***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Lillikka
Moi taas!

Klementine mä niin komppaan tota sun mahakommenttia! Mäkin olen ihan innoissani mahasta ja taatusti sitä tulee taas ikävä niin kuin esikoisenkin kohdalla =) Tsemppiä sen rinnan kanssa, tuo on kyllä kovin inha vaiva. Terveisin nimim. aion olla tissinlämmittimet kohillaan varmaan ens kesään saakka…

Sairaalakassiin mä pakkasin omat pesukamat, alusvaatteet, imetysliivit ja -paidan, liivinsuojuksia parit - täytyy varmaan ottaa vielä lisää noita mukaan, kun ovat kertakäyttösiä - ja sitten täytyy vielä ladata kameran akku valmiiksi ja pakata se. Mä latasin esikoista supistellessa kaikenlaista musaa mp3:lle mutta ei niitä tullut yhtään kuunneltua, radio meilläkin pauhasi. Voi kellä teillä olikaan, kun soi Ihmisen poika pojan syntyessä, kyllä täällä taas sitä lukiessa tuli itku =) Sitä laulua EI VOI kuunnella ilman tippoja linsseissä. Vauvalle pakkasin vanuhaalarin ja sen alle pyjamahaalarin, sukat ja villasukat, käsineitä 2 kerrosta ja Ruskovillan haalarin. Eiköhän näillä pärjätä mahdollisilla paukkupakkasillakin, kun mies kuitenkin tulee varmaan kotoa esikoisen kanssa meitä hakemaan ja auto on jo lämmin. Tai saa nyt nähdä, miten monta päivää siellä Naikkarilla sitten viihdytään. Ai niin PITÄÄ OSTAA VAUVALLE TUTTI, se oli kovin kiva viime kerrallakin… :LOL:

Mä olen nukkunut suht hyvin, mutta tekisi niin mieli nukkua selällään, enkä pysty. Tänään aamuna sain toisen pohkeen kamalaan kramppiin jopa kahdesti, auts.

Hyviä vointeja kaikille!
Lillikka 34+6
 
anve kirjotin epäselvästi,mut siis juuri sitä tarkotin että kun ostin sen kevyttoppapuvun ja nyt kaukalopussin,että tarkeneeko niillä.ei siis tosiaan pelkällä kaukalopussilla :D kun jos oisin ostanut toppahaalarin,niin aattelin että meijän ylisöpö nallekevythaalari jäis melko vähälle käytölle talvipakkasilla,kun ei sitä ja toppahaalaria yhtä aikaa voi käyttää.siinä mielessä tuo kaukalopussi ratkas ongelman,kun voi käyttää kevythaalaria ja laittaa sit matkoille sinne pussin sisään lisäsuojaan.
 
Viimeksi muokattu:
hei taas mamat,

ai niin tosiaan, ruokahuolto ja pakastimeen ruokien teko :) en ollut koko juttua muistanut, viimeksi taidettiin tilailla ruokia :) tai en kyllä muista yhtään.

hoitolaukku: tärkeintä on ollut, että siinä on tarpeeksi pitkä olkahihna, että saa vaunujen aisoihin roikkumaan :) sama pätee kauppareissuilla, jos ei mahdu sinne vaunun alle tarpeeksi tavaraa. Mulla harmillisen monessa kassissa on liian lyhyt hihna. Kiva kassi pitkällä olkahihnalla oli varmaan yksi ainoista jutuista, mitä ostettiin valmiiksi ennen esikon syntymää ja edelleen on käytössä.

mimma, meillä kanssa ylisöpö nallehaalari :) esikoinen syntyi maaliskuussa ja silloin ei enää ollut niin kylmä, käytettiin aika nopeasti äp:n toppahaalariakin, kaukalopussia ei ollut, äp makuupussi käytössä. Ai kamala, miten sitä voi unohtaa kaiken, en yhtään muista, miten puettiin esikko ekoina ulkoiluina, vaikkei siitä ole kuin 1,5 vuotta.

Sukkapuikkoilua aina välillä, kävely tuskaisan hidasta. Supistukset onneksi ei satu juurikaan.

Viikoista (Jennyli), mulla siis laskettu aika siirtyi jossain vaiheessa 26.11. eli marraskuun puolelle, vaikka aluksi oli siellä joulukuun tienoilla. Siksi hurjat viikot jo kasassa :)

Synnytys jo mietityttää ja yöunet tosi huonoja. Otetaan esikoinen viikoksi pois päiväkodista, kun 'pikkusisko' syntyy, että saadaan olla koko perhe yhdessä ja esikoinen tottuu heti alkuunsa uuteen tulokkaaseen. Mites muut olette tämän ajatelleet, jos siis muut lapset ovat jo päiväkodissa ja jäävät sinne - vai ollaanko ainoita, ketkä jättävät esikoisen hoitoon? Mietityttää muutenkin, miten se synnytyksen aika hoidetaan ja missä esikoinen on silloin. Haluan kuitenkin miehen tiiviisti mukaan synnytykseen. No sen näkee sitten, miten sujuu. Viimeksi tosiaan olin yhteensä viikon Naistenklinikalla, toivottavasti nyt ei tarvitsisi olla niin pitkään.

