Näinkö tuetaan äidin jaksamista...

• Viestiketjun aloittaja hohhoi
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
[QUOTE="vieras";23413305]On sullakin ongelmat. :D Ollapa noin pienet ongelmat: hoitopaikkaan on kolme kilometriä ja juniori ei aina nuku vaunuissa. Lisäksi aamuisin pitää herätä.[/QUOTE]

Uupuneena ongelmat ei tunnu pieniltä.

sehän on aivan se ja sama minkä takia se hoitopaikka on järjestetty, jos ap kärräis lapsia hoitoon 12kilsaa päivässä, että pystyis käymään töissä niin kyllä se sais teidän mammojen sympatiat puolelleen :)

En taatusti kävelis itekään tuota matkaa joka päivä vaunujen kans enkä ilmankaan.

Mutta se on kyllä tosi, ap, että jos ei teille hoitopaikkaa oo lähempänä tarjolla niin sun täytyy sitten ihan ite ratkaista tuo kuljetusongelma. bussi tai oma auto, jos sulla on ajokortti. Mullakin on opiskelevana yksinhuoltajana juuri ja juuri varaa (kun muista menoista, esim. harrastuksista karsii) vanhaan autoon ja sen kuluihin. Hommasin sen ihan arkea helpottamaan, meillä tulis kävelyä päivittäin joku 7km. Bensaan ei mee hirveästi rahaa kun ei ajele turhaan.

"gina"
Kyllä tuo on minusta TODELLAKIN pitkä matka, kun ajattelee, että se on 4x3km joka lasten kanssa on kuljettava. Itse asun maalla, mutta kyllä autolla ajelu on eri asia. Kävellen harva veisi lasta edestakaisin noin pitkää matkaa.

"vieras"
[QUOTE="jep";23413277]Suomi kaipaa muutosta. Joku natisee ilmaisesta päivähoidosta, johon on 3 km matka. Että kehdataan!!! Ja tietenkin natisija on kotona yhteiskunnan tukemana.

Osta apauto, jos et jaksa kävelä. Tai hoida lapsesi kotona. Ei riitä ymmärrystä ei, sori vaan.[/QUOTE]

Kyllä se on ilmaisen päivähoidon tehtävä opettaa lapsille päivärytmi ja pottakasvatus. Olisi epäinhimillistä vaatia vanhemmilta moista!

No onhan nämä mammat hauskaa viihdettä, se ilo niistä on. :D

[QUOTE="Olga";23413316]no samaa mieltä olen; eli outoa on, millä perusteilla hankkia lapsi ellei varmuutta hoitamisesta pitkälle eteenpäin..?[/QUOTE]

Kaikilla ei ole kristallipalloa, jolla tulevaisuutta voisi ennustaa, eivätkä kaikki raskaudet myöskään ole suunniteltuja.

Kivaa, jos sinun elämässäsi on kaikki aina mennyt suunnitelmien mukaan, takuuvarmasti.

hohhoi
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;23413254:
Ymmärrän todella hyvin, oma esikoiseni oli kilometrin päässä hoidossa ja sekin tuntui tiettyinä aamuina liialta. Olisko teille tarjolla jotain kerhoa lähempää? Mun lapsi alkoi käydä kerhossa kahtena päivänä viikossa 3 h kerrallaan ja oli sekin helpottavaa, varsinkin kun kerho oli parin sadan metrin päässä. (lopetettiin siis se hoito sitten, kun oli hankalaa)
Lähellä olisi päiväkoti, missä myös kerho juttuja. Mutta kuulema kerhot jäävät toukokuussa siinä jo lomille eikä vapaata kerhopaikkaa nyt ollut.

"eee"
Ei se yhteen suuntaa olekaan. Huonosti nukkuvan vauvan kanssa 12 km päivässä kävellen vaunujen kanssa on liikaa.

