yllätyksiä raskausaikana...

Tulipahan mieleeni, että kun sain ensimmäisen lapseni, minulle tuli joitakin asioita "vähän puun takaa", ja joita olisi ollut kiva tietää etukäteen. Hassuja juttuja tai vähemmän hassuja. Näitä on täällä varmasti puitu paljon, mutta ajattelin että näitä voitaisiin jakaa (taas kerran) ettei ensikertalaisten tarvitse ihmetellä, huolestua tai nauraa itseään kipeäksi.

mulle ensimmäinen yllätys oli että rinnat voivat kasvaa jo odotusaikana jättisuuriksi ja sitten imetysvaiheessa vielä siitäkin isommiksi. neljä kuppikokoa ei tainnut edes riittää...

virtsanpidätysvaivoista puhutaan, mutta en arvannut pissiväni aina naurukohtauksen saadessani pitkin lahkeitani, eikä vaan kerran, vaan ihan tolkuttoman usein. jossain vaiheessa oli pakko pyytää ihmisiä olematta kertomatta mulle hauskoja juttuja, kun en halunnut kastella housujani.
pieni yskäisy riitti laukaisemaan "kohtauksen".

jos vatsassasi on tuleva beckham, voivat vauvan potkut todella sattua. mulla meni pari potkua suoraan kylkiluihin ja olin kaksin kerroin kivusta, ja luulin suunnilleen synnytyksen alkaneen kun äijä vatsassa riehui kuin viimeistä päivää.

mitähän muuta...

synnytys ei ole niin kamalaa kuin valmennusvideot antavat ymmärtää. multa poistui synnytyspelko täysin synnytyksen myötä.
 
Mullekin tuli esikoista odottaessani ja synnytyksen jälkeenkin joitakin yllätyksiä, joista ei kukaan ollut maininnut. Osa oli samoja kuin köpömummolla. Tässäpä näitä ylläreitä muutama:

- rinnat ei raskausaikana välttämättä kasva ollenkaan, ja siitä huolimatta imetys sujuu mainiosti ja maitoa riittää

- suonikohjuja saattaa ilmaantua alapäähänkin

- valkovuotoa voi tulla solkenaan kuin vettä vaan :x

- synnytyksen jälkeen voi olla todella, todella kivuliaat jälkisupistukset

-avautumisvaiheen supistukset eivät kaikilla ole lainkaan niin tuskallisia että niihin kivunlievitystä tarvitsisi

-ponnistamisen tarvetta ei välttämättä tule ollenkaan, vaikka luomunakin synnyttäisi

-kuukautiset voivat alkaa hyvin piankin synnytyksen jälkeen, vaikka täysimettäisi

Ihmeellistä on naisen elämä =)
 
Lisään vielä omat "suosikkishokkijuttuni" (näistä ei ollut kukaan kertonut mitään - olinkin varma että synnyttäjät olivat liittoutuneet, muutenhan ei kukaan uskalla synnyttää)

- raskauden loppuvaiheessa voi ilmetä mukavia pikku vaivoja kuten: ummetus, hiiva (en tiennyt mitä on ennenkun odotin esikoista) ja peräpukamat!

- harjoitussupistukset voivat olla todella kivuliaita

- avautumisvaihe ja synnytys (ilman kivunlievitystä) S-A-T-T-U-U, mutta se onneksi myös on ohi heti kun lapsi syntyy! Tämä onneksi ei päde kaikkiin, mutta voi olla yllättävää se kivun intensiivisyys....

- ilokaasu ei poista kipua ollenkaan, saa vaan synnyttäjän "omaan kuplaan", jolloin kätilöillä ehkä helpompi hallita synnyttäjää ;)

- vaikka kuinka tekisi mielikuvaharjoituksia synnytyksestä, niin kaiken "hengitystekniikan" etc saattaa unohtaa täysin siinä temmellyksessä!
 
nää onkin kivoja =)
- wc paperia ei kannata edes yrittää käyttää heti synnytyksen jälkeen
- kakalla käynti sattuu ihan kiitettävästi, mahan olis syytä olla hyvin löysänä( ei kuitenkaan liian, että kerkee vessaan)
- rinnat on särkevät ja kipeät ja kireet ku maito nousee
-jälkivuoto ei välttämättä kestä kuin 1½ viikkoa
 
