***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Jazzy hei nakkaappa mulle se ruisleivän ohje.. oon muutaman kerran yrittäny tehä siinä onnistumatta. Makeita limppuja oon saanu ihan mukavasti onnistumaan eli ns. joululimppuja Reseptit > ruokaohje: Joululimppu - Kotikokki.net tällä ohjeella (oon laittanu joko anista tai fenkolia, jos ei ole ollu kumpaakaan ni oon jättäny posi. Loput anikset oon laittanu veneperunoiden päälle, antaa hauskan maun.. eli hyvin pestyt perunat halkaistaan pitkittäin, suolaa, öljyä anista ja uuniin). Fenkolin ja aniksen oon laittanu kokonaisina ja pomeranssin kuoren ostanu hienonnettuna)

Viimeksi muokattu:
Jääräpää - ihmeelliset Rd ohjeet, joissa rasvan määrään piti kiinnittää noin paljon huomiota, ei ihme ettei rauta imeytynyt. Itse olen vakuuttunut siitä, että pikemminkin kannattaa varoa huonoja hiilareita (lue: keksit ja pullat) ja luopua kokonaan sokerista (lue: idem+karkit). Siitä on jo valtavasti apuja, jos haluaa laskea verensokeritasojaan, rasvalla ei ole juurikaan merkitystä, vaikka diabetesliiton vanhanaikaiset ohjeet niin väittävät (olen jo vuosia karpannut, että kokemusta on...).

Sukkapuikkokivuista
- näillä ilmeisesti tarkoitetaan niitä ah niin ihania vihlaisuja - liitoskipuja- joita tuntuu jalkojen välissä (niin kuin puukkoa joku siellä pariin otteeseen pyöräyttäisi). Nehän sitten taas eivät vaikuta mitenkään kohdunkauan avautumiseen, koska ne ovat seurausta lantion liikkumisesta ja löystymisestä, eli ihan turha pelätä, että ne avaisivat kohdunkaulaa.

Nimi on meillä jo olemassa, tälle versiolle annetaan vain yksi etunimi, toisilla on 2 tai kolme. Nimi pitääkin täällä olla jo synnyttämään lähtiessä, koska kaikkia vauvoja kutsutaan etunimellä syntymästä lähtien.

Eilen oli lääkäri, kaikki hyvin, pikkutyyppi painoi n. 2200g ja oli näin puhtaasti keskikäyrällä. Ja pää oli alaspäin - jippii - olen hermoillut perätilasynnytystä jo jonkin aikaa. Ehkei nyt sitten enää käänny takaisin... Kohdunkaula vähän pehmentynyt, mutta niin kuuluu tässä vaiheessa jo uudestisynnyttäjällä ollakin.

Vaunut ja turvaistuin saapuivat tänään - nettikaupasta tilattuna ja noin 30% halvemmalla kuin kivijalkakaupasta! Aivan ihanat punaiset Stokket nukkumakopalla ja varsinkin sillä kaikkein tärkeimmällä lisävarusteella eli mukinpidikkeellä :) Kaupan päälle vielä satasen arvoinen hoitolaukkukin - netistä ostaminen rulettaa!! Turvaistuimena Maxi Cosin Pebble ja siihen kelkka, joka käy sitten seuraavaankin turvaistuimeen. Ihania nämä isofix kiinnitykset, ei sellaisia edes ollut edellisten lasten aikana, vaan selkä vääränä joutui ähmeltämään turvavöitä istuimen ympärille ja taas pois - nyt vaan klikkaillaan!

t. espoir 32+6

Mandy 81: mulla oli kans synnytyksesä oma CD, lähinnä sellaiselta CD:ltä kuin "naked and quiet", Jukka Leppilampi on meidän perhetuttu (liiankin kuuluisan mikko leppilammen isä siis) ja musiikki on lähinnä instrumentaalia ja sit sanatonta laulua. Ne äänenkäytöt meni tosi usein yhteen mun omien "äänenavauksien" kanssa.

Ei sit kukaan kommentoinut tohon mun hoitolaukku kysymykseen? Vai oliko siitä jo puhuttu täällä?

manna- mulla on ihan tavallinen laukku ollu hoitolaukkuna, mutta siihen ei kyllä mahdu kun yhden lapsen tavarat.. toi meidän 5vuotias on käyttänyt sit omaa reppua jos ollaan johonkin lähdetty :) mut mä halusin siks ihan normaalin laukun, että voin käyttää sitä myöhemmin itse (hoitoalustana on toiminu sellanen äitiyspakkauksessakin tullut muovinen pisisuoja ja sen päällä pyyhe)

mulla ei ole ollut missään synnytyksessä omaa cd vaan ollaan "kuunneltu" vaan radioo

lumi-enkeli ja aarre 31+4:heart:

