävi koko ajan joku päivittäin. Sitten piti kyllä jo sanoa että nyt ei tänne tule ketään, halutaan rauhassa tutustua tulokkaaseen ja levätäkin välillä, kuten sanottua, alku ei ollut niinkuin oppikirjasta ja olin itse sektion jäljiltä oikeasti huonossa hapessa.

Onneksi meillä ei ole sellaisia sukulaisia/kavereita jotka olisi odottanut että aletaan niitä passaamaan, kädet oli ihan täynnä muutenkin. Ehkäpä noissa lehdissä siksi aiheesta sanotaan, ettei äidin/perheen tarvitsisi tuntea paineita tai syyllisyyttä siitä ettei jaksa/halua kestitä makeannälkäisiä sukulaisia. Jos oikeasti joku loukkaantuu siitä ettei tuoreessa vauvaperheessä saa kahvia ja pullaa, niin tulee kylään vasta sitten kun perhe on siinä kuosissa että sen pitopöydän pystyy järjestämään. Vauvan kun kai pystyy näkemään ilman kahviakin, sehän siinä pääosassa pitäisi olla. Mutta näköjään vain kaksplussalainen pystyy tästäkin vetämään herneet nekkuun ja kohta joku tulee paasaamaan kuinka äidit on aina synnytyksen jäljiltä elämänsä kunnossa, isääkään ei haittaa tuhlata isyylomaansa serkunkumminkaiman pullanpyöritykseen jne, koska tässäkään kohtaa ei saa olla terveellä tavalla itsekäs.

Yhteistyössä