[QUOTE="vvieras";22474530]Itse ainakin koin asian myös siten, että äiti valitsi ennemmin alkoholin kuin lapset. Kai se vaikutti itsetuntoonkin. Äiti saattoi olla fyysisesti läsnä, puhua, leikkiä jne, mutta se haju ja tyhjä katse viesti ihan muuta. Ennen kuin tajusin, että se johtui alkoholista, hain vikaa aina ensin itsestäni. Kun normaalin ja ihanan äidin käytös yllättäen muuttuikin, ensimmäisenä sitä alkoi etsimään vikaa omasta toiminnastaan. Sanoinko jotain väärin, melusinko liikaa, miksi en ollut korjannut lelujani, jne.
En vain tajunnut, että syy olemuksen muuttumiseen oli piilossa siivouskaapissa tms.[/QUOTE]
Meillä vanhemmat eivät olleet koskaan kännissä, meillä oli asiat kunnossa, ainoa asia mihin hyväntuulisen isän tissuttelu vaikutti, oli se, että aina ei päässyt kuskaamaan jonnekin kun oli ottanut. Mutta silloin kun hän ei voinut tissutella, hän oli kärttyinen kuin perseelle ammuttu karhu, kimpaantui mistä tahansa pikkujutuista, mitkä muuten eivät haitanneet ollenkaan. Ja semmoisesta lapsi tietysti syyttää aina itseään.
Nyt aikuisena olen tosi huolissani, että kun isä jää eläkkeelle, tissuttelu lähtee ihan käsistä. Olen huolissani hänen terveydestään.
Ei hän minusta huono isä ole, mutta parempi olisi ollut, jos ei olisi juonut.