Kertokaahan viisaammat; Mulla on tänään ollut tosi omituinen tunne alapäässä, en osaa tunnetta eritellä sen tarkemmin. Nyt illalla pari tuntia on yhtäkkiä aina vihlasut tonne alas, ja samalla tuntuu myös selässä epämiellyttävältä. Menee samantien ohi, mutta saattaa uudelleen tulla jo parin minsan päästä uudelleen. Taukoa saattaa olla välillä puoli tuntia. Ja maha on aivan sekasin (mulla on tähän päivään saakka ollut hirveä ummetus koko raskauden ajan...)

manna- mä ostin laukkukaupasta sellasen normilaukun. Jos tiedät niitä marimekon kangaslaukkuja mitä kaikilla tuntuu olevan (ainakin täällä) Arkkitehti-001 | Marimekko Mutta siis ei ole marimekko vaan muuten samanmallinen. Tosi tilava, saisin munki yökyläreissu tavarat mahtuun siihen (ilman vauvantavaroita siis). Ja ostin ikeasta hoitoalustan IKEA | Vauvat | Hoitopöydät | FABLER | Hoitoalusta toi on aika littana taiteltuna ja mahtuu siis hyvin sinne hoitolaukkuun. Halusin sellasen hoitolaukun jota mieskin kehtaa kantaa (eli musta) ja sit tosiaan voi itekki käyttää myöhemmin. Hintaa sillä oli 29,50e ja ulkopuolella 2 isoa taskua ja sisällä tais olla 3 taskua. Samalla ostin myös keinonahkaisen laukun, joka myöskin käy hoitolaukusta. Samankokonen ku toi kangaslaukku. Ja siinä myöskin erillisiä pienempiä taskuja ja hinta kans 29,50e.

Osaako joku sanoa et kuuluuko joku kokoarvioultra kaikille??Vai onko tosi et ainoo kokoarvio minkä saan koko raskauden aikana on tuo 360g rakenneultrassa????

fanttomi & 31+2

Hoitolaukkuna Mulla on ollu ihan tavallinen kassi/ se sairaalasta saatu Liberolaukku. On mulla olemassa hoitolaukkukin, mut se on ollu yhdellä kaverilla jotain 3 vuotta lainas, en oo jaksanu kinua takaisin, ku vaunujen palauttaminen osa kerrallaan kesti 1,5vuotta ;)

Kävin vähän kurkkimassa tuolla Marraskuisten puolella ja yhtäkkiä tajusin et ihan koht on Marraskuu ja sit tosiaan jollain meikäläiselläkin on pian vauva navan paremmalla puolella :heart:
Kohta saadaan vaihtaa käynnistysvinkkejä keskenämme. Mä ajattelin alottaa käynnistelyn heti ku 34 viikkoa tulee täyteen. Ollaan siis muissakin raskauksissa aloitettu aikaisin, mut lopulta on jouduttu käynnistämään sairaalassa :D Mutta jos paikat on kypsät, voidaan suostua esim.puhkasemaan kalvot aikasemmin, mullaki ku on 80 km sairaalaan matkaa :)

Kokoarvio-ultra ei ainakaan meillä kuulu automaattisesti. Mulla on taipumusta saada mun kroppaan liian isoja vauvoja, ni siksi saan lähetteen äitiyspolille rv36. Saloon ainaki voi itse soittaa ja varata ajan. Sinne ei tarvii lähetettä. Viimeraskaudessa varasin käynnistysajan ihan itsekseen, toki lääkäri sen käynnistyspäätöksen tekee, mut. Käytännöt vähän vaihtelee paikkakunnittain.

Tänään tasan 2kk laskettuun aikaan.

manna-: Mä käytän näin alkuun sitä vaunujen mukana tullutta hoitolaukkua :ashamed: ja sit heti kun ei tarvi ihan älyttömästi roipetta enää raahata mukana, eli pärjää vaipalla, kosteuspyyhkeillä, lelulla ja muulla pikkutavaralla, otan käyttöön tavalliset käsilaukut. Oon jo nyt poitsun aikana aina valkannu laukut sen mukaan, et niissä on riittävästi tilaa ja taskuja myös noille ed.mainituille kamoille. Mulla on tällähetkellä aina laukussa mukana noita kosteuspyyhkeitä, mini pussi karkkia ja jotain pikkukirjoja pojalle, ikinä ei tiiä millon tarvii yllättävää putsausta/lohdutusta/viihdykettä =) .

Mandy81: Me kuunneltiin pojan synnytyksessä äänikirjaa. Ja meinasin tosiaan sillon pojan vauva-aikana ensin uuvuttaa itteni tol siivoamisella, koska tein sitä aina sillon kun poitsu nukku (eli oisin ite saannu levättyy). Mut, sit kun tajusin, et imuroida voi ihan hyvin pikkuinen rintarepussa ja järkätä ja pyyhkiä pölyjä niin, että se istuskeli sitterissä tai makoili lattialla ja höpötin ja lauleskelin sille, niin ei se siivoaminen ollu niin hankalaa, jokus se oli jopa ihan tervetullut "ohjelmanumero", kun alko tylsyyttää. Nytkin siivotaan aika usein yhdessä, kun toinen haluaa auttaa ja omat lelunsa poitsu (ikää siis alle 3 v.) järkkää joka ilta takasin paikoilleen ja laittaa likapyykit koriin, on tehny näin jo jonkun aikaa. Eli mies kun on reissussa meillä on kivan siistiä =) .