Onnellista loppuodotusta kaikille! Mielialat vaihtelevat varmasti ja raskaus alkaa tuntua raskaalta itse kullakin. Itku meinaa tulla alvariinsa...

k&pikku-r
 
Viimeksi muokattu:
Äitiyspolilla tuli sit pyörähdettyä.. 4 tuntia koski, vihloi ja supisteli kotona. Polilla supistustenestolääkket ekaksi ja sit tunti käyrää plus sisätutkimus. Sattui oikein "vanhan liiton" mieslääkäri, joka totesi että vauva tosi alhaalla ja pääkin alhaalla mutta liikkuu siellä vielä. Estolääkkeet oli yhtä tyhjän kanssa, mutta kotiin vielä "kypsymään" - onneksi, en ollut ihan henkisesti valmistautunut että synnyttäisin tänään. Jos supistukset kovenee niin takaisin. Edelleen supistaa mutta pahimmat vihlonnat ainakin toistaiseksi poissa.. Ai niin, kohdun sisäsuu oli vielä kiinni, joten käynnisynyt ei siis ollut vielä. Kätilö sanoi että varaudu nyt kuitenkin siihen että voi tulla lähipäivinä - tai sitten mennä vielä vaikka kuinka pitkälle. Mutta tosiaan se sairaalakassi syytä olla pakattuna.

Vointeja kaikille. Jäi nyt kommentoimatta tuolta monta asiaa, mutta pakko mennä pitkälleen (ja katsomaan tanssii tähtien kanssa :) )

Piianen ja Mökönen 34+4 (uä 35+1)
 
Safiatou Mulla on käytössä tällanen SANO MAGNESIUM 350mg, liila purkki. Otan välillä multivitan aamulla ja puolikkaan Mg tabletin illalla. Joskus kun jalat on oikein levottomat tai kramppaa usein jätän ton vitamiinin pois ja otan kokonaisen mg tabun. Kannattaa kysyä vielä apteekista toi annostus ton oman vitamiinin lisänä.

espoir Esikoisen kans pelkäsin kauheesti kätkytkuolemaa, silloin oisin varmaan tuollaisen hälyttimen hankkinutkin. Toinen taas nukkui tossa tissillä kauemmin ja oli lähempänä, niin oli jotenkin turvallisempi olo enkä kokenut tarpeelliseksi. Täytyy katsoa miten tämän kolmannen kanssa käy... Olen ajatellut hankkia sitten myöhemmin jos tunnen tarvitsevani.
 
Osaako joku kertoa kätkytkuolemasta enemmän? Olen luullut, että kätkytkuolemalle ei voi mitään, mutta ilmeisesti voi, jos huomataan tarpeeksi ajoissa? Mietin vaan tuota espoirin linkkaamaa laitetta.

Hoitolaukku saatiin vaunujen mukana, vaikuttaa näppärältä ja tilavalta.

Vauvan kotiutumisvaatteiksi ajattelin bodya + päälle jotain välihaalaria (nallehaalari mullakin haaveissa :) ) ja sen päälle vielä toppapukua tai kaukalopussia. Piti alunperin ostaa kaukalopussi, mutta sain siskolta suht pienen toppapuvun, joten ehkä pärjään sitten ilmankin. Mukava tietää, etten ole aivan metsässä näiden suunnitelmieni kanssa. :)

Tänään synnytysvalmennus töiden jälkeen. Pakko varmaan kieltäytyä katsomasta synnytysvideota, jos sellanen siellä näytetään, koska todennäkösesti pyörryn jos sellasta pitää katsella. Vähän noloa vaan, kun on itsekin menossa synnyttämään. Mulle ei vaan omat toimenpiteet, esim. verikokeet, leikkaukset jne, tee yhtään pahaa, mutta en esim. lääkärisarjoja mielelläni katso ja kaikki sentyyppinen aiheuttaa kauhean helposti pahan olon.

Hampiainen 33+5
 
Moi taas!

Viettänyt konevapaan viikonlopun, ja mukava oli kuulumisia lueskella!

Leenu84 joo me oltiin myös siellä synnytysvalmennuksessa KYSillä lauantaina. Aika vähän siellä minusta asiaa oli, mutta oonkin lueskellut aika paljon synnytysjuttuja. Pitäisikin tehdä "synnytystoivelista" nyt kun vielä hyvin ehtii. Se video oli tosiaan aika liikuttava, jos se synnytys noin helposti menee niin eihän siinä sit mitään!

Nukkumisesta täällä on yksi valvoskelija edelleen. Mun konstit on tällä hetkellä monta tyynyä, nukun yleensä vasemmalla kyljellä ja pään ja hartioiden alla pari kolme tyynyä ja jalkojen välissä vielä yksi. Mua alkaa henkeä ahdistaa, jos on pääpuoli liian alhaalla. Ja kun yöllä valvotuttaa niin valvon sit vain, lueskelen jotain tms kun olen huomannut että ei siitä makuulla olosta oikein oo unen tulon kannalta hyötyä. Kalkkitabletit otan illalla, ne vähentää närästystä.

Kotiutumisvaatteita, sairaalakassia ym en ole vielä edes ehtinyt ajatella.

Varasin juuri gynelle ajan huomiseksi, kun tässä muutaman päivän on tullut lähinnä kivuttomia supistuksia varmaan viitisenkymmentä tai enemmänkin päivässä. Haluan tietää mitä kohdunkaulalle kuuluu, vaikka supistukset ei neuvolaa huolestutakaan. Jos vaikka samalla selviäisi miten päin tuolla mahassa ollaan, kun ei neuvola ole siitä varmuutta saanut.

Hauskaa päivää!

donter 33+2
 
Hellou

Nyt se sitten alkoi minullakin (vihdoinkin), nimittäin kotona rellottelu. Onneksi on kuitenkin tuo 2 v. seurana niin ei mee ihan rötväilyksi. =) Meillä siis kuopus otettiin pois hoidosta, mutta en ole juurikaan miettinyt miten sitten toimitaan kun synnytyksen aika on. Luultavasti tämäkin tulee käynnistyksen kautta ulos ja siten ehtii hyvin sopia hoitopaikan vaikka mun vanhemmille.

