***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Olen jo alkanut suunnittelemaan sairaalakassin sisältöä, mutta ajattelin pakata sen vasta äippälomalla. Samoin aion pakata kotiintulokassin erikseen, minkä mies voi sitten tuoda kun tulee hakemaan meitä (omat vaatteeni ja vauvan vaatteet). Äippälomalla olisi myös tarkoitus leipoa ja kutoa. En ole mikään käsityöihminen, mutta ajattelin yrittää väkertää pienelle villasukat ja lapaset sekä ehkä jonkun pienen pehmoeläimen. Muutenkin mulla on paljon suunnitelmia mitä tehdä kun vapaa alkaa (vielä vajaa 4 viikkoa)... saa nähdä kerkiänkö/jaksanko kaikkea. Oon mm. säästänyt kirjoja, jotka aion sitten lukea.
Hoitokassia en ajatellut varsinaisesti ostaa. En osaa yhtään ajatella, että millainen sen pitäisi olla, joten ostan vasta kun käytäntö opettaa mitä siltä vaaditaan. Ostan kuitenkin jonkun peruskassin, en mitään tuohon tarkoitukseen räätälöityä.
Nukkumisesta on tullut vaikeaa. Luultavasti johtuu asennosta ja joskus aamuisin herätessä tuntuu kuin sisuskalut olisivat painuneet kasaan. Lisäksi aina kun herään ekskellä yötä niin ajatukset on lapsessa. Pitäisi yrittää keksiä muuta ajateltavaa =) Yritän ottaa työpäivän jälkeen aina pienet päikkärit, vaikka eihän se yhtäjaksoista unta korvaa.
Ootteko vielä jaksaneet urheilla? Mä kävelen joka päivä töistä kotiin n. kilsan. Lisäksi yritän jaksaa raahautua pari-kolme kertaa viikossa hiukan pidemmälle kävelylle. Vauhti on kuitenkin jo aika hidasta. Vatsalihaksia tai muita en oo tehnyt oikein ollenkaan ja mietin, että varmaan pitäisi. Mutta mitkä liikkeet ois niitä parhaita. Pienet käsipainot kaivoin kans kaapin perukoilta esiin ja oon niillä yrittänyt tehdä jotain viikottain. Raskauden alkuvaiheessa kuvittelin, että sitten mä oon tosi aktiivinen ja liikun paljon... toisin kävi :ashamed:
 
Nipsu74 en ole päässyt uuteeen ultraukseen. Tänään soittelin neuvolaan mutta vaikka neuvolatäti oli koko viime viimkon lomalla niin tänään aloitti työviikkonsa vasta kymmeneltä kun soittoaika olisi ollut 9-10. Torstaina on neuvolatädille aika varttuna joten silloin sitten käsikopelolla asennosta saan taaas tietoja ja...kiiruuksi vetää kun silloin jo rv 35, meinaan sen mahdollisen lähetteen kans sairalaan ulkokäännökseen jos siihen tosiaan vielä tarvitaan välikätenä vielä neuvolalääkärin ultraus ja hän tosiaan ottaa vastaan vain tiistaisin, jollloin mulla olis jo rv 36... Multa siis loppuu rv:t ennen kuin pääsisin sinne kääntöön.

Mulla on tänään ollut jotain sellaisia hermokipuja? lonkissa ihan alas jalkoihin asti että ihan yhtäkkiä meinaa lähtee jalat kivun takia alta eli vauva varmaan painaa jotain hermoja. ne kestävät onneksi vain hetken mut aina tarttis olla niihin varautunut et saa jostain kiinni.

Tänään rv 34+4.
 
