Näinkö tuetaan äidin jaksamista...

• Viestiketjun aloittaja hohhoi
  • Ensimmäinen viesti
"uskomatonta"
Ihmeen paljon ap ehtii tässä koneella istuskella siihen verrattuna kuinka rankkaa hänellä on. Mä ainakin tuossa tilanteessa nukkuisin kaikki mahdolliset hetket, kun lapsetkin nukkuu. Tuskin hän kuitenkaan vauva sylissä tässä mitään pystyy kirjoittelemaan tai esikoinen ei toivottavasti enää valvo niin myöhään kuin ap eilenkin täällä kirjoitteli.

Ja EllaDonnan kaltaiset äidit saa mut raivon partaalle. Kehtaakin viedä lähipäiväkodista paikan, jotta saa itse viettää helppoa elämää. Toiset käy töissä ja joutuvat viemään lapsiaan pitkiäkin matkoja hoitoon, jolloin lapsen hoitopäivä voi olla 10 tuntiakin. Se on törkeän paljon pienelle lapselle ja samaan aikana joku laiska ja itsekäs naapurinakka kuskaa Nico-Petteriään virikehoitoon viereiseen päiväkotiin, että saa itse maata kotoan ja rentoutua. Koko subjetiivinen päivähoito-oikeus on ihan p:stä kotoisin. Hoitopaikka pitäisi järjestyä vain työssä käyvien ja opiskelijoiden lapsille tai lääkärintodistuksella sairaille äideille tai sairaalle lapselle. Virikekakarat saisi mun puolesta kuskata kaupungin kauimmaiseen päiväkotiin, mihin ei ole mitään järkevää kulkuyhteyttä. Ehkä siinä muutama laiska kotirouva harkitsisi kahdesta päivähoidon tarvetta, jos pitäis liikuttaa persettään kaks kertaa päivässä 10 km/suunta viedäkseen Nico-Petterin saamaan virikkeitä.

vv
Meillä oli alkuun lähes samanlainen tilanne, tosin matkaa yhteen suuntaan 1.5 km. Itse olen kauhean väsynyt ja se todellakin oli raskasta ja yhtä kellon kyttäämistä. Silloin oli alkusyksy ja pelotti miten hoitoon lähtemisen talven pakkasilla käy. Lapsi oli 4v. silloin ja tuskin olisimme kumpikaan jaksaneet lähteä pakkasiin kävelemään, varsinkin kun suurin osa matkasta oli ylämäkeä mennessä.
Siirtoa hain päiväkotiin joka on meistä 100 metrin päässä. Paikan siitä saimme 3 kk jälkeen, helpotti ihan älyttömästi.
Ymmärrän sinua AP. vaikka moni täällä ei tunnu ymmärtävän. :hug:

oletpas tyhmä
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;23414347:
Niin paljon kommentteja välin tullut mutta jos oikeasti on noin helvetin hankalaa viedä lasta hoitoon iin kasvata kotona sitä tai osta 200€ arvoinen kottero itelles illä pääset kulkemaan, ei e nii hankaalaa ole.
Mitä se auttaa ostaa 200€ kottero jos ei ole varaa bensaan ja vakuutuksiin, vakuutukset on mielettömän hintaisia!

"Jenis"
Ai mää oon vissiin jotenkin yksinkertainen, kun luulin että toi Elladonnan kirjoitus oli sarkasmia?

Mutta enivei, jos ap on ns. oikeasti masentunut niin sitten kannattaisi hakea apua itselleen ensin. En tajunnut että esikoinen ei oo ees kahta vuotta vielä, sen ikäinen ei kyllä päivähoidosta saa irti yhtikäs mitään. Kannattaisi varmaan hommata hoitaja lähinnä sille vauvalle edes muutamaksi tunniksi, että ap voisi keskittyä esikoiseen ihan rauhassa... päikkäritkin saattaisi maistua, jos pääsisi äidin viereen nukkumaan. Nimimerkillä kokemusta on :)

Ja tosiaan polkupyörän peräkärry ratkaisisi nuo kulkemisongelmat, mutta ap ei vissiin halua niitä ratkaista?

