Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

tombatar Kiitos, linkistä

ruokaa pakastimeen Mulla on niin paljon kokkaustaitoisia aikuisia ympärilläni, että en tee mitään valmiiksi. Saan kyllä ruokaa kun palaan sairaalasta. Sain eilenkin hyvää arabialaista keittoa.
Sisko tai vanhemmat saavat sitten tuoda tänne vieras varaa.
Mitään en uskalla ostaa, kun mä mussutan ne ku o tylsää :ashamed: Haluan saada pidettyä tän painon kurissa.


Silvia ja viliANNA 30+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
ruokaa pakkaseen juu siis kyllä mullakin mies osaa tehdä ruokaa ei siitä ollukaan kyse :) mä vaan ajattelin et on se sillekin kiva, et kun on jännittäny synnytystä ja tiä miten kaikki menee, tulee sitten kotiin niin on ees joku satsi valmiina mitä lämmittää. Ja just tuo et kun nää kaks koululaista on täällä ni ennemmin haluan et he syö kotiruokaa eikä mun tartte kuulla et he jossai mäkkärin jonossa on jos mä en ole kotona.... joo, ja sämpylöitä mulla tarvii aina ollakin pakkasessa, perhe ei halua kaupan leipää kun mun tekemät on kuulema parempia :D
No mähän leivon jos niistä kerta niin paljo tykätään :D ja nyt sit onkin mielenrauha siitä et pakkases on mitä syödä :D
Oon kyl muutenkin sellanen et jos kaupassa on alessa lihoja, ni ostan sit kerral useamman paketin pakkaseen. muutenkin varastoin säilykkeitä ja seitiä ja makaroonia yms yms perusaineksia.

unen tarpeesta vauvan synnyttyä no mä ainaki tarviin paljon unta :D mut noiden kahden aiemman kohdalla meni niin et ekan aikana sairaalassa tuntui et pari ensimmäistä päivää mä vaan nukuin, menin kyllä huonoon kuntoonkin....
Kakkosesta nukuin aina kun sain molemmat päiväunille. tai sitte jos päivällä meni riekaleiks unet, ni illalla samantien silmät kiinni kun lapsetkin. Välillä olin tosi väsynyt,mutta osasyynsä teki sekin ettei silloinen mies auttanut lainkaan ... öisin jos heräsin syöttämään, sain tosi nopeasti unen päästä taas kiinni,ja ainakin kakkonen alkoi tosi aikaisessa vaiheessa nukkumaan yönsä kunnolla. Ei kandee totakaan etukäteen miettiä, sen näkee sitten.mutta nukkua kannattaa tässä vaiheessa aina jos siltä tuntuu, oli päivä tai mikä aika tahansa :)

synnytyksen toiveet ja suunnittelut no tiedän et jos salissa on radio tai tv ni en mä niihin kuitenkaan voi keskittyä... tietysti jos tästä synnytyksestä joku yli 7:n tunnin maratoni tulee niin en tiiä sitten... muita toiveita mulla ei ole kun et saan hyvää hoitoa, tarvittaes kivunlieviytksiä ja keinutuoli huoneeseen... se on ollu edellisissäkin hyväksi havaittu supistusten aikana. Ja mulla todennäkösesti ne kalvot tarvii taas puhkaista, et sen jälkeen ei sit oo mitää välii mitä siel huonees on, sit alkaa tapahtua ja hyvä et ite ehtii tilanteeseen mukaan... synnyttämäänhän sitä ollaan menossa, eikä viiden tähden hotelliin ;)

niin ja tänään on mun eka mammaloma-päivä :heart: ihhhi hiiiiii!!!!!

Flower again ja rakkauspakkaus 31+4
 
tutti on ollut käytössä molemmilla ja ovat luopuneet siitä n. parivuotiaina. Tosin 1-vuotiaasta alkaen oon yrittänyt olla tarkkana, että se olisi lähinnä apu nukahtamiseen eikä koskaan suussa muuten vain. Kuopuksen kanssa se kyllä välillä oli apuna myös rauhoittumisessa. Ja oon kanssa sitä mieltä, että tutti on parempi kuin peukku. Tai mua ainakin jännittäisi miten vieroittaa lapsi peukun imemisestä.

paastoarvosta yritin viimeksi kysellä ja nyt kysyn uudelleen, onko se alle 5,5 mitä sen pitäisi olla?

ruokaa pakkaseen mua ohjeistettiin esikoista odottaessa tekemään ruokaa pakkaseen ja sitten kun oltiin vauvan kanssa molemmat vanhemmat kotona, ihmeteltiin miksi tuota ruokaa piti pakkaseen tehdä. En kai mä sitä tälläkään kertaa tee. Teen oikeastaan aina tuoreen ruuan ja syön samantien ja seuraavana päivänä jääkaapista. Se on sellainen tapa. Varmasti helpottaisi arkea joskus ottaa valmiit annokset pakastimesta, mutta enpä oo saanut aikaiseksi.

perhehuone Onko kukaan muu, jolla on jo lapsia, ajatellut perhehuonetta? Me varmaankin sitä toivomme, koska minulle tehdään sektio. Mummi hoitaa lapsia kotona ja tulevat sitten illat viettämään sairaalaan. Tarkoitus olisi kotiutua parissa vuorokaudessa ja jos niin ei käy, mietitään sitten asia uudelleen. Viimeksi olimme perhehuoneessa ja jos olisin joutunut viettämään kolmannen yön sairaalassa, olisin ottanut sinne myös esikoisen, mutta onneksi 2 yötä riitti.

pissalla ravataan täälläkin öisin kyllästymiseen asti. Esikoinen harjoittelee nyt nukkumista ilman vaippaa ja se tietää lisäherätyksiä.

