Tein lastensuojeluilmoituksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnaNanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Niin ja olettaisin että hän ei kykene odottamaan seuraavaan päivään annostaa, jos himoa aiheuttavaa ainetta on kotona saatavilla?

En sanoisi ettei kykenisi olla juomatta, etenkin jos joku syy sille. Skaala on pitkä ja kaikki ei ole samasta muotista valettuja. Mutta monesti kun alkoholiongelmaiset / alkoholistit nauttii ainetta joka heitä vetää puoleensa ja stimuloi hyvän olon -reseptoreita, niin se juominen helposti riistäytyy käsistä.

Mikäs nyt sitten oikeasti erottaa nää sun alkoholistit ns. normaalikäyttäjistä. Vahvasti mainostat sitä että jos ei voi olla ottamatta, vaikka vaan sitten sitä yhtä, niin silloin on holisti jollain muotoa? ethän sinäkään voi olla ottamatta, koska kerroit joskus ottavasi, vai toistatko silloin mielessä että voisi olla kyllä ottamattakin. Määrittelit jotain aikavälimääreitä, mistä ne tulee, mikä on sopiva väli "langeta" alkoholiin niin ettei lueta alkkikseksi?

Mä en käsitä edeleenkään mitenkään päin alkoholistiksi vaikkapa äitiä joka ottaa joka viikonloppu lasi punaviiniä. Sinun määritelmälläsi sehän on liikaa, koska tapahtuu taajaan ja äiti "ei voi jättää lasia ottamatta". Määrällähän ei sinun ajatusmaailmassa vissiin ollut mitään väliä, vähän tai paljon.

Sori, en enää kauaa jaksa vääntää tästä asiasta, enkä paneutua kovin syvästi, mutta tässä nyt hieman lisää omia ajatuksiani.

Itselläni on lähipiirissä sekä niitä täysin juoppoja jotka juo jaksottain (vähintään kolmen kuukauden välein kun kaikki alkoholi on häipynyt elimistöstä), kaatokännit, jotka kestää muutaman viikon putkeen (enemmän kuin yksi tapaus). Myös niitä on jotka juovat joka ikinen päivä jotain, ja 1-2 kertaa viikossa kunnon kännit. Kummatkin ovat yhtä alkoholisteja. Ensimmäinen esimerkki oli tuossa toisen esimerkin vaiheessa nuorempana. Tuossa nyt pari esimerkkiä mainitakseni, myös hoitotyössä olen kohdannut alkoholismia.

Ei ole mitään valmiiksi määriteltyä aikaväliä jonka kukaan vosi sinulle antaa. Kykenemättömyys olemaan ilman on parempi määritelmä.

Itse syön karkkia joka päivä, ja olen riippuvainen sokerista. Jos tuo yhtään auttaa ymmärtämään pointtiani. Syön sitä sitten yhden karkin tai koko pussillisen, ei se sitä miksikään muuta ettenkö olisi riippuvainen sokerista. Olen.

En ole riippuvainen alkoholista. Voin hyvinkin olla ottamatta, ihan milloin vaan. Esimerkiksi juhannuksena en juonut, vaikka meillä oli bileet ja kaikki muut joi. Ilman mitään erikoista syytä minä en juonut. Minulla ei ole edes sosiaalista pakotetta juoda. Kahden viikon päästä menemme ystävien kanssa ulos, ja silloin juon koska niin päätin. En juo sitä ennen, enkä sen jälkeen jää kuolaamaan alkoholin perään. Eli minulla ei ole fyysistä riippuvuutta alkoholiin.
En juo arkisin, koska en saa alkoholista parempaa tunnetta ja täyttöä arkeeni. Miehelläni onneksi sama juttu. Jos käymme syömässä ulkona, saatamme joskus juoda alkoholia ruoan kanssa (usein emme koska olemme autolla liikenteessä, eikä meistä kumpikaan saa mitään onnentunteita lasillisesta viiniä). Tätä voisin jatkaa aamuun asti, mutta saa jäädä tähän.

En katso asioita mustavalkoisesti, kuten joku tuolla aiemmin väitti. Sellainen ihminen on alkoholisti joka tarvitsee alkoholia parantaakseen elämänsä laatua, ja ei pysty elämään ilman sitä, oli se sitten lasillinen tai koko pullo.