-hengittäminen saattoi olla hyvinkin työlästä kun iso maha painoi
-turvotus!! ei kenkiäkään meinannut saada jalkoihin
-sitä en uskonut, että vatsa toimi superhyvin koko raskauden ajan kun olin varautunut ummetukseen...synnytyksen jälkeen en osannut varautua ummetukseen..
-synnytyksenjälkeinen tärinä ja jälkisupistukset
-yllätyin kun vaippaa vaihtaessa vauvalle alkoi maitoa lorisemaan tisseistä niin että paita kastui
-en myöskään osannut kuvitella tätä suurta rakkauden tunneta mikä kasvaa päivä päivältä lasta kohtaan :heart:
 
-NE supistukset voi alkaa kuin salama kirkkaalta taivaalta (vaikka mitään tuntemuksia ei olisi ollut minuuttia aiemmin)ja että ne voivat olla heti säännöllisiä
-raskaudenaikainen verenvuoto VOI olla vaaratonta
-raskaus voi olla täysin oireetonkin (ruoka siis maistuu paremmin kuin hyvin alusta saakka) ja silti kaikki ok
-pienistäkin tisseistä voi tulla maitoa kuin saavista :D
-ilokaasu auttaa kipuihin mutta liikaa nautittuna voi viedä tajun kankaalle :eek:

Tässähän näitä mitä tuli ekana mieleen! Ja se yllättää,että 3.raskaudessaKIN olet ihan yhtä huolissasi kaikista asioista mikä raskauteen/vauvaan liittyy vaikka olet muka niin kokenut ;)
 
Ja mä sanon,että joku olis voinu esikoisen kohalla mulle kertoo,et sitte heti synnytyksen jälkeen kannattaa käyttää sitä käsisuihkua kun käy pissalla. Ei kirvele paikat yhtään sen kanssa. =)

Lisäks,se imetys ei oo ihan itsestään selvä juttu. Joskus siitä vaan ei tule mitään vaikka miten haluis.

Vauva pitää muuten ehkä nukuttaa! Ne ei tosta vaan nukahdakaan itekseen ko väsy iskee..

Raskauden aikana ihme itkemiset. Millon mistäki voi hanat aueta tosta vaan ja ihan tosissaan mielialat voi heitellä niin laidasta laitaan.

Aamupahoinvointiin ei auta mikään..

Maitoa ei välttämättä tule raskauden aikana

Se vielä,et se omituinen koverrus,mitä en ikinä ennen ollu tuntenu oli närästystä ja Rennie tuo avun nopeesti ja tehokkaasti.

Ja ikenet on muuten sitte jotenki nyt käyny herkiks mulla ainaki..

Semmosia mulle tuli nyt äkkiseltään mieleen.. Tää on kyllä hyvä lista muuten! Koska vaik mäki oon kolmatta kertaa raskaana ni hyvä muistaa toisten kokemuksista se,et kaikki ei aina mee niinko kirjat sanoo ja jokanen raskaus on erilainen. :D
 
jenmo
Kaikista kauhutarinoista huolimatta näinkin VOI käydä; vauva nukkuu kolmiviikkoisesta asti kahdeksan tunnin yöunet putkeen ;)

Siitä päästäänkin mua vaivanneeseen järkyttävään Pamela-ilmiöön...Kun se vauva eka roikkuu päivän tunnin välein tississä ja sit yöllä nukkuukin monta tuntia putkeen, täytyy ainakin kerran tai kaks yössä olla pumppaamassa maitoa....Eli sekään, et vauva nukkuu yöt, ei takaa sitä et äiti saa ehjät yöunet :whistle:
 
- En tiennyt miltä supistus tuntuu ennen kun synnytys alkoi.
- Loppuraskauden turvotus yllätti.
- En ole koskaan (kaksi synnytystä) tuntenut minkäänlaista ponnistamisen "tarvetta".
- Miten kauheaa synnytys oli oikeasti. En voinut ymmärtää miten synnytysvideoilla synnytys näytti niin helpolta!
- Yllätys oli myös se miten kaikki kauheus unohtui kun sai vauvan syliin.
- Miten omaan lapseen rakastui!
- Tissit oli imetysaikana kun pamelalla ja koko ajan janotti ja nälätti silti paino vaan laski. Kahden vkon kuluessa olin pelkällä imetyksellä takaisin
omissa mitoissa.

Ja joku jo mainitsikin sen että yllätys on myös se miten kolmatta kertaa
raskaana ollessani nyt on kuin odottaisi ensimmäistä lasta! Vaikka edellisestä raskaudesta on reilu 6v. olo on niin fyysisesti että henkisesti kun ensimmäisellä kerralla! :heart:
 
Paljon tuttuja yllätyksiä muiden vastauksissa, mutta lisäisin tähän vielä muutaman.
- kukaan ei kertonut minulle että maitoa voi alkaa tihkua jo raskauden ihan alussa
- masuvauvan hikka ei tunnu yhtään samalta kuin aikuisen vaan on monta kertaa nopeampi
- vatsalihakset voi ratkeilla raskauden loppuvaiheessa ja se tuntuu kylkeä kääntäessä siltä kuin puukolla viillettäisiin
- rinnat ei välttämättä kasva odotus/imetysaikana muuta kuin hieman maidonnoustessa
 
-jälkisupistukset uudelleen synnyttäjillä niitä on kuulemma kaikilla ja kipeitä
-3 odottaessani huomasin et tenna leidit/ kopiot auttoi ja uskalsi aivastaa , yskiä tai nauraa

-synnytys voi ens kertalaisella kin olla nopee (siskolla oli vajaa 2h kokokesto ekasta supistuksesta)

-synnytyksen jälkeen kannaattaa heti ruveta syömään ruisleipää vaikka realia -ite söin tuon lisäksi myös 5-10 omppuu kuorineen parina eka päivänä jo suoli rupes toimiin (omput pesin tietty hyvin)

-yö siteitä kannattaa varata ainakin 2 pakettii kotiin valmiiksi kuten myös normi siteitä ja jälki vuoto voi alkaa (kunnolla) vasta 3-5 päivää synnytyksen jälkeenkin kun on alkanut liikkuun enemmän
 
Synnytyksen jälkeisiä yllätyksi:

* JÄLKIVUOTO!!! 8 viikkoa.... :headwall: :headwall:
* Peräpukamat!!!
* Kun maito nousi, niin toisesta rinnasta alkoi vuotamaan, kun hanasta, oltiin vielä sairaalassa, soitin kelloa ja kutsuin kätilön, että apua, mitä tämä on... :LOL:
 
Mulla tuli mieleen tämmösiä, kun tässä neljättä odotan:

-rinnat voi olla joko kauheat pallot tai lurtsahtaneet rukkaset ja maitoa ihan yhtä hyvin tulee

-voit monta kk haista pissalle, kun rakko alkaa falskata ja viimeistään nauraessa tai aivastaessa lirahtaa :ashamed:

-reitit kodin ulkopuolella kannattaa valita sen mukaan missä on yleisiä vessoja käytössä :attn:

-yöllä voi joutua paitsi käymään neljä kertaa pissalla myös syömään!!! :eek:

-rakastellessa, saunassa tai suihkussa voi alkaa maito suihkuta tisseistä :whistle:

-hiivatulehdus voi iskeä joka rakstelun jälkeen :(

-voi tehdä mieli ihan hulluna seksiä tai sitten ei lainkaan koko raskauden aikana

-jokainen vauva ja raskaus ON erilainen (esikoinen heräili 2v 1,5h välein ja kakkonen nukkui syntymästään asti kahdeksan tunnin unia)

-synnytyksen jälkeisen masennuksen lisäksi on olemassa raskauden aikainen masennus-hakeudu siinä tapauksessa neuvolapsykologille

-issiaskipu voi loppuraskudesta viedä lähes liikuntakyvyn :/

-imetysaikana limakalvot on kuin hiekkapaperia eikä mitkään liukasteet välttämättä tee seksistä naiselle nautittavaa

-peräpukamat

-synnytyksessä voi tulla laverille vauvan lisäksi KAKKA ellei ole tehty suolihuuhtelua :|

-vastasyntynyt ei tarvitse kovin paljoa vaatteita

-vastasyntynyt tyttö ei tarvitse yhtään mekkoa :) ja konttaavalle vauvalle mekosta on todellista haittaa, kun helma jää konttaillessa polvien alle ja vauva lentää nenälleen

--raskauden aikainen väsymys ja sen totaalisuus ,olo kuin tiejyrällä yliajetulla kastemadolla!!!! :/

-jos vauvalla on koliikki, siitä on vaikea mitenkään nauttia

-synnytyssairaalasta kun lähtee, on maha vielä niin iso että odotushousut on parhaat, joten älä pyydä miestäsi viemään niitä kotiin

-luumuja kannattaa syödä synnytyksen jälkeen. Vatsa menee tosi jumiin.
 
Pakko lisätä kun unohdin SEN että ilokaasusta VOI mennä todella sekaisin!
Itelle kävi niin että menin siitä niin "känniin" että heittelin sitä maskia
ympäri huonetta, seinille ja joka paikkaan kunnes se otettiin multa pois, mies repeili kun se katteli vierestä. :LOL: :LOL:
 
Ihanaa!

Pakko on munkin laittaa pari, mitä ite tajusin kun esikoisen sain.

- Samat housut jotka mahtuivat ennen raskautta, eivät välttämättä mahdu kun olet lähdössä lapsen kanssa sairaalasta kotiin!

- Itse synnytys voi olla myöskin verrattavissa vessassa käyntiin, ainakin minulla tuntui vain kun olisi oikein kovalla kakalla käynyt. Ei sen kummempaa kipua (HUOM! Epiduraali!)

- Ja joku jo mainitsikin sen tissen maitoryöpyn jo ennen synnytystä! (Mun mies vois sanoo tästä pari valittua sanaa!)

- Ja älkää uskoko jos joku sanoo, että PELKÄLLÄ imettämisellä lähtee raskauskilot, mun roikkuu ainakin vielä mukana vaikka kuinka imetin.

- Ja imettäessä maitoa voi tulla myös liikaa, joka sekään ei ole vuvalle kiva, kun yhden huikan ottaa, niin hyvä kun nieleen pystyy!

-Ja RINTATULEHDUS VOI YLLÄTTÄÄ! Yhtäkkiä kauhee kuume ja huono olo. Tissit niinkun keilapallot ja kipeet! Sitten vaan lypsämään. Ja meikäläinenkin vaan käsipelillä viemäriin kun ei kipot riittänyt!
 
Lisään muutamia:
- Vauva voi todellakin olla perätilassa viikolle 41+3 ilman, että sitä kukaan huomaa, mukaanluettuna itse raskautettu!
- Kaikilla imetys ei vain käynnisty.
- Ajoissa huomattu vauvan verensokerin imeytymishäiriö ei ole vaarallinen!
- Synnyttäneiden osastolla piereskely kuuluu asiaan!
:LOL:
 
lisää...

synnytyspelosta huolimatta todella kiva ja helppo synnytys, kävelin kotiin 1,5 vuorokautta synnytyksen jälkeen.

lapsi alusta alkaen todella helppo, mitään ongelmia ei ole ollut (ei itkeä hampaita, jne.), pelottelut turhia miten elämä muuttuu kun tulee lapsi.

alkuraskaus vaikea, kaksi vikaa kuukautta olisin voinut tehdä mitä vaan, vaikka vatsa isoimmillaan

raskaudesta ei välttämättä tule raskausarpia, eikä rinnat muuta muotoaan miksikään imettämisen jälkeen

seksi on lapsen saamisenkin jälkeen mukavaa!
 
Joo noi oli hyviä lisäysiä mitä seksiin tulee!
- seksi on todellakin parempaa kun ennen synnytyksiä
- paikat ei todellakaan "levähdä" synnytyksessä!
- kiinteät rinnat ei kyllä ikinä palaudu ihan entiselleen (ainakaan mun kiinteä b-kuppi) :( :LOL:
 
Muutama kokemus myös tässä:
-Rinnanpäät voivat olla TODELLA kipeät, jopa verta vuotavat kun alottaa imetystä
-Maitoa ei tule kaikilta vaikka kuinka pumppaisi
-Sairaalaan ei välttämättä jää montaakaan kiloa
-Ensisynnytys voi olla nopea (vesien menosta kaksi tuntia) ja toinen vielä nopeampi!!
-Raskaus arvet voivat yltää navan yläpuolelle ja kyljeltä toiselle
-Sairaalassa saat varmasti kuorsaavan huonetoverin
-Kätilösi on joko kamala haahka tai ihana tyttönen (molemmat koettu)
-Nimen valinta voi olla todella tuskastuttavaa
-Vastasyntyneen vauvan tuoksua ei oikeasti ikinä unohda!!
 

Yhteistyössä