Myyris 32+2

Ikinä en ole ollut kokoarvioultrassa! Eikä tälläkään kertaa ole mitään puhetta asiasta ollut neuvolassa vaiikka mulla on se rd:kin. Jotenkin tuntuu että just mun neuvolassa ei millään meinaa saada aikoja mihinkään lääkäriin saati ultraan. Kuulin just että eräs toinen jolla viikon päästä laskettu aika niin pyysi saada ihan neuvolalääkäriaikaa meidän neuvolantädiltä koska hänellä oli rytmihäiriöitä jne. Ei sitten saanut aikaa...neuvolatädin mielestä ei tarvetta...:kieh: jokseenkin outoa. Ja ajanhan saa vasta sitten kun/jos tulee verta, muutoin ei tarvetta:headwall:. Sen kuvan ainakin olen saanut. No, minäkin maanantaina tosiaan yritän koitella kepillä jäätä jos pääsis uudestaan siihen neuvolalääkäörin suorittamaan asentoultraan... jos en saa aikaa, menen yksityiselle. Tosin en tiedä kelpaako taysiin yksityisen lääkärin tekemä lähete kääntöön vai täytyykö sen aina olla neuvola!?

Auringonpilkku mitä tarkoitat käynnistelyllä rv 34 lähtien?? Utelias olen!

Ja tänään siis rv 34+2

Viimeksi muokattu:
mä kysyn seuraavassa neuvolassa tosta kokoarvioultrasta ja jos siihen ei pääse neuvolan kautta ni sit meen yksityiselle. En tosiaan halua edes yrittää punkee jotain 4,5 kilosta vauvaa alakautta. Mulla on jotenki sellanen kutina et tää kyl syntyis aikasemmin, tai sit se on vaan toiveajattelua ku en millään haluais olla joulua osastolla.

Täällä on näköjään lääkärineuvola vielä 34.-36. viikolla. Ja seuraava neuvola on siis 32+6, täytyy sillon kysellä terkalta tarkemmin ku viimeks unohdin kysyä lähes kaiken mitä olin aikonu.

Tänään tosiaan tasan 2kk laskettuun aikaan ja tasan 1 viikko niin oon jo äippälomalla =)

fanttomi & 31+2

Kokoarvioultra Ei täälläkään ultrata rakenneultran jälkeen, jos ei mitään ihmeitä ole.

Neuvolalääkäri täällä on vko 35-36. Mut en tiedä pitääkö mun nyt sit siihen mennä, kun menen äippäpolille lääkäriin 35+0, ja mulla olis neuvolalääkäri 36+2. Pitänee kysellä, vähän turhalta tuntuu mennä seuraaval viikolla taas lääkäriin. Kun kuitenkin toi eka lääkäri on osaavampi ja kaikki laitteet käytössä...

Täällä ei siis neuvolalääkärillä ole mitään ultraa käytössä...

Iltaa!

Synnärillä kävin päivystyksessä kun torstaista alkaen (jolloin sain ekan kortisonipiikin, pe toisen) olen ollut huolissani vauvan vähentyneestä liikkumisesta. Keskiviikkoon asti hänen mylläämisensä oli todella huomattavaa joten nämä pari hiljaisempaa päivää sai huoleni taas pintaan kun kontrasti aikaisempaan liikkumiseen oli valtava.
Kaikki oli kuitenkin kunnossa niinkuin kyllä uskoinkin mutta sainpahan mielenrauhan. Käyrässä olin melkein tunnin, sykkeet, liikkeet, lapsiveden määrä yms. hyvät. Ultralla katsoessa vauva näytti liikkuvan kivasti vaikka en itse niitä tuntenutkaan. Samalla lääkäri ultrasi taas kohdunsuun, joka siis ultrattiin torstainakin ja tämä lääkäri sai paremman tuloksen kun torstainen lekuri. Ja tämän päiväinen ihmetteli kovasti että miten näillä viikoilla sain vielä kortsinipiikin, hänen mielestään ei olisi ollut niin tarvetta!
Tuntuu olevan niin monta eri mielipidettä, tutkimustulosta ja käytäntöä kuin lääkäriäkin ja minähän olen kontrolleissa ravannut monen monta kertaa ja joka ikinen kerta on melkein aina ollut eri lääkäri! Tuntuu jotenkin että kukaan heistä ei ole tarkkaan tietoinen potilaansa tilanteesta joten hoitokin on sitten vähän arpomista ja ehkä helposti ylivarovaista. Mutta niin kai se on kun lääkärit hyppäävät tilanteesta toiseen, kiireen kanssa eivätkä ehdi kunnolla potilaidensa papereita tutkia. Itse pitää huolehtia että kaikki oleellinen tieto menee varmasti perille taustoja myöten. Helpompaa olisi kaikkien kannalta jos aina olisi sama lääkäri. Mutta en valita, hoitoa olen aina saanut ja nytkin mieli rauhotettu :)

Hoitolaukkuasiaa en ole juurikaan ajatellut, en tiedä hommaanko ollenkaan tai teenkö sillä edes mitään. Kai joku tilavampi kassi tarvii kuitenkin kattoo.