Eilen illalla kun supisteli tämän tästä, mies tuumasi että mitäs jos se jo syntyy. En minä oikeasti siihen usko, ku kuopuksenkin kanssa supisteli paljon loppuajat. Yöllä näin sitten unta, että niin tapahtui, kun mies ennusti illalla että se syntyy, niin se syntyi. Kerroin asiaa jollekin naapurille, mutten yhtäkkiä muistanut syntyikö vauva illalla vai aamulla. Ja omalla pihalla olin asiaan päivällä kertomassa, vastasyntynyt sitten oli ilmeisesti jäänyt itsekseen sairaalaan eikä se ollut muka yhtään kummallista :)

kömpelyys toissailtana kävelyllä taas korostui oma kömpelyys. Viime kesänä juoksin aina tuon yhden meidän lähellä olevan jyrkän mäen ylös ihan ketterästi. Nyt lyllersin sitä ylös ja lyllerövauhdista huolimatta piti pysähtyä puoliväliin huohottamaan. Vaikeita nuo kävelylenkit välillä on kun supistelee, mutta loppuun asti sisulla käyn joka päivä edes puoli tuntia. Vaikka tällä hetkellä mun yksi normaalisti 50 minuuttia kestävä lenkki vie jo yli tunnin.. Ei oo enää kauaa, pari kuukautta vain. Siksi tän kömpelyyden jaksaa joten kuten, tietää mistä johtuu ja että on ohimenevää.

Leppismon 31+3
 
Leppismon: Meillä tyssäs perhehuoneen miettiminen jo siinä että täällä (TYKS) ei saa isommat sisarukset siellä yöpyä, syyksi on laitettu että äiti saisi levätä, nojuu, tästä syystä itselleni on tavoitteena kotiutua alle vrk... Ja isovanhemmat yms.. ei osastolle pääse (onneksi).

Tänään olisi taas neuvola, johan siitä viime käynnistä onkin reilu kuukausi vierähtänyt. :) Äkkiä menee aika. Perätilassa ollaan edelleen, piru vie jos ei pian ala kääntyä, esikoinen ainakin niin mattimyöhänen että vasta rv 37 kääntyi, ja ehdin jo pelätä sektion vaaraa..
Eilen käveltiin tuolla lumisohjossa esikoisen kanssa meidän äidille (joku 5-6km) ja että on lonkat kipeät! Yöllä nukkuminen ihan tuskaa, ja nyt aamulla en meinaa kävelemään päästä. Pitäisi neuvolaankin kävellä 2km suuntansa. En tiedä olisiko helpompi jättää rattaat kotiin ja laittaa likka kävelemään, vaiko ottaa rattaat mukaan ja lykkiä niitä tuolla sohjossa ja toivoa että lonkat ei entisestään kipeydy.

Meillä on ruvennut esikoinen heräämään joka yö (marraskuun alusta asti, joten ei tunnu olevan mikään "kausi") ja tuntuu että univajetta on jo nyt vaikka miten paljon. Mies hyvin heikosti herää edes jos tyttö herää, minä taas herään heti ja unen kiinni saamiseen saattaa parhaimmillaan mennä tunti tai parikin, ja sitten yleensä onkin jo uusi herätys..
 
Täällä laiskimus ilmottautuu taasen! :wave:

Pissahätä on KOKO ajan... vessassa voin käydä helposti kuusikin kertaa TUNNIN aikana. Ilmeisesti se jäännösvirtsa siellä sitten vaivaa kun vauva pyöräyttää päätään tms. Tyypin pää siis ihan alhaalla ja tunnen selvästi kun päätään kääntää. Vaikka olisin juuri tullut veskistä niin tämä pään pyöriminen saa tunteen että lirahtaa housuun. :D Öisin en ole joutunut vessassa juoksemaan... yöllä herätess voi tuntua kovaa vessahätää ja sitten kun vauva vaihtaa asentoa, hätä katoaa.

hikka Kova on hikkailemaan ja tuntuu että se saa vauvan aina hermostumaan, koska aloittaa aina mielettömän jytäämisen.

Lasten ikäerosta Meillåä esikolla ja kakkosella on ikäeroa vajaa 1v3kk. Nyt esikon ja vauvan ikäeroksi tulee siis 4-vuotta ja kakkosen ja kolmosen ikäeroksi liki 3-vuotta. Toisille sopii pitkät ikäerot, kun taas itsestä tuntuu että en kocvasti tätä isompaa ikäeroa lapsille haluaisikaan. =)

paastoarvosta Meillä paastoarvon raja on tuo 5,5, eli sen alle pitäisi pysyä! =)

(.) Täällä yksi kyllästynyt odottaja!!! :ashamed:
Pelkkiä vaivoja vaan löytyy. Liitos- ja issiaskivut äityneet niin pahaksi etten pääse enää liikkumaan oikeen ollenkaan. Vanhan mummon kaakerrusta on. Kauppareissut täyttä tuskaa ja kävelylle ei uskalla edes ajatella lähtevänsä kun sitten ei pääse enää kotiin jos postilaatikkoa pidemmälle menee. Useamman kerran mies on joutunut nostamaan mut sohvalta ylös, kun kivut on niin kovat ettei uskalla eikä pysty liikkumaan ollenkaan!

