Voiko joku muka tosissaan käskeä pitämään lapsen tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihastuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="Kika";22371326]No voi hyvä jumala.

Ei kaikki halua lapsia. Eikä tarvitsekaan.
Turha höpistä tota "lapsi muuttaa elämän, kaikki menee uusiks, tärkeysjerjestys muuttuu"...
JOTKUT HALUAA MUUTAKIN! Ja se heille sallittakoon.

Ymmärrän, että abortti ei todellakaan ole mikään noin vain hommattava ehkäisykeino, mut vahinkoja voi sattua kaikille.[/QUOTE]

Ja minusta ap:n kertomien taustojen valossa häntä ei voi syyttää ehkäisyn laiminlyömisestä. Se vain sattui pettämään ennakoimatta.

[QUOTE="poikia3";22371268]Kummia ohjeita satelee, ap:n elämä, hänen päätöksensä, itse olen sitä mieltä, että tuossa tilanteessa ei ole kauheasti vaihtoehtoja.

1) Suhde on lyhyt ja vanhemmat nuoria - > todennäköisyys erolle suuri, ap:stä tulisi helposti pienen lapsen kouluttamaton yksinhuoltaja, jonka olisi vaikea suorittaa opinnot loppuun, varsinkin jos alaa vielä vaihtaa ja työpaikkojenkin saanti yksinhuoltajille ei ole yhtä helppoa kuin parisuhteessa eläville.

2) Heikko taloudellinen tilanne

3) Jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna

Minusta ap on varsin kypsästi pohtinut tilannettaan, elämä voi mennä pieleen vaikka valitsisi mitä, on vain toimittava sen hetken tiedon mukaisesti oikein.

Adoptio ei yleensä ole abortin vaihtoehto - esim. ap:n tapauksessa opinnot keskeytyisivät raskauden vuoksi - mistä hän sitten saa toimeentulonsa ?

Voimia päätökseesi, oli se sitten mikä tahansa.[/QUOTE]

Kiitos tästä, kerrankin joku ymmärtää tilannettani. Kaikki tuntuvat ajattelevan kovin mustavalkoisesti ja suoraviivaisesti. Jokin ratkaisu on aina joltain pois. En ole innoissani abortista, mutta ei se minua täysin maihinkaan saa, kun en lasta nyt halua. Abortti lienee kuitenkin pienin paha nyt tilanteen molemmille osapuolille.

En ole innoissani viivästyttämässä opintojani vielä lisää, eikä ole poikaystävänikään. Haluan mahd. pian sen paperin ja töitä, en asioida sossun/kelan luukulla yhtään enempää. Mulle on tärkeätä valmistua ja tulla toimeen omillani, pian. Ei olisi myöskään reilua laittaa poikaystävääni keskeyttämään opintonsa/viivästyttämään niitä, kun en itsekään halua.

Ajatus itsestäni yli kolmekymppisenä, kouluttamattomana ja työttömänä yksinhuoltajana sosiaalitoimiston odotustilassa ei houkuta. Toki niinkin voi tehdä, mutta se ei ole se, mitä minä haluan. Toki kaikkea voi tapahtua siten, että siihen ei voi itse vaikuttaa, mutta se ei ole mulle lähtökohta.

Voimia sinulle ap!

Entä jos miettisit tuotakin vaihtoehtoa, että antaisit lapsen adoptioon? Tietenkin se raskausaika on siinä käytävä läpi. Mutta saisit lisää aikaakin miettiä elämää. Jos et edelleenkään lasta halua, niin adoptio on minusta ajattelemisen arvoinen vaihtoehto.

Mä en itse haluis edes ajatella adoptiota. Se vasta vaikeaa olisikin.
Tietysti se on joillekin vaihtoehto, en vaan ymmärrä miten siihen kykenee:(

Tee abortti. Minusta nuo anna adoptioon kommentit ovat typeriä. Kuka nyt haluaisi 10 kk olla raskaana kaikkine vaivoineen ja pakkoraittiina yms yms ja sitten antaa lapsi pois. Kaikki nyt ei vaan halua ikinä äidiksi. Se on vaan fakta. Sinuna tekisin abortin. Minulla on kohta 5 vuotias tytär. Vahinkoraskaus, pidin lapsen kuitenkin. Rakastan sitä ja se on elämäni valo. MUTTA minulla on myös yksi abortti takana. Siitä on nyt noin kuukausi aikaa. En vaan halunnut lisää lapsia. Ei ole tullut mitään syyllisyyden tunteita eikä surua abortista. Se oli vaan operaatio jolla estin ylimääräisen rasituksen elämästäni. Piste.