Kokoarvioultrasta ei ole neuvolassa ainakaan ollut puhetta, en usko että kuuluu meilläkään täällä vakiotutkimuksiin. Toki se hyvä puoli mulla tossa kohdunsuun tilanteen seuraamisessa on myöskin että tulee tuota sikiön kasvua ja kokoakin seurattua.

Mukavaa lauantai-illan jatkoa! Kaippa mäkin yritän rentoutua ja saada ajatukset vauvan liikkeistä muualle ja ehkä yhden säryttömän ja hyvin nukutun yön!

Cisu 32+5

iltoja!! täällä eilen kävin saunomassa ja kärvistelin sen jälkeen kolmisen tuntia kipeiden suppareiden kanssa, joten tarvii varmaan jättää tuokin huvi :( sinänsä kurjaa kun alku- ja keskiraskaudessakin oli niin kelju olo huimauksen ja pahoinvoinnin takia ettei tullut mieleenkään sauna ja nyt siellä on vallan kiva rentoutua niin sitten tulee tällänen jälki mukavuus.. noh, katsellaan...
NIMIASIASTA: kolme nimeä tulee niinkun noilla isommillakin on ja eilen saatiin jo päätettyä alustavat nimet, joihin mieskin suostui, yhden nimen kohdalla jouduin luovuttamaan taistelun :D
KOKOARVIOULTRASTA: mulla se on 2.11, eli sissus jo viikon päästä! viime ultrassa, kun tsekattiin sitä aivorakkulaa niin siellä oli joku ylilääkäri joka kysyi että haluaisinko tulla kokoultraan, tottakai sinne mieluusti menee, varsinkin kun tämä meidän neiti on jo nyt isompi kun piti, ja esikoinenkin oli 4.5kg ja vielä kun on se rd-diagnoosi takana niin mieluusti sinne meen! ainoo että tuo arvio piti olla viikolla 35-36 mutta onkin jo nyt, noh voipi olla että pääsen sitten vielä uudestaankin sinne, ja saattaa olla että viimeinen neuvolan lääkärin näkemin jää väliin jos se sitten katsotaan siellä ultrassa kunnolla, saapahan nähdä..
mä jotenkin elättelen toiveita että tämän neitosen ei annettaisi mennä ihan niin pitkälle kun aiempien, eli 41+5 viikoille, varsinkin jos ottaa jonkun megalomaanisen kasvupyrähdyksen.. käynnistys kumminkin tehdään jo mahdollisesi viikolla 37 että sinänsä olisi ainakin varma että saisi joulun olla kotona :D muutenkin ressaa synnytys ihan törkeesti vaikka on jo kolmas kerta kyseessä, lähinnä se mihin nuo vanhemmat lapset ehtii siinä viemään ja kuinka itse ehtii sairaalaan ajoissa.. aiemmat kerrat kun on aika vauhdikkaita olleet.. mutta asioilla on tapana järjestyä, onneks ei oo sairaalaan kun vajaan vartin matka ja mummilaan saman verran että ei tarvii matkoja hirvitellä..

huomenna mennään viemään lapset hoploppiin syysloman lopettajaisiin, esikoinen onkin reissannut koko viikon mummin luona ja junnukin siellä yhden yön oli, oli hieman outoa herätä yksin hiljaisessa kodissa :D
tuon isännän kanssa tää päivä on mennyt tuittuillessa ja kiukkuillessa, tiedä taas mistä tuulee mutta toivottavasti huomenna ois jo parempi päivä.. nyt taidan mennä hakemaan iltaglögit vielä kun siitä ei ainakaan vielä *kopkop* ole pahaa oloa tullut, tosin kun melkein kaikesta muusta :/ ruokahalu on edelleen jossain jemma nimisessä paikassa..
niin! ja olin reipas tänään, melkein kaikki loput vauvan vaatteet sain silitettyä!! minä, joka en silitä muuta kun pakosta joudun myöntämään että siitä ihan nauttii :D outoa... ens viikolla haetaan pinnasänky ja kantopussi kaukaloon tarvitsisi kanssa hommata ja sitten ne vaunut, mutta niillä nyt en kiirettä pidä, eiköhän niitä löydy kaupasta vaikka joulukuussa...laskin että kun on kaukalo ja sänky niin pääsee jo pitkälle :D mutta hyvät yöt kaikille, koittakaahan saada nukutuksi..sitä itsekkin toivon...viime yö meni parilla tunnilla taasen :/ mutta muutaman hassun viikon päästä se jo helpottaa :)

Heippa,

Kivasti on taas kertynyt asiaa, mutta onneksi päivittäin kerennyt lukemaan, vaikka en kirjoittamaan ole selvinnytkään. Eri asia sitten muistanko mitään, kun raskausajan dementia vaivaa taas kympillä.