Ikuinen kiista, alkoholi lapsiperheessä.. Yritetäänkö ymmärtää toistemme tapoja? Kunhan lasta ei vahingoiteta.. Omassa ystäväpiirissäni on juojia laidasta laitaan, viinilasillinen ruoan yhteydessä-tyyppejä, kerran viikossa lapsi mummolaan tyyppejä, pari saunakaljaa viikossa -tyyppejä, kerran pari vuodessa kännit- tyyppejä, absolutisteja, päivittäisjuojia..... Itse juon tanssiravintola kumarat n.kerran pari kuussa (tai harvemmin) lapsen ollessa hoidossa, ja vaikka en olekaan sisäistänyt eurooppalaista viinikulttuuria, olen vahvasti sitä mieltä että alkoholi ei ole humalahakuisuudesta huolimatta minulle ongelma, kaapistani löytyy n. puoli vuotta vanhoja oluita koskemattomana ;)

Minusta on ihan aiheellista tehdä ls-ilmoitus, jos äiti on joka viikonloppu kännissä lastensa seurassa, eikä paikalla ole selvinpäin olevaa aikuista.

Mutta se, mistä naapuri voi tietää tilanteen olevan juuri näin, onkin ihan toinen juttu...

Tuntuu etta olet todellakin pistanyt nokkasi asioihin jotka ei sinulle kuulu. Jos kantaa viinia alkosta kotiin niin ei silti ole valttamatta alkoholisti. Vanhemmat ehka juo viinia ruoan kanssa ja saattaa olla viela joku pariskuntakin kylassa jotka myos ottavat lasillisen. Kreikassa otetaan yleensa lasillinen viinia ruoan kanssa tai jopa hieman ouzoa eika lapset siita karsi. Lopettakaa toi muiden kyttaily ja elakaa omaa elamaanne. Poyristyttavaa etta ilmoitetaan tollaisesta lastensuojeluun!! Eriasia on jos riitelya/vakivaltaa/lapset heitteilla jne.

Sulka sun hattuus... itse olen elänyt lapsuuteni perheessä, jossa alkoholi oli merkittävässä asemassa viikonloppuisin. En siitä kärsinyt ja pahinta mitä olisin voinut kuvitella olisi ollut se, että joku naapuri olisi ilmoitellut eteenpäin. Että näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän mistä puhun;23291686:
Sulka sun hattuus... itse olen elänyt lapsuuteni perheessä, jossa alkoholi oli merkittävässä asemassa viikonloppuisin. En siitä kärsinyt ja pahinta mitä olisin voinut kuvitella olisi ollut se, että joku naapuri olisi ilmoitellut eteenpäin. Että näin.

Aivan, on tainnut ap tehda karhunpalvelukesn naapuriperheelle.

Eli lopettakaa toisten vahtaaminen ja elakaa omaa elamaanne!!!!!! Lastensuojeluun ilmoitus vain todellisissa tapauksissa eika musta tuntuu etta naapurin aiti joskus ottaa vinkkua kun ostaa joskus viinia kaupasta...

Voi elämä. Jos äiti juo viiniä kun lapsi nukkumassa niin ei ole mikään ilmon paikka. Minäkin otan joka viikonloppu punkkua mieheni kanssa kun lapsemme nukkuu. HALLOOO Se on ihan normaalia elämää. Jos äiti juo lapsensa nähden päädyt niin se ei ole enää normaalia.

Voi elämä. Jos äiti juo viiniä kun lapsi nukkumassa niin ei ole mikään ilmon paikka. Minäkin otan joka viikonloppu punkkua mieheni kanssa kun lapsemme nukkuu. HALLOOO Se on ihan normaalia elämää. Jos äiti juo lapsensa nähden päädyt niin se ei ole enää normaalia.

Ei oo mun mielestä. Lasi sillon tällön satunnaisesti sillon ku lapset nukkumassa on ok mutta että joka viikonloppu... Ei tulis itelleni pieneen mieleenkään...

Jos ap on sitä mieltä että on ls juttu ni hyvä että teit, ennemmin turha ilmotus kun ei ollenkaan...

Onhan se tietysti hyvä että, pitää silmät ja korvat auki tollasissa tapauksissa. Mutta, ls-ilmotus siitä että, joku alkoholia kanniskelee. Jos jokainen rupeis ton perusteella tekemään ls-ilmotuksia, niin kohta ne oikeet todelliset tapaukset jää hoitamatta ja huomioimatta.

Kuinkahan moni meistä eilen teki ls- ilmotuksen, kun mies osti kaljaa itelleen ja alotti juomaan kun lapsi oli menny nukkumaan. Mies kun lähti baariin, niin otin lasin viiniä ja nautin omasta ajasta ja hiljasuudesta. Tota aijemmin otin yhen kaljan viime kesänä, kun tytär oli yöunilla. Nyt meneeki taas sit pitkä aika, ennenkun otan etes yhtä lasillista.

