Näinkö tuetaan äidin jaksamista...

• Viestiketjun aloittaja hohhoi
  • Ensimmäinen viesti
hohhoi
No joo, mun mielestä 3 km ei ole matka eikä mikään. Meillä on pk:iin se matka, eikä sen kulkemiseen mene puolta tuntia kauempaa näillä loskakeleilläkään. Jos viet esikoisen ysiin, olet puoli kymmenen maissa takaisin niin sulle jää monta tuntia aikaa hoitaa vauvaa ja levätä itse. Lähdet taas kolmen maissa hakeen esikoisen niin hän ehtii siinä ulkoilla pk:ssa. Raitis ilma tekee sulle ja vauvallekin hyvää, saatte tekin vähän rytmiä päivään itellekin.
Minä vissiin olen jotenkin uupunut tuon kävelynkin suhteen, kun meillä menee reissuihin aikaa niin, että 08.30 lähdetään kotoa, 09.00 ollaan pk:ssa, 09.30 ollaan taas kotona. Ja iltapäivällä 14.30 lähdetään kotoa, 15.00 ollaan pk:ssa ja klo 15.30 taas kotona.

"vieras"
Meidän vanhempi poika, joka kotihoidossa, jätti päikkärit pois 2,5v iässä. Toki iltaisin on vähän väsy ja käy kierroksilla, mutta ei vaan nukahda päikkäreille. Eli on ihan normaalia, että kotihoidossa oleva pienikin lapsi jättää päikkärit pois. Ei siitä ongelmaa kannata tehdä. Illansuussa ja iltasella kannattaa lapselle kehittää jotain pientä puuhaa jos meinaa mennä turhan vauhdikkaaksi meno. Esim. pitkä kylpy ja sinne kylppäriin vaikka sormivärit ja paperit mukaan, tai majanrakennusta, palapelejä tms.

hohhoi
[QUOTE="Vieras";23413835]Lapsen päiväunetko nyt siis on isoin ongelma? Miten se uniongelma alkoi? Etkö enää vauvan tultua ehtinyt nukuttamaan, vai mihin lapsi oli tottunut? Häiritseekö äänet tms? Mitä lapsi tekee kun se ei "suostu nukkumaan"? Mitä keinoja olet kokeillut?[/QUOTE]

Päiväunet on aika iso ongelma. Esikoinen meni ruuan jälkeen unille, peitto päälle ja nalle kainaloon. Nukahti itsekseen. Vauvan tulon myötä esikoinen vain lopetti päiväunien nukkumisen. Olen koittanut nukuttaa viereen, vauvalla on ollut hoitaja tai vauva on ollut ulkona, mutta esikoinen ei nukahda. Lähtee sängystä pois ja haluaa leikkiä. Esikoinen kiukuttelee eikä tottele, että pitäisi pysyä paikallaan. Perhetyöntekijäkin yritti saada lasta nukkumaan, mutta ei onnistunut.

"vieras"
Minä vissiin olen jotenkin uupunut tuon kävelynkin suhteen, kun meillä menee reissuihin aikaa niin, että 08.30 lähdetään kotoa, 09.00 ollaan pk:ssa, 09.30 ollaan taas kotona. Ja iltapäivällä 14.30 lähdetään kotoa, 15.00 ollaan pk:ssa ja klo 15.30 taas kotona.

Siis teillähän jää vaikka kuinka paljon aikaa olla vauvan kanssa kotona. En nyt alkuunkaan ymmärrä mikä ongelma tässä on... Ja kun monet äidit valittavat, että ei ole aikaa kuntoilla tai harrastaa mitään, niin tässähän sinulla on oiva mahdollisuus päästä elämäsi kuntoon. Laitat lenkkivarusteet päälle ja otat sen asenteen, että tässä kuntoillaan samalla. Kun kunto kasvaa, alat kasvattaa vauhtia ja lopulta vaikk aihan juokset nuo matkat. Että kokeilepa kääntää tuo koko asia nyt positiiviseksi!!