Peukut kaikille, etenkin heille jotka joutuvat pelkäämään vauvan etuaikaista syntymistä, mutta tosiaan aika hyviä viikkoja meillä kaikilla jo onnneksi alkaa olla kasassa.:hug:

Eilen käytiin KYS:n synnytysvalmennuksessa, kertaamassa käytännöt ku esikko syntyikin suunnitellulla sektiolla. Donterko oli myös??? Mulla meni kyllä se alku selostusaika harmituksessa ja kiuhumisessa, kun piti ukkoo tökkiä kokoajan, ettei nukahda... Sen silmät lurppi kokoajan ja meinasin siinä tauolla sit räjähtää et eikö oikeesti kiinnosta yhtään ???? No, se synnytysvideon sit olikin hereillä ja se oli niin herkkä, et itku tuli silmäkulmaan... No, mies sai mahdollisuuden hyvitellä ja mentiin lastentarvikkeeseen katsomaan matkarattaita ja turvakaukaloita. Meillä oli kyllä tallessa esikolla lainassa ollu kaukalo vm.2002, ja kyllä on niin pelkistetty, et hirveesti on kehittyneet noi. Ostettiin sit lopulta mun jo ennakkoon suosikiksi ajattelemat Crago Trekko (ihanat limen väriset) ja niihin kätevästi käypä Acta Cragon Logico pegasus turvakaukalo... Ja kyllä oikeesti hämmenti se travel system miten yhdellä napsautuksella saa nukkuvan vauvan siirrettyä auton telakasta rattaisiin... Ainut miinuspuoli kyllä, et ei olekaan sit kätsyn pienet noi rattaat, mitä matkarattailta haettiin, mut renkaat lähtee helposti irti ja silleen menee pienemmäksi. Aah... mä oon niin onnellinen, ensimmäiset ja oikeestaan ainoat isommat ostokset mitä tarvitsi on nyt hoidettu ...

Sairaalakassi: en ole pakannut, pitäs varmaan kohta sitäkin ajatella, mut en vaan saa aikaiseksi kun remppa on niin pahasti kesken, etten suostu vielä ajattelemaan, et vauva syntyis tänne kaaokseen =) Ensimmäiset vaatteet sain eilen pestyä. Pitää käydä mummolassa pesemessä, kun itellä ei rempan takia ole pesukonetta. Tänään aattelin vielä parikoneellista pestä, et ois pienimmät ja ainakin ne kotiutumisvaatteet sit jo pestynä + harsot ja lakanoita.

Kokoarvioultra: Minä kävin jo rv 31+0 kokoarvioultrassa, kun aamun paastoarvot olivat muutaman kerran rajalla. Kontrollikokoarvio on sit rv 38+0. Vauva ei mikään jättiläinen vielä ollut, vaan vastasi hyvin viikkoja.

Nimiasia: Aika mysteeri. Kolme nimeä varmaankin tulee ja pojalle on toinen ja kolmas nimi jo aika varmoja ja eka nimikin aika vahvoilla, mut tytön nimissä on taas useita vaihtoehtoja. Saa nähä sit kumpi syntyy ja onko nimiehdotusten näköinen. Esikollekkin oli nimi jo pari kuukautta ennen syntymää valmis, mut kyllä sitä tosissaan mietittiin vielä päivä ennen ristiäisiä.

Hoitolaukusta: En ajatellut mitään ostaa. Minusta hoitolaukuksi käy ihan isompi käsilaukkukin, joku ihan oikee hoitolaukku nimellä oleva hoitolaukkukin komerosta löytyy, mutta en muista, et esikon aikaan ois hirveesti ollut väliä vaan aika minimit mukana mentiin... vaihtovaatteet, vaippoja ja harso. Esikko täyttää jo kohta 4 ja sille on oma reppu mukaan.

Anven joululimppu-ohje sai kyllä jo niin ajatuksia jouluun, ihan kohtahan se on. Harmi, että eilen niin nätti valkeamaa on taas vihreän-kurainen... On jo niin joulu- ja talvimieli, vaikka en yleensä etukäteen vouhottamisesta perusta... Kynttilöitä tekee kovasti mieli poltella.

Pakasteeseen leipomisesta: oli vielä kans puhe. Pitäs varmaan alottaa, ois se kyllä mukava, et laitokselta tullessa ei tarviis heti miettiä ruuanlaittoa ja viereille tarjottavia.

Joo, lopetellaanpa romaani ja lähdetään aamuteelle... siis toiselle, kun viiden aikaan jo ensimmäiset keittelin.

Leenu ja poppis 33+3 (jos en oo väärin laskenu)

p.s. vauva sai kutsumanimen poppis, kun rupeaa mahassa pomppimaan kuin popcorni aina kun isi tekee mikropoppareita...

