Onko täällä sellaisia joiden miehet ansiosidonnaiselle ja ite kotihoidontuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koopee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koopee"

Vieras
Eikös se mene niin että koska mä en ole töissä enkä työkkärissä kirjoilla, vaan hoidan lasta kotona niin työttömyyskassa ei saa vähentää mun kotihoidontukea miehen ansiosidonnaisesta?

Kassan sivuilla sanotaan näin:

Kotihoidon tuki on niin sanottu perhekohtainen etuus. Jos ansiopäivärahan
hakija tai hänen puolisonsa saa lasten kotihoidon tukea, niin tuki vähennetään
ansiopäivärahan hakijan ansiopäivärahasta.
Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa
lasta kotona eikä hänellä ole tämän takia oikeutta ansiopäivärahaan tai työ-
markkinatukeen.

Eli eivät siis vähennä?

Ei vaikuta! Ei ainakaan ennen vaikuttanut. Eli koska olet jo ollut kotona lapsen kanssa ja esim. ilmoittanut että olet kotona siihen asti kun lapsi täyttää 3v. niin kh-tukea ei vähennetä miehen päivärahasta. Ei ainakaan iaet-kassassa 5v. sitten.

Minä olen lasten kanssa kotona, mies lomautettiin ja tasan varmasti minun kh-tukea ei vähennetä miehen päivärahasta koska mies on ollut töissä silloin kun olen ilmoittanut kelaan olevani hoitovapaalla siihen saakka kunnes kuopus täyttää 3v.

Ja kysyjälle joka kysyy miksei itse töihin ja mies hoitakoon lapsia; siksi että miehellä lomautus ja kutsu töihin voi tulla koska vain; lomautus on määrätty kestämään tietyn aikaa mutta jos uusia hommia ilmestyy niin viikon varoajalla takaisin töihin. Jos menisin itse töihin ja mies kutsutaankin takaisin töihin niin joudumme viemään 1v:n hoitoon ja sitä emme halua.

Yhteistyössä