Sairaalakassia en ole suunnitellut enkä pakannut ollenkaan. Varmaan jää joulukuulle. Ja jos jotain unohtuu niin mies tuo sitten perässä. Tärkein juttu mulle on omat imetysliivit ne pitää olla. Mun täytyykin vielä käydä liivikaupassa ainakin yhdet sellaiset ostamassa.

Joulun laitto tässä vähän mietityttää, kun marraskuun aikana on oikeastaan hankinnat ja lahjat käytävä ostamassa, mutta rahaa ei tule mistään :kieh: Säästötilille se on kai kajottava, en viittis jättää joulukuulle oikein mitään, kun loppuraskaudesta on se liikkuminen niin raskasta ja veskissä pitää rampata puolen tunnin välein. Ja sitten kun on tuo kuopus mukana ja sillä on nyt ollut tapana välillä panna ranttaliksi kaupassa, niin tämän pienen masun kanssa hänet on helpompi napata syliin ja kantaa kaupasta ulos huutamaan.

Josta tulikin aasinsilta tähän masun kokoon: viime viikolla oli taas neuvola käynti ja nyt oli maha kasvanut sentin viikossa, viikkoja oli kasassa 33+3 ja sf mitta 28 cm. Huomenna mulla on se kontrollikäynti äitiyspolille sen sikiön pienen koon takia. Toivottovasti pikkuinen ois nyt ottanut jonkun kasvupyrähdyksen ja vois ite lopettaa tämän murehtimisen aiheesta.

Hoitolaukkuna mulla on aina ollut vaunujen mukana tullut laukku. Toimii hyvin. Ei meillä hirmuisesti ole edes käyttöä sille kun päivät ollaan autottomana täällä kotosalla ja ainoat reissut mitä päivisin tehdään niin käydään kävelyllä/leikkikentällä/ollaan omalla pihalla.

Täytyy minunkin miettiä tuota ruokien pakastimeen tekoa ja erityisesti leipomusten. Tykkään kovasti tehä ja laittaa ja nyt oikeastaan pääsee aika helpolla kun on tuo joulu tuossa ohjailemassa leipomuksia =)

Pakko vielä kehua, että täällä on puolestaan yksi joka saa todella hyvin nukuttua (ainakin toistaiseksi). Aikaisemmissa raskauksissa olen kyllä kärsinyt ko vaivasta ja oikeastaan sen takia tuo kuopus käynnistettiinkiin kun en ollut saanut nukuttua useampaan viikkoon ja olin jo todella väsynyt. Mieskin oli väsynyt mun kuuhaamiseen vaikka yritinkin olla häiritsemättä :saint: Johtuuko sitten tästä pienestä mahasta vai mistä, mutta nyt on vielä uni maistunut ja ne 2-3 vessakäyntiäkään eivät juuri häiritse.

Nyt hetkeksi ulkoileen kuopuksen kanssa. Palailen huomenna kertomaan ultrakuulumisia.
:wave:

Unelmahöttö ja Kuutti 34+0 Poooooks
 
Hampiainen No jos se synnytysvideo on sama mikä täällä näytettiin, niin et voi voida pahoin =) Se pari kertaa ähkäs ja vauveli oli maailmassa. Musta se ei kyl ollut mitenkään liikuttava, joksi sitä täällä on osa kuvaillu, tiedä sitten oliko sama video. Mua lähinnä nauratti koko pätkä.

POKS 34+0
 
hyvää huomenta :whistle:
taas yksi valvottu yö takana.|O
yöllä tuossa 03.30 keittiössä istuskellessa mietin että mulla tuo yöllinen valvomisjakso on näköjään joka yö samoihin aikoihin,eli just joskus 4 aikaan.mietin vaan sitä että jännällä odotan et onko tämä valmistautumista siihen että syntymän jälkeen vauva herää juuri noihin aikoihin? kun kuitenkin sitten kun menen sänkyyn makaamaan niin tunnen vauvan olevan hereillä vaikka en siis sen liikkeisiin herää noihin aikoihin vaan oikeastaan ihan muuten vaan..
ottaa muuten aika paljon mielialan päälle tämä valvominen. saan tietty öisin jonkun verran nukuttua mutta pätkissä, ensin herään pissille ja asentoa vaihtamaan ja sitten taas pissille ja asennon vaihtoon yms muiden syiden takia ja sitten juuri tuohon tiettyyn kellon aikaan aina ihan muuten vaan..

tän tissinkin takia heräsin viimeyönä sata kertaa, nukkumaan mennessä meinas itku tulla kun aina jos nänni osuu vahingossa peiton kulmaan tai paidan johonkin niin kipu on ihan järjetön.. ja sitten kun taidan kuulua näihin ihmisiin jolla menee hermo ihan pelkän kivun takia (poikani on samanlainen, esim kun hänellä oli yksi yö kurkku kipeä niin hirveä raivoaminen oli :D )
eilen rupesin nukkumaan tulikuuma pullo tississä kiinni..no mut 14.00 onneksi lääkäriin,jospa ne jotain osais tehdä vaikka antibiootti tuskin tukosta aukaisee.

jotain muuta mun piti kanssa kirjotella.. noh en muista nyt..ehkäpä kohta tulee mieleen :D


klementine ja tyttö rv 34+3 :heart:
 
Moikka kaikille!

Paljon olette kirjoitelleet ja kaikki on tullut luettua :) Tosiaan Cisu ei mitään itsesyytöksiä, koska mahdotontahan sitä olisi kotona koko ajan maata ja toisaalta toimit omien tuntemusten mukaan koko ajan :)

Mä olen TAAS sairaslomalla. Alkaa jo tottua tähän kotonaolemiseen ja löysäilyyn. Viime viikon flunssa näytti siis loppuviikosta paremmalta ja olin pe töissä + muualla illalla. Sillon jo olo olit tosi voimaton ja kaikki röörit edelleen aika tukossa ja kurkkukipukin nosti päätään uudestaan. La-su välinen yö oli ihan hirveä, joten menin eilen lääkäriin ja vähintäänkin ärhäkkä virus, mutta tulehdusarvotkin vähän koholla eli saikkua nyt ma-ke. Sain reseptin antibiootteihin, mutta pitää hakea vasta, jos toipuminen ei ala päivän parin sisään. No oli viime yö taas vähän helpompi, mutta eilen olinkin vaan kotona...

