Työttämän vinkunaa (älä lue jos ärsyttää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en sit taas ymmärrä ollenkaan kitinää rahanpuutteesta yms. ellei oo valmis ottamaan töitä vastaan. Aika harva tällä hetkel pääsee oman alan töihin! Rahaa kun tarttee on valmis kyllä tekemään muutakin. Sama se mulle haluutko olla loppuelämäs työttömänä ja vaan odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi älä jätä;22365511:
Et sitten ottanut selvää työllistymismahdollisuuksista alallasi ennen opiskelujen aloittamista?

Kuule, kaikki toitotti että tulevaisuuden ala:) Kannattaa opiskella. Ja toisaalta sitä, että tämän alan osaajia ei montaa vielä Suomessa ole niin tulet olemaan haluttua työvoimaa...

Juu juu ja niin niin. Ei kukaan voi satavarmasti tietää tulevasta, varsinkin jos pitkään opiskelet.
Tähän oiskin nyt kiva kuulla että mikä on se ala jolla työllistymismahdollisuudet OVAT satavarmat?

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365576:
Kuule, kaikki toitotti että tulevaisuuden ala:) Kannattaa opiskella. Ja toisaalta sitä, että tämän alan osaajia ei montaa vielä Suomessa ole niin tulet olemaan haluttua työvoimaa...

Juu juu ja niin niin. Ei kukaan voi satavarmasti tietää tulevasta, varsinkin jos pitkään opiskelet.
Tähän oiskin nyt kiva kuulla että mikä on se ala jolla työllistymismahdollisuudet OVAT satavarmat?

Sellaista alaa ei ole jolla työllistyminen on satavarmaa, oikean koulutuksen lisäksi tarvitaan oikeanlainen henkilö.

[QUOTE="hmm";22365553]Mä en sit taas ymmärrä ollenkaan kitinää rahanpuutteesta yms. ellei oo valmis ottamaan töitä vastaan. Aika harva tällä hetkel pääsee oman alan töihin! Rahaa kun tarttee on valmis kyllä tekemään muutakin. Sama se mulle haluutko olla loppuelämäs työttömänä ja vaan odottaa.[/QUOTE]

Ei tarvinnu lukee jos ärsyttää:) Teetkö itse oman alan töitä vai toisen alan? Opiskeletko?

Alkuperäinen kirjoittaja hö;22365551:
Mihin perhe ja lapset pitäis laittaa? Otat tietty mukaan, niin mekin teemme jos minä en (myöskin teknisellä alalla) nykyiseltä paikkakunnalta töitä olisi saanut eikä pelkästään ukon tuloilla olis toimeen tultu. Teknisellä alalla olen siis itsekkin, esimiehenä toiminut, vaikkei varsinaisesti suoraan minun alaani ole, täytyy vaan ottaa vähän avarakatseisempi ote, niin kyllä niitä töitä löytyy.

No miehellä myös sellanen ala että eipä löydy joka kaupungista töitä. Että ei ainakaan ojasta allikkoon.

Meillä mies opiskeli alkusi puu inssiksi, töitä (pieniä pätkiä lukuunottamatta) ei löytynyt, jatkoi opiskelua ja on nyt sitten puu-, rakennus- ja kaivosalan inssi ja töitä löytyi. Työt kyllä 200km päässä, mutta ens kesänä muutamme koko perhe sitten miehen työn perässä. Sillä on huomattavasti paremmat tulot kuin mulla, niin ei tarvi miettiä kumman työn perässä mennään :)

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365482:
Ala on tekninen. Tradenomiks ei ees kiinnostais kouluttautua. Kauankos ne arkkitehdin opinnot kestikään? Arkkitehtien työtilanne varmaan hyvä?

Arkkitehtiopinnot on muistaakseni 4-5 vuotta.
Itse opiskelen sisustusarkkitehtuuria työn ohessa, valmistun pian. Työtilanne on tällä hetkellä taas hyvä, mutta ala on erittäin herkkä, rakentaminen loppuu heti kun menee huonommin...

No, tiedoksesi kuitenkin, että saat kyllä kulusi seuraavan vuoden verotuksessa työmatkakuluna, jos pyrstö nyt kestäisi ne pitkät ajomatkat asiakkaiden luokse ensimmäisen vuoden.

Kysyn ihan ekana, onko alasi sellainen, jossa voisit tehdä etätöitä? Jos on, kannattaa kysellä töitä kauempaakin. Mä työskentelen tällä hetkellä yrittäjänä yhdessä muutaman muun kanssa ja meillä puolet porukasta tekee töitä kotoa käsin ja vain harvoin käy toimistolla. Asiakkaat taas meillä on satojen kilometrien päässä, mutta palaverit asiakkaiden kanssa hoidetaankin yleensä puhelimitse. Muu tarvittava onnistuu 95%:sti tietoverkkojen välityksellä. Vain harvoin tarvitsee reissata mihinkään kauemmas.