Öisin herään joka ikisieen pieneen liikahdukseen ja valvon varmaan puolet yöstä kipujen vuoksi ja kun uni ei sitten vaan tule.

Sokeriarvotkin mulla heittelee nyt jatkuvasti.

Huomenna neuvola, joka ahdistaa valtavasti jo etukäteen. Paino mulla saletisti noussut ja paljon, kun en tosiaan liikkumaan pääse enää ollenkaan ja lisäksi olen ihan turvoksissa. Painoa mulla sen verran muutenkin ettei sitä saisi niin kovin kuulemma tulla. Mutta minkäs teet kun se nousee vaikka mitään ei suuhunsa laita! :|

Eilen mulla iski ihan ihmeellinen, viiltävä kipu mahaan. Oikealla puolelle ihan navan viereen. Kun makasi ihan liikkumatta paikallaan, olo oli ihan siedettävä, mutta jos vauva saatui potkaisemaan tai vähänkään liikkui, ulvoin kivusta... tuntui ihan siltä että maha repeää... mietinkin mahtoiko joku lihas jäädä jumiin?

Mutta tosiaan tuntuu että on pelkkiä vaivoja ja pahaa oloa vain koko odotus nyt. Ainoa positiivinen puoli on että vauvan jokainen liike on aina yhtä ihana, mutta muutoin koko raskaus on ihan perseestä. Ja kun edessä on vielä kaksi kuukautta ainakin.... huh heijaa...

Mutta nyt siirryn surkuttelemaan sohvan pohjalle...

Liro ja papunen 29+1
 
Leppismom se paastoarvon yläraja on 5,3 (ainaki tääl meillä)

Olipa taas uni:
Synnytin keskosTYTÖN ja pituutta oli peräti 20cm! Sillä oli kädet ja jalat vielä sellaset kehittymättömät "räpylät" Elossa oli ja ilman hengityskonetta. Joku sydänongelma oli,heräsin siihen,ku lääkäri alko tehä avosydänleikkausta ja olin ite avustajana siinä. :O
No onneks tää asukki on jo kuitenki paljo isompi nyt :|

Meillä on tapana tehä joka päivä ruokaa joten sinne pakkaseen ei tee mitään. Ja en muutenkaan tykkää pahemmin pakastaa ruokia,ku mun mielestä ne alkaa het maistua pahalle ;)

neuvola mulla keskiviikkona. sit onki 2 viikon välein ku 30 on ylitetty JOKA ON MUUTEN TÄNÄÄN!!! :D
Mun nuorinhan syntyi 30+1 joten oon ite pitäny näitä viikkoja sellasena rajana,et sen jälkeen jos syntyy ni sit syntyy... vaikka pienihän se viel on :heart:

Nyt jos kaivas auton tuolta lumen alta ja lähtis kauppaan

POKSPOKS :eek: enää 10 viikkoo laskettuun aikaan!!
 
Viimeksi muokattu:
Viime olin kauhein yö kaikista. Vauva potki mua alapäähän niin kovaa ja kipeesti etten aluksi pystynyt nukkumaan. Sit ku se vähänkään hellitti se anto nukkua tunnin jaksoissa, herättäen kivuliaalla potkullaan joka tunnin välein..
Pissahätä vaihtelee päivittäin. Joskus on tarve käydä enemmänkin.. kaikki kauppareissut menee yhden kaupan jälkeen käytävä jo vessassa.

Haluu takas nukkumaan. Tyttö on jo hereillä ni ei se anna mun nukkua. Mies tulee 14 töistä ja mut samaan aikaan tulee vakuutusedustaja, käydään läpi meidän vakuutusasioita.. Byäää

SuzZ + masukki 31+3
 
Heippa kaikille..

Ruokaa pakkaseen en todella aijo tehdä. Ei tehty esikon aikanakaan ja nytkin saa mies kokata. Vieraitakaan en ala kestitsemään kun tosiaan olen jo ilmoittanut että meidän perhe on "rauhoitettu" vierailta ennen kuin itse kutsutaan kylään. Kyllähän niitä innokkaita vauvan katselijoita olisi mutta eipä se vauva minnekkään katoa vaikka muutamiin viikkoihin ketään ei kylään laskettaisikaan..

Perhehuoneesta aijotaan siis aivan varmasti ottaa jos senlainen saadaan. Minulle jäi viimeksi niin hyvät kokemukset siitä että aijon kyllä nytkin senlaisen ottaa. Jos siis on jälellä. Mies tulee kuitenkin mukaan synnytykseen ja oikeastaan itse kärsin sairaala pelosta joten senkin takia on parempi vaihtoehto meille se perhehuone.
Mä en ole kuullutkaan että missään saisi sisaruksia ottaa perhehuoneeseen?? Toisaalta luojan kiitos koska viimeksi siellä oli päivisin paljon vierailijoita ja käytävällä jouksenteli kiljuvia lapsia ja olin aivan poikki. Olisin mielelläni nukkunut mutten pystynyt siltä meteliltä. Sairaalassahan kumminkin on tarkoitus synnyttää ja saada levättyä sen jälkeen. Vaikka lapsista tykkäänkin niin sillon voin jo sanoa että oma pinna alko olemaan kireällä kun ~3h kuuntelin vanhempia lapsia paukuttelemassa ovia ja kiljumassa että KIITOS TÄMÄN SISARUSTEN YÖPYMISKIELLON minun puolestani. Vauvathan siellä itkeskelee päivin öin muttei se haitannut kun se on kumminkin täysin ymmärrettävää.