"Jenis"
[QUOTE="ihmettelijä";23413860]Äidin tukemiseen olisi paljon parempia keinoja kuin lapsen erottaminen äidistä kokopäiväisesti.[/QUOTE]

Kerropa toki, oi viisas, mitä ne olisivat? Ja mieluusti ihan konkreettisia juttuja, eikä näitä "ei pitäisi tehdä lapsia jos aikoo väsyä"-tason tarinoita :)

"Vieras"
Päiväunet on aika iso ongelma. Esikoinen meni ruuan jälkeen unille, peitto päälle ja nalle kainaloon. Nukahti itsekseen. Vauvan tulon myötä esikoinen vain lopetti päiväunien nukkumisen. Olen koittanut nukuttaa viereen, vauvalla on ollut hoitaja tai vauva on ollut ulkona, mutta esikoinen ei nukahda. Lähtee sängystä pois ja haluaa leikkiä. Esikoinen kiukuttelee eikä tottele, että pitäisi pysyä paikallaan. Perhetyöntekijäkin yritti saada lasta nukkumaan, mutta ei onnistunut.
Musta toi kuulostaa enemmän uhmalle. Vauvan tulon jälkeen? Ajatus lapsen päässä: "mä menen päiväunille ja vauva saa äidin kokonaan itselleen", ymmärrätkö mitä tarkoitan? Vaikkei vauvaa olisikaan, kaikki lapset meillä on tuosssa iässä pitäneet tuon uhmavaiheen päiväunien kanssa. En tahdo, en jää jne. Sitten kun siitä on sitkeydellä ja sadoilla sänkyynpalautuksilla päästy yli, unet on maistuneet yli 4-vuotiaiksi jokaisella. Miten yritit ottaa uhman huomioon? Komensitko, palautitko sänkyyn? Kuinka monesti, kuinka sitkeästi?

"vieras"
Aika monella lapsella on 2-vuotiaana vaihe, että päiväunillemeno on vaikeampaa. Itse olen kantanut lapsen takaisin sänkyyn vaikka sen 50 kertaa ja pikkuhiljaa helpotti, lapsi menee taas nätisti päiväunille ja kyllä tosiaankin tarvitsee unensa!

Lue Lapsikirja, saat siitä paljon hyviä vinkkejä. Ehkä 2-vuotiaasi pelkää että jotain hauskaa tapahtuu kun hän on unilla ja varmaan ajattelee sinun olevan sillä välin vauvan kanssa, luulee tulleensa jotenkin hylätyksi. Ehkä sulla nyt jää vähemmän aikaa esikoisellesi. Minusta päiväkoti ei ratkaise tuota ongelmaa.

"ihmettelijä"
Kerrotko lisää?
Hoitoapua ja kaikkea mahdollista tukea sen pienemmän hoitoon, että sinulla olisi aikaa olla syrjään jäävän esikoisen kanssa! Hän on niin pieni että oireilee jo sitä, kun ei olekaan enää jakamattoman huomion kohde. Hylkääminen päiväkotiin voi aiheuttaa lisäoireita noin pienellä. Siis jos oikein huomasin, että hän on VASTA kaksivuotias! Ei todellakaan ole oikein häntä kohtaan että joutuu äidin väsymyksen maksumieheksi.

hohhoi
[QUOTE="Vieras";23413891]Musta toi kuulostaa enemmän uhmalle. Vauvan tulon jälkeen? Ajatus lapsen päässä: "mä menen päiväunille ja vauva saa äidin kokonaan itselleen", ymmärrätkö mitä tarkoitan? Vaikkei vauvaa olisikaan, kaikki lapset meillä on tuosssa iässä pitäneet tuon uhmavaiheen päiväunien kanssa. En tahdo, en jää jne. Sitten kun siitä on sitkeydellä ja sadoilla sänkyynpalautuksilla päästy yli, unet on maistuneet yli 4-vuotiaiksi jokaisella. Miten yritit ottaa uhman huomioon? Komensitko, palautitko sänkyyn? Kuinka monesti, kuinka sitkeästi?[/QUOTE]

Sitkeästi. Samoin se perhetyöntekijä. Kotona kuulema liian helppo jättää nukkumatta, pk:ssa kuulema paremmin rauhottuisi. Näin minulle neuvottiin. Mutta nyt minun on pakko mennä nukkumaan omat uneni. Kiitos kommenteistanne!

"ihmettelijä"
Tunnen sen verran päiväkodin työntekijöitä, että oikein hyvin saattaa käydä niin että he ovat paljon väsyneempiä kuin väsyneet äidit. Ja koulutuskin saattaa olla olematon. Siellä sitten on hyvä mustasukkaisen parivuotiaan olla ja tulla iltapäiväksi ikävissään äidin ja vauvan symbioosiin. Jeps.