Minkä ikäinen
Matka on liian pitkä kävellä, se on selvää. Pyydät siirtoa lähempään päiväkotiin (eikös sellainen ollut), tai sitten olet kotona molempien kanssa kunnes pieninkin on sen kolme. Miten et pärjää lasten kanssa kotona? Kerro mitä ongelmia on, niin voitais keksiä vinkkejä? ! Perhetyöntekijää voisit pyytää käymään (se taitaa olla maksullista) häneltä voisit saada hyviä neuvoja miten organisoisit arjen sujuvaksi. Alatte käydä avoimissa perhekerhoissa (on ainakin kerran viikosa useimmissa paikoissa) sieltä saa sekä äiti että lapset seuraa. Mut tsemppiä. Kirjottele lisää, apua saa kun sitä pyytää :)

"uskomatonta"
[QUOTE="Jenis";23414920]Ai mää oon vissiin jotenkin yksinkertainen, kun luulin että toi Elladonnan kirjoitus oli sarkasmia?
Kuule kyllä näitä on ihan oikeasti. Mun kaveri mm. Ihan fiksu ihminen ja normaalisti käy hyväpalkkaisessa työssä, mutta nyt on äitiyslomalla. Esikoisen hän vie hoitoon, koska hänestä on mukava olla kaikessa rauhassa kotona ilman, että esikoinen vaatii koko ajan huomiota. Kuulemma hän on ansainnut vapaahetket päivällä. Vauva nukkuu ja hän ehtii vaikka surffailla netissä sen aikaa. Itse on sanonut näin. Että mieluummin isompi lapsi pois jaloista, että saa olla rauhassa omalta lapseltaan :(

Mama the strange
Ottamatta kantaa subjektiiviseen päivähoitoon niin minusta kolmen kilometrin hoitomatka on kuitenkin aika pitkä, jos ei ole mitään kulkuneuvoa.

Oman lapseni hoitopaikkaan on juurikin tuo kolme kilsaa ja kyllä se kävellen päivittäin olisi hankala, etenkin aamuisin. Itsehän sen kyllä kävelee, mutta lapselle se on pitkä (lapseni ei istu enää rattaissa). Ja aikaakin siinä menee. Pyörällä matka on ok, mutta kahta lasta ei voi kuljettaa pyörällä, jos ei ole mahdollisuutta peräkärryyn ja ymmärrän kyllä, jos ei ole.
Linja-autotkaan ei kaikkialla periferiassa kulje kuten pk-seudulla, ei todellakaan. Meillä kulkee kerran tunnissa. Eikä läheskään kaikkialla pääse rattaiden kanssa ilmaiseksi.

Empatiaa naiset! Elämäntilanteet, ihmiset, lapset on erilaisia. Joskus elämä voi olla niin haastavaa että on pakko pysähtyä ja miettiä miten tästä eteenpäin jaksetaan. Ihmettelen sitä miksi on pakko jaksaa jos ei jaksa? Että elämän pitäisi olla vaikeaa vaan ja valittaa ei saisi. Ilmeisesti ap:n tilannetta on jo puitu eri tahojen kanssa ja päiväkoti oli perhetyöntekijän tms. ehdotus. Onhan 3km iso matka mennä jos vauva ei viihdy vaunuissa. Omani huusi ekat kuukaudet autossa, kärryssä. Ei suostunut katselemaan maisemia tai nukkumaan. Että tämmöstäkin on.

Musta osapäivähoito olisi yksi vaihtoehto kuten on ehdotettu. Että ap veisi esikkoa hoitoon muutamana päivänä viikossa, ei joka päivä. Ja sinne hoitoon voi mennä joustavasti eikä tietyllä kellonlyömällä. Lähdette lykkimään aamusta heti ja haet sitten aikaisemmin pois kun haluat.

"uskomatonta"
Mahtaako se olla ok päiväkodille, jos lapsi tulee ja lähtee miten sattuu? Ainakin meiltä kysyttiin etukäteen hoitoajat, joita pitää noudattaa. Päiväkodissa alkaa tiettynä kellonaikana ohjattu toiminta ja ainakin meidän päiväkodissa toivotaan, että lapsi olisi siihen mennessä paikalla. Eihän siitä mitään tulee, jos vaikka lähdetään metsäretkelle ja yksi Nico-Petteri tulee hoitoon kesken retken, eikä paikalla ole ketään hänen ryhmänsä hoitajaa, kun kaikki ovat siellä metsässä muiden ryhmän lasten kanssa.

