En ymmärrä tätä lapsettomien katkeruutta ja vihaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuperäinen, paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ajattelen asian niin, että raskaanaolevalla on oikeus olla onnellinen raskaudestaan ja lapsettomuudesta kärsivän on oikeus surra tilannettaan. Silti näiden ihmisten pitää pystyä elämään rinnakkain: raskaana olevan ei ole korrektia hehkuttaa onneaan (tai valittaa pahoinvointia tms. raskausvaivoja) jatkuvalla syötöllä, mutta lapsettomallakaan ei ole oikeutta kieltää kyseistä aihetta kokonaan.

Mä ajattelen asian niin, että raskaanaolevalla on oikeus olla onnellinen raskaudestaan ja lapsettomuudesta kärsivän on oikeus surra tilannettaan. Silti näiden ihmisten pitää pystyä elämään rinnakkain: raskaana olevan ei ole korrektia hehkuttaa onneaan (tai valittaa pahoinvointia tms. raskausvaivoja) jatkuvalla syötöllä, mutta lapsettomallakaan ei ole oikeutta kieltää kyseistä aihetta kokonaan.

Tottakai on! Edellinen kommenttisi antoi kyllä vähän toisenlaisen käsityksen mielipiteistäsi...
Kannattaa muistaa, että sekä lapsen saaminen, että lapsettomuus aiheuttavat todella suuria tunteita, että hienotunteisuus varmasti on paikallaan näiden asioiden yhteydessä.

Lapsettomuudelle kun ei voi asettaa takarajaa, ei tiedä päättyykö se milloinkaan vai onnistuuko hoidot joskus. Kukaan ei voi luvata yhtään mitään. Itsellä ei ole sitä mahdollisuutta valita haluaako lapsia vai ei, normaalilla tavalla lisääntyvillä se mahdollisuus on.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Tätä en todellakaan sano nyt pahalla, mutta eikö se ole niin ettei lapsetonkaan voi ymmärtää raskaanaolemista tai lasten kanssa elämistä?

Näin juuri. Ruoho ei ole aina vihreämpää aidan toisella puolella ja tämä asia lapsettomien ja lapsellisten välillä on ihan two-way-street. Kyse on aina enemminkin yksilötasolla, ei näitä ryhminä voi verrata toisiinsa. Joka ryhmässä kun on näitä epäkyspsiä ja jopa mätiä tapauksia.

[QUOTE="huoh";22461555]

En todellakaan tiedä miten suhtautua jos tämä ystävä nyt tulee raskaaksi. Pitääkö mun sitten jaksaa olla ihan onnen kukkuloilla häne puolesta vaikka itse olen kuoliaaksi vaiennut kaiken raskauteen ja lapsiin liittyvän hänen edessään? Ja varmasti tulee valittamaan joka jumalan nippasua ja vihlasua, on ihan perusluonteessa tämä IHAA-meininki hänellä..[/QUOTE]

Vaikenet kuoliaaksi myös hänen raskautensa. Ihan oikeasti, sitä saa mitä tilaa. En ymmärrä sitä minäkään, että lapsettomuus antaa oikeutuksen käytöstapojen hylkäämiseen.
En, en, en. Ja itse olen tahattomasti lapseton, asian jo hyväksynyt, mutta missään vaiheessa en olisi voinut kuvitellakaan että olisin KÄYTTÄYTYNYT niin epäkohteliaasti, kuin mitä monet kertovat lapsettomien tekevän.

Vihaa lapsen saaneita kohtaan? En ihan ymmärrä. Surun läpikäymiseen kuuluu viha, mutta miten helkutissa se keksitään kohdistaa toisiin ihmisiin? Miten ne on syypäitä lapsettomuuteen, miksi niitä vihataan?
Vai onko vaan niin, että vihalle haetaan sopivaa kohdetta, ja lapselliset vaan on lähellä oleva, aihetta liippaava ja näkyvä kohde.

[QUOTE="lapseton";22462154]kuoliaaksi myös hänen raskautensa. Ihan oikeasti, sitä saa mitä tilaa. En ymmärrä sitä minäkään, että lapsettomuus antaa oikeutuksen käytöstapojen hylkäämiseen.
En, en, en. Ja itse olen tahattomasti lapseton, asian jo hyväksynyt, mutta missään vaiheessa en olisi voinut kuvitellakaan että olisin KÄYTTÄYTYNYT niin epäkohteliaasti, kuin mitä monet kertovat lapsettomien tekevän.