Bussilla ei ole varaa joka päivä kulkea. Autoa ei ole. Pyörää ei ole, ja vaikka olisikin, miten sillä kaksi lasta kuljettaa, jos ja kun ei ole varaa ostaa mitään hienouksia siihen pyörään.
Mitä bussikortti maksaa kuukaudessa, 40-60 euroa? Ei kai se ole liian iso hinta, jos oikeasti vaikuttaisi sun hyvinvointiin ja jaksamiseen?

wt
[QUOTE="gina";23413333]Kyllä tuo on minusta TODELLAKIN pitkä matka, kun ajattelee, että se on 4x3km joka lasten kanssa on kuljettava. Itse asun maalla, mutta kyllä autolla ajelu on eri asia. Kävellen harva veisi lasta edestakaisin noin pitkää matkaa.[/QUOTE]
joo hei--kenen pitäisi mielestäsi maksaa sun elämä?

"gina"
Ei se todella tue äidin voimavaroja, jos on aamupäivällä vietävä tuo matka hoitoon ja juuri kun pääsee kotiin ja hoitaa vauvan, niin on lähdettävä tallustamaan kohti päiväkotia.

"vieras"
Mulla kolme lasta ja pidin ne kotona, koska oli niin raskasta pukea kaikki ja lähteä. Kotona sai sitten omaan rytmiin tehdä. Ymmärrän kyllä marinasi, mutta ei ole katsomista lahjahevosen suuhun.

Mä elän jossain ihan eri maailmassa kuin te... Jollain on kolme päiväkotia 1km etäisyydellä ja 3km päähän vieminen on kauheeta... Eikö siellä bussit kulje?

Mulla on töihin 60km ja lasten päiväkotiin 10km, mut kuljen ne autolla... eiks oo kamalaa!!!
joo kato on täällä Suomessa aika paljonkin paikkakuntia joissa ei tosiaan bussit kulje. Meillä esim. kulkee aamulla ja iltapäivällä kun koululaiset ajetaan kouluille syrjäkyliltä, ei ne mitään päiväkoteja kierrä lähimainkaan. Viikonloppuisin ei kulje ollenkaan :)

hohhoi
[QUOTE="vieras";23413282]Onko sulla yhtään ketään paikkakunnalla, joka voisi auttaa? Viedä tai hakea esikoisen edes joskus? Onko sulla esim. lähipuistosta tuttuja äitejä, jotka ottaisivat esikoisen mukaansa puistoilemaan, kun menevät omien muksujensa kanssa? Saisit hetken hengähtää vauvan kanssa. Onko sulla mahdollisuutta saada esikoista joskus jonnekin yökylään, esim. isovanhemmille tai kummeille? Sekin saattaisi auttaa jaksamaan.[/QUOTE]

Meillä tämä ongelma kaipaa oikeastaan päiväkotia. Esikoisen rytmi on kadonnut täysin vauvan synnyttyä, eikä minulla vauvan hoidon ohella ole nyt voimia "rytmittää" esikoisen elämää. Vauva on ollut todella itkuinen ja "sotkenut" täysin elämämme. Lyhyestä hoitoavusta on toki apua, mutta pitemmällä tähtäimellä tuo päiväkoti ainakin kuukauden ajan, auttaisi meitä paljon.

"hei"
[QUOTE="gina";23413363]Ei se todella tue äidin voimavaroja, jos on aamupäivällä vietävä tuo matka hoitoon ja juuri kun pääsee kotiin ja hoitaa vauvan, niin on lähdettävä tallustamaan kohti päiväkotia.[/QUOTE]

Kunnon ulkoilu voi hyvinkin tukea. saa raitista ilmaa ja kunto kasvaa. Kokeile ap tuota ja jos et jaksa, ota yhteyttä perheneuvolaan ja vaadi muutakin tukea.

