Miksi mies juo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inka"

Vieras
Aina kun mieheni ottaa, hän ottaa niin kauan että tulee humalaan ja nukahtaa.Hän ei siis osaa ottaa sivistyneesti paitsi arkena. Arkena töiden jälkeen hän juo pääsääntöisesti 2olut tölkkiä,siis joka työpäivä.Viikonloppuisin hän juo minimissään myös nuo 2 olut tölkkiä tai sitten hän juo ruokaan tehdesään aperatiiveja usemman, ruualla viiniplon ja sitten tissuttelee loppu illan. Hävettävintä on aina se, että kun meillä vieraita viina vie hänet vaikka vieraat ja minä emme juo kuin joka ruan kera sen 2 viinilasi tai saunan yhteydessä siiderin.Mutta hän ei osaa lopetaa, eikä tajua että muut eivät juo. Aamuisin sitten hän häpeää,ja on onnekseni hiljaa omissa oloissaan. Hänen äitinsä oli alkoholisti joka aikoinaan valitsi viinan ja jätti perheen.

Koen etten ole hänen hoitajansa, enkä voi asialle mitään. Huomautan toki asiasta kun hän on selvin päin, mutta nalkuttamaan en ala. Hän ei ole väkivaltainen, uhkaava tai muutoin ilkeä.

Olen vain ajatellut että kaipa hän itse jonain päivänä herää joko sairastuttuaan tosissaan tai muutoin kyllästyy elämän tapaansa.

Mutta sitä vain ihmettelen miksi hän juo? Hänellä hyvä työpaikka, jonka hoitaa hyvin, asiamme on kunnossa eikä meillä ole mitään ongelmia, ei edes taloudellisia.Meillä ihanat lapset, joista pojan harrastukissa hän aktiivinen ja aina mukana.

[QUOTE="Inka";22065768]Kuinkas siitä parannutaan?[/QUOTE]

Omalla tahdolla.

Mun isä sekä äiti on molemmat alkoholisteja. Äiti vaan ei tajua sitä omalla kohdallaan...hän ei näe mitään ongelmaa, joten hänen mielestään ei ole mitään mitä pitäisi muuttaa. Hän tuskin koskaan paranee...tai no paranee ja paranee, en ole varma voiko alkoholismista koskaan parantua. Raittiina voi olla, mutta alkoholisti kaiketi on aina alkoholisti, vaikka siis raitis olisikin.

Isä puolestaan muutamia vuosia sitten tajusi, että hänellä on ongelma ja hän päätti krjata tilanteen. Hän sulki pullonkorkin ja se oli siinä. Ei se muuta tarvinnut.

Ollaan juteltu asiasta jälkeenpäin ja hän sanoi, että KUKAAN muu ei olisi saanut häntä lopettamaan, kuin hän itse. Se pitää tehdä itsensä, ei vaimon, lasten tai kenenkään muun vuoksi.

Omalla tahdolla.

Mun isä sekä äiti on molemmat alkoholisteja. Äiti vaan ei tajua sitä omalla kohdallaan...hän ei näe mitään ongelmaa, joten hänen mielestään ei ole mitään mitä pitäisi muuttaa. Hän tuskin koskaan paranee...tai no paranee ja paranee, en ole varma voiko alkoholismista koskaan parantua. Raittiina voi olla, mutta alkoholisti kaiketi on aina alkoholisti, vaikka siis raitis olisikin.

Isä puolestaan muutamia vuosia sitten tajusi, että hänellä on ongelma ja hän päätti krjata tilanteen. Hän sulki pullonkorkin ja se oli siinä. Ei se muuta tarvinnut.

Ollaan juteltu asiasta jälkeenpäin ja hän sanoi, että KUKAAN muu ei olisi saanut häntä lopettamaan, kuin hän itse. Se pitää tehdä itsensä, ei vaimon, lasten tai kenenkään muun vuoksi.

Miten se vaikuttu elämääsi?

[QUOTE="Inka";22065806]Miten se vaikuttu elämääsi?[/QUOTE]

Ai tällä hetkellä?

Isä on mulle läheisin perheeni ulkopuolinen ihminen ja äitiin katkaisin runsas vuosi sitten välit. Jos olisin ollut fiksumpi, olisin katkaissut välit jo kauan sitten.

Menneinä vuosina, eli lapsena ja teininä kärsin äitini alkoholismista valtavasti. Isä asui tuolloin jo muualla, enkä ollut häneen tuolloin tekemisissä 13 vuoteen johtuen puolestaan taas hänen alkoholismistaan.
Lapsuuteni ei ollut kovin häävi ja lopulta muutinkin lastenkotiin...ihan puhtaasti äidin alkoholin käytön vuoksi. Rapajuoppo äitini ei ole ollut koskaan, eli aina on ollut siisti koti, siistit vaatteet jne. mutta ei se vaan riitä. Pitää olla oikeasti lapselle läsnä, selvinpäin.

Minnesota-hoitokeskus

Alkoholismi on sairaus. Vaikuttaa ilmeiseltä, että tietyillä henkilöillä on jonkinlainen ennakkotaipumus sairastua alkoholismiin. Kaikista ihmisistä, jotka käyttävät alkoholia n. 10%:sta tulee alkoholisteja, eli heidät kohtaa sairaus, jota kutsutaan alkoholismiksi.

Alkoholismi on parantumaton, mutta hoidettavissa oleva sairaus. Alkoholisti ei koskaan kykene palaamaan "sosialiseen" alkoholinkäyttöön. Tämä on peruuttamatonta, fysiologisista, psyykkisistä ja tunneperäisistä syistä johtuvaa. Alkoholismisairaus pysyy piilevänä elämän loppuun saakka ja puhkeaa uudelleen vähäisimmästäkin määrästä keskushermostoon vaikuttavaa päidettä.

Alkoholismia on esiintynyt jo vuosisatojen ajan, mutta mitä alkoholismi on, siitä keskustellaan yhä edelleen tänä päivänä. Perinteisesti alkoholismia on pidetty luonteen heikkoutena, psyykkisenä häiriönä, moraalittomuutena jne. Jopa Jumalan säätämäksi rangaistukseksi on alkoholismi määritelty pitkälle 1800-luvulle saakka. (vrt. mielisairaudet). WHO määritteli alkoholismin vuonna 1952 siten, että alkoholistit ovat kohtuuttomia juojia, joiden riippuvuus alkoholista on saavuttanut sellaisen asteen, että siinä ilmenee huomattavia sielullisia häiriötiloja tai ristiriitoja ruumiillisen ja sielullisen terveyden, ihmissuhteiden sekä yhteiskunnallisen ja taloudellisen toiminnan alueella.

Minnesota-Hoidossa alkoholismi on (ICD10) luokituksen mukainen sairaus, minkälaiseksi sen määrittelee Amerikan Lääkäriliitto: Alkoholismi on alkuperäinen, krooninen ja parantumaton kuolemaan johtava sairaus, jolle on luonteenomaista kontrollikyvyn menetys. Myös AA on perustamisestaan (1935) alkaen lähtenyt siitä ajatuksesta, että alkoholismi on sairaus. Se ei myöskään ole oire jostakin muusta häiriöstä.

Alkoholismia kutsutaan sairaudeksi vain, jotta juopot voisivat uskotella itselleen että eivät ole tilanteessaan omaa syytään.

Jos ottaa joskus sen ensimmäisen ryypyn, on tilanteessa ilman omaa syytään.
10% ihmisistä alkoholistoituu kun pääsee kosketuyksiin alkoholin kanssa.
Toiset 10% vaatii kovan treenin ja loput 80% ei voi alkoholistoita, vaikka tekis mitä.
Alkoholismi vaatii puhjetakseengeenin+altistuksen, mutta yhteiskunta on hyvin pitkälti sellainen, että sen altistuksen kyllä saa ennemmin tai myöhemmin, jos ei tee tietoista päätöstä karttaa sitä.

[QUOTE="vieras";22065990]Minusta tuntuu "Inka", että jos katsot peiliin niin se syy näkyy sieltä.[/QUOTE]

En kyllä ole valmis ottamaan tuollaista syytöstä vastaan.
En minä pyydä miestäni juomaan sen enempää kuin valita hänen juomisestaan.
Luulen jopa seuraavani tilannetta taustalla ajatus hänen äitinsä alkoholismistaan.
En edes ymmärrä kuinka joku voi ajatella tavallasi?
En ole mielestäni äitini epilepsia syyn tekijä sen enepää kuin siskon lihavuuden taustalla, saatikka mieheni alkoholin käytön takana. Ja jos joku voi toisin todistaa, yllätyn että minulla voi olla noinkin "jumalalliset voimat" vaikuttaa toisiin ihmisiin...

[QUOTE="vieras";22065990]Minusta tuntuu "Inka", että jos katsot peiliin niin se syy näkyy sieltä.[/QUOTE]

Vain päihderiippuvainen syyllistää omasta käytöksestään tavallasi.

Yhteistyössä