Vihaa lapsen saaneita kohtaan? En ihan ymmärrä. Surun läpikäymiseen kuuluu viha, mutta miten helkutissa se keksitään kohdistaa toisiin ihmisiin? Miten ne on syypäitä lapsettomuuteen, miksi niitä vihataan?
Vai onko vaan niin, että vihalle haetaan sopivaa kohdetta, ja lapselliset vaan on lähellä oleva, aihetta liippaava ja näkyvä kohde.[/QUOTE]

Niin, mä kyllä ymmärrän vihaa tunteena. Mieti vaikka tilannetta, jossa olet menettänyt lapsesi, niin varmasti jossain surun vaiheessa tulee viha niitä kohtaan, jotka ei ole menettäneet. Yleensä nämä on ohimeneviä tuntemuksia, mutta surussa ja vihassa tunneskaala on laaja ja prosessi voi olla vaikka elämänmittainenkin. Mitä me ollaan sanomaan ajan kestoista... Varsinkin lapsettomuudessa kun se on niin pitkäaikainen, missä vaiheessa sitä ns. luovuttaa ja sen jälkeen alkaa vasta eheytymään kunnolla?

Ei kai lapsettomat ole sen kummempia kuin muutkaan jostain asiasta kovasti kärsivät ihmiset? Tai siis yhtä lailla eronnut voi olla katkera naimisiin meneville, alkoholisti niille jotka nostelevat maljoja, työtön sellaiselle joka valittaa työstressiä, sädehoitoja saava sellaiselle joka valittaa kurittomia hiuksiaan?

Netissä se valittaminen vaan on avoimempaa. Tottakai jokainen järkevä syöpäsairas/eronnut/lapseton/alkkis tajuaa myös tunteidensa epäreiluuden.

Alkuperäinen kirjoittaja eikö tuo ole ihan normaalia?;22462192:
Ei kai lapsettomat ole sen kummempia kuin muutkaan jostain asiasta kovasti kärsivät ihmiset? Tai siis yhtä lailla eronnut voi olla katkera naimisiin meneville, alkoholisti niille jotka nostelevat maljoja, työtön sellaiselle joka valittaa työstressiä, sädehoitoja saava sellaiselle joka valittaa kurittomia hiuksiaan?

Netissä se valittaminen vaan on avoimempaa. Tottakai jokainen järkevä syöpäsairas/eronnut/lapseton/alkkis tajuaa myös tunteidensa epäreiluuden.

Netti on ihan hyvä paikka purkaa olojaan. Parempi se kai tänne kun väsyttää läheisensä... täällä kuitenkin on mielettömän paljon porukkaa verrattuna lähipiiriin. Eli kyllä, mustakin ihan normaalia, mutta ei kivaa eikä ihanteellista tietenkään, kestäpä olisi.

[QUOTE="vieras";22462230]Syöpäsairaan kateus toisen hiuksille on nyt hieman naurettavaa liiottelua :laugh:.[/QUOTE]
Ok, joo, myönnän. Ehkä se syöpäsairas vois olla kateellinen pikeminkin monesta muusta asiasta, mutta on ne hiuksetkin monelle kova paikka ;)

Mua kans joskus ottaa päähän. Itselläni on ollut tosi rankka elämä, paljon vaikeuksia ja vastoinkäymisiä. Iloa elämääni on tuonut raskaus, ja kyllä, haluan avoimesti iloita siitä. Tämä ei meinaa sitä että laittaisin koko ajan Facebookiin jotain raskauteen liittyvää. Varmaan kolmesti olen laittanut jotain koko raskauden aikana.
Raskaus ja tuleva vauva ovat tällä hetkellä elämäni suurimpia ja iloisimpia asioita ja haluan puhua ilostani. Vuosikaudet olen ollut vain surullinen, on minun vuoroni nyt olla onnellinen. Jos se lapsettomia ärsyttää ja masentaa, niin ei voi mitään.

Jokaisella on omat surunsa ja menetyksensä. Ei silti kaikilta muilta voi vaatia sitä että muiden tulisi olla surullisia koko ajan eikä saisi puhua iloisista asioista. Tiedän että lapsettomuus on varmaan todella suuri kriisi. Ja en minä lapsettomalle ystävälleni koko ajan hehkuta raskaudesta.

Mutta jos minua oksettaa tai ottaa päähän jumalattomat iskiaskivut, niin kyllä minä niistä valitan. Valittavathan lapsettomatkin lapsettomuuttaan.