Oisku harmaana
Niin, mikä ongelma? Sähän voit vaikka hakea esikoisen puoli tuntia myöhemmin jos se helpottaa. Tossa on edelleen viisi tuntia aikaa kotona. Tai sitten viet esikoisen jo kahdeksaan, jolloin saa aamupalankin päikyssä ja sulla tunti enemmän aikaa.

"Vieras"
Kaikille näille ketkä vaikka juoksee ton matkan 5 min. loskassa kärryjä raahaten oletteko tietoisia että kroppa tarvitsee unta palautuakseen. Vähäiset unet vie tehot myös fyysisesti, ei vaan henkisesti. Ja vielä 2v mukana työnnettävänä/ kannettavana... Huhhuh!

Tässä on äidillä varmasti kova huoli lapsistaan ja tämä huolen hän kantaa yksin. Mikä onkaan ahdistavampaa kun se että lapsi itkee/ on paha olla eikä syytä löydy. Huoli varmasti myös esikoisestaan ja siitä ettei voi antaa hänelle itsestään sitä mitä haluaisi kun on väsynyt niin henkisesti kuin fyysisestikin. Väsyneenä ajatukset kiertää kehää muutenkin. Äiti on varmasi miettinyt laittaakko esikoinen hoitoon pitkään ja hartaasti. Tuskin on mikään hetken mielijohde vaan lapsen hyväksi katsottu asia!

Raskas tilanne sinulla ap! Tee asiat nyt niinkuin sinun mielestäsi on paras! Tämän maailman normit ei vaan sovi kaikille! Sinun jaksamisesi on äärettömän tärkeä asia lapsillesi! Olet hoitanut asioitasi hienosti kun olet hakenut apua ajoissa ja jaksat kantaa suurta vastuuta. Kuulostaa siltä että yrität kaikkesi lastesi parhaaksi ja se mikä on nyt pielessä on se että avun saaminen vauvallesi on kestänyt lääkäreiden taholta järjettömän, aivan liian kauan!

Voimia sinulle.

"äiti"
On niiltä autollisilta tutuilta apua pyydetty jo, ovat luvanneet auttaa, jos on vapaapäivä. Ei ainakaan vielä tämän parin päivän aikana ole kukaan pystynyt auttamaan.
Missä ovat isät ja sinun omat vanhempasi ,sisaruksesi,oletko orpo?
Onko tuo kylä jossa asut todellakin ainoa vaihtoehto,? Voitko ajatella muuttoa lähemmäksi tukiverkkoa vai haluatko olla selviytyjä joka ei ota apua vastaan.
Joskus pitää itsekin tehdä jotain saavuttaakseen päämääränsä-

get real
[QUOTE="Vieras";23413966]Kaikille näille ketkä vaikka juoksee ton matkan 5 min. loskassa kärryjä raahaten oletteko tietoisia että kroppa tarvitsee unta palautuakseen. Vähäiset unet vie tehot myös fyysisesti, ei vaan henkisesti. Ja vielä 2v mukana työnnettävänä/ kannettavana... Huhhuh!
.[/QUOTE]

Tää on ihan perussetti useimmille lapsiperheille jossa vielä pieniä lapsia.
Miksi niitä kärryjä pitää raahata, työntäminen on helpompaa.
No joo, sä vaan valikoit mahdollisimman kurjan kuuloisia sanoja liiotellaksesi tilannetta.

ymmärrän
Mulla on samanikäiset lapset ja ymmärrän sinua täysin siinä asiassa että en todellakaan lähtisi joka päivä kävellen vauvan kanssa kuskaamaan esikkoa hoitoon. (Millä muuten ootte ollu liikkeellä, tuplillako? Ei kai kaksvee jaksa tuota 12km kävellä...) En kyllä muutenkaan veisi esikkoa hoitoon ollessani vauvan kanssa kotona mut se onki jo toinen juttu. Mä en nyt oikein ymmärrä mikä tässä on se pohjimmainen ongelma? kaksvee ei tarvi virikkeiden takia hoitoa vaan kiireetöntä elämää kotona. on ihan normaalia että isomman lapsen rytmit menee sekaisin vauvan synnyttyä, so what? Elätte niinkuin teidän elämään parhaiten sopii. Mäki olin juuri klo 21-22 saunomassa lasten kanssa ja lapset meni vasta klo 22.30 nukkuun. Ja kiva ilta oli! Huomenna voidaan mennä nukkuuun vaikka klo 20.30. Jos olisin sinä, ottaisin esikon heti pois hoidosta ja yrittäisin nauttia pienistä hetkistä, joita arjen keskeltä löytyy. Ps. Viihtyykö vauva kantoliinassa? Ilman sitä ei ainakaan meidän arjesta tulisi mitään.. toivottavasti kevätaurinko tuo tähän valoa sinunkin risukasaasi! Tsemppiä! :)