Jessus mitä vastauksia. AP on selvästi pohtinut asiaa enemmänkin ja tullut siihen lopputulokseen, ettei ole nyt valmis äidiksi. Vastuullinen aikuinen voi lasten synnyttämisen ja kasvattamisen sijaan olla myös sellainen aikuinen, joka toteaa, etteivät elämän sen hetkiset resurssit riitä pitämään huolta uudesta ihmisestä. Se on aivan yhtä vastuullista.

Murhajutut ovat aivan turhia, tämä on aivan täysin AP:n oma asia, mutta ymmärrän että hän hakee vaikeassa tilanteessa tukea ja mielipiteitä. Tämä on näemmä sille vain väärä paikka.

AP, olet juttusi perusteella päätöksesi tehnyt niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka sinulla nyt on. Voi olla, että kaduttaa jälkeenpäin mutta päätökset tulee aina tehdä sen hetkisen tilanteen mukaan, ei siinä pelossa että joskus kaduttaisi.

Saat kyllä lapsen myöhemmin, kun olet siihen valmis. Ja olet lapseen oikeutettu silloin. On sekä sinulle, miehellesi että lapselle parempi odottaa toista ajankohtaa.

Ja nuo kommentit siitä että "ei pidä sekstata jossei kanna vastuuta". HALOJAA! Nykypäivänä seksi on muutakin kuin lapsen tekoa, se on osa tervettä ja rakastavaa parisuhdetta. Ehkäisy petti AP:n vastuullisuudesta huolimatta.

Kurja ja rankka tilanne, voimia päätökseesi ja parempia aikoja odotellessa.
Muutamat mammat täällä saisivat kyllä mennä itseensä, saamarin haaskalinnut...

minusta sinä kuulostat masentuneelta ihmiseltä ja opiskelukin kuulostaa ilottomalta pakkopullalta (kun nyt pitäisi valmistuakkin...). Mieti arvojasi ja elämäsi arvojärjestystä, jokainen asettaa ne itse itselleen...joku asettaa ammatin ja uran esim perhe-elämän edelle ja se toki hänelle suotakoon, mutta oletko sinä ajatellut niin pitkälle, että mikä sinulle on tärkeää elämässä ja mitä tulevaisuudeltasi toivot. Jos olet jo ennestään masentunut ja alavireinen niin abortti on myös yksi henkisesti vaikea asia, jonka läpikäyminen todennäköisesti pahentaa masennusta joksikin aikaa. Kun elämässä tulee eteen mahdollisuuksia ja tilanteita on hyvä myös miettiä pidemmälle niitä valintojen seurauksia. Oletko esim henkisesti valmis myös siihen, että tulevaisuudessa et koskaan lasta enään saisikaan (riittäisikö se työ korvaajaksi lapsettomuuteen) Tänään sinulle on suotu mahdollisuus saada lapsi, se mahdollisuus on aina ainutkertainen ihme. Ihan samoja valintoja tehdään esim parisuhteen kohdalla....halutaanko jatkaa siinä parisuhteessa missä ollaan...vai erotaanko...ja otanko huomiooon senkin mahdollisuuden, että eläisin loppuelämäni sitten sinkkuna. Joskus pieneltäkin tuntuvalla valinnalla voi olla seuraukset jotka näkyvät vielä vuosikymmeninen päästä. toki vanhemmuuskin on sellainen valinta, että se kestää sitten elämänmitan...

[QUOTE="Kika";22371354]Mä en itse haluis edes ajatella adoptiota. Se vasta vaikeaa olisikin.
Tietysti se on joillekin vaihtoehto, en vaan ymmärrä miten siihen kykenee:([/QUOTE]

En suosittelekaan adoptioon antamista jos se ei tunnu itselle oikealta vaihtoehdolta. Se on kuitenkin asia joka seuraa aina mukana, varmasti enemmänkin kuin abortti. Lisäksi adoptiolapsen osa ei suinkaan ole aina helppo.

Se minkä näen adoptiossa positiivisena on että joku perhe saa toivomansa lapsen, se ettei sikiöä abortoida tuntuu tuossa pienemmältä asialta.