Joo täytyy kyllä sitten äitiyslomalla leipoa pakkaseen. Kohta mulla varmaan käy niin, että tämä tulee niin ajoissa ulon, kun mahdollista, kun suunnittelen tekeväni kaikkea vasta sen 3,5 viikon päästä :) Tosiaan, tämä viikko nyt melkein menee sairastellessa kotona ja sitten onkin enää 2,5 viikko töitä ;)

Piianen tsemppiä tilanteeseesi. Onneksi viikot on kuitenkin jo tosi pitkällä, että jos vauva on valmis, niin sitten se on varmastikin valmis :)

Mäkin kyllä ihan tykkään tavallaan mahasta, mutta vieläkään ei olla yhtään kuvaa otettu... Ehkä tossa kun mies palaa työmatkalta, niin voisi nyt ottaa sen ensimmäisen :) Mutta kyllä mä silti odotan taas aikaa, jolloin ei ole tällainen yhtä ketterä kuin keinuhevonen ja taivutella ja eri suuntiin ja naksautella selkää kiertoliikkeillä :heart: Mulla on vähän sellanen kummallinen selkä, joka tarttee naksauttelua. Ja tietysti eniten odotan sitä, että tämä vauva on ulkona :heart::heart::heart: Toivottavasti vain kaikilla meillä menee hommat loppuun asti hyvin - joskus pimeinä öinä pelot kaikesta nostaa päätään :(

Sairaalakassi[/B]a tms. en ole vielä edes miettinyt kun en ole vaatteitakaan pessyt. Meillähän on siis 99% vaatetista uusia, kun ystäväpiirissäni olen ensimmäinen lapsensaaja ja siskokaan ei ole mitään tarjonnut, kun niille varmaan vielä kolmaskin joskus tulee ;) Muita kamoja ollaan kyllä saatu käytettynä, mutta vaatteita ei olla tarjottu juurikaan tai sitten olen kaunnisti kieltäytynyt...Hyvä vaan siis, kun olen halunnut itse valita materiaalit ja kuosit. Olen ainakin suunnitellut tekeväni pesut sitten äippälomalla...Mutta mulle kyllä kelpaa joku lista, jos kokeneemmat viitsii sellaiselle tarvittavia kamoja heitellä :) Löytyy niitä kyllä varmaan googlestakin.

Mä varmasti kyllä nukkuisin edelleen täysiä yöunia korkeintaan yhdellä vessakäynnillä, mutta nyt flunssa (yskiminen ja niistäminen) vähintään herättää ja toisinaan valvottaakin :( Mutta jos tästä nyt pääsee eroon, niin katotaan, voisiko edelleen purkaa talon ympäriltä :D

Azalea + Luru 31+2
 
Azalea ja muutkin Omasta kokemuksesta neuvoisin pakkaamaan sairaalakassin valmiiksi. En tarkota vauvan vaatteita välttämättä, mut siis sellasen kassin, jossa on teidän hygieniatarvikkeet, alusvaatteet, joku t-paita, jotain lukemista. Omasta kokemuksesta sanon, mulla ei ollut mitään sairaalakassia pakattuna, eikä tullut kyllä mieleenkään et mitään tarvis mukaan ottaa kun lähdin neuvolan lähetteellä pari viikkoa sitten äippäpolille. vaan sinne jäin, ja voin sanoa, et oli pikkasen tuskaa oli odotella 24tuntia omia puhtaita alusvaatteita, koska niitä verkkohousuja ei kyllä tehnyt mieli laittaa päälle. Ja oli miehellä hieman hankalaa tietää mitkä alkkarit kaapista mulle mahtuu nykysin jalkaan :D sama sukkien kohdalla (jalat oli sillon niin turvoksissa). Sairaalasta päästyäni pakkasin sitten samantien itelle kassin sekä vauvalle, jota oon täydentänny pikkuhiljaa.

Perjantaihin asti saitsulla, sitten alkaa äippäloma. Tosi outoa, kun miettii, ettei töihin tarvi mennä reiluun vuoteen ainakaan.
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Me (lukekaa: mun mies :D ) saatiin viikonlopun aikana raahattua kellarista vauvakamaa tänne asunnon puolelle ja siinä onkin sit ollut setvimistä, koska en oo aikanaan jaksanut oikein hirveesti lajitella koottain noita vaatteita. Lisäksi ne haisee just siltä et niitä on säilytetty vuosia kellarissa, joten ei muuta kun pyykkikone laulamaan... Vielä kun jossain vaiheessa joku jaksaisi käydä ostamassa vauvan huoneen kaappiin sellaiset lokerikkosysteemit, että sais ne vaatteet sitten kanssa laitettua paikoilleen eikä takaisin laatikoihin ummehtumaan. No, on tässä vielä aikaa. :)

Kadak meidän esikoinen 6v jatkaa päiväkodissa, se on ihan luonnollistakin kun on noi eskarihommat siellä. Alustavana suunnitelmana on kuitenkin, että hän jäisi puolipäiväiseksi, koska se neljän tunnin esikouluaika on ilmainen, eikä huitsittaisi maksaa sen päälle kun hinta kohoaa nopeasti aika korkeaksi.
Ollaan ajateltu kuitenkin, että pidetään hänellä kokopäivä paikka kunnes tämä vauva syntyy. Jos tulee jotain pidempää sairaala-aikaa keskosuuden takia tai muuta, niin on sitten helpompaa kun esikoinen voi olla päiväkodissa päivällä kun mä käyn hoitamassa vauvaa sairaalassa. Myös synnytyshommat on helpommat kun esikoinen voi olla päivät päiväkodissa - meillä molemmat isovanhemmat käy vielä töissä ja pääsee sitten hoitamaan esikoista vasta töiden jälkeen.
Samaten ollaan ajateltu, että esikoinen on kotona ainakin sen yhden viikon sitten kun vauva pääsee kotiin, niin saadaan rauhassa tutustua uuteen perheenjäseneen.

Piiaselle tsemppiä, onneksi sulla on hyvät viikot kasassa ja vauvalla varmasti jo kaikki hyvin, vaikka syntyisikin!

Kun on tullut noita vaatteita hiplattua ja lajiteltua, niin osaisko kukaan jelpata että kuinka paljon sellasia pienempiä n. 60 senttisiä vaatteita on hyvä olla, siis esim. bodyja ja potkuhousuja? Meillä oli esikoiselle aika paljon lainassa noita pienimpiä vaatteita, niin yritän tässä kartottaa että kuinkakohan paljon kannattais vielä hankkia. Ei oo sit kiva, jos on niin paljon vaatetta, ettei sillä tee mitään. Esikoisen vauva-ajoista on niin kauan, etten yhtään osaa hahmottaa enää, kuinka paljon pieni vauva käyttää päivässä vaatteita.. :)

mamadread ja ihme 29+3
 
Kivoja kotipäiviä kaikille niistä jo nauttiville ja halauksia ja tsemppiä vaivaisille. :flower:

Mitä Tesmis, ne sairaalan verkkohousuthan oli ihanat :) Tästä ollaan varmaan montaa mieltä, en juurikaan käytä mitään erikoisrasvoja / meikkejä jne, joten minulle kelpasi ihan hyvin sairaalan iiihanat pyjamat ja yöpaidat ja verkkohousut ja rasvat ja saippuat jne. Eli siis periaatteessa kyllä pärjää ilman omiakin tavaroita. Omat vaatteet ja voiteet jäi käyttämättä, vaikka sairaalakassi olikin mukana ja etukäteen pakattuna. Mulla oli pari kirjaa ja lehtiä muistaakseni mukana ja sit tietty hammasharja ja tahna :) Kotiinkin lähdin niissä verkkohousuissa, kun vuotoja tuli aika runsaasti vielä. Eli ei kannata kyllä mitään stretch farkkuja ottaa kotiutusvaatteiksi, jos joutuu melkein vaipoissa kotio jälkivuotojen takia!

mamadread, meillä meni niitä potkareita ja puolipotkareita alussa aika paljon pesuun joka päivä pulautusten ja pissa- ja kakkavahinkojen takia, kun kestovaipat (ja tavallisetkin) vaipat aika helposti vuosivat. Mutta toisaalta pesin joka päivä pyykkiäkin tuon saman asian takia, joten ei niitä nyt kymmeniä tarvinnut olla. Kotosalla vauva oli aina pelkissä potkareissa ja bodyssä. Mitään hienompia vaatteita ei tullut käytettyä niin paljon ja tuntui, että osaa ehti käyttää vaan kerran jos sitäkään. Kaikista parhaita vaatteita meillä olivat kääntöhihalliset kietaisubodyt ja puolipotkarit. Harmi vaan, että noita ekoja on aika vähän tarjolla kaupoissa.

Azalea, flunssa otta täälläkin päähän. Kuukauden jo ollut enemmän tai vähemmän ja olo ihan zippi.

Unijärjestelyt: Esikoinen siirretty pinniksessä meidän vanhempien makkariin, mutta ei ole ainakaan nyt parin yön aikana auttanut yhtään siihen, että pysyisi siellä koko yön - haluaa itkun saattelemana meidän väliin nukkumaan puolenyön aikaan ja rauhoittuu heti, kun pää osuu äidin tyynyyn. No koitetaan lempeästi unikoulutella tässä varmaan, kun pojankin flunssa saadaan kokonaan ohitse. Vauvalle varmaankin tilataan vuokralle vaavisänky ja sitä sitten pidetään meidän sängyn toisella puolella, jos vaikka uusi tulokas ei olisi niin kova yösyöppö kuin edeltäjänsä ja saisin jopa siirrettyä omasta kainalostani välillä sänkyyn nukkumaan. Alakerrassa varmaan pidetään äippäpakkauksen pahvilaatikkoa unipaikkana, esikoista varten vuorattiin se kivalla kankaalla ja on ihan söpö paikka nukkua pienellä.

Aloitin tänään kutomisen ja teen myös salaa vähän työrästejä, vaikka oonkin jo äippälomalla ja koitan parannella oloa. Harmi, kun ei osaa vaan levätä. Päiväunet tekisi hyvää!

k&p-r 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Kadak No ajatus siitä, että tungen sinne verkkohousuihin sen vaipan ilman mitään syytä :whistle: Koska sekään ajatus ei mun mielestä ollut kovin mukana, jos laittaisin pelkät verkkohousut, toki en kokeillut, olishan se saattanut olla miellyttävä kokemus. Ja kyllä musta oli ihanaa pestä hiukset omalla shamppoolla eikä sillä sairaalas perussaippualla. Mutta joo en mäkään meikkejä ja rasvoja kaipaillut :)
 
tesmis totta, mutta siellä oli myös sellaisia ihania mammamallisia puuvilla-alushousuja ja mä itse asiassa käytin niitä aluksi pari päivää ennen synnytystä ja sitten kun päästiin vaippavaiheeseen, mulla oli side, verkkohousut ja viel sit ne mukavat xxl puuvillapöksyt siinä päällä.
 
Kadak No mammamalliset olis mullekin kelvanneet :D Mut ei siel ollut kuin niitä verkkomallia ja "puolmetriä" pitkiä vaippoja :D Sairaalankamppeissa muuten kyl olin, mut alkkareita kaipasin ja puhdasta t-paitaa ja sukkia kun pääsin kotiin!
 
Kiitos Jennyli ja Mandy lohdutteluista :flower: Kiva tietää, että suonikohjut lähtevät luultavimmin pois synnytyksen jälkeen. Onko teillä suonikohjut siis myös kipeitä? Moni tuntuu sanovan, että ovat ikävän näköisiä, mutta eivät kipuile... Olisikohan tämä sitten kuitenkin joku tulehdus, kun niin tuskainen on olo?

Piianen: kyllä vain, täällä kipuillaan myös ihan urakalla. Ja viikko sitten kun kuvittelin että olo oli tukala... niin ei, nyt se vasta on. Viikonloppuna tajusin, että itseasiassa tämä suonikohjuista (?) aiheutuva kipu ja särky on niin kovaa ja laajaa, että jopa supistukset ja liitoskivut on melkein unohtuneet. Puoleen päivään mennessä koko vasen nivunen ja karvoituksen alue on täysin kosketusarka ja turvonnut ja särky säteilee jalkaan asti. Mulla tosin yöt on ainoa, milloin helpottaa, istuminen ja seisominen alkaa olla täysin mahdotonta. Ja pahinta on, että kaikkiin muihin kipuihin on voinut ainakin kuvitella voivansa vaikuttaa, mutta tän kanssa oon täysin voimaton :'( Turha tässä on sitten mitään jumppailua kuvitella tekevänsä lantion takia, kun päälimmäinen vaiva on ja pysyy.

Viikonloppuna siivotessa itku pääsi, kun niin kovasti sattui seisominen. Taisi mieskin viimein tajuta, että oon tosissani tän kivun kanssa. Täytynee ottaa huomenna neuvolassa puheeksi, mutta pelkään, että vastaus on taas sama "raskauteen kuuluu kaikenlaisia vaivoja..." Täytyy myöntää, että itellä on käynyt viime päivinä mielessä, että näinköhän meille enää koskaan lisää lapsia hankitaan :ashamed:

Mandy: mä oon miettinyt useampaankin kertaan hankkia tuota musiikkia synnytykseen, mutta en vain tiedä, mikä olisi hyvä levy. Jotain rentoutus-cd:tä yritin joskus kuunnella, mutta rupesi vain ärsyttämään se veden liplatus, joka kuulosti ihan vuotavalta akvaariolta :LOL:

Meille ei myöskään kuulu mitään kokoarvioultraa, vaan arvio tehdään käsikopelolla. Tai näin oon käsittänyt.

Magnesiumista oon käsittänyt, että sitraatti-muotoiset olisi tehokkaimpia. Eli esim. Diasporal ja Sano Magnesium

Hampiainen: meillekin näytettiin varmaan tuo sama video, josta Tesmis puhui. Ei siis verta ja suolenpätkiä, vaan enemmän sellainen "pikku ähkäisy ja siinä se" :p Siinä mainittiinkin, että kyseessä oli helppo synnytys! Ite taas olisin mielummin nähnyt edes sellaisen "tavallisen" synnytyksen. Musta oli muutenkin hassua, että neuvolan valmennuksessa välteltiin kaiken ikävän kertomista. "Nämä nyt on sellaisia harvinaisia juttuja" oli vastaus moneenkin kysymykseen. Ite haluaisin taas mielummin kuulla, mitä kaikkea on mahdollista tulla vastaan, että ei sitten tule täytenä yllätyksenä. Onneksi oli vielä sairaalan ja joogaryhmän valmennuskin, joten ainakin tässä on yritetty valmentautua! :D

neitoperho & toukka 30+3
 
Tärkeimmät asiat sairaalakassiin mulla on: Omia pikkuhousuja ja SUKLAATA! :) Ajattelin myös ostaa jonkun uuden ihanan tuoksuisen suihkusaippuan + hajuttoman dödön. Yritän myös ehtiä polttaa sen synnytyscd:n tässä joskus.

Mandy ja pallero 30+3
 
Heippa!
Toivottavasti muistan kommentoida edes suurimmalleosalle kirjoittaneille.. Oli tullut edelliskerrasta hurjasti uutta tekstiä :)

Mamadread Toivottavasti supistelut hellittävät ja lepo auttaa :hug:

Tesmikselle, Kadakille ja Muruselle kans tsemppiä lepäilyyn :hug:

Mites Mandy, pyysitkö päästä kohdunsuun tarkastukseen? Mikä vointi nyt?

What, hienoa, että istukka on noussut ylöspäin

Fanttomilla ihana masu :heart:

Jennyli taisi kysellä näläntunteesta, minulla ainakin on totaalisesti ( ainakin päivisin )
hävinnyt näläntunne. Yöllä sitten kun valvoo, saattaa olla nälkäkin.. Päivällä syön pieniä annoksia kerrallaan, johtuen kauheasta närästyksestä.

Mites Lollin flunssa? Onko helpottanut? Toivottavasti.

Entä Jääräpään vauvan asento? Oletko käynyt ultrassa?

Piiaselle halit :hug: Toivotaan, ettei vaavi vielä synny, vaan viihtyy yksiössään vielä vähän aikaa :)

Huonejärjestelyistä oli puhetta, meillä nukutaan kaikki samassa makuuhuoneessa. Tilaa olisi kyllä siirtää esikoinen (3 v 8 kk) omaan huoneeseen, mutta ainakin aluksi mennään näin. Katsotaan sitten, jos vauva on kovin itkuinen öisin ja esikoinen alkaa heräilemään, että josko siirretään sänky omaan huoneeseen.

Sairaalakassista ja vaatteiden pesusta, sairaalakassia en ole pakannut, pitäisi vissiin, mutta se on vaan vielä jäänyt. Vauvan vaatteita olen alkanut pesemään, ekaksi nyt 56-60 senttiset sekä lakanat ja harsot.

Pinnikseen meillä tulee patjan päälle vaan patjan suojus ja lakana. Eli ei petauspatjaa... En tiedä onko sellainen kovin tarpeellinen aivan pienille. Ei meillä ole vielä esikoisellakaan petauspatjaa sängyssä...

Synnytyssaliin musiikkia ei taideta tälläkään kertaa ottaa. Esikoisen synnytyksessä kuunneltiin radiota.

Alle 60 cm:n vaatteita meillä ei ole kuin ihan muutamia, sitten on 60 senttisiä ja siitä ylöspäin.. Esikoinen oli syntyessään 53 cm pitkä, joten 56 senttiset meni aika äkkiä pieneksi.

Painoa minulle on tullut 10 kg lisää, mutta en ole kovin huolissani, koska aikaisemmassa raskaudessa paino tippui aika nopeasti. Kun lopettelin imetystä olin -4 kg lähtöpainosta. Tosin ne 4 kg tulivat sitten takaisin ennen uutta raskautta. Tietysti voihan olla niin, että tästä raskaudesta tulleet kilot sitten ovat tiukemmassa.. No, sen näkee sitten :)

Meillä tulee vauvalle "kotiutumishatun" alle Ruskovillan myssy (solmitaan leuan alle). Sen päälle tulee sitten villainen myssy. Muut vaatteet on sitten kietaisubody, puolipotkuhousut (tai sukkahousut), potkupuku, villapuku, lapaset, tossut, toppahaalari + yllä mainitut myssyt.

Sitten omaa napaa:
Viime neuvolassa (viikko sitten) tarkastettiin kohdunsuu, tilanne ennallaan, eli pehmeä. Kohdunkaulaa 2,5 cm. Hb 117 (noussut jälleen vähän), pissa puhdas ja verenpaine 127/70. Painoa tullut n. 200 g per viikko sekä turvotus +/- ja vauva raivotarjonnassa.
Nyt en enää käy neuvolalääkärillä vaan seuraava kontrolliaika on sitten äippäpolilla 8.11. kun tehdään koko- /synnytystapa-arvio. Sen jälkeen normaalit terveydenhoitajalla käynnit.
Supisteluja tulee edelleen, välillä enemmän välillä vähemmän. Yhtenä yönä tuli parin tunnin ajan n. 5-10 minuutin välein supisteluja. Osa kipeähköjä, aaltomaisia. Onneksi loppuivat sitten, kun join paljon vettä ja otin parasetamolia. Nyt on onneksi ollut rauhallisempaa. "Sukkapuikko" vihlaisuja kohdunsuulla tuntuu kans välillä.
Vauva mönkii ja muljuaa kovasti, varsinkin öisin. Välillä käy tosi kipeääkin, kun änkää itseään kylkiluiden alle..
Närästystä on tosi paljon, joka yö herään kauheaan närästykseen ja joudun ottamaan rennietä. Sama mitä syön illalla/ päivällä, niin silti sama juttu. Toinen, mikä valvottaa on lonkka/pakara särky. Samaa oli esikoisestakin, vaikka kuinka nukun tyyny polvien välissä, niin jossain vaiheessa yötä alkaa kuitenkin särkemään.. vali vali täälläkin näköjään :) Mutta eiköhän se jo tässä vaiheessa kuulune asiaan :D

Ajetella, ensi viikolla alkaa marraskuu ja ensimmäiset lasketut ajat ovat "oven takana".. Tsemppiä meille kaikille!! :heart:

Mukavaa alkavaa marraskuuta!

Nipsu + Muru rv 34+3 :heart:
 
Tervehdys kaikille ja :hug: tasapuolisesti!

Yritän muistella mitä piti kommentoida...

Sairaalakassia täälläkään ei olla viel pakattu,ajattelin hoitaa sen sitten äippälomalla (n.3vk päästä alkaa) Esikoisen kohdalla pakkasin äippäkassin vasta kun sairaalaan lähdettiin,tosin sillon ei ollu mikään hätähätä mennä ja neukkutäti sanoikin että rauhassa vaan(sain siis lähetteen normaalilla neuvolakäynnillä sairaalaan) En oo kyllä yhtään miettiny sisältöä että mäkin kannatan jonkinmoista listaa tms mitä muut on kokeneet hyväks olla mukana. Ite käytin viimeksi niitä sairaalan ihania verkkohousuja,toimi ainakin mulla hyvin kun oli leikkaushaava niin nousivat tarpeeksi ylös mahan päälle eikä sitten painanut haavaa,toin niitä muutamat kotiinkin,mut aikojen saatossa oon heittänyt menemään.Hämärä muistikuva on myös sellaisista puuvillaisista kunnon mammapöksyistä että olisin käyttänyt...omia vaatteita ei ollut mukana,paitsi ne millä sairaalaan menin,lähinnä kuljin siellä se pitkä yöpaita päällä :D

Musiikkia synnytykseen täytyykin varoiksi poltella,viime kerralla ei ehditty kuuntelee yhtään mitään...Varmaan tulee olemaan jotakin lempibiisejä,nuo rentoutumis ja rauhottumis musat kun ei oikein iske ja alkaa myöskin ärsyttämään :LOL:

Täällä ei olla viel leivottu mitään pakastimeen,ehkä sitten äippälomalla josko sais aikaseks...Viimeks taidettiin mennä aika pitkälti kaupan valmiilla safkalla/tilattiin jostain.Leivonnaisia voisi ainakin tehdä niitä mahdollisia vieraita varten,tosin olen sitä mieltä että ei niitäkään välttämättä tarvitse olla,en usko että vieraat on heti ekana kärkkymässä pullaa/odottaa että sitä automaattisesti olis.Pitänee miettiä...

Yhdet pienet lapset olen neulonut,muutamat vielä pitäis tehdä.Haalareita sun muita en ajatellut neuloa koska niitä on muutenkin,jotku töppöset varmaanki vielä valmistuu.
Itselle ajattelin neuloa/virkata rinnanlämmittimen,onko joku muu jo tehnyt/miettinyt? Katselin myös netistä että niitä olis myös kätevä tehdä ommellen vaikka jostain fleecestä.

Esikoinen meille on eskarissa+puolipäivähoidossa vielä tuon kolme viikkoa,ja sitten kun äippäloma alkaa niin käy vaan eskarissa.Vauvan syntymän jälkeen on varmaankin sen viikon pois eskarista,tosin riippuu nyt siitä millon tämä asukki päättää tulla ulos,meillä tuolla päiväkodissa on joululoma 22.12-9.1 että jos syntyy vaikka jouluna jo niin on vähän pidempään kotona :) Tällä hetkellä olis suunnitelmissa mennä anoppilaan jouluksi ja luultavasti olla siellä vuodenvaihteeseen asti,ihan senkin takia että esikoinen on sitten synnytyksen ajan siellä ja sieltä on lyhyempi matka sairaalaan kuin täältä.

Tällä hetkellä ei juurikaan ole vaivoja,välillä närästystä mut sitäkin harvemmin onneksi.Masu on kyllä kipeä melkein joka aamu/välillä päivälläkin,mistä lie johtunee...

Vointeja kaikille!

hara 30+4
 
sellasta tulin tiedustelemaan,en muista onko täällä ollut puhetta,enkä jaksa alkaa selata kaikkia läpi :)
ollaanko teille muille järjestämässä vauvakutsuja/ootteko ikinä kavereille järjestäneet?? minkälaista ohjelmaa on ollut jos sellasissa ootte ollut?? mun paras kaveri on järkkäämässä mulle sellasia,ollaan niitä vähän nyt yhteistuumin suunniteltu,kaveri hoitaa sit käytännön toteutuksen ja yhessä on nyt vähän alkuun ideoitu.ois kiva saada ohjelmaideoita :) ei välttis tartte kaikkien olla vauvoihin liittyvää,meijän tuttu tulee varmaan pitämään kauneustuotteiden esittelyä yms. niin saa sit muutkin naiset siinä samalla hemmottelua =)

mä en oo vielä sairaalakassia edes miettinyt,jotenkin oon niin varma että tämä ei täältä tule ulos vasta kun pitkälti lasketun ajan jälkeen,niin en ole edes miettinyt :D esikko meni siis melkein 2 viikkoa yli.jos tää tuleekin aikasemmin niin mä en ole ollenkaan valmistaunut :D

mimma ja typy 30+5
 
Lillikka
Piiaselle tsemppiä! Hui tässähän voi kohta jo joku olla vauva kainalossa =)

Vaatteista Meillä oli esikoisen kanssa tosi vähän mitään muuta vaatetta alussa kuin vaan ä-pakkauksen kamppeet ja sitten mitä kyläläiset toi tullessaan lahjaksi. Jäävät vaan niiiiin nopeesti pieneksi, että ainakaan kotivaatteita ei tarvinnut ostaa mitään. Onhan se tietysti kiva, että on jotain oikeesti nättiä laittaa sitten, kun niitä vieraita pukkaa sisään, mutta eipähän noitakaan monia vaatekertoja tartte. Paitsi että se paras kyläilyasu tietty pulautetaan/kakataan likaseksi just ennen vieraiden tuloa :LOL:

Leipomisista Jos kehtaatte sanoa vieraille, että toisitteko tullessanne pullaa, niin suosittelen sitä ;) Ainakin ensimmäisen lapsen kanssa sitä on niin huuli pyöreenä, että ei kukaan oleta, että on heti pötyä pöydässä entiseen tapaan. Kivahan se on, jos jotain on pakkasessakin, mutta vauvaahan ne on tulossa kattomaan ja varmaan pärjäävät kahvilla ja kekseillä, ainakin läheltä tulevat vieraat.

Munkin mielestä ne Naikkarin pehmohousut oli ihan kivat, jos ei tarkemmin kattele ulkonäköä.

Lillikka 35 poks!!!
 
Kiitos kaikille tsempanneille:flower:

Supistukset alkoi taas mut koitan olla rentona ja rauhallisin mielin - eilen kun menin lähes paniikkiin jo olotilasta. ja neitoperho83; kivut tosiaan aika mielettömät. ei mitään kosketusarkuutta mutta tonne emättimeen asti sattuu ja vetää reisiä pitkin. samoin selkään, lantioon jne. mieletön jomotus, vihlominen, venymisen tunne. kaikkea ei osaa edes selittää. suonikohjuilta oon onneksi säästynyt vaikka ne tuntuu olevan oikea sukuvaiva, mitä sisaruksia ja vanhempia kuuntelee.. krampit jaloissa öisin onkin sit oma lukunsa ja pyrinkin yöllä nukkumaan jonkun aikaa jalt ylhäällä että helpottais vähän. magnesiumia en ole vaivaan syönyt vaikka se auttaisi kyllä varmasti.

aamuksi pitäisi viedä virtsanäyte labraan, josko virtsatietulehdus olisi saanut aikaan nuo ennenaikaiset kovat supistukset.. se selvinnee huomenna.

tsemppiä kaikille, menen takaisin pitkälleen potemaan tätä oloa..

Piianen ja Möksis 34+5 (uä35+2)
 

Yhteistyössä