lapsena kulkenut
Mitä järkeä tässäkään on. Lapselleni myönnettiin päivähoitopaikka, jolla olisi tarkoitus tukea minun jaksamistani arjessa. Hoitopaikka on kolmen kilometrin päässä kotoa... Eihän se kolme kilometriä paljoa ole, mutta ees taas ja taas ees taas tekee jo päivää kohden 12km. Enemmän tuosta hoitopaikasta on haittaa kuin hyötyä, kun koko päivä on yhtä kävelyä ja kotona kellon kyttäämistä, milloin pitää olla taas menossa ja miten saada sovitettua vauvan päiväunet noihin kävely reissuihin. Hohhoijaa. Kiitos kun sain valittaa.
Meillä ei saa edes ala-asteelainen koulukuljetusta, jos matka ei ole 5 km yhteen suuntaan. Minä kuljin koulumatkani, joka oli menopaluu muutamaa metriä vaille 10 km... 3 km ei ole matka eikä mikään aikuiselle ihmiselle, kun lapsenkin pitää jaksaa pitempi matka ihan yksinään.

Meillä ei saa edes ala-asteelainen koulukuljetusta, jos matka ei ole 5 km yhteen suuntaan. Minä kuljin koulumatkani, joka oli menopaluu muutamaa metriä vaille 10 km... 3 km ei ole matka eikä mikään aikuiselle ihmiselle, kun lapsenkin pitää jaksaa pitempi matka ihan yksinään.
nykyajan äidit, enempää kuin lapsetkaan ei jaksa. kun seuraa tällä kylällä tätä touhua. ett lapset vielä kuudesluokkalaisetkin, viedään ja haetaan autolla, jopa kilometrin matkan koulusta ja kouluun. niin ei ne osaa eikä halua käyttää jalkojaan

"vieras"
[QUOTE="vieras";23414482]Mun mielestä ap:n kannattaa ottaa lapsi pois hoidosta ja olla lasten kaa kotona. Sit on helpompaa.[/QUOTE]

Minä tein näin,kun vauva syntyi. Poika 5v oli puoli vuotta kotona ja sit neuvolassa sanottiin että josko veisit sen takaisin sinne päiväkotiin. Mä en tiedä montako kättä teillä muilla on,mutta mulla on vain kaksi. Järjestin lapselle tekemistä kuin suinkin ennätin,mutta kokopäiväiseksi viihdyttäjäksi minusta ei ollut. Meillä on myös pyykit,tiskit,ruuanlaitto,sen semmosta,vauvan hoitoa unohtamatta.

Viisivuotias,joka oli tottunut siihen että saa päivittäin leikkiä ikäistensä kavereiden kanssa ja osallistua muskaripäiviin,retkiin,hiihtokisoihin ynnä muuhun,tylsistyi suoraan sanottuna kuoliaaksi,kun päivän ainoa ohjelma oli kävely tyhjään leikkipuistoon äidin kanssa ja itsekseen leikkiminen legoilla. Olisi todellakin ollut helpompaa,jos pojalle riittäisi se,että tökkään hänet television eteen ja pistän juniorin pyörimään tai että itsekseen leikkiminen olisi ollut kivempaa kuin oman ikäinen seura. Äiti ei tuon ikäiselle korvaa kavereita enää millään tasolla.

Poika alkoi saada raivokohtauksia,käyttäytyi aggressiivisesti vauvaa ja minua kohtaan,saattoi maata huoneensa lattialla paukuttamassa päätään lattiaan ja itki iltaisin kun ei ole ketään kenen kanssa leikkiä. Kävi kerhossa kahtena päivänä viikossa,mutta istui usein yksin eteisessä koko kerhopäivän ajan,kun muilla oli jo ne kaverit,eikä poika sopinut leikkiin mukaan.

Joten älkää hyvät ihmiset sanoko,että KAIKILLA lapsilla on parempi olla kotona äidin kanssa. Asia on eri,jos lapsi ei ole vielä ollut päivähoidossa,mutta jos isompi lapsi on jo tottunut päiväkotiarkeen,muodostanut ystävyyssuhteita ja viihtyy siellä,niin mun mielestä on suorastaan lapsen aliarviointia ja vähättelyä vetäistä hänet yhtäkkiä kotiin möllöttämään äidin ja vauvan kanssa,kun kaikille on varmaakin sanomattakin selvää että ei ne päivät pienen kanssa aina ihan mene niin,että kun reippaana herätään niin hypätään vaatteisiin ja lähdetään iloisesti vihellellen vaunuttelemaan perhekerhoa päin.