Mä olen kanssa aikalailla samassa tilanteessa. Olen ympäristötekniikan inssi, eikä töitä tunnu löytyvän ei millään. Alkaa pikkuhiljaa kaduttaa koko alavalinta, välillä olen toki oman alan töitä tehnyt, mutta myös ihan muuta, kouluttanut itseäni lisää ja ollut myös työttömänä. Nyt olen ollut n. 4 kuukautta työttömänä, tiedän ettei se ole aika eikä mikään, mutta silti mulla alkaa oikeasti jo levitä pää. Tiedän, että pitäisi vaan olla sitkeä ja toiveikas, mutta silti tunnen itseni täydelliseksi luuseriksi, kun töitä ei vain ole!! Eikä sitä tunnetta paranna yhtään se, että jatkuvasti kuulen kommettia muilta "no eikö muka insinööreillä ole töitä?" No ei ole helvetti!! Kaupan kassalle tai siivoamaan ei kannata lähteä, koska saan enemmän ansiosidonnaista kuin noista töistä palkkaa. Tämä toimettomuus, jatkuvat pettymykset työnhaussa ja olo, etten ole millään tavalla hyödyksi tälle yhteiskunnalle on uskomattoman masentavaa. Ja vaikka rahallisesti jotenkuten pärjääkin, ei näillä tuloilla voi todellakaan suunnitella elämäänsä kovin pitkälle eteenpäin. Huh, raivostuttaa ihan, voimia kaikille työnhakijoille, ei tässä muukaan auta :)

No, tiedoksesi kuitenkin, että saat kyllä kulusi seuraavan vuoden verotuksessa työmatkakuluna, jos pyrstö nyt kestäisi ne pitkät ajomatkat asiakkaiden luokse ensimmäisen vuoden.

Kyllähän pyrstö kestää mutta mulla on sen verta pienet lapset että jonkun on aikatauluissaan aina joustettava. Miehellä niin pitkät päivät ja työmatkat että jos mä lähtisin huitelemaan niin kuka hoitais lapset? Hoitoon vaan koko päiväks?

Mulla on sellanen luonne, että tarviin työntekoa säilyäkseni järjissäni.

Joo, ymmärrän sua. Ei sitä mielelään ota töitä joita olisi voinut mennä tekemään suoraan lukiosta/ammattikoulusta jos kerran lukenut toisen alan.

Itse aion hakea tradenomiski vaikka se onkin turha opinto. Mutta haluan päästä HR puolelle töihin ja olen vasta merkonomi,joten nyt ei oikein mitään toivoa saada niitä töitä jota haluan.

Tiedän että moni tradenomi etkee merkonomin hommia, esim kaupan kassaa,mutta taas merkonomi ei oikein voi hakea tradenomin hommia.
Ja jos/kun valmistun niin en aio ottaa vastaan merkonomin hommia. Muuten olisin turhaan opiskellut

Niin ja siis oletkin varmaan ollut aktiivinen, mutta kannattaa olla.
Ei sieltä työkkärin kautta saa kuin muutama paikan.
Soita/käy kaikki lähiseudun yritykset läpi joihin haluaisit. Vie hakemus.
Laita sähköpostilla hakemus. Soita perään. Käy työnvuokrausfirmoissa ilmoittautumassa.

Annat itsestäsi kuulua. Onnea työhakuun kaikille

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22365728:
Kysyn ihan ekana, onko alasi sellainen, jossa voisit tehdä etätöitä? Jos on, kannattaa kysellä töitä kauempaakin. Mä työskentelen tällä hetkellä yrittäjänä yhdessä muutaman muun kanssa ja meillä puolet porukasta tekee töitä kotoa käsin ja vain harvoin käy toimistolla. Asiakkaat taas meillä on satojen kilometrien päässä, mutta palaverit asiakkaiden kanssa hoidetaankin yleensä puhelimitse. Muu tarvittava onnistuu 95%:sti tietoverkkojen välityksellä. Vain harvoin tarvitsee reissata mihinkään kauemmas.

Tätä on testattu. Tuntu että päivät levis käsiin. Vähän työtä, asiakkaat aktiivisia illalla/viikonloppusin ottamaan yhteyttä. Mä tarviin/haluan lasten takia jonkun 8-16 työpäivän, säännöllisyyttä siis. Jos menis just vaikka kauppaan ni lopputulema on se että työajat heittäs häränpyllyä koko ajan. Sitä paitsi jos sitkistelin köyhänä tehden satunnaisia hommia opiskelun lomassa niin en tasan palaa siihen. Järki lähtee.

Niin ja teen lisäksi koulutuskeikkaa HYVIN satunnaisesti mutta sillä ei elätä. Tuntuu lähinnä harrastustoiminnalta...