Nyt takaisin arkipuuhiin

Dindei + pikku 33+1
 
Heips!

Muskarista kotiuduttu, meidän kuopus oli aika erikoisen menevällä päällä tänään :) Ja mua hengästytti, istumaan penkille, takaisin piiriin, monta kertaa, alkoi jo vähän itseä ärsyttää... no tulipahan jumpattua. :LOL:

Ruokaa: en tee valmiiksi. Mutta sen verran kuitenkin, että pakkanen on täynnä kaikkea mistä helposti saa väännettyä ruokaa. Esim. perunasipulisekoitusta, kinkkusuikaleita, eri kasviksia, pizzapohjia... ja muuta sen sellasta. Saa nopsasti sitten tarpeen tullen ruokaa kaikkien nokan eteen. Meillä mieskin joskus tekee ihan mielellään ruokaa, joten uskon hänen kyllä selviytyvän noista hommista, joten en hirveesti varaudu kuitenkaan.

synnytystapa-arvio: tällä kertaa se on näillä näkymin täällä omassa neuvolassa mulla rv 36. Viimeksi odotuksessa olin porissa, jo viikolla 32, ja sen jälkeen vielä kaksi kertaa lapsiveden vähyyden vuoksi ja yhdessä yliaikaiskontrollissa. Nyt tähän raskauteen on lisätty yksi ylimääräinen ultra (ensi viikolla muuten ) täällä omassa neuvolassa, ihan oman pyynnön vuoksi. aikasemmin vähän ihmettelinkin, kun tässä raskaudessa ei pitänyt olla kuin vaan nää kolme normiultraa ja musta se oli aika vähän. Varsinkin rakenneultran ja viimisen ultran välillä monta viikkoa...

Tutti: tiedän yhden jolla lapsi imi tuttia vielä neljä vuotiaana, se oli aika jännää... mielenkiintoista nähdä vaikuttiko hampaisiin jotenkin. Meillä esikko käytti noin siihen kaksivuotiaaseen asti ja helppoa oli "vieroittaa" kaloille heitettiin mökkirannassa ja pari kertaa haki takaisin ja heitti uudestaan, kunnes kyllästyi. Ja kuopus ei ollenkaan, mutta ei onneksi ikinä alkanut imeä mitään sormeakaan, joten ei ole ollut mitään ongelmia hänen kanssaan.

Väsymys: oon ollut nyt raskauden aikana tosi väsynyt. Muuten olen oikeen aamutorkku muutenkin ja illalla tosi tosi virkku tapaus... Yleensä vauva-aikana oon saanut kyllä unta tosi hyvin, vaikka heräisinkin johonkin ääneen niin nukahdan kyllä heti uudestaan, heh sairaalassakin ollessa kuopuksen synnytyksen jälkeen nukahdin istualteen imettäessä :LOL: Muuten en tykkää sairaalassa olosta ollenkaan, siellä on vaikea saada unta kun koko ajan käytävillä kohisee ja ne lakanat pitää sellasta ärsyttävää ääntä kun vähänkin liikkuu. Mä en ota päiväunia, en oo oikeastaan ikinä muulloin ottanut kuin nyt odottaessa.

Marinalle piti vielä toivottaa tervetuloa joukkoon, kun eilen unohtui! :flower: Toivottavasti on nyt onni elämässä tullut jäädäkseen noiden koittelumuksien jälkeen.

Jaahas, nyt hommiin! Makuupussi on saapunut postiin ja aattelin käydä sen tässä jossain välillä hakemassa, musta tuntuu että alkaa hommat olemaan sänkyä lukuunottamatta hallussa, kun kaikki alkaa olemaan vauvalle valmiina. Oon tosi ajoissa nyt näissä asioissa, kun kuopuksesta jäi kaikki viimetippaan... luulen että palsta on vaikuttanut tähän kyllä, kun täällä monella ollut jo pitkään aika valmista, joten itseään on pitänyt ihan kummajaisena kun kaikki ollut kesken :D

Mindi83 29+1
 
Paastoarvosta Mulle sanottiin silloin syksyllä neuvolassa, että pitää olla alle 5.3. Mutta nyt kättärillä lääkäri oli laittanut viestiä että pitää olla alle 5.5
Selitti siellä että ne on muuttunut. Mulla oli paasto rasituksessa 5.4 ja sanoi että ennen muutosta se olisi diabetes, mutta nyt on vaan lähellä rajaa.
Kotona mulla on ollut 4.9 ja 5.0 arvoja. En tiedä miksi ne kotona on matalemmat??

Uimahalli sitä suosittelen kyllä kaikille niille jotka vielä saavat sinne mennä. Mulla on kivut tosi paljon helpottuneet ja 40min voin kipitää allasta päästä päähän. Juoksen lötköpötkön kanssa, niin että se on haarojen välissä. Toinen pää keikkuu edessä ja toinen takana.
Mä en muuten enää pysty liikkumaan, ku heti supistaa ja pitää pitää taukoja. Mutta tuosta mä nautin.

Silvia ja viliANNA 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän ihmeestä johtuu kivut nukkumaan mennessä? :| Eilenkin illalla oli maha ja kyljet ja selkä tosi kipeinä, ei saanut sen vuoksi nukuttuakaan. Ja vähän väliä supisteli. Liikkuessa mulle ei toistaiseksi noita kipuja tule vaikka muuten kävely on melkoista lyllerrystä ja hengästyttävää.

Kaanan kanssa tosiaan eilen käytiin kahvilla ja oli mukavaa :) Pitää kyllä ehdottomasti uudelleenkin tavata!

Kauhea mikä väsynyt olo koko ajan. Tuota Obsidania olen ottanut muttei ole auttanut mitään. Voikohan sekin aiheuttaa näitä mahakipuja. En oikein erota enää mikä kipu johtuu jostain suolen toiminnasta ja mikä raskaudesta.

Ruuan tekeminen pakkaseen.. No mulla ei ainakaan vielä ole pakastinta, ei edes lokeroa, joten se siitä. :D Mut en usko että muutenkaan tekisin.

Unen tarve. Jos mä saan nukkua niin kauan kun nukuttaa niin ihan ilman raskauttakin helposti tulee nukuttua n. 10 tuntia. Ja rakastan nukkumista. Siks muakin vähän hirvittää että miten kestän kauhean väsymyksen.. Nukkuminen ja lepo on aina ollut mulle niin tärkeää. Mut kai sitä jotenkin sitten jaksaa kun on pakko :)

Mä ostan varmaan vaan sellasen ihan tavallisen muovisen punkan, tai ammeen siis, en tiedä käsittääkö kaikki mitä meinaan punkalla jos on murre-eroja :D Kylvetystuesta en vielä tiedä hankinko. Pelottaa vähän se että miten osaan kylvettää!

Minkä ikäisenä vauvan muuten saa viedä saunaan? :)

Tänään muuten poksuu taas, hui, enää 10 viikkoa laskettuun aikaan!

LD + Pikkunen 30+0 !!!!
 
Moikka!

LD: Suosittelen kyllä ostamaan vaikka pienen arkkupakastimen tms.! Se oli tosi helppo mm. kun teki vauvalle sitten 4kk eteenpäin tyyliin kasvissoseita jne. Ne annokset on melkein jääpalan kokoisia niin pääset toooosi paljon helpommalla kun teet erilaisia satseja isomman kasan kerralla. Se tarkoittaa jo melkein et keität sen yhden bataatin ja yhden porkkanan jne. Mut jääkaapissa ne ei kyllä säily! Samoin jos sulla tulee paljon maitoa niin se menee kaikki (tai paljon) hukkaan ellet saa pakastettua!!! Niitä saa 150e hintaan tai halvemmallakin.

Synnytystoiveet... MIssä, mihin? Multa on mennyt kokonaan ohi minne ne olisi pitänyt laittaa??? Viimeksi kätilö tiesi jo etten halua mitään kun oli pelkopolilla ollut mulla ja sitten olin äippäpolilla ilmoittanut aiemmin et mulle ei saa sitten yrittää tunkea mitään tabuja jjne. Mutta mihinkään en ole mitään kirjoittanut :/.

Kivut nukkuessa on täälläkin välillä kaameat! Asennon vaihtaminenkin sattuu ja monesti kyllä vessassa käynti auttaa. vauva varmaan potkii/painaa sopivasti täynnä olevaa rakkoa. Tai sitten se on vaan se et mun noustessa vauvan asento muuttuu. Kääntyminen on ollut jo kauan hankalaa... Varsinkin kun nukun kaksi tyynyä jalkojen välissä. Yritä siinä sit kääntyä vaivattomasti ruhon, tyynyjen ja peiton kanssa :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan, pitkästä aikaa taas!

Kone olikin pojun joululoman (2½vko) aikana suurimmaksi osaksi kiinni, niin en juuri ole kuin käynyt välillä vähän lukemassa teidän juttuja. Jos nyt taas ahkerammin kun arki alkoi ja poju palasi tänään eskariin...

Pissalla saan ravata jatkuvasti, miulla varmaan vaikuttaa kun vauva on koko raskauden majaillut ihan alhaalla, nytkin pää kivasti painaa tonne virtsarakkoon :whistle: Öisin on ihan tuskaista, tunnin-kahden välein ravaan vessassa. Viiden jälkeen helpottaa, lomalla sain siitä oltua 9-10 asti aamulla käymättä, vaan nyt täytyy sitten pojan kanssa nousta puoli kahdeksan...

Yöt on siis tosi rikkonaisia, ja väsyttää iloisesti. Lisäksi aamuyöstä miulla alkaa lonkat puutua, siltä puolelta jonka päällä makaan kyljelläni ja se herättää jatkuvasti vaihtamaan kylkeä, mikä onkin jo melkoinen projekti, huhheijaa. Ja jokaiseen kyljen kääntöön tietysti herään pissatusten lisäksi.

Täälläkin supistuksen jälkeen pissattaa älyttömästi, ja jos pissattaa kovasti alkaa myös supistamaan. Kauppareissutkin on tuskaisia jatkuvan pissahädän kanssa.

Silti on ihanaa olla raskaana (masokisti :D), mie niin rakastan tätä masua ja potkuja :heart:

On kyllä synnytys alkanut pyöriä kovasti mielessä, toivottavasti olisi yhtä nopea kuin aiemmat (2½ ja 1½ tuntia...). Siihen toivekohtaan siinä lomakkeessa en laittanut mitään synnytykseen liittyvää, menee omalla painollaan ja luotan kätilöihin. Ainoastaan perhehuonetta toivoin, ja sit sitä, että jos vauva tarvitsee lisämaitoa, toivoin että annettaisiin hörppyyttämällä eikä pullosta.

