YLIPAINOISTEN laihdutusryhmä VOL 5

Onnittelut lillerilallerille huippuhienosta pudotustuloksesta! Vähän tulee kyllä nyt sellainen olo, että pitäiskö sitä itsekin hypätä vaa-alle, jotta pääsisi ihailemaan nyt jo hieman pienempää vaakalukemaa…mutta en mä sitten kuitenkaan halua. Mä haluan ennemmin ihailla selvästi pienempää vaakalukemaa, jolloin mun kannattaa edelleen pitää kiinni siitä suunnitelmasta, että astun vaa-alle vasta helmikuun alussa :D

Rva Ilkeä Harmaa puhui nälän tunteesta. Olen siitä onnekas, etten tunne nälkää lainkaan. Tunnen sitä siis kyllä normaalilla ruokavaliolla (tai siis mun normaalihan on oikeasti varsin epänormaali), mutta en koskaan silloin, kun diettaan. Ihan pelkästään ruokavalion muutoksella ei tuota asiaa kuitenkaan voi selittää, koska en tunne nälkää myöskään silloin, kun voin henkisesti todella huonosti (esim. läheisen kuoleman jälkeen ei ruoka maistu, enkä tunne lainkaan nälkää) tai silloin, kun olen todella stressaantunut ja kiireinen, vaikka se stressi olisikin ns. positiivista stressiä, eli se ei pitäisi sisällään mitään ”henkistä huonoa oloa” tms.

Pelkällä ruokavaliolla mäkin mööh diettaan. Ja aion saada tuloksia. Ja saankin ? Joten jos ei lenkkeily innosta, niin sitten sitä vaan jättää lenkit väliin ja piste. Tosin sen vertaa pitää hehkuttaa tuota liikunnan osuutta, että vaikka en koe sen sinänsä laihduttavan (jos ei sitten liiku ihan oikeasti kunnolla), niin kyllä se kehoa muokkaa. Ryhti paranee, lihaskunto kasvaa, kunto kohenee jne. Joten kyllä mä toisaalta haluaisin liikkua. Mutta en nyt jaksa, kun on elämässä meneillään iso projekti, joka vie kaiken ylimääräisen virran. Mutta ehkä sitten kevättä kohden? :)

JellyJolly: vaikka meille naisille se vaakalukema on tärkeä, niin ei sitä ihan aina kannata tuijottaa. Meinaan, että jos on käynyt niin, ettei kiloja oli hirmuista määrää pudonnut, niin pidä ehdottomasti mielessä nuo senttimäärät, joita ympäriltäsi on lähtenyt. On ne nimittäin melkoisen suuret määrät!

Fat&lazy: Sinuna unohtaisin nyt ne eiliset suklaat. Se oli eilen, se. Ja tänään on uusi päivä. Hyvä, että olet miettinyt tämän päivän syömisiä. Koita tosiaan ennemmin täyttää napa kasviksilla, kuin perunalla ja kastikkeella…periaatteessa olen sitä mieltä, että kasviksia voi syödä niin paljon, kuin mitä napa ikinä vaan vetää…ei ne lihota ?

Nagun tarina herkkujen huumasta on, kuin omalta näppikseltäni. Olen myös näitä joko kaikki tai ei mitään ihmisiä herkkujen suhteen. Mulla se suklaan syöminen ei todellakaan jää yhteen tai edes kahteen palaan, vaan mun päivittäiseen ruokavaliooni kuului vähintään 1 patukka suklaata. Monesti enemmänkin. Joka päivä. Aina.
Ja hienosti on jo paino lähtenyt laskuun! Kuten jo tuolla aiemmin mainitsin, niin itseäni stemppaa todella paljon se, kun näen muiden onnistuvan ja saavan hyviä pudotuksia. Kiitos siis tsempeistä :D

Myös Nupun keksipaketti-tarina kuulostaa valitettavan tutulta. Kuin myös se tupakan lopetus. Tupakoinnin lopetus oli ehkä siksi paljon helpompaa, että sen lopetin kokonaan. Syöminen on kuitenkin pakollista, joten sitä ei voi lopettaa kokonaan. Sitä pitää oppia säännöstelemään ja ”käyttämään kohtuudella”, joka on kyllä ihan hiton hankalaa siinä kohtaa, kun pääsee sokerin makuun. Se sokerin himo kun vaan vie mennessään.
Kyllä mä sen kohtuukäytön meinaan opetella, koska pakkohan se on. Mutta asia on ajankohtainen vasta sitten, kun suurimmat kilot on ensin pudotettu pois.
Ja hienoa, että olet Nuppu vetänyt viikonlopun yli ilman herkkuja. Siinä lienee ollut kuitenkin vähän tekemistä :)