Tämä asia mua on aina oudoksuttanut- että mun pitäis olla pahoillaan ja anteeksipyydellä että mulla on lapsia.

Siltä se nimittäin usein tuntuu. Koskaan ei saisi sanoa muuta hyvää arjesta lasten kanssa ja olla niin saakutin kiitollinen sirpaleista ja kuhmuista, oksennus ja paskannustaudeista ja muusta.

Olenhan minä kiitollinen lapsistani, mutta syytön minä toisen lapsettomuuteen olen.
Sen verran tilanteentajua mulla on, etten aina ja jokapaikassa ole puhunut raskaudesta tai vauva-arjen kuvioista. En lapsettomien tai muitten äitikavereitten kanssa. En ma jaksanut koko ajan niistä jauhaa.

Ok, joo, myönnän. Ehkä se syöpäsairas vois olla kateellinen pikeminkin monesta muusta asiasta, mutta on ne hiuksetkin monelle kova paikka ;)
Mitä hittoa jopa syöpään täytyy jo kateutta mennä liittämään??! Jos ihminen on mahdollisesti kuolemassa, niin kyllä se vertailee enemmän sitä tilaansa siihen mitä ennen on ollut, kuin muiden ihmisten elämään. Kateus on sellaisten ihmisten tunne, jotka jaksavat huolehtia turhanpäiväisistä asioista. Ainoastaan sellainen ihminen, joka ei ole koskaan ollut tilanteessa, jossa ei enää välitetä typeryyksistä, voi väittää, että muut ihmiset ovat aina kateellisia. Jos on ollut elämässä tarpeeksi vaikeuksia, niin todennäköisemmin kiinnostaa vaan omat asiat.

Ne lapsettomuuspalstathan on juuri sellaisia paikkoja joihin puretaan pahaa oloa. Sinne kirjoitataan kohtalotovereille juuri vaikeina hetkinä. Sinne palstalle nyt vaan ajaudutaan juuri silloin kun on vaikea hetki ja oma lapsettomuus tuntuu ylitepääsemättömän vaikealta ja kun harmittaa kun muut onnistuu ja itse ei. Ne jutut on sellaisia että eihän niitä ole tarkoitettu kenellenkään odottavan ystävän luettavaksi. Uskon että juuri siksi ystäväsi kirjoittaa tuonne palstalle kun ei halua satutta sinua. Haluaa olla sinun tukenasi, sinun raskaudessasi mukana, mutta ei tietenkään voi sinulle kertoa noita omia pahoja olojaa. Ei niitä omia ongelmia ja suruja halua kaataa onnensa kukkuloilla olevan raskaana olevan niskaan.

Ei niitä juttuja kuulu mennä lukemaan kun niitä ei sulle ole tarkoitettukkaan. Ei sen takia kannata ystävälle loukkaantua.

Nimimerkillä itsekkin aikoinaa lapsettomuudesta kärsinyt ja tuntojaan palstalla purkanut...

Viimeksi muokattu:
Onpas surkeita kavereita. tottakai sinulla ap on oikeus kertoa sinun elämästä, joka nyt tällä hetkellä on sitä raskautta, jos jollain muullakin on oikeus kertoa facebookissa omasta elämästtään.

Sinulla on myös oikeus iloita, jos olet iloinen, ja surra jos olet surulline.
todella itsekkäitä ja röyhkeitä kavereita sinulla. Hanki mieluummin uusia, ja jätä noin itsekkäät ja röyhkeä ihmiset katkeroitumaan omaan paskaansa.

[QUOTE="vieras";22462278]Mitä hittoa jopa syöpään täytyy jo kateutta mennä liittämään??! Jos ihminen on mahdollisesti kuolemassa, niin kyllä se vertailee enemmän sitä tilaansa siihen mitä ennen on ollut, kuin muiden ihmisten elämään. Kateus on sellaisten ihmisten tunne, jotka jaksavat huolehtia turhanpäiväisistä asioista. Ainoastaan sellainen ihminen, joka ei ole koskaan ollut tilanteessa, jossa ei enää välitetä typeryyksistä, voi väittää, että muut ihmiset ovat aina kateellisia. Jos on ollut elämässä tarpeeksi vaikeuksia, niin todennäköisemmin kiinnostaa vaan omat asiat.[/QUOTE]
Tuleeko tästä nyt kateusketju? :D

Varmaan syöpäsairas on kateellinen tai sitten ei ole kateellinen ihan niinkuin nyt yleensä ihmiset ovat. Että voihan tuo olla vuan suattaahan tuo olla olemattakkii ;)