Jokaisella vanhemmalla on oikeus ottaa alkoholia joka viikonloppu. Tai vaikka joka päivä. Se mikä vaikuttaa lapsiin on juodut määrät. Yksi annos päivässä tai muutama joka viikonloppu ei tee kenestäkään vielä yksistään huonoa vanhempaa. Varsinkaan, jos talossa on muitakin aikuisia ja selvin päin. Ongelmaksi juominen tulee sitten, kun sitä ei pysty hallitsemaan tai juo humalahakuisesti.

Mä en ole lukenut näitä muita viestejä, mutta tässä tilanteessa en olisi tehnyt ilmoitusta vain sen perusteella, että naapuri kantaa viinejä ja siideriä kotiinsa viikottain.

Sossun kanta on, että pitää olla ajokuntoinen?

Riistäkää äitiys kaikilta, joilla ei ole ajokorttia tai autoa. Minulta myös! Saatamme lähes joka viikonloppu juoda viiniä ruoan kanssa. Joskus jopa saunaoluen tai kaksi. Humalassakin olin viimeksi 3 vuotta sitten kaverin häissä. Tällä viikolla joimme punssia hernekeiton kanssa. Toimme lomalta yli 40 pulloa erilaisia viinejä. Osa niistä on jo juotu. On meillä ollut avustajiakin tässä paheessa. Voisiko niistä joku tehdä jonkun ilmoituksen kun kerran grillailimme isommalla porukalla ja joimme viiniä lasten nähden. Onneksi mitään ei tapahtunut, sillä taisimme kaikki olla hyvällä tuulella ja iloisia. Ehkä olimme humalassa? Unohdimme vahtia lapsia yöpuulla yön halki siltä varalta, että joku olisi herännyt. Onneksi kaikki oli aamupalalla 09 maissa ihan hyvin. Kaikki hengissä, eikä keneenkään sattunut - edes meidän viinijuoppojen päihin. Tunnen valtavaa syyllisyyttä nyt kun tämän palstan kautta huomannut, että meillä on o n g e l m a.

Meillä ei ole autoa, itselläni ei ole edes autoa. Tosin meillä on kännykät ja sitten sellainen uusi jännä palvelu kuin taksi. Meillä syödään usein sunnuntaiaamupala sängyssä 11 maissa ja kurjalla säällä mennään ulos jos on pakko.

Teettehän velvollisuutenne ja ilmoittakaa jonnekin, että täällä olisi taas yksi hulttio parantajia vailla.

Ei oo mun mielestä. Lasi sillon tällön satunnaisesti sillon ku lapset nukkumassa on ok mutta että joka viikonloppu... Ei tulis itelleni pieneen mieleenkään...

Jos ap on sitä mieltä että on ls juttu ni hyvä että teit, ennemmin turha ilmotus kun ei ollenkaan...

ei VOI olla todellista, että ihan rappiollahan sitä sit ollaan jos vaikka joka viikonloppu ottais vinkkua :D mistä näitä tekopyhyykisä sikiää :D eihän pari lasia viiniä tee kenestäkään holistia tai lasten heitteillejättäjää!!!!!
UUU ja arvaa mitä: meillä on ihan viinikaappikin lasiovella, JOOOOOO KEITTIÖSSÄ !!!! mitäs nyt tän kans sitte, lapsethan näkee viinipulloja joka kerta keittiöön mentyään!!!!!
Ja mikä äiti mäkin olen, kun oon ihan alkossa töissä ollut!!!!

kasvais ihmiset järki päässä aikuisiksi.... ja mitä kukaan on naapuristaan ilmoitusta tekemään jollei ole konkreettisia todisteita! alkoholisti-perheessä kasvaneet on siitä rasittavia ihmisiä et ne moralisoi elämäntehtävänään KAIKKIA muitakin, jopa niitä jotka osaa kohtuukäytön.

Ja mites kun just viikolla julkaistiin uutisissa tutkimustulos kuinka alkoholin kohtuukäytöllä ON terveysvaikutuksia???? niin, kuka meistä haluisikaan olla JUOPPO. ja siksi emme me äitiä esittävät ota tipan tippaa kun herran terttunen nukkuu, vaan annamme ymmärtää että juokaa te pahat äidiksi kelpaamattomat.. sillon tällön on ok,mut hei, ETTÄ JOKA VIIKONLOPPU RUUANKIN KANSSA VIINIÄ NIIN HÄVETKÄÄ!!

ei voi muuta kun nauraa tömmöselle :D :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettä täynnä;23292742:
Sossun kanta on, että pitää olla ajokuntoinen?

Riistäkää äitiys kaikilta, joilla ei ole ajokorttia tai autoa. Minulta myös! Saatamme lähes joka viikonloppu juoda viiniä ruoan kanssa. Joskus jopa saunaoluen tai kaksi. Humalassakin olin viimeksi 3 vuotta sitten kaverin häissä. Tällä viikolla joimme punssia hernekeiton kanssa. Toimme lomalta yli 40 pulloa erilaisia viinejä. Osa niistä on jo juotu. On meillä ollut avustajiakin tässä paheessa. Voisiko niistä joku tehdä jonkun ilmoituksen kun kerran grillailimme isommalla porukalla ja joimme viiniä lasten nähden. Onneksi mitään ei tapahtunut, sillä taisimme kaikki olla hyvällä tuulella ja iloisia. Ehkä olimme humalassa? Unohdimme vahtia lapsia yöpuulla yön halki siltä varalta, että joku olisi herännyt. Onneksi kaikki oli aamupalalla 09 maissa ihan hyvin. Kaikki hengissä, eikä keneenkään sattunut - edes meidän viinijuoppojen päihin. Tunnen valtavaa syyllisyyttä nyt kun tämän palstan kautta huomannut, että meillä on o n g e l m a.

Meillä ei ole autoa, itselläni ei ole edes autoa. Tosin meillä on kännykät ja sitten sellainen uusi jännä palvelu kuin taksi. Meillä syödään usein sunnuntaiaamupala sängyssä 11 maissa ja kurjalla säällä mennään ulos jos on pakko.

Teettehän velvollisuutenne ja ilmoittakaa jonnekin, että täällä olisi taas yksi hulttio parantajia vailla.

joo, peesi :D huolestuttavassa tilassa on teidänkin perhe :D

[QUOTE="ellinen";23292906]ei VOI olla todellista, että ihan rappiollahan sitä sit ollaan jos vaikka joka viikonloppu ottais vinkkua :D mistä näitä tekopyhyykisä sikiää :D eihän pari lasia viiniä tee kenestäkään holistia tai lasten heitteillejättäjää!!!!!
UUU ja arvaa mitä: meillä on ihan viinikaappikin lasiovella, JOOOOOO KEITTIÖSSÄ !!!! mitäs nyt tän kans sitte, lapsethan näkee viinipulloja joka kerta keittiöön mentyään!!!!!
Ja mikä äiti mäkin olen, kun oon ihan alkossa töissä ollut!!!!

kasvais ihmiset järki päässä aikuisiksi.... ja mitä kukaan on naapuristaan ilmoitusta tekemään jollei ole konkreettisia todisteita! alkoholisti-perheessä kasvaneet on siitä rasittavia ihmisiä et ne moralisoi elämäntehtävänään KAIKKIA muitakin, jopa niitä jotka osaa kohtuukäytön.

Ja mites kun just viikolla julkaistiin uutisissa tutkimustulos kuinka alkoholin kohtuukäytöllä ON terveysvaikutuksia???? niin, kuka meistä haluisikaan olla JUOPPO. ja siksi emme me äitiä esittävät ota tipan tippaa kun herran terttunen nukkuu, vaan annamme ymmärtää että juokaa te pahat äidiksi kelpaamattomat.. sillon tällön on ok,mut hei, ETTÄ JOKA VIIKONLOPPU RUUANKIN KANSSA VIINIÄ NIIN HÄVETKÄÄ!!

ei voi muuta kun nauraa tömmöselle :D :D :D[/QUOTE]

Jaa, sanoinko mä että sitten ollaan rappiolla? En. Sanoinko mä että se on sitten absoluuttinen totuus, mikä on mun mielipide. En. Olenko mä tekopyhä jos mä en halua juoda joka viikonloppu pahalta maistuvaa pas*aa kurkusta alas? En ole. Sanoinko mä että se on heitteillejättö jos ottaa lasin kaks joka viikonloppu? No, en!
Mutta miks tää kolahti suhun näin voimakkaasti? Eikö kukaan saa olla erimieltä kun sä? Sä voit juoda mun puolesta vaikka aivosi pellolle, kuhan lapset on muualla. En jaksa ymmärtää tällasta tekstiä muutenkaan. Isoilla kirjaimilla täytyy kirjottaa ja käyttää huutomerkkejä enemmän ku sivulla olis tilaa... Hohhoh...

Enemmän mä olisin huolissani niistä perheistä joissa poltetaan tupakkaa. Passiivisen tupakoinnin haitat varsinkin lapsiin on TODELLA SUURI JA VAKAVA ONGELMA. En muutenkaan ymmärrä miksi sitä paskaa pitää ehdoin tahdoin vetää :x Onneksi laki tulee tähänkin asiaan koko ajan tiukemmaksi. Pian toivottavasti SAA tehdä ls-ilmon tästäkin asiasta.

Toisaalta on ihan hyvä juttu että ilmoja tehdään rohkeasti. MUTTA: arki lastensuojelussa on ihan jotain muuta kuin rivarinaapurin äidin viinin/sidun tissuttelun kyttäämistä. Vakavia päihdeongelmia, huumeita, jatkuvaa pahoinpitelyä, lapset likaisia ja nälässä jne. Itse olen sosiaalityöntekijä ja huh huh tissuttelen vloppuisin viinipullon. Yksinään, koska mies ei alkoa käytä. Olen joskus vetänyt baarissa överitkin ja rämpinyt viideltä ovelle ja autettuna sänkyyn;-) Alalla olen kuitenkin onnistunut toimimaan yli 15v., ja kasvattanut kolme täyspäistä lasta... Joten en nyt henkeä pidättelisi ilmon suhteen, kyllä sossut osaa suhteuttaa asiat ilmoistakin.

Esiinnyin omalla nimelläni, mutta tulevassa viranomaismenettelyssä henkilöllisyyteni turvataan, eli pysyn nimettömänä, luonnollisesti. Tätä viranomaisetkin suosittelivat.

Ilmoitus on aiheeton??!! Miten voit sanoa noin? Onko mielestäsi normaalia ÄIDIN nauttia alkoholia viikoittain? Ajatteletko ollenkaan LASTA? Äidin ei tarvitse olla aina selvästi humaltunut. Jos ei ole ajokuntoinen, niin ei varmasti ole äitikuntoinenkaan, kun sitä siemailua tapahtuu lähes joka viikonloppu.

Itse olen ylpeä, että rohkenin ilmoittamaan sosiaaliviranomaisille havaitsemastani epäkohdasta. Nyt viranomaiset selvittävät ja arvioivat perheen kelpoisuuden vanhemmiksi.

On mielestäni hienoa että ilmaisit huolesi, mutta kysyn edelleen miksi suomalaiselle on helmpompaa tehdä kasvoton ilmoitus sossuun kuin mennä ilmeisesti tämän kesyn ja väkivallattoman henkilön luo ilmaisemaan huolensa.
Tätä asiaa en ymmärrä. Minusta sen vuoksi tuollainen ilmoituksen teko on perseestä, koska vaikka olet huolissasi, mikä on hyvä merkki - et kuitenkaan tiedä totuutta koska et ole edes puhunut naapurin kanssa asiasta, perustat ilmoituksesti satunnaisiin näköhavaintoihin, mistä tiedät ettei lapsilla ole hoitajaa etc. . Saatat aiheuttaa todella paljon turhaa huoltaa ja vaivaa naapurillesi.

Kylläpä täällä onkin herkkähipiäistä porukkaa, taisi osua liian lähelle omaa elämää. AP:lle kiitos siitä, että rohkeasti teit ls-ilmoituksen kun epäilystä oli. Liian moni jättää sen tekemättä, ajatellen, että kyllä siihen joku muu puuttuu. Ja jokainen ls-ilmoitus kyllä tutkitaan ja jos huoli on aiheeton se myös ilmoitukseen kirjataan.

[QUOTE="vieras";23291191]Aapee istuu ikkunan ääressä 24/7 käden ulottuvillaan:

- jääkaappi täynnä eineksiä
- mikro
- kännykkä
- paskapotta
- ehkäpä kiikaritkin[/QUOTE]

Itse ostan useinkin viiniä. Tapana on viedä se tuliaisina kylään jos on kutsuttu syömään tai yövymme, ja viinipullo on myös edullinen lahja; annan lahjaksi lähes aina viinipullon koska sillä hinnalla ei saa esim. korua. Ja kyllä, kotona otan joskus itsekin vaikkapa viikkosiivouksen päälle. En koskaan vedä kännejä, en yksin enkä muiden seurassa. Perheen vanhin 15v ei ole maistanut tippaakaan alkoholia, olemme sopineet että ikäraja on 18 ja se pitää - ehkäpä juuri siksi ettei alkoholista ole meillä tehty jotain niin maagista ja jännittävää ja kiellettyä että sitä olisi pakko saada nurkan takana.
Olisit AP ottanut asioista selvää ennen kuin alat leikkimään ihmisten elämällä. Millä tosiaan näet niihin kauppakasseihin? Ja sen mihin ne pullot päätyvät? Tai milloin ne tyhjennetään? Tai onko niissä alkoholia laisinkaan?

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä