Ymmärrän nyt kouluammuskelijoita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amislainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amislainen

Vieras
Olen aloittanut nyt yli kolmekymppisenä toisenasteen ammatilliset opinnot n.16-vuotiaiden poikien kanssa.
Alusta asti erästä poikaa on kiusattu. Tänään kiusa muuttui fyysiseksi ja yksi kiusaajista sai varotuksen koululta. Se lisäsi vain vettä myllyyn.
On kamala katsoa miten paljon tuskaa tuo kiusattu poika tuntee. Olen tehnyt selväksi luokkalaisilleni mitä mieltä minä olen kiusaamisesta, mutta ei ne usko. Olen yrittänyt selittää miten älytöntä on loukata toista, olen vaatinut lopettamaan. Kiusattu puhuu itsemurhasta ja ehkä muidenkin teilaamisesta minulle.
Ja ymmärrän kun vierestä katson hänen kouluhelvettiään.
Aseellahan nuo kiusaajat olisi helppo vaientaa.
Miten minä voin enää auttaa..?Se lisäsi vain vettä myllyyn.
On kamala katsoa miten paljon tuskaa tuo kiusattu poika tuntee. Olen tehnyt selväksi luokkalaisilleni mitä mieltä minä olen kiusaamisesta, mutta ei ne usko. Olen yrittänyt selittää miten älytöntä on loukata toista, olen vaatinut lopettamaan. Kiusattu puhuu itsemurhasta ja ehkä muidenkin teilaamisesta minulle.
Ja ymmärrän kun vierestä katson hänen kouluhelvettiään.
Aseellahan nuo kiusaajat olisi helppo vaientaa.
Miten minä voin enää auttaa..?

koululla kuraattoria? Ovatko opettajat ja rehtori tietoisia asiasta? Marssi rehtorin huoneeseen ja kerro siellä kuka/ ketkä kiusaa ja mitä ne paskiaiset tekee. Tue kiusattua niin paljon kuin pystyt, sinä olet varmaankin ainoa oljenkorsi siellä hänelle. Minä tiedän yhden tapauksen, jossa poikaa kiusattiin koko kouluajan ja mitä teki poika: tappoi itsensä.

[QUOTE="vieras";24690757]Ei tollasille auta muu kuin että pilkka sattuu omaan nilkkaan. Joku nolauskuva nettiin ja sitä rataa... Mutta sitähän sinä et voi tehdä.[/QUOTE]

Niin oikeesti sun kannattaisi varmaan saada muut luokkakaverit nyt sun puolelle tai ainakin välinpitämättömiksi kiusaajan suhteen.

Ota yhteyttä kiusaajien vanhempiin esim. kirjeellä. Kiusaajat ovat vielä alaikäisiä. Toki joukossa on varmasti niitäkin vanhempia, joita ei kiinnosta, mutta ehkä myös niitä joita kiinnostaa.

Kannusta kiusattua tekemään rikosilmoitus pahoinpitelystä poliisille. Tai ota itse yhteyttä poliisiin. Jos olet nähnyt pahoinpitelyn, sinulla on oikeus ja velvollisuus tehdä siitä ilmoitus. Pahoinpitely voidaan viedä yleisellesyyttäjlle, jolloin tutkinta ei vaadi edes uhrin suostumusta. Yleisellä paikalla kuten koulussa sattunut pahoinpitely on yleisensyyttäjän alainen rikos. Vaikka asia ei johtaisi mihinkään pelkkä kuulusteluihin joutuminen voisi säikäyttää kiusaajia?

Tee asiasta julkinen esim. paikallislehdessä? Kirjoita anonyymisti, älä käytä nimiä, mutta huolehdi että ko. koulu tulee selville.

Mutta ennen muuta ota asia esiin opettajien, rehtorin, kuraattorin ja/tai terveydenhoitajan kanssa. Joskus koululaitoksen pyörät ovat kankeat, mutta asiaan kuuluu puuttua.

Melko moukkamaista todeta ymmärtävänsä kouluampujia! Niissä kun useimmiten lahdataan täysin kouluriitojen ulkopuolisiakin henkilöitä. Kenties sellaisiakin, jotka ovat yrittäneet puolustaa kiusattua tai vähintään tilanteisiin puuttumattomia koululaisia.

Nyt herätys KAIKKIEN TEINIEN ÄIDIT JA ISÄT!

Keskustelkaa ja vaatikaa lapsianne puuttumaan kiusaamiseen ja olemaan vahva tässä asiassa. Suurella osalla on kuitenkin riittävä itseluottamus suojella ja puuttua kiusaamiseen mutta he eivät ehkä tiedä kuinka puuttua kavereiden kiusaamiseen.
Kehoittakaa lapsianne puuttumaan tilanteisiin vaikka edes nimettömänä!

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;24690832:
Melko moukkamaista todeta ymmärtävänsä kouluampujia! Niissä kun useimmiten lahdataan täysin kouluriitojen ulkopuolisiakin henkilöitä. Kenties sellaisiakin, jotka ovat yrittäneet puolustaa kiusattua tai vähintään tilanteisiin puuttumattomia koululaisia.

Kuule, kyllä minäkin ymmärrän. Se tuska, mitä he ovat tunteneet, on varmaan ollut kauheaa ja kestämätöntä ja johtanut ampumisiin. Ymmärtäminen ei ole sama asia kuin hyväksyminen.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;24690832:

Ulkopuoliset eivät ole puuttuneet kiusaamiseen ja siten sallineet sen.

[QUOTE="vieras";24691195]Väkivalta lopettaa vittuilun. Nyrkkiä päähän ja sitä rataa...[/QUOTE]

jOS VANHEMMAT AJATTELEVAT noin, niin ei voi kuin ihmetellä kuinka julmasti heidän lapsensa ajattelevat????
Kantakaa aikuiset, vastuulliset vanhemmat nyt vastuunne!

Meidänkin luokalla yhtä tyttöä 16-vuotiaat kiusaa, vaikka tytöllä onkin ikää jo yli 20 vuotta... Ehkä onni onnettomuudessa on se ettei tyttö itse ymmärrä häntä kiusattavan, mutta samalla se tekee kiusaamisesta vielä ala-arvoisempaa kun hän ei pysty puolustautumaan. Kiusaus ei ole vielä täydellisen loppunut, mutta nitistyi 99% kun opettaja otti heti jämerän asenteen ja sanoi muille (tytön tietämättä) että mikäli homma jatkuu, niin loppuu se opiskelu meidän koulussa. Myöskään "me aikuiset" emme ole lähteneet mukaan, joten sekin on auttanut tilannetta. Se yllyttävä teini ei enää yritä pilkata tyttöä, koska kukaan ei enää lähde mukaan.

Yhteistyössä