[QUOTE="vieras";22371290]Ilmeisesti poikaystäväsi ei aio kantaa minkäänlaista vastuuta lapsesta? Jos on kerran vaihtoon lähdössä yms? Mulla on hyvä ystävä, joka on poikaystävänsä kanssa tehnyt (ihan tarkoituksella) 2 lasta sinä aikana kun molemmat ovat opiskelleen yliopistossa. Vuorotellen ovat kotona lasten kanssa vaikka voisivat lapset jo hoitoonkin laittaa. Toki opinnot ovat venyneet, mutta ovatpa saaneet viettää myös onnellista perhe-elämää ihanien lasten kanssa. Et ole kommentoinut adoptioehdotuksia mitenkään?[/QUOTE]

Niin, siitä adoptiosta. Ei, en näe realistisena adoptiovaihtoehtoa. Raskaus olisi käytävä läpi silti ja kuten joku jo mainitsikin, sosiaalinen paine on kova. Ihmiset ihmettelisivät, missä lapsi on, kun olin selvästi raskaana eikä vauvaa olekaan. Entö mitä suku ja vanhemmat asiasta ajattelisivat? Kiristäisi välejä varmasti paljon. Se olisi henkilökohtaisesti liian "noloa" ja raskasta minulle. Ja kuten sanoinkin, en voisi raskaana ollessani opiskella (labrat, myrkyt jne.)

Niin, ja erona tuohon mainitsemaasi tapaukseen on myös se, että he halusivat lapsia, joten ei voi verrata. En kaipaa nyt perhe-elämää, vaan otetta elämästä ja omasta itsestäni huolehtimista.

Tee abortti. Minusta nuo anna adoptioon kommentit ovat typeriä. Kuka nyt haluaisi 10 kk olla raskaana kaikkine vaivoineen ja pakkoraittiina yms yms ja sitten antaa lapsi pois. Kaikki nyt ei vaan halua ikinä äidiksi. Se on vaan fakta. Sinuna tekisin abortin. Minulla on kohta 5 vuotias tytär. Vahinkoraskaus, pidin lapsen kuitenkin. Rakastan sitä ja se on elämäni valo. MUTTA minulla on myös yksi abortti takana. Siitä on nyt noin kuukausi aikaa. En vaan halunnut lisää lapsia. Ei ole tullut mitään syyllisyyden tunteita eikä surua abortista. Se oli vaan operaatio jolla estin ylimääräisen rasituksen elämästäni. Piste.

Vahinkoraskaus ja myöhemmin vielä abortti? Kannattasiko hoitaa ehkäisy kuntoon?

Miksi aina oletetaan, että kaikki haluavat lapsen? Ja jos ei halua lasta nyt, ei koskaan saa lasta tai ei saa edes haluta lasta?

Elämässä on muutakin, kuin omien geeniensä kylväminen.

minusta sinä kuulostat masentuneelta ihmiseltä ja opiskelukin kuulostaa ilottomalta pakkopullalta (kun nyt pitäisi valmistuakkin...). Mieti arvojasi ja elämäsi arvojärjestystä, jokainen asettaa ne itse itselleen...joku asettaa ammatin ja uran esim perhe-elämän edelle ja se toki hänelle suotakoon, mutta oletko sinä ajatellut niin pitkälle, että mikä sinulle on tärkeää elämässä ja mitä tulevaisuudeltasi toivot. Jos olet jo ennestään masentunut ja alavireinen niin abortti on myös yksi henkisesti vaikea asia, jonka läpikäyminen todennäköisesti pahentaa masennusta joksikin aikaa. Kun elämässä tulee eteen mahdollisuuksia ja tilanteita on hyvä myös miettiä pidemmälle niitä valintojen seurauksia. Oletko esim henkisesti valmis myös siihen, että tulevaisuudessa et koskaan lasta enään saisikaan (riittäisikö se työ korvaajaksi lapsettomuuteen) Tänään sinulle on suotu mahdollisuus saada lapsi, se mahdollisuus on aina ainutkertainen ihme. Ihan samoja valintoja tehdään esim parisuhteen kohdalla....halutaanko jatkaa siinä parisuhteessa missä ollaan...vai erotaanko...ja otanko huomiooon senkin mahdollisuuden, että eläisin loppuelämäni sitten sinkkuna. Joskus pieneltäkin tuntuvalla valinnalla voi olla seuraukset jotka näkyvät vielä vuosikymmeninen päästä. toki vanhemmuuskin on sellainen valinta, että se kestää sitten elämänmitan...