ymmärrän
Mulla on samanikäiset lapset ja ymmärrän sinua täysin siinä asiassa että en todellakaan lähtisi joka päivä kävellen vauvan kanssa kuskaamaan esikkoa hoitoon. (Millä muuten ootte ollu liikkeellä, tuplillako? Ei kai kaksvee jaksa tuota 12km kävellä...) En kyllä muutenkaan veisi esikkoa hoitoon ollessani vauvan kanssa kotona mut se onki jo toinen juttu. Mä en nyt oikein ymmärrä mikä tässä on se pohjimmainen ongelma? kaksvee ei tarvi virikkeiden takia hoitoa vaan kiireetöntä elämää kotona. on ihan normaalia että isomman lapsen rytmit menee sekaisin vauvan synnyttyä, so what? Elätte niinkuin teidän elämään parhaiten sopii. Mäki olin juuri klo 21-22 saunomassa lasten kanssa ja lapset meni vasta klo 22.30 nukkuun. Ja kiva ilta oli! Huomenna voidaan mennä nukkuuun vaikka klo 20.30. Jos olisin sinä, ottaisin esikon heti pois hoidosta ja yrittäisin nauttia pienistä hetkistä, joita arjen keskeltä löytyy. Ps. Viihtyykö vauva kantoliinassa? Ilman sitä ei ainakaan meidän arjesta tulisi mitään.. toivottavasti kevätaurinko tuo tähän valoa sinunkin risukasaasi! Tsemppiä! :)

"Vieras"
Tää on ihan perussetti useimmille lapsiperheille jossa vielä pieniä lapsia.
Miksi niitä kärryjä pitää raahata, työntäminen on helpompaa.
No joo, sä vaan valikoit mahdollisimman kurjan kuuloisia sanoja liiotellaksesi tilannetta.
Perussettiä useimmille, mutta mites niille jotka kärsivät masennuksesta tai uupumuksesta? Pystytkö kuvitella? Et...

Ja kärjistin kyllä, niinhän sinäkin teet. Näet vain mustan ja valkoisen.

Mä en jaksa koko ketjua lukea mut siis joku oikeesti jaksaa kitistä 3km/per suunta? :O Varsinkin kun lapsen voi viedä päiväkotiin ihan niinkuin sulle itselles sopii, ei tosiaan tartte olla jo 5 maissa lähdössä. Eikä sitä lasta tarvitse joka päivä sinne viedä.
En mä kyllä kitisis kun luultavasti joku muu tarvitsisi tuota hoitopaikkaa enemmän kuin ap...
Ja luultavasti ap:n jaksaminenkin kasvais kun sais hieman liikuntaa ;)

laskepa uudestaan
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;23414024:
ei se 2v kävele kuin kerrna päiävässä päiväkotiin ja takaisin.

Vähän ehkä ot, mutta oletko katsonut pääseekö teidän kunnassa/kaupungissa vaunujen kanssa ilmaiseksi bussilla?
Onko teillä kauppa/ virastot kävelymatkan päässä? Vai millä olet aiemmin hoitanut kauppa ym. asiat? Ajattelin vain että jos vähänkin enemmän kulkee bussilla niin halvemmaksi tulee ostaa kortti kuin maksaa aina kertamaksu tai jollekin kaverille bensarahoja...

Ähh
Mä en jaksa koko ketjua lukea mut siis joku oikeesti jaksaa kitistä 3km/per suunta? :O Varsinkin kun lapsen voi viedä päiväkotiin ihan niinkuin sulle itselles sopii, ei tosiaan tartte olla jo 5 maissa lähdössä. Eikä sitä lasta tarvitse joka päivä sinne viedä.
En mä kyllä kitisis kun luultavasti joku muu tarvitsisi tuota hoitopaikkaa enemmän kuin ap...
Ja luultavasti ap:n jaksaminenkin kasvais kun sais hieman liikuntaa ;)
No johan nyt on oikeen vätys- ketju kun säkään et jaksa edes lukea. Patalaiskoja kaikki.

Yhteistyössä