[QUOTE="vieras";22365523]kyllähän niitä varmaan tarvitaankin.. ne ottaa vastaan työn kun työn kun taas työttömät senkun ruikuttaa.[/QUOTE]

Työttömyyskorvaukset ja sossutuet huut helvettiin niin alkaa työ maistumaan suomalaisille työttömille luusereille.

Alkuperäinen kirjoittaja Tympääntynyt;22365772:
Mä olen kanssa aikalailla samassa tilanteessa. Olen ympäristötekniikan inssi, eikä töitä tunnu löytyvän ei millään. Alkaa pikkuhiljaa kaduttaa koko alavalinta, välillä olen toki oman alan töitä tehnyt, mutta myös ihan muuta, kouluttanut itseäni lisää ja ollut myös työttömänä. Nyt olen ollut n. 4 kuukautta työttömänä, tiedän ettei se ole aika eikä mikään, mutta silti mulla alkaa oikeasti jo levitä pää. Tiedän, että pitäisi vaan olla sitkeä ja toiveikas, mutta silti tunnen itseni täydelliseksi luuseriksi, kun töitä ei vain ole!! Eikä sitä tunnetta paranna yhtään se, että jatkuvasti kuulen kommettia muilta "no eikö muka insinööreillä ole töitä?" No ei ole helvetti!! Kaupan kassalle tai siivoamaan ei kannata lähteä, koska saan enemmän ansiosidonnaista kuin noista töistä palkkaa. Tämä toimettomuus, jatkuvat pettymykset työnhaussa ja olo, etten ole millään tavalla hyödyksi tälle yhteiskunnalle on uskomattoman masentavaa. Ja vaikka rahallisesti jotenkuten pärjääkin, ei näillä tuloilla voi todellakaan suunnitella elämäänsä kovin pitkälle eteenpäin. Huh, raivostuttaa ihan, voimia kaikille työnhakijoille, ei tässä muukaan auta :)

Otan osaa, koitan itsekin olla sitkeä ja toiveikas ja estää päätä hajoamasta:) Silti pieni ääni toitottaa pään sisällä mullekin että olen luuseri. Mäkin kuulen hokemaa että onhan sitä töitä pälä pälä...Mutta jos ja kun on perhettä niin ei voi ryntäillä ees taas pitkin maailmaa(tai ehkä joku haluaa?) töiden perässä. Jos mieheltä menis työt niin sitten se ois pakko. Mutta vasta sitten. Ja juuri niin, ei kannata lähtee tekemään "jotain" jos kerta saa ansiosidonnaista. Eipä sekään silti (vielä) häävi ole.

Toi syö kans mua: haluisin olla hyödyllinen yhteiskunnalle:) Ja kyllähän sitä sitkistelee elämäänsä eteenpäin mutta silti arveluttaa tulevaisuus. Jos ei olis lapsia ja miestä niin tod. näk olisin jo ulkomailla hommissa...

Joo, ymmärrän sua. Ei sitä mielelään ota töitä joita olisi voinut mennä tekemään suoraan lukiosta/ammattikoulusta jos kerran lukenut toisen alan.

Itse aion hakea tradenomiski vaikka se onkin turha opinto. Mutta haluan päästä HR puolelle töihin ja olen vasta merkonomi,joten nyt ei oikein mitään toivoa saada niitä töitä jota haluan.

Tiedän että moni tradenomi etkee merkonomin hommia, esim kaupan kassaa,mutta taas merkonomi ei oikein voi hakea tradenomin hommia.
Ja jos/kun valmistun niin en aio ottaa vastaan merkonomin hommia. Muuten olisin turhaan opiskellut

Kiitos ymmärryksestä. Mäkin lähdin eka lukiosta töihin ja töitä piisaskin.

Mutta kyllä tuntuu että opiskelut menee hukkaan jos ei omalle alalle pääse töihin.Eli oikeestaan oisin voinu jäädä tekemään lukion jälkeen mitä vastaan tuli, olkoon palkka mikä hyvänsä...

Sitä paitsi, mikä järki tehdä "ihan mitä vaan" työtä? millä motivoida itsensä? Jos palkkakin on heti huonompi? Eikä saa tehdä sitä mitä osaa/haluaa? Olenpa ollu sellasessa duunissa että siinä ei tyypit paria kk:ta kauempaa kestäny..itse sinnittelin lähes 2 vuotta. Että tahtoa ja asennetta löytyy kyllä. Sen takia ehkä haluan oman alan hommaa että se MOTIVOI. ja siitä tällänen luuseri sais voimaa olemiseen.

Jokaisen pitäs saada tehdä asioita mistä saa voimia jaksaa.

Toivon sulle Dietorelle ja kaikille muullekin tsemppiä opiskeluihin ja työnhakuun.