Hitsi nyt en muista yhtään mitä kaikkea piti kirjotella, on olevinaan aina niin kiire että käyn kyllä päivittäin lukemassa moneenkin otteeseen juttuja mutta sitten kirjottelu jää ja kun pitkän ajan päästä olen kirjottamassa niin ei olekkaan kirjotettavaa:)
omaa napaa vaan:symfyysi kivut edelleen kamalat, ajoittain siedettävää, ajoittain meinaa itku tulla ja liikkuminen on ihan kamalaa...Toivotaan että synnytyksen jälkeen olis parempi eikä menis pahemmaksi.Tänään olis neuvola puolen päivän aikaan, sitä odotellessa:)
 
Mulla on kans perätilassa ollu koko ajan tämä vauva ja jotenki epäilen että ei taida edes kääntyä. Meinaa vähän hirvittää toisaalta kun meillä lapset syntyneet pari viikkoa ennen lasketun ajan ja meiltä on sairaalaanki matkaa reilu 100km. Nyt torstaina tosin on äippäpolille (mulla on verenpainelääkitys, osin senki takia menen) aika vaan eihän ne varmaan mitään siinä vaiheessa tee. . kuudes mulle tämä niin eipä taida ainakaan yliaikaseksi keretä, olo on nyt jo yhtä tukala kun edellisestäkin.
 
Moi!

jääräpää älä vielä liikaa stressaa tuosta lapsen asennosta. Mulla on ollut PT epäily nyt kaksi viimeistä neuvolakertaa, ja sanoivat että ulkokäännöstä yritetään vasta viikolla 36+/37+ jos ei ole siihen mennessä itse kääntynyt. Ja kääntyä voi itse ihan synnytykseen asti, itse asiassa viikot 35+ ja 36+ on todennäköistä kääntymisaikaa kun silloin lapsiveden määrä on suurimmillaan. Tutulla juuri kääntyi viikolla 35+, ja varmistivat sitten ultrassa viikolla 36+ kun olisi ollut kääntöyritys että tosiaan on kääntynyt. Minä en ainakaan vielä asennosta murehdi, tosin yritän viettää aikaa kontillaan esim lehteä lukiessa jos vauva on aktiivinen, kun silloin kuulemma sen on helpoin kääntyä kun tilaa on enempi.

muoks. niin ja mulla on neuvolalääkäri vasta viikolle 36+, ja kuulemma sitten ehtii vielä kääntää jos on tarvis.

donter 33+3
 
Viimeksi muokattu:
Synnytysvalmennus nähty ja koettu. Ihan kivaahan siellä oli ja mielenkiintoista kuunnella synnytyksen kulkua ym., vaikka eipä siellä nyt varsinaisesti mitään uutta asiaa ollut. Jotenkin silti paljon konkreettisemmaksi tuli tuo synnytys ja hyvä niin. :)

Turhaan pelkäsin videon katsomistakin, sillä siinä ei kyllä itse "actionia" näytetty juuri ollenkaan, ja se vähäkin sitten semmosesta kuvakulmasta, ettei mitään näkynyt. Ehkä vähän hassu se video siinä mielessä, että synnyttäjät siinä vain hiukan puhisivat avautumisvaiheessa ja sitten olikin jo nyytti sylissä. :p Toisaalta kukapa sitä omaan synnytykseensä 24h opetusvideointia haluaisikaan ja en tiedä onko tarpeenkaan, kun jokaisen synnytys kuitenkin erilainen.

Urheilusta sen verran, että itse vielä pyöräilen töihin, yhteensä n. 45 minuuttia arkipäivisin, ja lisäksi lenkkeilen koiran kanssa. Varmaan tunti tulee joka päivä vähintään talsittua. Usein lenkin alussa supistaa ja rakkoa painaa eikä tunnu oikein hyvältä, mutta se menee onneksi kuitenkin pian ohi.

Hampiainen 33+6
 
Heips!

Torstaina saan pinnasängyn ja vauvan nukkumisesta tulikin muutama kysymys mieleen... Elikkä olin ajatellut että vauva nukkuu alkuun pinnasängyssä äitiyspakkauksen laatikossa. Mietinkin sitä että riittääkö vauvalle se äitiyspakkauksen mukana tullut patja vai tarviiko lisäpehmustetta?! Entä onko tapana peitellä vauva, siis tarviiko peittoa?

Toinen asia mitä olen miettinyt on että otetaanko synnärille vauvalle tutti?! Vai suositellaanko tuttia käytettäväksi alkuun ollenkaan?

Vieläkö muut kärsivät täällä sydämentykytyksestä?! Mulla on sitä taas jokusen päivää ollu, inhottavaa....

Ja olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä nettikaupoista mistä saisi edullisesti hyviä imetysliivejä ja muita vauvatavaraoita? Ja mistä te olette ostelleet niitä Jääkarhun-lämpöpusseja, onko joku hyvä paikka suositella?

Päivänjatkot kaikille! Täällä on tänään laiskapäivä, mikään ei huvita...

Cisu 33+1
 
pikaiseen vaan omaa napaa...

tänään oli neuvola
rv 32+0
paino +800g/vko
RR 113/62
Turvotukset +/-
Sf 24,5 (oli pienentyny 2 viikossa 0,5cm...neuvolatäti ei vielä kuitenkaan huolissaan, mutta tarkkaillaan tilannetta)
lapsivettä normaalisti
:heart: 152 (kaverilla oli sellanen meno päällä että hyvä jos saatiin mitattua :) )
tarjonta edelleen ollaan poikittain..toivottavasti menis pää pian tuonne paikoilleen ja jäis niin päin

cisu mä tilasin sen jääkarhun lämpöpussin tuolta Lastentarvike Baby Style Oy

lumi-enkeli ja aarre 32+0 :heart: -poks- :D
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!
Mulla oli eilen taas neuvola ja kaikki oli ok.
Sf-mitta on taas ponkassut ylöspäin,se oli siis pitkään alakäyrän alapuolella eikä meinannut kasvaa ja nyt sitten ollaan päästy jo alakäyrän yläpuolelle =) Mitta oli siis eilen 29,5cm (rv 34+2)
Vauva on rt ja hyvin hyvin alhaalla.Terkkari sai just ja just leuasta kiinni,eli päälaki oli jo syvällä lantiossa. Meikäläisen liikkuminen on jo aikamoista vaappumista ja iltasin on jo tosi vaikea kävellä.
Harmittaa kun liikunta on jäänyt nyt tosi vähiin. Mä niin haaveilin ihanista syyspäivien kävelylenkeistä,mutta pitää odottaa talvipäivien vaunulenkkejä :)

Cisu Meillä on ollut ihan vaan se äitiyspakkauksen oma patja alkuun käytössä. Hyvin on riittänyt. Ja peiton olen laittanut myös.
Me saatiin esikoiselle lahjaksi se jääkarhupussi,ihan älyttömän hyvä! Se oli ostettu silloin Hobby Hallista.En tiedä onko siellä enää myynnissä niitä,mutta ainakin joissain nettikaupoista niitä saa halvemmalla kun esim. lastentarvike liikkeistä.

Bamse 34+3
 
Täälläkin neuvolakäynti takana...ensin nää perustiedot:)
Rv:32+2
Paino:+760g
Turvotus:+
RR:107/73
Sf:32cm
Tarjonta:Rt
Syke:120-140
Liikkeet ++
Sitten ilmenikin uusi outo juttu: neuvolatäti kun rupesi tunnustelemaan mahaa,vauva tunki raajoja melkein mahan läpi ja neukkutäti oli ihan ihmeissään kun tuntuu niin selkeesti vauva.Sanoi että melkein voisi päivää vauvalle sanoa kun on pelkkä nahka vauvan ja käden välissä.Pyysi sitten vielä toisen tädin kokeilemaan ja he totesivat että ei ole ikinä nähnyt näin selkeetä vatsanpeitteiden/vatsalihasten siirtyistä tai vastaavaa...Eli mulla on tosta vatsan etuosasta hävinnyt vatsanpeitteen+ vatsalihakset tuonne jonnekkin sivuille ja käytännössä vauvan ja ulkomaailman välissä ei ole kuin kohdun seinä ja nahka.Tässä on kuulemma riskinä että tulee napatyrä, ja nyt käskettiin ottamaan tosi iisisti ja tukivyö ahkeraan käyttöön.Tähän ei ole muuta apua kuin vatsan tukeminen ulkopuolelta (kun vatsalihaksia ei ole tuossa edessä tukemassa kohtua), tai vuodelepo:( sanoi tädit että on muutamia tälläisiä tapauksia ollut mutta ei koskaan ole kenenkään vauva näin selkeästi näkynyt/tuntunut.Vauva oli vielä erittäin vilkkaalla päällä joten vähän väliä tunki joku osa jostain kohtaa ulospäin.
Nyt ootellaan mitä mieltä lääkäri on että tuleeko ylimääränen käynti vai riittääkö se perus lääkärikäynti sit siellä 35 viikolla...
 
Cisulle nopeasti: meillä oli äp patja käytössä ja aluksihan pientä nukutetaan vuorotellen toisella ja toisella kyljellä, niin meillä oli lakana rullattuna selän taakse ja taisi olla joku ohut huopa pienessä pussilakanassa peittona, se äp peitto on niin kovin iso vielä. Ja ei meillä esikoinen siellä hirveän pitkiä aikoja viihtynyt kerrallaan ja edelleenkään ei käytä peittoa ollenkaan :) kapalointia olisi pitänyt kokeilla, ostan ehkä tämän uuden tulokkaan kanssa sellaisen kapaloliinan, jos siinä sitten pieni saisi paremman unen.

Saatiin poitsulle tutti synnäriltä, kun oli pari päivää valvontaosastolla, en tiedä, onko eri sairaaloissa eri käytäntöjä?

k&asukas
 
Lumi-enkeli Kiitos vinkistä, tilasinkin tuolta Baby-Stylestä ruskean/beigen jääkarhupussin hintaan 28e. Tais olla halvimpia mitä tuli vastaan. Samalla tilasin Ainun käsikäyttöisen rintapumpun joka nyt on ihan arpomista kun ei ole mitään kokemusta noista??!!!

Kadak Kiitos tiedosta, en edes tiennyt tuosta kyljelleen nukuttamisesta tai muusta!!! Voitko tietämättömälle ja tyhmäksi itsensä tuntevalle vielä selventää että miten käytännössä toteutit ton kyljelleen nukkumisen? Siis vauvan herätessä vaihdoit kylkeä vai tarviiko esim. tietyn väliajoin itse muistaa käydä vaihtamassa?
Apua.... Miten mä opin ja muistan kaikki tarvittavat asiat ihan perusvauvanhoidossa ja mistä noi kaikki tiedot saa!??!!!
 
cisu mä ainakin käänsin esikon aina sen yhteydessä toiselle kyljelle kun se itse heräs ruokaa vaatimaan.meillä heräs 2-3 kertaa yössä yleensä,ja sillon tosiaan suoritin aina kyljen vaihdon.en muista tiiä mut musta tuo ainakin oli ihan sopiva määrä,ei siinä ite ehi paljon nukkua jos vielä väliin laittaa herätyksiä kääntöjä varten,ja mä ainakin vedin tiukasti unta palloon ne väliajat kun vauva ei tissillä ollut :D ja kyllä sitä vaan aika hyvin ite osas toimia sit kun se vauva siinä sylissä oli,kai se on se äidinvaisto joka ohjaa :heart:

mä soitin neukkuun ajan jo huomiselle ollut sellanen ihme höntti olo useemman päivän.ylämaha kipuilee,niin ajattelin varmuuden vuoks käydä paineet ja pissan tarkastuttamassa,ettei vaan oo merkki mistään raskausmyrkytyksestä.en kyllä siihen usko,mut onpahan sit tarkastettu.närästäminen on ollut ihan hirveetä jo pidemmän aikaa,niiin oon miettinyt et voisko se aiheuttaa ton ylämahan kipuilun noin yleensäkin?? muutenkin on kaikennäköset kolotukset vaan lissäntynyt päivä päivältä,huomaa kyllä että laskettu aika lähenee :D

mimma ja typy 30+6
 
Cisu; vauvoille myydään ihan pieniä peittoja (esim. ciraf) ni meil on sellainen ollu kumpasellaki käytössä, oon kietonu vauvan vielä sen sisään ikään kuin kapaloon. Monia nuita asioita mitä täällä tullukki jo esille ni oppii sitten ihan käytännössä ku vauva on syntyny ja käydään niitäsit jonkuverran läpi synnärillä + terkkarin kotikäynneillä, muutki me on oltu ekakertalaisia joskus et elä huoli, kyl se säki opit :D

Vuoro kyljellä nukuttaminen alkuun no siksikin hyvä että pää ei muokkaudu toispuoleiseksi sekä siksi että puklut jne ei tuki lapsen hengitysteitä. Mä oon vaihtanu vauvalle kylkeä aina syötön yhteydessä, jos on nukkunu no en ole erikseen herätelly.

Mä oon laittanu siihen äp-pakkauksen patjanpäälle hahtuvalangasta kudotun + huovutetun peiton keräämään pissavahinkoja.

Mimma mul ainaki tuo ylävatsan kipuilu liittyy juuriki tuohon närästykseen, mut kannattaa käydä kuitenki näytillä...
 
Mimmi84, aika huikea juttu, en oo ennen kuullutkaan moisesta vatsapeitteiden siirtymisestä. Hui. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin mukavasti loppuun asti, rauhallisesti vaan masuasukin kanssa. Ja Cisu, kyllä ne esikoisen hoitamiset sujuu loistavasti kun luottaa vaan omaan järkeensä ja näkee mikä lapsesta tuntuu hyvältä. Itse olin aikanaan 21v kun esikoisen sain ja asuttiin silloin toisella paikkakunnalla, jossa ei ollut lähellä isovanhempia tai lapseentuneita ystäviä joilta olisi saanut neuvoja/tukea esikoisen kanssa. Hyvinpä tuo poitsu kuitenkin hengissä säilyi, nyt jo 11v :)

Itse kävin aamulla viemässä virtsanäytteen, josko virtsatieinfektio olisi aiheuttanut supistelut. No, puhdas oli mutta kuivumista havaittavissa (sama oli kesällä, mut niillä helteillä se tuskin oli ihme). Vähäinen juominen kun voi aiheuttaa vähäisempää lapsiveden määrää ja se sitten taas supistuksia. Noh, nyt pitää juoda sitten 2,5 litraa per pvä ja mies vahtii kuin haukka että todella juon sen verran...

Miehen tytär (5v) meillä tänään, ja pitää huolen ettei täällä koneella liikoja notkuta :D

Piianen ja Mökönen 34+6 (uä35+3)
 
saz
Mä leivon jos jaksan tai sitten ostan pakkaseen jäätelö tai puolivalmiita tai kaappiin hyvin säilyviä kuivakakkuja/keksejä. Mutta niistä en stressaa, enemmän stressaan siitä että kaikki paikat on siistinä ja suursiivot tehty. Samaten joulun ajattelin laittaa aika valmiiksi, niin valmiiksi kuin saa. Eli ostan tarpeet pakkaseen ja kaappiin valmiiksi niin ei tarvi lähteä kauppaan sitten.

Kiia80 urheilusta: mä olin ennen raskautta aktiivinen juoksija ja hikiliikkuuja. Nyt en saa kunnon hikeä pintaan ilman supistuksia kuin polkemalla Crossaria. Kaikkea Zumbasta saliin oon kokeillut ja joko ei tunnu missään tai sitten supistelee liikaa. Mut toi Crossari on sellanen ettei siinä supistele, tosin joudun seuraamaan sykkeitä ettei tule tehtyä liian korkeilla sykkeillä et vauvallekin riittää happi. Mä oon sitä sitten polkenut väh. 5kertaa viikossa 30-45min kerrallaan. Sitten teen sellaista raskaana oleville tarkoitettua kahvakuulajumppaa n. 40min pari kertaa viikossa. Tuon dvd:n tilasin Ebaystä ja oon tehnyt kyllä koko rahan edestä :D Silti painoa on tullut jo 10kg, mutta koen tuon liikunnan tosi tärkeeksi tavaksi purkaa paineita ja luulen että osakseen viimeksi oli helppo synnytys/toipuminen just siks että olin pitänyt kuntoa hyvänä koko raskausajan.

mä en tiedä näytetäänkö kaikkialla sama video synnytysvalmennuksessa, mutta Hampiainen ainakin meille näytettiin sellanen 80- luvun video joka olis voinut olla vaikka mun omasta syntymästä, niin vanha se oli :D ja tosiaan se lapsi vaan tuli pihalle, koko porukkaa nauratti et ei se nyt noin helppoa voi olla!

Cisu: mä käytin esikoisella fleesevilttiä päällä, se oli kivan pehmoinen ja kuitenkin aika kevyt. Vauvalla kun oli kuitenkin yölläkin aika paljon päällä ettei tule kylmä. Esikko syntyi viime lokakuussa, eli syksyvauva oli. Ja mä en ollut pakannut laitokselle pikkuselle omaa tuttia kun en tiennyt onko se tarpeen. Vauva sai laitokselta lainaan tutin koska oli niin kova imemisen tarve. Nyt otan kyllä oman tutin mukaan jonka keitän ennen kuin pakkaan kassiin.

Mulla on kans ollut sydämentykytystä, mut vielä inhottavampaa on tuo kipu rintojen välissä muutaman sentin alempana kuin rinnat on, sellainen polttava kipu aivan kuin joku kovasti siitä painaisi, välillä koko ajan, välillä hetkeksi hellittää. Onko muilla vastaavaa ja mitähän se on? Ei siis närästys ole kyseessä, vaan enemmänkin jokin outo lihaskivun tyylinen.

Mimmi84:lle halit ja tsempit!

Muuta en nyt muista kommentoida! Jos joku vielä viittis kommentoida siihen mitä aiemmin kyselin, et kuinka on muut lapset suhtautuneet siihen kun äiti onkin yhtäkkiä pois kotoa synnyttämässä.. Vähän jänskättää suuttuuko tuo esikko mulle sit kun oon pois :)

Saz ja papu 32+5
 
Saz Mä kans jännitin ihan hirveästi sitä et miten miehellä ja esikoisella menee sillä aikaa ku oon synnärillä (sillon ku synty toinen). Esikoinen oli 2 yötä mummulassa (mis oli kerran ollu aikasemmin yötä), mut todella hyvin oli menny. Sit ku isä oli hakenu kotiin oli puhunu vauvasta ja olivat ostaneet vauvalle pehmolelun, siivonneet ja iso oli antanu extrasti muutenki huomiota. Meil esikoinen oli toisen syntyessä 1v10kk, eikä käyny sairaalassa mua ja vauvaa kattomassa. Sit ku tulivat, ni kyl äitillä pääsi itku. Tyttö otti pikkusiskon TODELLA mahtavasti vastaan, huolehti et vauva lähtee varmasti mukaan ja meinas isän kans tulla tappelu kumpi saa kantaa vauvan koppaa. Autossa sit vähän kiukkus alkuun sitä ku siskon kaukalo oli vieressä. Kotona sit halittiin oikein urakalla ja kateltiin vauvaa, isä hoiteli vauvaa ja mä hoitelin esikoista. Nyt taas jännittää et miten täällä pärjätään..
 
Cisu, ainakin ikeasta saa sellaisia unipusseja IKEA | Vauvojen tekstiilit | Vuodevaatteet | FABLER KAMRATER | Unipussi varmaan jostain muualtakin saa? Sellainen on ihan kätsy, kun vauva ei saa potkittua sitä pois ja tonne riittänee joku body alle, ettei käsille tule kylmä. Tavallinen peittokin toki käy, mut harvemmin ne tosiaan pysyy vauvan päällä... :D
Tuttia saa tosiaan myös käyttää heti ensiminuuteista lähtien. Kaikkihan ei sitä huoli, mutta kannattaa kokeilla. :)
Toi kääntäminen tosiaan kai on lähinnä sen pään muodon vuoksi ettei tuu toisesta puolesta littana. :) Ja tietty noitten puklujen takia. Lähinnä on kai olennaista, ettei aina nukuta samalle kyljelle, ei niinkään se, että jatkuvasti kävisi kääntämässä vauvan asentoa.
Äläkä siitä huoli, ettetkö oppisi kaikkea. Kyllä synnärillä kerrotaan kaikki tärkeimmät jutut ennen kotiin lähtöä ja lisäksi saat luultavasti mukaan jotkut "käyttöohjeet" - ainakin mä sain silloin 6 vuotta sitten kun kotiuduttiin.

Mulla ois huomenna iltapäivästä kontrolli naistenklinikalla. Vähäsen jännittää, mitä sieltä tuloksina tulee...

mamadread ja ihme 29+4
 
neitoperho Mulla tuo suonikohju ei kipuile. Viimeksi seksin jälkeen vaan tuntui, että alakerta poksahtaa.

Nipsu Hmm.. Piti oikein alkaa mitettimään, että mitä mun kohdunkaulalle kuuluu. Sekoitit varmaan johonkin muuhun. Mulla kaikki ok eikä oo mitään tutkimuksia tehty kohdunkaulalle. :)

Meilläkään ei ole mitään kokoarvioultraa saati lääkärikäyntiä loppuraskaudessa. Paitsi jos jälkimmäiselle tulee jostain syystä tarvetta.

mimma Joku viikko sitten kirjoittelinkin, että me pidettiin kahden kaverini kanssa yhteiset babyshowerit. Oltiin kaikki raskaana. Syötiin hyvin, painettiin bodyt vauvoille ja vaihdettiin lahjat. Oli oikein kivaa. Turistiin vauvajuttuja tietysti myös. :)

Piianen Hitsiläinen! Ootkohan meidän porukan ensimmäinen, joka saa nyytin kainaloon.. :heart:

Mä en ollut aiemmin kuullutkaan tuosta asiasta, että vauvaa nukutetaan aluksi vuorotellen toisella ja sitten taas toisella kyljellä. (Meidän esikoinen on nyt siis 1 v 3 kk.) Meillä se kyllä taisi aika hyvin toteutuakin, kun imetyksen jälkeen vauva nukahti viereen. Ja sitten kun taas herättiin, vaihdettiin rintaa ja jäi nukkumaan toiselle kyljelle.

Huomenna sokerirasitus. Voi kuinka mä toivon, että ei olis mitään. En jaksais alkaa stressaamaan tuota asiaa.

Mandy ja pallero 30+4
 
Mä kävin ihan ahkeraan lihaskunto- ja pyöräilytunnilla vielä jokin aika sitten, mutta muutto- ja mut kiireet jättivät liikunnan vähäiselle. Neljänä päivänä ehdin tässä muuton jälkeen pyöräillä työmatkoja, jota kertyy nyt 9 km suuntaansa eli n. 30 min. Siinä sai jo tunnin verran liikuntaa päivässä. Nyt en enää oo uskaltanut, kun on lähes joka aamu ollut jo liukasta (ja mies, appiukko ja äippä laittoi aikamoiset ukaasit liukkaalla ajosta - no better safe than sorry). Ja toisaalta lämpimämmälllä kelillä on satanut aina aamuisin vettä ja goret ei luonnollisesti enää mahdu jalkaan (tekosyitä) :D Viime viikolla olin uudessa kuntokeskuksessa pyöräilytunnilla ja ihan hyvin meni - tosin tein kaiken puolitemmolla, koska ainakin pystyssä polkeminen pomputtaa mahaa liikaa, jos menee nopeeta tahtia. Oon sit vaan lisännyt vastusta tarpeeksi. Täytyy mennä taas huomenna tai perjantaina. Mä uskon kans siihen, että hyvä lihas- ja aerobinen kunto palkitsee sekä synnytyksessä että siitä palautumisessa. En kuitenkaan ressaa aiheesta - mulla on kuitenkin hyvä pohjakunto, et yritän vaan jotenkin pitää sitä yllä.

Mulle kävely tuottaa enemmän vaikeuksia kuin pyöräily (tai siis pyöräily ei ollenkaan, vaikka ottaa oikein reenin kannalta). Usein vasenta nivusta alkaa jäytämään joskus kunnollakin kävellessä, et joutuu hölläämään vauhtia.

Leipomisia en ole ajatellut, mut sit kun jään äippälomalle, niin tarkoitus olis kokata kaikkia herkkuja - ruokia että makeita jälkärietä - itsellemme, kun kerta on aikaa. Ja pakastin, on joka tapauksessa meilä täynnä marjoja, et sinne ei mitään leipomuksia ees mahdu. Yritän sentään jotain ruokia saada itseäni varten pakkaseen, et on jotain nopeeta sapuskaa sit kun vauvan kanssa touhuaa.

Nukkuminen on nyt lähiaikoina ollut ankeeta täälläkin päin. Heräilen tämän tästä ja jossain vaiheessa yötä herään ihan kunnolla enkä meinaa saada enää uudelleen unta. Viime yönäkin heräsin kahden herätyksen jälkeen kolmelta ja sit nukuinkin koiranunta loppuaamun. Mä en ees herää vessaan öisin vaan ihan muuten vaan. En oo kyll koskaan ollut vessaheräilijä tyyppiä - joskus aamuisin, kun on ollut 5 min hereillä huomaa, et on ihan tajuton pissahätä, mut koskaan en siihen herää.

Mistä mulla tätä tarinaa aina tulee.... :D
 
Vauvan nukuttaminen.. niin ja kannattaa muistaa myös se et tässäkin vauvat on yksilöitä. Mahallaan nukuttamistahan ei suositella, mut meil tämä nuorempi on siitä lähtien nukkunu mahallaan ku ite on oppinu kääntymään. Vanhempi nukku kyljellään ja päiväunille yleensä nukutin mahalleen, ni pääs ilma paremmin rupsahteleen massustas pois. Mä ite oon kans ihan vauvasta lähtien nukkunu parhaiten mahallani
 
vitsi mua ärsyttää!!!työnantaja oli ilmottanu kelaan mun 6kk tulot, soitin sit tänään palkanlaskijalle et ne on väärin ja ne lupas korjata asian. Tänään ne on sit laittanu uuden ilmotuksen mut mun mielestä ne on edelleen väärin. Osaako joku sanoa millä tavoin lomaraha vaikuttaa tohon 6kk tuloon??et kuuluuko se vähentää siitä vai miten??

rättiväsynyt fanttomi & 31+5 (2 päivää töitä jälellä :heart:)

MUOK. väsyneenä on hyvä yrittää laskee tommosia juttuja..eli se lomaraha siis vähennetään siit 6kk tuloista. Mut nyt ne on ilmottanu sinne vähän liikaa tuloja..joten olen hiljaa, ei haittaa mua =)
 
Viimeksi muokattu:
Mandy81, täähän voi mennä vaik kuin pitkälle vielä.. hyvässä lykyssä valittelen oloani täällä vielä viikoilla 42+ :p Tosin ois kyl aika rääkkäystä ku olo niin kipeä jo nyt.

Mun täytyy sanoa ett oon tosi huono kommentoimaan noita tarvehankintoja, kuten hoitolaukkuja, lämpöpusseja ym kun oon näistä vauvakuvioista ollut niin kauan pois että ne markkinat on ihan uusilla urilla kymmenen vuoden jälkeen.. Ja oon muutenkin sellainen viime hetken hankkija. Turvakaukalo, sänky ja hoitopöytä (+vaatteet) oon hankkinu joilla tulee alkuun toimeen mut esim vaunut on vielä hankkimatta, kun ei niitä alkuun ees talvivauvan kanssa vielä tarvi.. ja sit jos innostuukin ostaa jotkut poikien/tyttöjen väriset ni ei tuu hutiostosta kun ei ole tulokkaasta vielä mitään tietoa, kumpi on :) ja imetysliivejä ei oo tullut vielä ostettua:ashamed: eikä hoitoalustaa jne.... on ollu vähä kiirettä muuton ja rempan kanssa niin hankinnat on tulleet niin pikkuhiljaa.. aina ajatellut että kyllä tässä vielä ehtii mut nyt ton äippäpolilla pyörähtämisen jälk on tullut vähän paniikkia että kait se on kaupoille könyttävä.

Hyvää vointia kaikille :)

Piianen ja Möksykkä 35+0 (uä35+4)
 
Eilen neuvolassa kaikki ok, sf-mitta oli kahdessa viikossa pompannu 32senttiin, viimeeks oli 29cm. No ei tullut yllätyksenä, kun silmälläkin näkee, et maha on kasvannu kamalasti viime aikoina.
Ei tarvi onneks neuvolalääkäriin mennä, täällä se olis 35-36viikoilla, mulla siis 35+0 lääkärikontrolli keskussairaalassa, joka korvaa neuvolalääkärin. Mies oli kyl sitä mieltä, et pitäis mennä, ku se kerran kuuluu :LOL:
Mulla on nyt muutamana iltana ollut ihan kamalasti mahan kovettumista, saattaa kestää pari tuntia, hetkeks helpottaa ja sitten kovettuu taas. Neuvolas olivat sitä mieltä, et supistuksia ovat, vaikka ei siis satu yhtään. Ainoastaan selkä on kipeenä aamusta iltaan. Mutta enhän mä niitä supistuksia tuntennu siellä käyrälläkään ollessa...
34+2
 

Yhteistyössä