Oletko huomannut, että näin pitkää tekstiä on vähän hankala lukea, jos siitä vallan puuttuu kappalejako:)

Ilmeisesti poikaystäväsi ei ole valmis osallistumaan lapsen hoitoon? Onko sinulla muita tukiverkkoja, esim äiti, sisarukset tms. jotka voisivat tarpeen tullen auttaa? Ymmärrän kyllä, että alasi (kemia?) ei salli vauvan tuomista paikalle. Ja jos tulisit olemaan käytännössä täysin yksin vastuussa lapsesta, ymmärrän kyllä että raskasta tulisi olemaan.

Keskustele asiasta vielä poikaystäväsi kanssa, ja mieti päätöstä rauhassa. Eikö hän olisi valmis luopumaan vaihtoon lähdöstä lapsen vuoksi?

Toivon sinulle kaikkea hyvää jatkossa, päädyit sitten kumpaan tahansa vaihtoehtoon.

Eihän kukaan voi pakottaa pitämään lasta jos sitä ei halua. En mä tuossa nähnyt mitään syytä miksi tuohon tilanteeseen ei voisi lasta ottaa vastaan - paitsi sun negatiivinen asenne. Eli kai ihan paras ratkaisu on abortti.

Toisaalta jos on jo valmiiksi masentunut ja ahdistunut niin ei se vauva suinkaan sitä tilannetta välttämättä mihinkään paranna. Päinvastoin vauvan kanssa voi olla hyviunkin rankkaa ja tulla päälle synnytyksenjälkeiset masennukset jne. Varsinkin kun vielä raskaana ollessa on olo ettei haloua koko lasta.

Jos ap olisi itse haluamassa lasta ja häntä vain pelottaisi nuo käytännönseuraukset niin siinä tapauksessa lapsi voisi olla ihan hyvä piristysruiskekin väliin. Tulisi taukoa opintoihin minkä aikana voisi miettiä mitä oikeasti haluaa elämältään, ehkä samalla löytyisi se uusi ala ja uusi into opintoihin siinä vaiheessa kun niiden aika olisi.

Ensinnäkin kandintyö ei ole gradu, joten työmääränkään ei pitäisi olla kummoinen. Maastotöitä, vaarallisia aineita? Meillä tuo toteutettiin lähinnä kirjallisuustutkielmana. Vaihda aihetta jos ei muuten?

Toiseksi, rahallisesti pärjää kun niin haluaa. Muutatte vaikka opiskelijaasuntosäätiön perheasuntoihin. Kela maksaa vuokran osittain, lisäksi saat äitiystuet, lapsilisät jne. Eihän noilla tuilla leveästi elä (eikä ole tarkoituskaan!) mutta pärjää jos niin haluaa.

Kolmanneksi. Sinä olet jo 27-vuotias. Voi kuulostaa kovalta, mutta tuossa iässä pitäisi jo miettiä mitä elämältään oikeasti haluaa, eikä palloitella yliopistossa pääaineiden kanssa tyyliin "en mä ole varma haluanko tätä vai tota". Itseä niskasta kiinni nyt. Kukaan ei voi laittaa asioita tärkeysjärjestyseen sinun puolestasi. Sinä teet valintasi ja elät valintasi kanssa.

Tsemppiä nyt kuitenkin.

Sinä itse teet päätöksen ja mihin ratkaisuun päädyt, ole varma siitä sitten.

Ystäväni tuli raskaaksi opiskeluaikana, jätkän kanssa ei ollut mitään kovin vakavaa... hän pohti ja mietti ja punnitsi asiaa joka kantilta ja päätyi aborttiin. Asiasta ei puhuttu kuin vasta sen jälkeen kun hän oli naimisissa ja odottivat esikoista. Silloin hän pohti että nyt se lapsi olisi sen ja sen ikäinen ym. mutta kun hän päätöksen oli tehnyt, hän päätti ettei sen vuoksi itke.
Hänellä on nyt kolme lasta ja hän on tyytyväinen. Hän ei ollut silloin opiskeluaikana valmis äidiksi mutta myöhemmin oli ja hän onkin erittäin hyvä äiti.

Ei se abortti tässä vaiheessa kerro sinun tulevaisuudesta mitään. Ei se välttämättä sun kykyä raskautua muuta, se ei ole siitä abortista kiiinni.
Tiedän ihmisiä jotka raskautuvat helposti kun ensimmäistä yrittävät ja sen jälkeen asiat mutkistuvat aj toista lasta mietittäessä joudutaan turvautumaan hedelmöityshoitoihin. Ja sitten taas että ekaa yritetään pitkään mutta loput tulevatkin helposti. Ei se raskaaksi tulo ole mitenkään yksiselitteistä kenelläkään.
Tsemppiä sulle mitä ikinä päätätkin.

No tee sit se abortti, mutta älä sit itke joskus, että millainen se lapsi ois ollu, minkänäköinen ja muuta. Tolla syntymättömällä lapsella ei ole muuta kuin sä. Sä riistät sen hengen ja sit sä elät sen kanssa. Älä enää ruikuta täällä, koska olet jo selvästi päättäny. Varaudu myös siihen, että elät loppuelämäsi lapsettomana.

Eli ikää mulla kohta 27, opiskelen nyt neljättä vuotta yliopistossa, mut ala ei tunnu omalta ja opinnot eivät ole juuri edenneet eli käytännössä vastaan ehkä toisen vuoden opiskelijaa, pisteiden perusteella. Kandidaatiksi pitäisi valmistua ensi vuonna jos hyvin käy ja sen jälkeen edessä alan vaihto.

Elelen opintotuella (joka katkaistaan nyt muutamaksi kuukaudeksi) ja satunnaisilla hanttihommilla. Rahaa on todella vähän ja se ahdistaa, laskuja taas senkin edestä. Mun on pakko ottaa nyt itseäni niskasta kiinni ja yrittää opiskella, jotta valmistuisinkin. Se ei ole helppoa mulle, kun kaikki tökkii ja pahasti. Haluan saada tutkinnon, mennä töihin ja saada rahaa. En ole kovin hyvä kestämään lisärasitusta.

Nyt tilanne on se, että olen raskaana. Olemme seurustelleet poikaystäväni kanssa vajaan vuoden vasta ja hänkin opiskelee. Ehkäisyä käytettiin, mutta tämän tapauksen myötä mulla todettiin imeytymishäiriö, jonka johdosta hormonaalinen ehkäisy ei toiminut.

Meillä ei ole mitään mielenkiintoa eikä mahdollisuutta pitää lasta. Se tekisi tilantesta vielä huonomman, ja olemme olleet niin vähän aikaa. Emme edes tunne vielä kunnolla, saati ole kokemusta yhdessä asumisesta.

Mä en vaan voi ryhtyä äidiksi nyt, en millään. Oma elämä ihan sekaisin, muut asiat nyt ensisijaisia, jotta musta tulisi vielä joskus yhteiskuntakelpoinen veronmaksaja. En jaksaisi hoitaa lasta tai voisi laittaa opintojani katkolle, kun nyt pitäisi juuri alkaa tekemään tosissaan. En halua olla raskaana tai saada lasta nyt. Ajatus ahdistaa kaikilla tasoilla.

Ympäristö on kuitenkin eri mieltä. Lääkärissä kehotetaan miettimään, samoin neuvolassa. Ystävät eivät täysin ymmärrä ajatuksiani (ainakaan ne, joilla on jo työ ja asiat muutekin hyvin). Ympäristö tuntuu "pakottavan" mua äidiksi, vaikka kaikki on ihan sekaisin. Onko se nyt vastuullista ja oikein, kun elän käytännössä kädestä suuhun ja pitäisi opiskella ja saada elämä kuntoon?

Mä ymmärrän, että lapsen tuloon ei voi ikinä kunnolla valmistautua, mut tilanteen tulisi silloin olla edes jollakin pohjalla ja ennen kaikke molempien tulisi haluta vanhemmuutta. En halua, että elämästä tulee yhtään vaikeampaa nyt, kun tämä on jo nyt yhtä selviytymistä ja pitäisi vain saada opinnot tehtyä.

Tiedän, että aina pärjää jotenkin tässä maassa, mutta en halua lähteä vapaaehtoisesti siihen tuki-ja selviytymisrumbaan. Se vain pahentaisi tilannetta.

Kuule olisit miettinyt ennen kuin sitä seksiä harrastat. Kai tiedät, että mikään ehkäisy ei ole satavarma?

Tämä juuri on niin syvältä tässä suomalaisessa aborttilainsäädännössä, että aina on se mahdollisuus auki, jos vaan jostain syystä et nyt satu juuri tähän tilanteeseen haluamaan lasta. Eli mene ja tapa lapsesi, elä omaa elämääsi kuten olet sen suunnitellut. Muutenkin vaikutat aika ajelehtivalta ihmiseltä, jos kerran olet roikkunut neljä vuotta yliopistossa tekemättä käytännössä mitään.

Tai sitten tämä on vaan kiva provo, jonka joku kotimamma naputteli arkensa ratoksi.

Jos olisin 27 ja lapseton tullessani raskaaksi jättäisin vaikka lääkkiksen tai kirurgin opinnot sen siliän tien. Mikään raha tai mammona ei tuo samaa mitä oma lapsi. Ei voi ees verrata keskenään. Mutta ihmiset on erilaisia. Ehkä sinä et ole kovin hoivaaja-tyyppinen ihminen, etkä halua lapsia loppujen lopuksi.

[QUOTE="xyz";22371435]Ensinnäkin kandintyö ei ole gradu, joten työmääränkään ei pitäisi olla kummoinen. Maastotöitä, vaarallisia aineita? Meillä tuo toteutettiin lähinnä kirjallisuustutkielmana. Vaihda aihetta jos ei muuten?

Toiseksi, rahallisesti pärjää kun niin haluaa. Muutatte vaikka opiskelijaasuntosäätiön perheasuntoihin. Kela maksaa vuokran osittain, lisäksi saat äitiystuet, lapsilisät jne. Eihän noilla tuilla leveästi elä (eikä ole tarkoituskaan!) mutta pärjää jos niin haluaa.

Kolmanneksi. Sinä olet jo 27-vuotias. Voi kuulostaa kovalta, mutta tuossa iässä pitäisi jo miettiä mitä elämältään oikeasti haluaa, eikä palloitella yliopistossa pääaineiden kanssa tyyliin "en mä ole varma haluanko tätä vai tota". Itseä niskasta kiinni nyt. Kukaan ei voi laittaa asioita tärkeysjärjestyseen sinun puolestasi. Sinä teet valintasi ja elät valintasi kanssa.

Tsemppiä nyt kuitenkin.[/QUOTE]

En usko että jossain tietyssä iässä pitäis tietää mitä elämältä haluaa...muuttaahan jotkut kuuskymppisetkin elämän suuntaa. Itse olen 35-v opiskelija, toki ollut töissäkin. Lasta en todellakaan haluaisi tilanteeseen jossa olen, enkä kyllä myöhemminkään. Se ettei halua lasta ei tarkoita että olisi jokin urapyrkyri jolle työ on ainut asia elämässä.

Kuule olisit miettinyt ennen kuin sitä seksiä harrastat. Kai tiedät, että mikään ehkäisy ei ole satavarma?

Tämä juuri on niin syvältä tässä suomalaisessa aborttilainsäädännössä, että aina on se mahdollisuus auki, jos vaan jostain syystä et nyt satu juuri tähän tilanteeseen haluamaan lasta. Eli mene ja tapa lapsesi, elä omaa elämääsi kuten olet sen suunnitellut. Muutenkin vaikutat aika ajelehtivalta ihmiseltä, jos kerran olet roikkunut neljä vuotta yliopistossa tekemättä käytännössä mitään.

Tai sitten tämä on vaan kiva provo, jonka joku kotimamma naputteli arkensa ratoksi.

Veikkaisin että aika moni aikuinen nainen harrastaa seksiä jossain vaiheessa ilman lisääntymistarkoitusta. Jopa ne pitkässä parishteessa olevat joilla on lapsia ennestään jne. Jos ehkäisy on ollut käytössä niin minusta kuulostaa aika tyhmältä nuo "olisit ajatellut"-jutut.

Minusta on hyvä että abortti on noin alkuvaiheessa sallittu jo siitä syystä että ei halua lasta. Ei ole mikään tavoiteltava asia että tänne syntyisi iso määrä ei toivottuja lapsia vanhempien ajelehtivaan elämäntilanteeseen. Jos elämä on muutenkin heikommissa kantimissa ei se lapsi ole mikään ratkaisu mikä saa kaiken kuntoon tuosta vaan.

Äh, miksi aina joka ketjuun tulee kiihkoilijoita. Ihme ettei vielä raamatulla ole päähän heitetty ja Jeesusteltu...
Aplle tsemppiä. Elämällä on tapana järjestyä ja kuitenkin moniin asioihin voi itse vaikuttaa. Tee sellainen päätös josta olet varma.
Vaikka tämä lapsi ei syntyisi ei tarkoita ettetkö voi joskus myöhemmin olla hyvä äiti.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä