Itseasiassa nickini ei viittaa lainkaan harrastamaani rotuun. Mulla on kotona harrastuskoirana paimenkoira. Inhoan koirasusia, pidän molemmista lajeista erikseen kyllä (johtuu varmaan biotieteellisestä taustastani).
Mutta paimenkoirani on kyllä pystykorvainen ja sellainen terveenmallinen tapaus, on sitä lapset osoitelleet, että tossa menee susi.
Varsinkin, kun tämä tapaus ulvoo esim. ambulansseille.
Jos lähden tuomaan, niin tuon alkuperämaasta tai sitten Ruotsista tai Saksasta tai vastaavasta. Mulla on kasvattajan peruskurssikin käytynä, joten voi olla, että jos tuonnilla olisi oikeasti annettavaa rodulle, saattaisin tehdä siitä jonkun yhdistelmänkin. Mutta eivät ole vielä ajankohtaisia murheita
Ennemminkin tätä mun urosta voisi joku kysyä jalostukseen, sekun on kuvattu nenästä häntään terveeksi, kisannut tokossa hyvin pistein, luonnetestattu hyväksyttävästi ja laukausvarmaksi sekä sillä puuttuu näyttelyistä enää yksi SERT valioitumiseen. Sikäli siis puitteet kunnossa, että voisin sopivalle nartulle sen luvata jalostukseen
Koska olen todella kriittinen siitä, mitä koiria jalostukseen käytetään. Omani on luonteeltaan rodun keskivertoon verrattuna rauhallisempi ja siksi en sitä mille tahansa nartulle luonteenpuolesta antaisi. Sekä tietysti en koskaan sellaiselle nartulle, joka ei täytä mielestäni jalostuskoiran kriteereitä terveyden ja luonteen suhteen.