"vieras"
[QUOTE="gina";23413363]Ei se todella tue äidin voimavaroja, jos on aamupäivällä vietävä tuo matka hoitoon ja juuri kun pääsee kotiin ja hoitaa vauvan, niin on lähdettävä tallustamaan kohti päiväkotia.[/QUOTE]

No onhan 9-15 välillä jonka lapsi ois hoidossa jo aika monta tuntia, hyvin siinä ehtii kävellä ees takasin ja syöttää vauvan ja vaihtaa vaipan. Jos vauva kitisee vaunuissa niin antaa kitistä, oppiipahan sekin rytmiin.

henniz
Että mua surettaa ku aina kaikki saa tääl paskaa niskaan... AP:n saama päivähoito on lienetki ehkäisevää perhetyötä, lastensuojelutyötä, jolla nimenomaan tuetaan äidin jaksamista. Helvetin hyvä juttu kaikenkaikkiaan. Ei muutakuin siirtoa hakemaan lähemmäs päiväkotiin, ole sossuun/lastensuojeluun vain yhteydessä ja sano että tämä ei auta ollenkaan, stressi vain kasvaa ja jaksaminen vaikeutuu. Varmasti onnistuu siirto :)
Ja kenenkään paikkaa ei yksikään tällainen lapsi vie hoidosta. Jokainen hoitoa tarvitseva lapsi on oikeutettu hoitoon; kuntien tehtävä on nostaa resursseja, palkata hoitajia, jopa lisätä tiloja jos tarve sellaiseen on. Piste. Lasten huostaanotot äidin loppuunpalamisen vuoksi (joo, kaikki EI OLE yhtä vahvoja kuin toiset, ja joka kehtaa toista siitä haukkua: häpeä!) tulee huomattavasti kalliimmaksi yhteiskunnalle kuin tällainen ehkäisevä perhetyö.

voi prkl
Jep.

Näin sitä tuetaan äidin jaksamista: ei ymmärretä tai ymmärretään tahallaan väärin, kysellään miksi teit lapsia, vittuillaan, ei osata asettua toisen asemaan.

Näin toimii suomalainen nainen, kun toinen ei meinaa jaksaa. Surullista, toivottavasti osuu omaan nilkkaan, ja huonolla hetkellä te eräät ette saa osaksenne mitään empatiaa ettekä mitään apua. Tuleeko sitten hyvä mieli, tuleeko silloin ehkä mieleen, että kannattiko olla niin veemäinen?

Ap, olen pahoillani näiden kanojen hyökkäyksestä. (Ja kohta tähän tulee taas joku sanomaan, että mitä tuli valittamaan ja kyllä pitää pärjätä ja jäkäjäkä). Toivon teille kaikille empatiakyvyttömille luusereille oikein inhottavaa ja väsymyksen täyteistä loppuelämää.

Suutuitko? Olisiko silti aika vähän katsoa peiliin?

henniz
^ Empatian puute on hirvittävän yleistä nykyään.... Ainakin nimettömänä. Kuinkahan moni päin naamaa kehtais tuoda esille olevansa sillälailla tunnevammainen, vittumainen, niinkuin monet, monet täällä palstalla. Aikuiset ihmiset.. Taas mä olen pöyristynyt näistä kirjoituksista kyllä.. :(

...
Meillä on matkaa päiväkotiin 3.5 km (ja asumme Espoossa, emme missään maalla..). Vien lapset autolla, ei tulisi suoraan sanottuna mieleenkään lähteä kävelemään matkaa- siitä ei tulisi yhtään mitään. Ja täytyy sanoa, että kukaan lähipiiristämme, saatika tarhan henkilökunnasta tai neuvolassa ole hetkeäkään kuvitellut että tuon matkan voisi kulkea kävellen. Eli mielestäni et valita turhasta. Jos päiväkodille kuitenkin menee bussi, niin yrittäisin ihan oman jaksamisenkin puolesta yrittää jostain saada sen rahan kuukausikorttiin, se ei montaa kymppiä välttämättä ole! Kerro tilanteesta perhetyöntekijöille reippaasti ja tee myös hakemus lähempään päiväkotiin! Bussilipussa sossukin voisi avustaa, jos tosiaan olet noin tiukilla. Tsemppiä!