Tutti meidän pojulta otettiin pois joskus ennen tytön syntymää, eli alle puolitoistavuotiaana, en muista tarkkaan. Eipä sitä muuten käytettykään kuin unilla, eikä poju sitä kaipaillutkaan. Tyttö hylkäsi itse joskus vajaan kahden vuoden iässä, hänelläkin oli käytössä lähinnä unilla, ja autossa äänenvaimentimena...

Paastoarvon raja on täällä sokerirasituksessa 5,3, ja kotimittauksilla 5,5. Miulla on sokeriarvot pysynyt nyt hyvinä, vaikka herkutellutkin olen, joskin kohtuudella. Suklaata kyllä kaipaan, ostinkin ihania konsvesteja synnytyksen jälkeiseen elämään, lisäksi olen leiponut pakastimeen synnytyksen jälkeistä elämää varten :p

Ruokaa en pakastimeen tee valmiiksi, mies kyllä hoitaa sen puolen synnytyksen jälkeen jos itse en jaksa/ehdi. Ihanaa kun mies pitää isyysloman heti vauvan syntymän aikaan, pehmeä lasku arkeen kun on vauvan kanssa apuna, laittaa ruokaa ja hoitaa esikon eskariin jos itse olen kiinni tissitakiaisessa. Ja jos vauva syntyisi viikolla 38-39, saataisiin lomailla koko perhe yhdessä kun pojullakin on talviloma sen jälkeen.

Itselläni on ylimääräinen kokoultra ensi viikolla (32+6), ja sitten vielä 36+ viikolla synnytystapa-arvio. Mietityttää kyllä välillä vauvan koko, sf-mitta kun on huidellut koko ajan reilusti yläkäyrän yläpuolella... Viimeksi tosin oli pudonnut jo lähelle yläkäyrää, ja miulla paino ei ole noussut yhtään sen jälkeen kun rd-dieetin aloitin joulukuun alussa. Nyt onkin siis pysähtynyt painon nousu tuohon kymmennen kiloon, mikä on miulle tosi vähän raskaana ollessa, aiemmissa tässä vaiheessa tullut jo päälle 15 kiloa :whistle:

Uudet tervetuloa :wave:

Nyt alkaa olla romaani, jos jatkaisin toisella kertaa...

Teto ja rakas pieni rv 31+2 :heart:
 
Täällä kanssa ilmottautuu yksi joka käy 6-7 kertaa yöllä vessassa :D Kävin tosin ennen raskauttakin jo kerran mutta nyt yöt ovat todella levottomia ja päivisin väsyttää... Joka paikkaa kolottaa ja vaikea löytää asentoa.

Synnytys jännittää ja tosiaan enemmän se sairaalassa oloaika. Haluaisin, että saisimme perhehuoneen koska tosiaan sairaala pelkoni on valtava.

Minua mietityttää, että miten järjestämme vauvan nukkumisen alkuun kun olisi samassa huoneessa meidän kanssamme. Meillä kun on nuo kissat ja ne ovat nukkuneet aina vieressämme, joten en raaski heittää heitä sängystä poiskaan ja nuo kovaääniset itämaiset huutavat sitten kurkku suorana koko yön oven takana eli siitäkään ei tule mitään. Tulevat vaan enemmän mustasukkaiseksi. Vauvan ei ole tarkoitus nukkua meidän vieressämme mutta pelkään, jos menevät vauvan sänkyyn yöllä ja tukehduttavat tai muuten juoksevat yli. Kissaverkko voisi kyllä olla ihan ok. Äitiyspakkaus laatikkoon vaan ei semmoista saa eli heti pitäisi laittaa pinnasänkyyn? Onko kellään kokemuksia noista pinnasängyn verkoista?
Miten teillä muilla kissat suhtautuneet vauvoihin? Voihan se olla, että nuo osaa luonnostaankin olla varovaisia... Nuo kissat kun on meille niin kovin rakkaita ja murehdinkin jo etukäteen, että mitä jos lapsi on allerginen. Ihmettelen suuresti, kun moni tullut minulta kysymään: "Kai te luovutte noista eläimistä vauvan tullessa?". Meillä siis kolme kissaa ja kaksi kania. juu ei todellakaan olla luopumassa ellei tule pahaa allergiaa. Ne ovat perheenjäseniä :heart:

Huomenna neuvolaan :)

Marrr ja vauveli 33+0 poks poks :)
 
LD: Käy sitten suosiolla siellä sossussa! Koska jos ostat vanhan jostain et välttämättä tie kauanko se pelittää ja sähköäkin kuluu... Meinaan jos on mahdollista et saat sen sieltä kautta niin käytä tilaisuus hyväksi!!! Voit musta todella hyvin perustella sitä just tolla maidolla ja soseilla jne.
 
marr meillä oli kissa kun pojat syntyivät, oli kans tottunut olemaan mun unikaverina joka yö mutta oppi varomaan vauvaa. Minä kyllä hätistin kovalla kouralla kissan pois jos liian lähelle kävi nukkumaan vauvaa. Ja tiedän tuon kun ihmiset on kauhuissaan eläinten ja vauvan yhteiselämästä :stick:.... Mulle on hoettu jatkuvasti että kai minä vähennän eläinten määrää kun lapsi syntyy.. No en toki, nytkin hevosia olen ostamassa enkä edes murehdi miten kaiken järjestän vauvan syntymän jälkeen. Meille tod.näk. tuodaan pari hevosta täysihoitoon ja niiden omistajat lupautuneet tekemään tallitöitä.

pissalla käyn yöllä korkeintaan kerran, toistaiseksi ainakin. Ja muutenkin nukun hyvin. Illat on parasta aikaa kun pääsee nukkumaan :D. Oon siis myös totaaliväsynyt päivän jälkeen. Nyt täällä uudessa kodissa olen tuntenut itseni henkisesti iloisemmaksi ja sitä kautta ei aivan niin tolkuttomasti väsytäkään.

Mutta minäkään en tosiaankaan nauti tästä olosta pätkääkään, lonkkia särkee ja selkää. Mulla on myös ranteiden ja nilkkojen nivelet usein iltaisin kipeät. Olo on valtava ja kömpelö edelleen. Voi kun aika vaan menisi äkkiä ja saisi vauvan jo syliin :heart:.

Tervetuloa uusille maaliskuun äideille :hug:!

tiinelli ja tytteli 29+5 :heart:
 
ruokajutuista,en ole aikasempien kanssa tehnyt ruokaa pakkaseen ja nyt mennään samalla linjalla.Mies ilmotti töihin että pitää ainakin viikon lomaa,joten siitäkin sitten on apua jos kaapista jotain loppuu.Töihin meiltä on n.5min ajomatka,joten varmasti voi tehdä myös lyhyempiä päiviä vauvan tultua kun on kumminkin puhelimen päässä tavotettavissa.
synnytystoiveista,en ole laatinut suunnitelmia vaan mennyt sitten tilanteen mukaan.koin tuon tavan itselleni helpommaksi.

viime viikolla oli neuvola ja painoa oli tullut reilussa parissa viikossa 400g,täti jo kysyi että kai syön ihan normaalisti :D
oon ihmetellyt itse myös tota paino asiaa,kun aikasempien kanssa on tullut se 20kg painoa lisää ja nyt sitä on tullut just 6kg.Syön silti välillä kuin hevonen,eikä paino nouse.
Hemppa oli laskenut taas ja nyt oli 98,piti käydä ostamassa ihan hirveän makuista rautajuomaa josko se auttais asiaan.otin vatsaystävällisemmän vaihtoehdon,ei tee mieli kakkia rautatankoja ;)
ens viikolla taas neuvola ja näkee samalla onko juomasta ollut apua mun kohdallani.

täällä myös lonkat/kyljet puutuu ja sitte onkin jo pakko nousta aamulla ylös sen säryn takia.
uimassa ollaan käyty koko perheen voimin ja mun oli pakko laittaa bikinit päälle.viime kerralla sain oikein urakalla rempoa uimapukua päälleni,joten suosiolla vetäsin bikinit vaikkakin tunsin itseni "hurjaksi mammaksi" :D
väsymys on myös tuttua,mutta suurin syy siihen taitaa olla tuo matala hemppa.neuvolassa sanoin että en osaa liittää väsymystä hemppaan kun välillä päivät on muutenkin rankkoja.enkä itse ole huomannut eroa siinä kun aikasemmin ennen odotusta hemppa oli 135 ja nyt sen 98.

*muoks,kissoista en osaa sanoa mutta meillä on 2 koiraa ja aina tulee olemaan.jotkut kauhistelevat jo niitä,mutta ne ovat osa meidän perhettä ja sillä mennään :)
mamskeli ja maha 31+1
 
Viimeksi muokattu:
heipat taas..

synnytys on täälläkin alkanut pyöriä jonkun verran mielessä. Lähinnä se että kun esikoinen meni muutaman viikon lasketun ylitte että koskahan tän alkaa tehdä mieli tulla maailmaan. Myös eilen pyörähti mielessä se hetki kun oikeasti alkaa tulla niitä kipeitä synnytys supistuksia niin viimeksi ainakin mietin kun oltiin jo sairaalassa ja kätilö totesi "et sinä enään täältä kotiin ilman vauvaa lähde" sattu niin kerpeleesti että mietin viellä kun pääsis kotiin yhdeksi päiväksi lepäämään ilman kipuja :LOL: Myös se että onkohan tämä toinen nopeempi synnytys ja tuleekohan ns. helpommin kuin tuo ensimmäinen. Niin ainakin olen kuullut sanottavan että toinen tulisi helpommin. No saas nähdä.

LD meille ostettiin tuo kylvetystuki sitten kun poika alkoi olla jo painava. Se on siitä kätevä kun meillä ainakin tuo oli (ja on vielläkin) hirmusa vesipeto ja ei sitä yhden käden varassa niin pitkään jaksanut roikottaa niin sai poika pidemmät kylvyt. Tosiaan syntymäpainokin sen rapiat 4kg niin kyllä se äkkiä olikin jo melko painava. Eivätkä ne oikeastaan paljoa maksa prismassa oli ainakin alle kympillä.
Kylvetykseen saa tarvittaessa sairaalasta opastuksen tai näin olen kuullut. Meillä ei ohjastettu mihinkään ja 2pv pojan syntymästä vasta joku tuli kysymään osaatteko vaihtaa vaippaa :confused: No olihan siinä jos jokunen vaippa vaihdettukkin..

Musta on muuten ihanaa kun mies suhtautuu ihan erinlailla tän kakkosen odotukseen kun ekasta ei viellä oikeen osannut suhtautua siihen mitä tulossa oli. Nyt on monesti sanonut että haluaa sitten viettää myös isä tytär (jos ultra on oikeassa) laatuaikaa. Osallistua vauvan hoitoon siinä misää minäkin ja kylvettää myös. Esikoisen vauva ajan minä aina kylvetin kun mies ei uskaltanut mutta nyt rohkaistunut :heart: Ihana mies mulla voin olla niin onnellinen että olen hänet löytänyt.