8vko: paranemisia!
Leipä, leipä, leipä kuulostaa tutulta täälläkin suunnassa. Korvasin tosiaan useamman aterian leivällä päivän aikana, joten senkin syömistä joudun nyt opettelemaan uudelleen. Ja siksi sekään ei kuulu ruokavaliooni ennen, kuin 100 päivää on ohi. Jos en syö leipää, on pakko syödä jotain ihan oikeaa ruokaa. Eikä se taida olla kovinkaan huono juttu :D

(.) 12 päivää takana, 88 edessä. Eilen teki kyllä jo melkoisesti leipää mieli, mutta ei siinä määrin kuitenkaan, että olisin oikeasti ruvennut leipää itselleni tekemään. Sämpylöiden leipomista ajattelin tässä jollekin päivälle lasten kanssa puuhaksi ja silloin naista koetellaan :D Ei tosin silloinkaan siinä määrin, että ratkeaisin (jos epäilisin että niin käy, en leipoisi), mutta kovasti kuitenkin. On se tuore porkkanasämpylä vaan niin tajuttoman hyvää. Niitä voi syödä vaikka 4 putkeen…ja parin tunnin päästä taas 4 lisää. Joten kiitos, mutta ei kiitos :D

Mies sanoi eilen, että olen kaventunut kovasti. No tuskin nyt kovasti, mutta kiva että hänkin huomaa. Itse kun tosiaan olen kaventumisen jo huomannut mahan kohdalta. Joskin tässä tulee käymään niin, että tämän enempää en kaventumista tule huomaamaan. Niin se aina menee. Alkuun huomaan mahan pienentyneen ja sitten ei enää tapahdukaan mitään. Ei sitten niin yhtikäs mitään.

Muut ihmiset alkavat kyllä siinä 8 kg kohdalla huomauttelemaan hoikistuneesta olemuksesta, mutta itse näen peilistä aivan yhtä läskin naisen, kuin mitä aiemminkin. Kun pääsen sinne normipainon tuntumaan, huomaan taas pitkästä aikaa hoikistumisen merkkejä. Mutta sinne on 14 kg matkaa, eli melkoisen pitkä tie on kuljettavana.

Toisaalta, jos hyvin käy, niin parhaassa tapauksessa, kun se 100 päivää on mennyt, vaakaan ehkä jo saattaa se normipaino piirtyä. 100 päivää on reilut 14 viikkoa ja kyllä mulla kaikki mahdollisuudet siihen on, että paino putoaa kilon viikossa. Mutta ei se mikään varsinainen tavoite ole. Paino putoaa sen, minkä putoaa. Joudun kuitenkin vielä pudottamaan painoa 100 päivän jälkeen, koska normaalipainon yläraja ei ole tavoitteeni. Haaveenani olisi olla ”kunnossa” kun kesä alkaa, mutta se haave ei varmaankaan toteudu. Mutta kesän aikana vaakaan tulee kyllä sopiva lukema piirtymään :)
 
Huomenta. Herkuista olen pysynyt irti :D
Kävin puntarilla ja ei silti tule kummonen tulos tästä viikosta. En tiedä missä mättää :|
Pakko vaan jaksaa yrittää, toinen vaihtoehtohan on se lihominen eli mielummin annan kaikkeni ja laihdun sitten hitaasti kuin lihon. Kyl tää tästä.
Aikoinaan sain tosi hyvin painoa pois, kun söin Allia. Se vaan on niin kallis lääke ja oikotie onneen sekin on eli ei pysyvää tulosta kyllä saa. Mä oon aina laihtunu niin hemmetin hitaasti ja siihen on moni yritys laihtua kaatunutkin. Pitäs vaa tajuta, että tämä on elämäntapa muutos.

Tänään mennään koko perhe n. 14km lenkille, vaikka tuo liikunta ei laihduta niin kyllä se ainakin kiinteyttää.
Sitkeesti eteen päin.
 
Tosta sokeririippuvuudesta niin siitä on oikeasti tehty paljon tutkimuksia ja se näkyy aivoissa ihan samanlaisena kuin heroiiniriippuvuus. Tässä on joitain tutkimuksia, ja jos kiinnostaa niin googlesta löytää lisää vaikka kuinka (parhaat on Englanniksi):

Sokerin himo verrattavissa huumeriippuvuuteen | Terveys | Iltalehti.fi

Sokeri koukuttaa - pala vai levyllinen suklaata? | Yle Uutiset | yle.fi

Professori vertaa sokeria heroiiniin ja kokaiiniin – ”Tämä on elintarviketeollisuuden juoni” | Uusi Suomi

Joten ei ole ihme että siitä tai hampurilaisista ja pizzoista on vaikea irrottautua, kun niihin on koukuttunut. Tunnen nyt suurta sympatiaa alkoholisteja ja huumeriippuvaisia kohtaan, koukusta on tosi vaikea irrottautua ja helpoin on palata suklaalevylle/pullolle/piikille :D Ehkä sanon puoliksi vitsinä mutta suhtaudun asiaan kuitenkin vakavuudella, sillä mitään hyvää terveydelle mikään noista ei tuo ja toivon oppivani joskus kohtuudella herkkuja syöväksi, kun olen tarpeeksi kauan aikaa ollut ilman. Uskon että kaikki eivät koukutu herkkuihin mutta ne kenellä on siihen aivoissa alttiutta, niin tietävät sen kyllä liiasta herkkujen käytöstä :popcorn:

Itse tykkään siitä että löydän faktasyyn jollekin käyttäytymiselle ja siitä syistä näitä rupesin lukemaan, kun tarpeeksi monta epäonnistunutta laihdutuskuuria pettymyksineen oli takana. Ymmärtän sen hyvin että kaikkia ei tälläiset tieteelliset ulottuvuudet asioihin kiinnosta ja se on täysin ok:)

Täällä kirjoitellaan Uudellamaalla :) :wave: Joten osaltani Etelä-Suomi meni oikein:)
 
Viimeksi muokattu:
Rva ilkeä harmaa: onko sulta tarkastettu kilpirauhasarvot, jos susta tuntuu että syöt ja liikut oikein ja silti meno tuntuu itselle liian hitaalta?

Tsemppiä sulle ja älä lannistu, hidaskin tahti on parempi kuin painon nouseminen! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29443148:
Katoin noita kilpirausoireita ja taidampa ottaa maanantaina yhteyttä lääkäriin siellä pelottavan moni asia kolahti.
Kannattaa ehdottomasti käydä tarkastuttamassa, sillä 8v on pitkä aika. Normaalien arvojen sisällä voi silti olla esim. vajaatoiminnan oireita, vaikka virallisesti ei saisi diagnoosia.

Itse otan Kelp-tabletteja aamulla pari, jotta saan hieman enemmän jodia. Itse olen normaalien arvojen sisällä, mutta useista laihdutuskuureista saa lähes jokainen helposti itselleen vajaatoiminnan oireita tai jo ihan veriarvoissa näkyvää vajaatoimintaa. Laihdutus kun vaikuttaa kilpirauhaseen, etenkin jos liian nopeasti pienillä kaloreilla kituuttaa.
 
jellyjolly harmaana
Pakko täältä sivusta huudella vielä noihin kilppariarvoihin, kun mähän olin siis lähes 87% varma, että niissä on häikkää mutta ei. Nyt uusimpia (tammikuussa otettuja) en tiedä, mutta oletan, että viitearvoissa ovat, kun ei ole perästä kuulunut. Eli ei mulla oo ainakaan laihduttaminen/laihtuminen isommasti vaikuttanut noihin...
 
Hyvä JellyJolly, että arvot ovat olleet ok eikä ole tarkoitus pelotella että laihdutus kaikille sitä tekisi:) Kitukuurit ovat ne jotka vajista tai sen oireita saattavat aiheuttaa, joten järkevästi laihduttamalla harvemmin sellaista kuitenkaan itselleen saa. Ja kun muistaa saada riittävästi jodia, kananmunat ovat hyvä lähde.

Nykyisin viitearvoja enemmän kuunnellaan potilaan oireita, koska viitearvot ei aina kerro koko totuutta tuossa monimutkaisessa hormonitasapainossa. Kerron nämä lähinnä siksi että jos tämä tieto vaan yhtäkään henkilöä auttaa niin hyvä niin :)

Ne joita tämä asia kiinnostaa, niin oheisessa linkissä aika hyvin selitetty asioista, myös noista viitearvoista:

Laboratorioarvot ja diagnoosi - Kilpirauhanen
 
Voi jehna et tekee mieli jotain hyvää. Tää on ihan hirveetä... Ajatuksissa pyörii kaiken näköset herkut ja hirveä nälkä olevinaan. Vaikka just söin puuroa.

Oon samaa mieltä tosta riipuvuudesta. Tupakoinnin lopettaminen oli helppoa tähän verrattuna. Se on vaan yritettävä ja yritettävä.

Mööh kamppailee keski-suomessa kilojensa ja himojensa kanssa
 
Ja vielä enempi tekee herkkuja mieli kun on nyt univelkaa mukavasti kertyny muksujen valvottaessa. Oon huomannu et väsyneenä vielä vaikeempaa. Tekis vaan mieli luovuttaa ja kömpiä peiton alle herkkujen kanssa. Mut ei anneta periks!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mööh;29443517:
Ja vielä enempi tekee herkkuja mieli kun on nyt univelkaa mukavasti kertyny muksujen valvottaessa. Oon huomannu et väsyneenä vielä vaikeempaa. Tekis vaan mieli luovuttaa ja kömpiä peiton alle herkkujen kanssa. Mut ei anneta periks!
Univelka on kyllä kökkö. Viime yönä jouduin heräämään ja nouseaan kevyet 5 kertaa...ja se kyllä näkyy ja tuntuu. Olo on aikalailla kategoriaa: zombie :D

Mutta kummasti sitä piristyy, kun vähän siivoilee kotia. Ja kohtapuolin saan tehdä sitä täysin rauhassa, musiikkia kuunnelle, kun mies lähtee lasten kanssa anoppilaan ja antaa äidille siivousrauhan. Mä rakastan siivoamista, kun sen saa tehdä ihan yksinään :)
 
13km lenkki takana, aikaa kului 2h 18min.

Mun mies on ihan täysin normaalipainoinen ja, kun hän jouluna oli kotona meidän kanssa 2 viikkoa niin mun elämäntyylillä hän laihtui melkein 5kg, miten mä en laihdu? Ja sit se veteli vielä melkein 3kg suklaata naamaan jouluna. Ei ole reilua ei :(
 
"Sadie"
Hyvää iltaa kaikille!
Ihan nopeasti nyt vain jotain kirjottelen.. Huomisesta lähtien mä olen taas mukana myös! Ja nyt uudella innolla ja tarmolla, tää on nyt se The kerta kun mä todella saan itteeni niskasta kiinni ja rupee se paino putoamaan! :D Huomenna aamulla sit puntarille, huihui ku pelottaa jo valmiiks..

Mahtava porukka taas kasassa, hienosti väki jaksanut kirjoitella! :)

Sijaintitietoa vielä hieman.. Etelä-Pohjanmaan tyttöjä oon :)
 
Etelä-suomesta oon mä :).

Vaaka näytti aamulla 84.2kg eli nyt olen takas mitoissa missä olin ennnen joulunaikaa :). Taitaa tää herkkulakko olla hyväksi:p oikeestaan pelkällä syömisellä nyt väliä ollut sillä mitään salitreeniä en ole päässyt tekemään kun ollu kuukauden kipeenä, syy selvisi kun menin lääkäriin, poskiontelotulehdus ja sain kuurin siihen kun ollu kipeenä niin kauan :) kohta pääsee taas treenaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: chef
F&L harmaana
Ja taas plussaa, 92,6kg näytti vaaka (+0,4kg).En tosin ihmettele,varsinkin nää pari viime päivää oon syönyt miten sattuu.Luulis että tää ulkomuoto sais tekemään asialle jotain mutta ei vaan onnistu:(
 
8vko
Nopee päivitys ennen töihin menoo. Paino 84,6 bmi 29,62 (enää lievä lihavuus jihuu) ja normaalipainon ylärajaan joka on miun pitusella 71,4kg on matkaa 13,2 kg. Näillä mennään täysillä eteenpäin! Virtaa päivää muillekin!
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Huomenet!

Kivoja miinuksia saa päivitellä tuonne listoille :)
Miinusta toki itselläkin, mutta siis WHAT :O -600g koko viikolla, vaikka pysyin kuosissa, liikuin ihan ok ja.... Eli mun kokemuksen mukaan EI TODELLAKAAN kannata, mitään vlcd-korvikkeita vetää, ne maistuu pahalta ja tuloskaan ei päätä huimaa.

No, se on toki huomioitava, että menkat alko ja pöhöä sen takia jnk verran varmaan ja yritän itelleni ammentaa iloa niistä kadonneista senteistä. (vyötärö, lantio) Jotain tapahtuu, vaikka hitaammin kuin haluisin :saint:

Ja ne jorinat mun normaalipainon saavuttamisesta voitte unohtaa... Tai kyllä mä sen saavutan, mutta tällä vauhdilla päivittelen näitä listoja vielä juhannuksenakin :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: chef

Yhteistyössä