Mutta kyllä tässä nyt yhtä ja toista elämässä kokeneena olen huomannut ettei ne kärsimykset suinkaan tee pyhimykseksi, ne raadolliset tunteet kuten kateus ja viha ja katkeruus jyllää vaikka kuinka olis syöpäsairas lapsensa menettänyt leski. Tai sitten ei. Molempi pahempi, paitsi ettei ole kun toinen on pahempi tarkoitin :D

Tuleeko tästä nyt kateusketju? :D

Varmaan syöpäsairas on kateellinen tai sitten ei ole kateellinen ihan niinkuin nyt yleensä ihmiset ovat. Että voihan tuo olla vuan suattaahan tuo olla olemattakkii ;)

Mutta kyllä tässä nyt yhtä ja toista elämässä kokeneena olen huomannut ettei ne kärsimykset suinkaan tee pyhimykseksi, ne raadolliset tunteet kuten kateus ja viha ja katkeruus jyllää vaikka kuinka olis syöpäsairas lapsensa menettänyt leski. Tai sitten ei. Molempi pahempi, paitsi ettei ole kun toinen on pahempi tarkoitin :D

Mutta ei syöpäsairailla ole sellaista palstaa, jossa kirjoittaisivat miten he ovat parempia ja miten he toivovat, että tupakoijat saisivat syövän ja että on väärin että heillä on syöpä kun kaikilla tupakoijilla ei ole syöpää.

kun taas lapsettomat valittavat että heidä mielestään huonommilla ihmisillä kuin he (narkomaanit, köyhät jne) on lapsia ja heillä ei ja se on heidn mielestään väärin ja juuri heidän pitäisi saada kaikki mitä he haluavat. ja muut eivät ansaitse lapsia mutta he.

ja miten kukaan ei saisi puhua lapsista mitään eikä valittaa.

eivät syöpäsairaat kirjotitele netissä, että kun terveet valittavat säästä ja heillä vain on oikeaa valittamisen aihetta, kun heillä on syöpä.

Kyllä minusta lapsettomat ovat todella röyhkeä ihmislaji. Toivottavasti yksikään noin itsekäs ja röyhkeä ei saa lasta. Koska todellakaan noin itsekäs ja röyhkeä ei sitä ansaitse.

Lapset kuolevat kaivoksilla nälkään ja väkivaltaan ja ihmiset sairastuvat syöpiin, säteilyn, auringon jne takia, ja jotkut valittavat että heidän ptiäisi saada kaikki. Kukaan ei saa kaikkea ja aikuinen ihminen sen hyväksyy.

Mutta ei syöpäsairailla ole sellaista palstaa, jossa kirjoittaisivat miten he ovat parempia ja miten he toivovat, että tupakoijat saisivat syövän ja että on väärin että heillä on syöpä kun kaikilla tupakoijilla ei ole syöpää.

Onhan niillä noita keskustelupalstoja. Ne ei vaan tuu tänne kaksplussalle kuten lapsettomat. Ja te ette käy vaklaamassa niitten vertaistukikeskusteluja ja vuodatuksia. Netti on pullollaan keskustelupalstoja. Monet niistä vaan on suljettu niin ettei sinne pääset muut uteliaat vakoilemaan ja pahoittamaan mieltään.

Ihan sama olenko syöpäsairas, lapseton vai terve. Minusta ylipäätään ihmiset ovat aina turhanvalittajia. Tämän ketjun aloittajakin on aivan pikkutyttömäinen itsekeskeinen herkkis. "Miksei mun raskaudesta nautita, byääh. "Kannattaisi kasvaa aikuiseksi.

Kyllä minusta lapsettomat ovat todella röyhkeä ihmislaji. Toivottavasti yksikään noin itsekäs ja röyhkeä ei saa lasta. Koska todellakaan noin itsekäs ja röyhkeä ei sitä ansaitse.
:D

Mitä muita ihmislajeja tunnet? Kodittomat, korvattomat, karvattomat, räävittömät, munattomat ja lapsettomat?

Näistä lapsettomat ovat tietysti pahimpia.

Osaatko laittaa muutkin järjestykseen?

Lähetä vastaus meille kahden viikon kuluessa, arvomme oikein vastanneiden kesken monitoimikoneen eritysvärinätoiminnalla sekä yllätyspalkintoja!