Tiinelliltä piti viellä kysästä kun sun lapset olivat samalla ikäerolla tehty kuin minun että esiintyikö mustasukkaisuutta? Jotkut puhuu että pienemmät ovat mustasukkaisempia ja toiset taas puhuvat että isommat. Kestikö kauan jos siis oli? Tuntuu niin kurjalta jos tuo mun elämäni prinssi alkaa minulle kiukuttelemaan kun vauva saapuu synnäriltä että sydän särkyy. Olen meinaan nähnyt todella pahojakin mustasukkaisuuksia mutta toisaalta lapset ovat olleet vanhempia kuin tää meidän touhulainen...
 
Heipsan!

Ikäeroista: esikoisella ja kuopuksella on ikäeroo 1v9kk2vkoa ja kuopuksen ja tän tuoreimman tulokkaan ikäeroksi tulee n. 2v4kk. Ihan passelit on ollut, tuntuu vaan niin vauvalta toi pienin viel :)

Väsymys
: joo, sitä riittää, voisin nukkua koko ajan. Meil on kuitenki yöt rikkonaisia nuorimmaisen takia, plus siihen päälle omat heräämiset: pissal käynti pari kertaa yössä, jokainen kyljenvaihto ja muut. Ja valitettavasti en osaa nukahtaa heti uudestaan, plaah. Kyl sitä kuitenkin jaksaa ku on pakko...

Tiiätteks, mun piti tänään tyttljen kans käydä katsastaa vähän vaunutarjontaa. Käytiin suomen lastenvaunutukussa ja hitsit, mukaani mä sielt yhdistelmät raahasin! :) on nyt nekin hommattu ja tykkään :)

Aijaa.com - 7289432.jpg

Autossakin on jarrut rohissu jo varmaan kuukauden, oon aatellu et ne on vaan jäässä, ja nyt viime viikol rupes jo käry käymään ja pauketta kuulumaan. Iskä kattoi viikonloppuna ja toisen etupyörän ku irrotti niin tippu jarrupala maahan. Tosi jees, sai samal vaihtaa ne ja jarrulevyt kun oli kans toiselta puolelta ihan paskana. Kiva nyt ajaa ehjällä autolla joka ei pidä metelii ja mil uskaltaa ajella :) Onneks on lähipiirissä ihmisiä ku taitavat noita autojuttuja, säästää pitkän pennin ku ei tartte muitten korjattavaks viedä.

Synnytystoiveita mulla ei ole, aiemmin on ollut toiveena yhden hengen huone, Jorvissa se tuskin onnistuu. Äkkiä kotiin sieltä vaan, en tykkää olla sairaalassa ja ne sängyt on ihan kaameita.

Tässä nyt niitä, mitä muistin :D vähän raskausdementiaa vai äitiystyhmyyttä? :D

t. Peppi ja alien 32+4
 
Viimeksi muokattu:
dindei oli mustasukkaisuutta ja pahasti. Mun muuten niin kiltti pieni poikani muuttui parin viikon ajaksi aikas kamalaksi :xmas:. Huusi:"Vauva pois, vauva pois!" Ja antoi jopa nyrkkiä, tai yritti. Oli siihen saakka nukahtanut itsekseen mutta pari viikkoa jouduin pitämään kädestä kiinni niin kauan että nukahtaa samalla kun imetin vauvaa. Mutta, jo ristiäisiin mennessä tilanne muuttui ihan päälaelleen, pikkuveljestä tuli Viljamille tosi rakas ja tärkeä. Hoivasi ja huolehti ja silitti mielellään. Niin se on jatkunut tähän päiväänkin saakka. Isoveli murehtii veljensä perään ja auttaa sekä opastaa. Että kyllä se siitä sitten :heart:
 
peppi1: Kivan väriset vaunut! Semmoset ajattoman kauniit :)

tiinelli: Tota alkua mäkin pelkään... Kundi kun on muutenkin niin kova luu joissakin asioissa ja haluaa huomiota... Mutta hyvä tietää ettei se jatku kauaa!

*muoks* Mä olen niin vaunufriikki et jos muillakin on ihania vaunuja niin tää ainakin haluaa nähdä!!!
 
Viimeksi muokattu:
Huuteluaineesta Ennen olen käyttänyt huuhteluainetta vauvan vaatteissa ja pari ensimmäistä kuukautta myös silittänyt vaatteita. Nyt ei ole enää ollut vuosiin meillä huuhteluainetta käytössä. Nyt vauvan vaatteet ajattelin ainakin kerran silittää, tiedä sitten jaksaako vauvan syntymään jälkeen enää silitellä.

Tutti/tuttipullo Ei olla hankittu yhtään tuttipulloa, eikä ole suunnitelmissakaan. Eikä kyllä tuttiakaan olla hankkimassa. Sairaalasta on mahdollisuus saada tutti, jos tarvetta on.

Synnytykseen littyvät toiveet Mikä se semmoinen lappu on??!?!?!? :confused: Muutaman kerran synnyttäneenä en ole vielä sellaiseen törmännyt, paikkana on aina ollut TYKS.

Raskauteen liittyvät tutkimukset, tavat, jne vaihtelee kyllä tosi paljon ympäri Suomea.
 

Yhteistyössä