Työttömyyskorvaukset ja sossutuet huut helvettiin niin alkaa työ maistumaan suomalaisille työttömille luusereille.

Tuollaista voivat nykypäivänä sanoa vain isipapan firmassa töissä olevat tai muilla suhteilla jossain suojatyöpaikassa 20 vuotta "työskennelleet", joilla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22365883:
No toi rajoittaa tietysti jonkin verran. Onko sun alan työt yleensä 8-16 -työpäiväisiä?

Se on varmaan kiinni siitä että millasiin hommiin menee.Ei siis kaikki ole mutta mulle se vois sopia. Ennen kuin oli muksuja niin työpäivät ja päivät muutenki meni ihan hullussa rytmissä. Nyt kun alkaa ikä painaa;D ja lapset /kotityöt vie mehut kotona niin arvostais sitä säännöllisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365482:
Ala on tekninen. Tradenomiks ei ees kiinnostais kouluttautua. Kauankos ne arkkitehdin opinnot kestikään? Arkkitehtien työtilanne varmaan hyvä?

..."sortin prosessipuolen inssi eikä paperi tehdasta yms. ole mailla eikä halmeilla"--> no tuo käy hyvin vertauksesta mun tilanteelle;D Kyllähän työtilanne hieman kohentuis paikkakuntaa vaihtamalla, myönnän mutta mihin laittasin perheeni/lapset? Mies varmasti innostuis kun olis vaikka 200 kilsaa etäisyyttä...

Ihan vaan tuohon "200 km etäisyyttä" -kommenttiin.
Kuule monien päivittäin työmatka on yli 100 km. Esimerkiksi mieheni kulkee päivittäin 250 kilometriä töihin. Mulla kertyy päivittäin kilometrejä n. 150 km. Joten ei myöskään pidä olla liian kotipaikkakuntasidonnainen. Me molemmat oltais työttömiä, jos ei suostuttais hieman pidempään työmatkaan.

Täällä kanssa yksi, joka tuskailee työpaikan löytymisen kanssa. Hieman kenkuttaa kun yhtä paikkaa kohti on sellaiset 50-100 hakijaa, joten ei paljoa naurata. Mulla on kanssa noita rajoittavia tekijöitä, sillä pojan tulvea päiväkoti on auki 7-17, joten vuorotyön mahdollisuus on täysin pois suljettu vaihtoehto. Toki mies on, mutta ammatiltaan rekkamies, joten työpäivät voi olla melkein mitä vaan. Näin ollen ei voi luottaa siihen, että mies pääsisi pojan hoidosta hakemaan.

Itse hain työvoimapoliittiseen koulutukseen eli alan vaihtoa suunnittelen. Nyt vaan täytyy toivoa, että saisin sieltä paikan ja näin ollen vuoden päästä olisi uusi tutkinto taskussa ja uudet tuulet puhaltamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Työtön täälläkin;22366009:
Tuollaista voivat nykypäivänä sanoa vain isipapan firmassa töissä olevat tai muilla suhteilla jossain suojatyöpaikassa 20 vuotta "työskennelleet", joilla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta!

Jep. Ja kaikki todellisuudesta vieraantuneet sais kokeilla jonkun köyhän, miksei taviksenkin elämää vuoden, pari kököillä tuloilla niin vois ne suomut pudota silmiltä. KAIKILLA EI ole samoja mahdollisuuksia/lähtökohtia, paljon voi tietty asioidensa eteen tehdä mutta työtä voi itselleen joskus olla vaikea saada...

Itseäni mietityttää että jos en itsekään "nähnyt" tulevaan, että miten oma ala työllistää niin eikö jonkun olisi pitänyt olla kaukonäköisempi esim niiden tahojen jotka päättää koulutuspaikkojen määristä? Onhan se nyt perkele että annetaan ihmisten kouluttautua sankoin joukoin jollekin alalle ja sitten pääseekin opiskeluitten jälkeen näkemään todellisuuden...

*jupisee*:p

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365265:
Ei siinä kaupan kassan hommassa mtn vikaa eikä monessa muussakaan työssä, en vaan viittis lähtee sivuraiteelle...Pelkään että opiskelut menee hukkaan ja jumitun johonkin "helppoon" hommaan.Töitähän aina on mut totta kai haluan omalle alalle...

Hyvä pointti. Lisäksi aina ei ole positiivinen asia, jos ansioluettelossa on myös "väärän" alan töitä, joku työnantaja saattaa pitää tällaista hakijaa epäpätevänä, kun ei ole saanut oman alan töitä. Tähänkin on törmätty. Saat helposti kaupan kassan leiman otsaasi, eikä sinua välttämättä oteta vakavasti oman alan paikkoja täytettäessä.

Yhteistyössä