Viimeksi muokattu:
taidan kirjotella minäkin välillä tänne näitä välikommenttejani :D ei siinä muuten mitään mut heti kun rupean kirjottamaan niin huomaan että oon unohtanu kaiken mitä piti kirjottaa... hmmn.. jospa alottas siitä

hoitolaukusta : eli ostin sillon sen synnytysvalmennuksen jälkeen cracon semmosen perus hoitolaukun.se oli ihan halpa ja hyvän kokoinenkin..olishan siellä liikkeessä ollu vaikka mitä hienoja vaaleanpunaisia yms laukkuja mut otin tommosen perus neutraalin ihan ajatellen myös sitä että tuo mies suostuu sen laukun kanssa kulkemaan :D laukkua en ole saanut pakattua vieläkään sairaalaa varten, joka päivä mun on pitänyt se tehdä mut en vaan ymmärrä miks en saa aikaseks sitä.. sitten kun meinaan alottaa sen niin en ollenkaan tajua että mitä mä sinne pakkaan muuta kun neuvolakortin :D eilen tulin siihen tulokseen et maidonkerääjähän se on ostettava niin ei mene hukkaan sekään maito mitä sitten valuu siitä toisesta tissistä imettäessä. mitäs kaikkea sinne sairaalaan pakataankaan? tehdäänkö lista joka helpottaa meitä kaikkia? =)

tisseistä:
eli mullahan oli se rintatulehdus tuossa joku aika sitten, antibiootilla meni ohi hyvin.nyt sitten kuitenkin sama tissi alkoi kiukutella ja kehitti heti nännin sisäpuolelle jonkin patin, patti oli pieni aluksi mutta tässä päivien saatossa siitä on tullut viinirypäleen kokoinen ja se on ihan helkutin kipeä.. vissiin tukkiutunut maitotiehye?eilen yritin sitä suihkussa ja joka paikassa puristella että se aukeisi mutta ei,sain sen tietenkin vaan kipeämmäksi. noh,huomenna kai sit lääkäriin taas... meinaa usko loppua näitten sairasteluiden takia :( mulla on siis lapset ollu kipeinä nyt kokoaika, ensin tyttö sai enterorokon,oli monta päivää kuumeessa sitten parantu niin tietenkin pojalle tuli se rokko ja poika meni tosi kipeäksi. sitten heillä oli isäviikko ja parantuivat noooh..nyt sit viime maanantaina kun alkoi minun viikko niin tytölle oli tullut silmätulehdus ja korvatulehdus, monta päivää kuumetta ja sit kun parani niin poika sai jonkun taudin ja nyt sit tää mun tissini :( (meillä on siis lasten isän kanssa yhteishuoltajuus ja oavt viikko-viikko systeemillä)

vauvalle olen hankkinut melkein kaiken... öhöm,paitsi et mulla ei ole 60 senttisestä pienempiä vaatteita ollenkaan, mietin just et mihinköhän vaatteisiin sen puen sitten heti vastasyntyneenä..pitää kai käydä ostamassa.pinnasänky on jo koottuna tuolla makuuhuoneessa ja vaunut olen ostanut ja hoitopöytä on ja..ja...niin turvaistuin pitää tietenkin hankkia.

kokoarvio ultrista: mä olen tän raskauden aikana ollut ultrattavana varmaan sen 20 kertaa.. ja seuraavan ultran laittoivat 4 viikon päähän ellei vauva ole syntynyt jo. luulen että mulla on siksi noita ultria noin paljon kun on se halkio vauvalla.

ja..mitäs vielä :D

mielialat:

ihan pyllystä sanon minä!! mulla kyllä mielialat tosissaan vaihtelee nopeammin kun itekkään tajuan.saatan hymyillä nyt ja seuraavaksi karjua täällä kun hullu itkun kanssa..meilkein ihan hävettää :D

nukkumisesta ei tule mitään, kuulun niihin jotka tällä hetkellä inhoaa ajatusta siitä et pitäs mennä nukkumaan.herään monta kertaa yössä pissille, kääntämään kylkeä,nälän tunteeseen tai sitten ihan muuten vaan herään enkä saa unta|O selällään en voi nukkua kun rupeaa oksettamaan,oikealla kyljellä en voi olla kun siinä on jotenkin tosi huono olla ja tuntuu että siinä asennossa pissittää kokoaika. vasemmalla kyljellä on kanssa huono ja siinä asennossa hengittäminen on tosi vaikeaa..pitää vissiin ruveta nukkumaan istualteen tai seisaalteen|O

mutta kaikesta huolimatta mun mielestä tää maha on niiiiiin ihana, mä olen ihan rakastunut tähän vauvaan ja jotenkin tää maha on niin söpö ja sit kun se liikkuu kun joku alien vähän väliä :heart:

mut joo... nyt en kirjota vielä enempää :D

klementine ja tyttö rv 34+2:heart:

Jääräpää kotikäynnistelykeinoja tarkoitin. Eli kuten mipe tossa yllä sanoi hänelle tulee supistuksia saunomisesta. Mulla toi ei toimi, mutta seksillä saadaan aika voimakkaat supistukset aikaseks. Ällövaroitus! Tosin se vaatii että jään makaamaan seksin jälkeen sänkyyn kyljelleen ja hieron nännejäni. Kumpikaan yksinään ei toimi.
Viimeraskaudessa olin ultrassa rv37+0 ja vauva arvioitiin 3,5-3,7kg kokoiseksi. Silloin lääkäri sanoi että jos kohdunsuu on tarpeeksi kypsä ( =auennut ja sikiökalvot pullottaa), voidaan puhkasta kalvot ja pääsen suoraan saliin. Sisäsuu oli kiinni,joten jouduin takaisin kotiin. Mieheni ei suostunut sitä ennen harrastamaan seksiä koska pelkäsi että vauva voi syntyä, sehän se tarkotuskin oli!!! Ihana kätilö huomas tilanteen ja kertoi miehelleni että ois hyvä harrastaa seksiä kun on luonnollinen käynnistyskeino.
Sen jälkeen mieheni suostui ja saatiin aikaan kovat supistukset jotka kesti reilun neljä tuntia, parin päivän päästä toistettiin sama ja taas alko supistaa. Kun rv38+1 varasin ajan Saloon ne suostui käynnistämään kun tilanne oli kypsynyt niin paljon. Sisäsuu oli1,5cm auki. Vauva syntyi samana iltana ja painoi 3690g.

Viimekesänä juttelin yhden tytön kanssa joka kertoi et hän joi lasillisen viiniä ja samana iltana meni vedet, ja hänen siskolle oli käyny ihan samalla tavalla. Sain myös neuvolasta jalkahieronta-ohjeen joka stimuloi kohtua supistelemaan, mutta sitä en uskalla aloittaa ennen ku yli36vko takana. Jos jollain on jotain hyviä keinoja niin otan mielelläni vastaan.

Tulipas taas romaani :D

auringonpilkku Hei hyvä idea tuo imeskeltävä magnesium. Mitä merkkiä käytät ja otatko muitakin vitamiineja, joissa mukana magnesiumia? Voiko sitä saada liikaa? Mä syön Ladyvitan vitamiineja raskaana oleville, mutta levottomat jalat vaivaa todella öisin enkä taas ole pariin viikkoon saanut kunnolla nukuttua. Voisin kokeilla tuota kikkaa.

Muutenkin nukkuminen on selvästi nyt vaikeutunut. Ei löydy hyvää asentoa ja pyörin ja hyörin sängyssä tuntikausia kunen saa unta. Aika rasittavaa!

Täällä kans nukkuminen tosi vaikeeta. Hyvää asentoa ei tahdo löytyä ja herään vähintään tunnin välein vessahätään. Kädet puutuu öisin tosi pahasti, ihan sama onko kyljellään vai selällään niin olkapäistä sormiin asti on puutunu. Lonkkia särkee kans tosi kipeesti ja välillä supistelee. Selällään maatessa tuntuu lähes aina ettei saa happea mut joskus todella harvoin siinä pystyy olemaan, ja joskus öisin heräänki selältäni. Sängystä ylösnouseminen ja asennon vaihtaminen käy jo urheilusuorituksesta, oon ihan hengästyny aina ko. toimintojen jälkeen :LOL:

Parin tunnin päästä mennään kattoon asuntoa, toivottavasti se ois hyvä ja viel saataiski se. Sit ois enemmän tilaa, ei tarvis murehtia et mihin kaikki mahtuu. Mut se siis selviää ihan hetkisen kuluttua et onko se edes sen näkönen et se oikeesti halutaan..kuvissa ainaki näyttää kivalta =)

fanttomi & 31+3 (odottaa seuraavaa poksumista kovasti)..ja mikäli mun uni pitää paikkansa ni vauva syntyy tasan 5 viikon päästä, hih =)

Sunnuntaita! 33 viikkoa täynnä, jihuu!

Ajattelin kysyä, onko täällä kenelläkään kokemusta seuraavanlaisesta härvelistä: Respisense Ditto Baby Monitor | Newborn Sensor Monitor | Respisense UK . Pelkään nimittäin kätkytkuolemaa yli kaiken - kunhan ensin sinne vaiheeseen päästään - ja tuo laite seuraa vauvan hengitystä ja hälyyttää jos siihen tulee tauko. Härveli kiinnitetään näppärästi vaippaan. Amazonista näyttäisi saavan vielä ihan passeliin 70+ punnan hintaankin.

täälläkin 30 viikkoa meni puhki keskiviikkona.nukkuminen alkaa olla mullakin jo melko epämukavaa,levottomat jalat on nytkin vaivannu useampana yönä,ja muutnekin paikat meinaa puutua kauttaaltaan.