Itsestäni ainakin tuntuu sille, että tämä lapsettomuus on ainoa aihe maailmassa joka koetaan yleisesti näin, että toisella on oikeus heittäytyä vaikka miten hävyttömäksi ja ilkeäksi piikitteleväksi kusiaivoksi - koska hän on lapseton.

Entä ne joilta on lapsi kuollut, tai joku muu läheinen, syöpäsairaat, syöpäsairaiden lasten vanhemmat, tai yleensäkin sairaiden lasten vanhemmat. Katkeruutta varmasti on heilläkin, mutta mikä kumma siinä on ikinä en ole kuullut, enkä nähnyt yleisesti missään heiltä mm. vihaketjuja ihmiskuntaa ja ystäviä , sukulaisia kohtaan. Että he alkaisivat kimpassa piikittelemään ja purkamaan katkeruuttaan, arvostelemaan, haukkumaan, vihaamaan.

Mutta kun nainen on lapseton . hänellä on oikeus? Olla ilkeä, kylmä, välinpitämätön kaikkea muuta kohtaan, kun hän ei vaoi saada sitä mitä haluaa. Lapsettoman haavat on niin syvät, että kukaan muu maailmassa ei voi ymmärtää ja kokea mitään yhtä pahaa, ja siksi on oikeus olla niin piittaamaton? Tuokin on niin itsekkäästi ajateltu, sillä jokaisella ihmisellä on omat haavansa, maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta joita moni joutuu jossain vaiheessa elämää kohtaamaan.

Tunteisiin jokaisella on oikeus, mutta kyllä tässä elämässä tarvitsee purra joskus huuleen, ettei kaikkea loukkaavaa päästele, varsinkaan ihmisille jotka ovat tärkeitä.

Olen huomannut, että tuo lapsettomuus riivaakin usein niitä ihmisiä jotka ovat tottuneet saamaan aina siihen asti elämää kaiken, eikä ole isommin tarvinnut missään asiassa pettyä. Kun ei sitten vuodessa lasta kuulukkaan, on maailmankirjat sekaisin ja ollaan ihmeissään kuinka kaikki ei käykään niin helpolla.

Niinoh tilitänhän mäkin lapsistani välillä tarpeeksi vittuuntuneena ja väsyneenä kuinka inhottavia ne on jne.
Lapseton purkaa toiselle lapsettomalle jatkuvaa tuskaansa. Kummassakaan tapauksessa ei ole mitään väärää, etenkin kun on tilittänyt sitä ko asiaan tarkoitetussa ryhmässä. ÄLÄ LUE NIITÄ! Ne ei ole sulle tarkotettuja juttuja vaan pelkkiä höyryjä joita päästää pihalle.

Lapsettomuus pitäisi hedelmäpommien mielestä piilottaa kokonaan edelleen, törkeätä. Huomas niistä lapsettomuus päivästä ennen äitienpäivääkin kuinka se pilas arvon rouvien äitienpäivän..huh huh miten itsekästä. Ihan yhtä lailla lapsettomuudesta kärsivällä on oikeus itkeä kuin väsyneellä raskaanaolevalla, ellei enemmänkin. Koska se on todellakin vaikeampi asia kuin suonikohjut. Ja oikeus hänelle kunnioitettuun "muistopäivään". Vai mikäs se nyt on...

Älkää aina olko niin itsekkäitä kaikessa.

Mä en kyllä tajua koko tätä lapseton-termiä.

Jokainenhan on lapseton ennen kuin saa lapsia! Piru vie, itekin olen ollut 32 vuotta lapseton, ja nyt en enää ikinä ole.

Missä teille näitä kiukkuisia lapsettomia oikein vastaan tulee, koska itse en ole törmännyt yhteenkään. Päin vastoin, kaikki tutut lapsettomat ovat oikein fiksua porukkaa. En kyllä pane vastaan, jos nettipalstoille haluavat kirjoitella, jos on jotakin hampaankolossa.

71: todistit juuri tyhmyytesi...
Aika moni on sitten niin hemmoteltuja ja tottunu saamaan kaiken kun 99,9% kokee sen kriisinä :D
Hei haloo, joskus mun tekis mieli sanoa että jotkut ansaitsis kokea sen, mutta pah...toivottavasti sulla on hedelmöllisyydesä kaikki hyvin niin et joudu kärsimään.

Sairaita ihmisiä ei jatkuvasti potkita päähän, se ero siinä on. Ja ihmiset ei varmaan mene jatkuvasti heille selittämään terveydestään ja valittamaan siitä :D Kasva likka aikuiseksi.

Yhteistyössä