"vieras"
[QUOTE="uskomatonta";23414815]Ihmeen paljon ap ehtii tässä koneella istuskella siihen verrattuna kuinka rankkaa hänellä on. Mä ainakin tuossa tilanteessa nukkuisin kaikki mahdolliset hetket, kun lapsetkin nukkuu. Tuskin hän kuitenkaan vauva sylissä tässä mitään pystyy kirjoittelemaan tai esikoinen ei toivottavasti enää valvo niin myöhään kuin ap eilenkin täällä kirjoitteli.

Ja EllaDonnan kaltaiset äidit saa mut raivon partaalle. Kehtaakin viedä lähipäiväkodista paikan, jotta saa itse viettää helppoa elämää. Toiset käy töissä ja joutuvat viemään lapsiaan pitkiäkin matkoja hoitoon, jolloin lapsen hoitopäivä voi olla 10 tuntiakin. Se on törkeän paljon pienelle lapselle ja samaan aikana joku laiska ja itsekäs naapurinakka kuskaa Nico-Petteriään virikehoitoon viereiseen päiväkotiin, että saa itse maata kotoan ja rentoutua. Koko subjetiivinen päivähoito-oikeus on ihan p:stä kotoisin. Hoitopaikka pitäisi järjestyä vain työssä käyvien ja opiskelijoiden lapsille tai lääkärintodistuksella sairaille äideille tai sairaalle lapselle. Virikekakarat saisi mun puolesta kuskata kaupungin kauimmaiseen päiväkotiin, mihin ei ole mitään järkevää kulkuyhteyttä. Ehkä siinä muutama laiska kotirouva harkitsisi kahdesta päivähoidon tarvetta, jos pitäis liikuttaa persettään kaks kertaa päivässä 10 km/suunta viedäkseen Nico-Petterin saamaan virikkeitä.[/QUOTE]

Maata kotona? Rentoutua? Käsittääkseni ap:lla on pieni vauva. Sinäkö vain makasit vauvan kanssa kotona perse homeessa? Voi voi. Kyllä mun käsittääkseni aika moni elää normaalia elämää vauvankin kanssa arjen askareineen ja velvollisuuksineen. Onko se laiskaa ja itsekästä,jos myöntää reilusti että omat voimavarat eivät riitä? Hakee siihen apua?

Jos todella olis itsekäs vanhempi,niin ei vittuakaan välittäis siitä vaikka ei jaksaiskaan tehdä mitään muuta kuin maata,syököön kakarat vaikka muruja lattialta ja hukkukoon paskaan. Ja ihan tiedoksi sinulle,ihminen ei ole kone. Meissä ei ole on/off nappulaa,josta voi sammuttaa aivot unitilaan just silloin kun se itselle sopii. Ihminen voi valvoa päiväkausia,vaikka olisikin kuolemanväsynyt. Huolet valvottavat,stressi lisää unenpuutetta. Mutta hyvä että SINÄ osaisit nukkua just sillon kun vauvakin nukkuu.

"uskomatonta"
että pitää pentuja jos niitä ei jaksa kaikkia itse hoitaa. Miksi olet tuon vauvan halunnut jos sitten jaksaminen kortilla ja vanhempilapsi pitää sysätä hoitoon.
Tosia epäreilua lasta kohtaan.

"vieras"
Minä yritin eilen illalla ap.tä auttaa ehdottelemalla yhtä sun toista. Ymmärrän hyvin, että tulee tilanteita, joissa omat voimat ei riitä ja tarvitsee apua. Toiset jaksaa, toiset ei. Näinhän se menee. Mutta kyllä mä vähän sitä ihmettelin, kun mikään ei ap:lle kelvannut. Kaikki ehdotukset torpattiin syystä tai toisesta. Osaan ei tosin saanut kommenttia ollenkaan. Mä vaan toivon, että kun taas aamu valkenee, hän huomaa mitä kaikkea hän vielä voisikaan kokeilla esim. pyytää apua lähipiiristä. Tai vaikka niiltä naapureilta! Minä ainakin auttaisin, jos joku vastaavassa tilanteessa oleva apuani pyytäisi. Hän kuitenkin jaksaa täällä hakea vertaistukea, miksi ei sitten ihan irl!

"uskomatonta"
[QUOTE="uskomatonta";23415571]että pitää pentuja jos niitä ei jaksa kaikkia itse hoitaa. Miksi olet tuon vauvan halunnut jos sitten jaksaminen kortilla ja vanhempilapsi pitää sysätä hoitoon.
Tosia epäreilua lasta kohtaan.[/QUOTE]

ET sit voinut omaa nikkiä keksiä

Yhteistyössä