painoarviota ei meillä automaattisesti saa,neukkutäti kyllä viiemks vähän väläytti et pitäsköhän koko tarkastaa vielä ennen laskettua aikaa,kun esikko oli 4 kg,ja mahalla on nytkin aikalailla kokoa,vaikka se ei lapsen kokoa välttämättä sanokaan.mut saa nähä lähempänä saanko lähetettä sinne.

vauvalle alkaa olla tavarat hankittuna,eilen tilasin kaukalopussin ja siitä pitikin kysyä onko teillä muilla kokemuksia .mä pähkäilin pitkään että hommaanko toppahaalarin ja millasen jos hommaan.eilen sit törmäsin netissä tohon kaukalopussiin,ja päädyin tilaamaan sen.ostin kuitenkin sellasen h&m:n kevytvanunallehaalarin,niin ajattelin et kyllä varmaan vauva tarkenee sit siinä pussissa autoreissut,ja vaunuihin saa laitettua kans pussin sisään unille.

hoitolaukkua en oo vielä sen kummemmin miettiny,tod.näk käytän vaunujen mukana tullutta vauvan tavaroille.esikolla on oma pikkunen reppu,jota se kantaa muutenkin aina mukanaan,niin ei tarvii mun huolehtia sen tavaroiden roudaamisesta :D

meillä on nimen mietintä vaiheessa,mulla ois tytölle kyllä nimi,mut isäntä ei ole antanut sille vielä hyväksyntäänsä :D et katsotaan sit lähempänä,ja eihän meillä tosiaan ollut sukupuolesta vielä ihan 100 % varmuutta,niin sekin ratkasee sit paljon.

mut ei kai tällä erää muuta :wave:

mimma ja typy 30+4

Ja nyt kysyn kyllä tosi tyhmää mutta kai vastasyntyneelle voi kypäräpipon laittaa?? Vai oliko sen oltava kaulan alta solmittava? Niitä kotiintulovaatteita olen vihdoin yrittänyt pakata. mulla on se jääkarhu-lämpöpussi kaukaloon. Sinne alle ajattelin että kevytvanuhaalari huppuineen. Sitten kokopotkupuku jossa pitkät hihat ja vielä body ja sukat ja tumput. Onkohan liikaa vai liian vähän joulukuun alussa puolen tunnin automatkalle??. Se kypäräpipo vain ohutta puuvillaa.

Tänään rv 34+3

Espoir: mul kaverilla on tuon tyylinen seurantalaite kotona toisella kaksosista (niil on uniapnea eläily) ja se toisaalta sano et ku herää yöllä siihen et laite hälyttää ni se toisaalta lisää huolta, ku niil ainaki on "turhia" hälytyksia melkopaljo. Sano ettei tiedä onko ollu yhtään todellista hälytystä. Meinas et esim. ku vauva on kyljellään ni ei aina saa kunnon kosketusta ja hälytin hälyttelee tuon tuostaki.
Mä ite kans pelkään tuota kätkytkuolemaa, mut sit oon toisaalta ajatellu et lasten kans saa pelätä niin monenmoista asiaa ja tulee niin paljon vaaratilanteita, et sitähän tulee hulluksi jos ei vain luota siihen että jos jotain tapahtuu ni sitten asioiden on kuulunut mennä niin. On vain luotettava siihen että parhaani ole ntehnyt enempää en voi lastani suojella.

Hoitolaukku: en ole käyttäny näillä kahdella aikasemmin mitään varsinaista hoitolaukkua. Oon varannu autoon pari jemma vaippaa ja sit jos on lähetty kylään oon ottanu käsilaukkuun varavaatteet + ruuat. Mummuloihin oon vieny paketilliset vaippoja + tuttipullot ja nokkikset ettei tartte jokakerta raahata kaikkia kamoja mukana. Kaupungille sit oon ottanu joko omaan käsilaukkuun tai pieneen reppuun varavaatteet + eväät.

Mimma: mä oon kyl sitä mieltä ettei vauva pärjää pelkällä kaukalopussilla, et ku on kovia pakkasia ni aina ei pysty lämmittämään autoa valmiiksi, mut taas kevyttoppapuvulla + kaukalopussilla pärjää. Ite oon autossa sit aukassu sen kaukalopussin ni ei vauvalle tule autossa kuuma.

Jääräpää: mä oon pitäny kypärälakkia, ihan sen takia et on kaula ja niska kunnolla suojattuna. ja sen päälle mulla on kaulan alle solmittava lakki tai sit pipo. Tuo sun vaatetus vauvalle kuulostaa hyvältä ja voihan sitä autossa sit avata sitä kaukalopussia jos tuntuu et on liian kuuma. Lisäisin vielä harson mukaan, et jos on kotiin lähtöpäivänä kova pakkanen ni saa sen laittaa kopan suojaksi ulkonaliikkumisen ajaksi.
Muuten.. kannattaa varata myös itselle liivinsuojat + huivi tai rinnanlämmittimet (esim. ruskovillan). Rinnat ovat todella arat kylmälle!! Vaik kei tulehusta saisikaan, ni kylmä ottaa ja lisää kipua!

Yhteistyössä