Kuinka moni kuorii miehellensä perunat?

• Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22123343]Siis tä!? Keittääkö oikeasti näin moni nykypäivänäkin perunansa kuorineen? Meillä ei ole koskaan ollut kuoriperunoita, eikä muuten ollut lapsena omassa kodissanikaan. Myös anoppi ja appi tarjoilevat perunat aina kuorittuina. Olen oikeasti luullut, että vähemmistö keittää (vanhoja) perunoita junttimaisesti kuorineen. Taitavat olla samoja, joille "salaatti" tarkoittaa kurkkusiivua ja pilkottua tomaattia ruskeassa kastikkeessa lilluen...[/QUOTE]

kuule, kyllä keittää, kaikki keitä tunnen ja yksikään ei ole lähelläkään mitään junttia vaan fiksuja ravintotietoisia ihmisiä, jotka muutenkin miettivät miten ruoka kannattaa valmistaa, mitä rasvoja käyttää jne.

meillä on aina keitetty perunat kuorineen ja niin teen myös itse ja syynä on ravintoarvot ja maku. ensimmäistään limaista perunaa en ole tavannut, kun perunat keittää oikein irtoaa niistä kuoret oikeastaan itsestään. peruna maistuu 10 kertaa paremmalta kun se on keitetty kuorineen.

Leukistinen aksolotli
Mä en tajua, että joku tuhraa vaivaa siihen perunoiden kuorimiseen ennen keittämistä ja sitten syö ne kokonaisena, vaikka samantien niistä sitten tekisi muusin, joka olisi paljon paremman makuinen, kuin pelkkä keitetty peruna.

"vieras"
Mitä kovempi peruna, sen inhottavampi syötävä. Hajoavampi peruna on miellyttävin syödä. Minun näkökulmastani sinun valitsemasi kumilajike on juuri se väärä valinta.
Mun perunat eivät myöskään ole kovia tai kumisia eivätkä limaisia. Sopivan kiinteitä etteivät hajoa mutta sopivan pehmeitä että mukava syödä. Taitaa olla sittenkin keittotaidosta kiinni.

"vieras"
Tuo vitamiinien säilyminen on toki ihan hyvä syy keittää perunat kuorineen, mutta miksi sitten kuoritte ne keitetyt perunat? Eikö juuri siinä kuoren alla ole eniten vitamiineja ja kuorimalla ne sitten joka tapauksessa jättää syömättä. Ja toisekseen, joskus pula-aikaan kun tuoreista vihanneksista oli pulaa ja keripukki vaivasi, niin vitamiinikuorten syöminen oli ehkä jollain tavalla perusteltua. Nykyään ihmiset syövät paljon ravinteikkaampaa ruokaa läpi vuoden, joten satunnaisten perunoiden kuorilla ei kokonaisuuden kannalta taida olla mitään väliä.

Makutottumuksista sitä vastoin on turha edes lähteä kinastelemaan. Mielestäni kuoret sopivat lohkoperunoihin, uuniperunoihin ja ranskalaisiin. Ja tietenkin uusiin perunoihin. Tavalliset keitetyt perunat syön mieluummin ilman kuoria.

v
Mä en tajua, että joku tuhraa vaivaa siihen perunoiden kuorimiseen ennen keittämistä ja sitten syö ne kokonaisena, vaikka samantien niistä sitten tekisi muusin, joka olisi paljon paremman makuinen, kuin pelkkä keitetty peruna.
Mä taas en erityisemmin pidä muussista, tulee jotenki sellanen olo et söisin jotain vauvanruokaa. En pidä myöskään sosekeitoista tms. vaan kaipaan jotai pureskeltavaa. Mun mielestä nää on makuasioita.

Ps. jos teette esim. kalakeittoa tai lihakeittoa, johon tulee perunaa, laitatteko nekin kuorineen? Jos ette, niin hajoaako ne teidän perunat sinnekin ja sit tulee pahaa,? Jos taas ei hajoa niin miksi ne sitten erikseen keittäessä hajoaa? Ja ovatko ne perunat sitten kovia tai kumisia?

Leukistinen aksolotli
Mä taas en erityisemmin pidä muussista, tulee jotenki sellanen olo et söisin jotain vauvanruokaa. En pidä myöskään sosekeitoista tms. vaan kaipaan jotai pureskeltavaa. Mun mielestä nää on makuasioita.

Ps. jos teette esim. kalakeittoa tai lihakeittoa, johon tulee perunaa, laitatteko nekin kuorineen? Jos ette, niin hajoaako ne teidän perunat sinnekin ja sit tulee pahaa,? Jos taas ei hajoa niin miksi ne sitten erikseen keittäessä hajoaa? Ja ovatko ne perunat sitten kovia tai kumisia?
En koskaan tee liha- tai kalakeittoa, koska ovat mielestäni kuvottavia ruokia.

Leukistinen aksolotli
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;22123536:
mä teen niin hyvää kalakeittoo että varmaan söisit :D
Njaa, no,kyllä mä äidin tekemää syön, silleen että muussaan siitä ne perunat. Ja pitää olla ruisleipää sen kanssa ja paljon voita. Lihakeitto on kyllä semmosta, etten vapaaehtosesti ota.

"vieras"
Njaa, no,kyllä mä äidin tekemää syön, silleen että muussaan siitä ne perunat. Ja pitää olla ruisleipää sen kanssa ja paljon voita. Lihakeitto on kyllä semmosta, etten vapaaehtosesti ota.
Ai muussaat vai? Eiks ne ookaan valmiina muussina kun perunahan hajoo jos keittää ilman kuoria? Vai onks ne kuorineen siellä keitossa, et eka poimitaan ja kuoritaan ja sit laitetaan takas ja muussataan?

Aina oppii uutta tällä palstalla.

En kuori. Mies kuorii ja paloittelee minulle hedelmiä.:D
En pilko ruokaa miehelle valmiiksi.
Joskus olen ihan erhedyksessä ystävän istuessa päivällispöydässämme antanut hänellekin lautasen, jossa ruoka on valmiiksi pilkottuna:xmas:

Lunatic
[QUOTE="vieras";22123608]Kyllä vaan valitettavasti olen nähnyt joidenkin syövän, silloin en yhtään ihmettele joidenkin inhoa kalakeittoa kohtaan jos on sellasta joutunut lapsena syömään.[/QUOTE]

vAI NIIN, KYLLÄ KUULE HERKULLISIN KALAKEITTO TULEE JUURI PAKASTETURSKASTA. eTTÄ PIDÄ SUU KIINNI VAAN.
Lohi ei sovi keittoon tms.

Lunatic
[QUOTE="vieras";22123639]Tervemenoa sitten vaan syömään kuoriperunoita pakastekalakeitossa :D[/QUOTE]

:LOL:
Suu soukemmalle.

Ja kyllä pruukaan kalakeittoon kuoria ja vieläpä pilkkoa potut.

Yhteistyössä