Ystäväni leuhkii rahoillaan, taloillaan ja elämäntyylillään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhempi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhempi

Vieras
Mulla on hyvä ystävä, joka on alkanut muuttua rasittavaksi. Hän on jatkuvasti yhä enemmän kehunut omaa erinomaisuuttaan ja rikkauksiaan. Heillä on iso 500m2 uusi talo, ja hän jaksaa jankuttaa sen hinnasta ja isosta tontista ja hienoista merinäköaloista. Sen lisäksi hän nauraa kaikelle junttimaisuudelle ja köyhille. Keskiluokkaisetkin ovat hänen mielestä surkeita köyhiä. Hän ostaa kaikki lastenvaatteet huippumerkkeinä ja itsekkin pukeutuu vain kalleimpiin merkkivaatteisiin. Ja niistä se jaksaa mainostaa. Tämä ystävä on kotona, vaikka perheessä on jo 6-vuotias sekä 12-vuotias lapsi. Iso talo vaatii kuulemma työpanosta. Siivoojaa hän on nyt metsästellyt viime ajat.

Olen itse vaatimattomissa oloissa asuva työssäkäyvä 5-vuotiaiden kaksosten äiti. Vaatteet ostetaan lapsille kirppareilta. Ystävä on muuten mukava ja kiva, mutta en enää jaksa tuota leuhkimista. Miksi hän leuhkii? Mitä teen, kun en jaksa enää kuunnella?

onhan sillä joku joka sitä kalvaa kun itseään pitää noin korostaa...huono itsetunto. Ehkä sinulla on parempi ja kestät "köyhempänäkin" hänen tyhjänpäiväiset juttunsa :)

[QUOTE="minä";22810529]Vai olisiko niin, että ystäväsi kertoo normaalista arjestaan, mutta sinä koet jostain syystä alemmuutta?[/QUOTE]

Joko näin tai sitten ap:n kaveri kokee, että häneltä puuttuu jotakin, ja hän yrittää paikata puutetta materialla. Kyseessä voi olla ihan silkka kulisiien ylläpito ja korostaminen, ettei kukaan vaan huomaa, miten tavallista tai kurjaa elämää niissä puitteitssa oikeasti eletään.

Tai vielä on sekin vaihtoehto, että ko. tyyppi on tehnyt hitosti töitä saadakseen unelmansa toteutettua ja nyt hän haluaa hehkuttaa sitä, minkä on saavuttanut ja nauttia siitä, mitä hänellä on. Ajattelematonta se ehkä on, mutta minkäs teet?

valitettavasti suomessa on vaikea olla kaveri sellaisen kanssa, joka on aivan eri sosiaaliluokkaa. siksi just kun normaaleista asioista kertominen koetaan leuhottamisena. ja kyllä köyhienkin valitus on kamalan kuuloista, ei sitä kauaa jaksa.

Vaikea sanoa leuhkiiko ystäväsi oikeasti, kun ei hänen puoltaan asiasta kuule. Varakkaat ei yleensä saisi sanoa mitään rahaan liittyvää tai kertoa ostaneensa edes tiskirättiä, koska se on heti leuhkimista...

[QUOTE="minä";22810529]Vai olisiko niin, että ystäväsi kertoo normaalista arjestaan, mutta sinä koet jostain syystä alemmuutta?[/QUOTE]

Normaalista arjestaan voisi puhua mutta suoranainen muitten halveksinta, josta tuossa kerrottiin, ei kuulu aikuisen ihmisen normaaliin käyttäytymiseen - ihan totta! Vaíkka itse on rikas niin ei se oikeuta halveksimaan ja haukkumaan muita...jos on terve itsetunto niin silloin ei myöskään niin tee!

No ei ole noin! Aiemmin hänen jutut oli ihan normaaleja, mutta parin viime vuoden aikana on tapahtunut tämä ylpistyminen. Kaikki muut ystäväni elävät normaalia arkea ja jutut on normaaleja. Tämä ystävä on rikas, mutta alkanut ylikorostamaan sitä kaikessa ja pahinta on kun hän nauraa sille, kuinka jotkut voivat ostaa jotain tarjousmaksalaatikkoa ja syödä sitä. Hän ei koske kun lihaan ja siitäkin vain pelkkiin fileisiin ja paisteihin. Kaikki jutut ovat tämänlaisia. Muiden autoja (tavallisia 5v. vanhoja perheautoja) hän haukkuu ikälopuiksi romukasoiksi ja sanoo, ettei ajaisi metriäkään alle 50 000e autolla. Ja kaikki tämä mulle, kun tulen häntä katsomaan omalla 5v. vanhalla peugeotillani.

[QUOTE="jojo";22810549]Tai vielä on sekin vaihtoehto, että ko. tyyppi on tehnyt hitosti töitä saadakseen unelmansa toteutettua ja nyt hän haluaa hehkuttaa sitä, minkä on saavuttanut ja nauttia siitä, mitä hänellä on. Ajattelematonta se ehkä on, mutta minkäs teet?[/QUOTE]

Ystäväni on saanut rahat isona perintönä.

Mulla on yksi ystävä kallis ja häen nimensä on H...joo hän on RIKAS, mutta ikinä ei sillä leveile eikä korosta itseään. Pukeutuu ihan normaalisti, laadukkaasti tosin, mutta ei katsele ketään nenänvarttaan pitkin ja on kaikille tasapuolinen. Mutta hän onkin sivistynyt-

Siksiköhän munki kaverit käyttäytyy oudosti... meillä elintaso kohonnut, olemme matkustelleet ja ostaneet omakotitalon. Tunnen etten pysty puhumaan kavereille omista asioista. Tai jos mainitsen esimerkiksi matkasta niin tuntuu että toinen ajattelee sen leuhottamisena... Olen myös talon oston jälkeen halunnut sisustaa ja itse opiskellut sitä ja ihan hyvin pystynyt toteuttaa, tuntuu ettei siitäkään uskalla mainita kavereille kun saa outoja katseita tai kommentteja että joillain sitä on varaa.... :/
On multa myös kysytty suoraan että millä h***tin rahalla te käytte ulkomailla. No tietenkin tienatuilla rahoilla joita olemme säästäneet... todella inhottavaa tämmöinen... :(

No mutta suomalaiset ovat kateellista kansaa. Varsinkin jos kyse rahasta. Tuo ikuinen riitojen, ahneuden ja kateuden aiheuttaja. Myönnän kyllä itse syyllistyväni samaan.

Ehkä sinä olet kauniimpi, hoikempi, fiksumpi ja/tai teillä näyttää perhe-elämä onnellisemmalta kuin tällä öky-ystävällä. Rahalla kun ei saa oikeaa rakkautta eivätkä kaikki ole kauniita luonnostaan; ehkä tämä vaivaa?

Yhteistyössä