[QUOTE="Olga";23413316]no samaa mieltä olen; eli outoa on, millä perusteilla hankkia lapsi ellei varmuutta hoitamisesta pitkälle eteenpäin..?[/QUOTE]

onko kellään varmuutta? Ihan kenelle tahansa voi tulla yllätyksiä. Eikä kukaan voi tietää uupuuko, tai sairastuuko masennukseen. Uupua voi myös parisuhteessa, molemmat. Ero voi tulla vaikke mitään uupumista tapahtuis. Ei mikään oo 100% varmaa paitsi kuolema.

juuh
joo kato on täällä Suomessa aika paljonkin paikkakuntia joissa ei tosiaan bussit kulje. Meillä esim. kulkee aamulla ja iltapäivällä kun koululaiset ajetaan kouluille syrjäkyliltä, ei ne mitään päiväkoteja kierrä lähimainkaan. Viikonloppuisin ei kulje ollenkaan :)
Mä elän siellä missä bussit ei kulje... Yleensä paikoissa joissa on kolme päiväkotia kilometrin etäisyydellä ja muutama vielä 3km etäisyydellä, niin bussit kulkee tosi hyvin.

hohhoi
[QUOTE="jep";23413277]Suomi kaipaa muutosta. Joku natisee ilmaisesta päivähoidosta, johon on 3 km matka. Että kehdataan!!! Ja tietenkin natisija on kotona yhteiskunnan tukemana.

Osta apauto, jos et jaksa kävelä. Tai hoida lapsesi kotona. Ei riitä ymmärrystä ei, sori vaan.[/QUOTE]

Saan samat tuet, kuin muutkin kotiäidit. Tosin miniminä kaikki, mutta en usko olevani ainut. Toimeentulotukea en saa. Ostaisin auton, jos olisi varaa! Ja hoitaisin lapseni kotona, jos vain osaisin ja jaksaisin!

"vieras"
Meillä tämä ongelma kaipaa oikeastaan päiväkotia. Esikoisen rytmi on kadonnut täysin vauvan synnyttyä, eikä minulla vauvan hoidon ohella ole nyt voimia "rytmittää" esikoisen elämää. Vauva on ollut todella itkuinen ja "sotkenut" täysin elämämme. Lyhyestä hoitoavusta on toki apua, mutta pitemmällä tähtäimellä tuo päiväkoti ainakin kuukauden ajan, auttaisi meitä paljon.
Minkä ikäinen vauva on? Onko ihan koliikkia vai voiko olla esim. allergiaa? Lähtisin kyllä sitäkin kautta asiaa setvimään eli hoitamaan myös ihan sitä syytä, en vain seurausta, vaikka se tuntuisikin akuutimmalta ongelmalta.

hohhoi

Sitä kun ei koskaan tiedä, mitä huominen tuo tullessaan...

"vieras"
Kyllä tuo 12 km on pitkä matka. Mulla sen kulkemiseen menee 2,5 tuntia. Rattaiden kanssa rankkaa. Helpompaa jäädä kotiin ja hakea ensi syksyksi lähempään päiväkotiin.

hohhoi
[QUOTE="gina";23413363]Ei se todella tue äidin voimavaroja, jos on aamupäivällä vietävä tuo matka hoitoon ja juuri kun pääsee kotiin ja hoitaa vauvan, niin on lähdettävä tallustamaan kohti päiväkotia.[/QUOTE]

Näinpä juurikin!

"äiti"
Enpä ole montaa päivää sitä sinne raahannut, vasta hoito alkoi. Ja siksi, että ei meinaa voimat riittää kahden kanssa kotona. Mutta ei tämä ratkaisu tälläisenään auta yhtään.
Miksi voimasi ei riitä? Mikä on oma henkinen tilanteesi? Masentunut syvästi?
Perhetyöntekijä olis tässä tapauksessa se apu. Veisi tyttösi ulkoilemaan niin saisit vauvan nukkuessa tehdä hommia.

Itselläkin 2 pientä aikoinaan ja jaksaa piti . Ei äiti noin vaan voi väsyä,lapset ensin huolletaan ja äiti itse jossain vaiheessa.

hohhoi
[QUOTE="vieras";23413421]Minkä ikäinen vauva on? Onko ihan koliikkia vai voiko olla esim. allergiaa? Lähtisin kyllä sitäkin kautta asiaa setvimään eli hoitamaan myös ihan sitä syytä, en vain seurausta, vaikka se tuntuisikin akuutimmalta ongelmalta.[/QUOTE]

Vauva 6kk. Aluksi pidettiin koliikkina, nyt selvinnyt maito- ja vilja-allergiat. Edelleenkin itkuinen. Tosin hammas vaihekin meneillään nyt.

Yhteistyössä