Yli kolmevitoset plussanneet/odottajat Vol. 2

Ollakovai...? Toivottavasti paranet pian, sairaana oleminen on niin kurjaa - saati sitten raskaana ollessa!!

Muokkasin listaa hiukan. Poistin jo 2013 syntyneet, ja siirsin ne, joiden laskettu aika on reilusti ohi uuteen osioon nimeltä "Kadonneet odottajat". Jos tuli tehtyä virhe, ilmoitelkaa... :) Lista alkoi vain olla jotenkin niin pitkä ja sekava, joten päätin tässä aikani kuluksi vähän siistiä sitä.
 
Täällä tänään naistenpäivän kunniaksi poksutaan 36+0. Äitin luona käytiin lasten kanssa kahvittelemassa. Aamulla oli tosi kurja keli, mutta sitten aurinko alkoi pilkottelemaan ja kuopuksen kanssa puistoiltiin hyvä tovi :). Nyt pitää ruuan päälle lähteä vielä pienelle happihyppelylle....okei lyllertämään tuonne pihalle.

Hyvää naisten päivää kaikille!

suski28 ja baby 36+0
 
Hei taas kaikille,
Sorry olen käynyt lukemassa teidät kuulumiset, mutta en muka ole ehtinyt itse kirjoittamaan mitään. Oodikas, toivon todella puolestasi että kaikki hyvin. Ja yhdyn tuohon Milkin kommenttiin raskaustestin suuremmista lukemista, se on ainakin positiivinen asia. Jos vain pystyt yritä olla huolehtimatta. Täältä myös virtuaalisia voimahaleja sinulle:hug:

Milk, kiitos listan päivityksistä. Ja huomasin, että olet eilen saavuttanut lasketun ajan maagisen rajan. Toivottavasti vointisi on edelleen hyvä. Molemmat edelliset raskauteni ovat menneet yli ja muistan etenkin ensimmäisen raskauden osalta, että oli se vaan jotenkin niin piinallista kun laskettu aika tuli ja meni eikä merkkiäkään, että vauva syntyisi. Ei edes yhtään supistusta. Mutta siitä se vain synnytys sitten spontaanisti käynnistyi heti ensimmäisestä todella rajausta supistuksesta rv. 40+6 ja vauva tulikin pikavauhtia maailmaan.

Omaa napaa. Täällä olen nukkunut todella huonosti tällä viikolla. No viime yö oli onneksi taas parempi, mutta pääasiallisesti öisin on tullut valvottua aika paljon ja unet jääneet vähille. Ja joku hormonaalinen juttu se on, sillä en kuitenkaan päivällä ole ollut mitenkään aivan kuollut verrattuna kuin vähän on tullut nukuttua. Muutoin vointi on ollut ihan hyvä. Kävelylenkit onnistuvat edelleen, tosin tänään vatsa tuntuu kipeälle, vaikka varsinaisia supistuksia ei kyllä tunnu. Viikolla säikähdin aika tavalla, kun nostin nelivuotiaan pikkupoikani syliini ja sitten selässä tuntui tosi ikävä vihlaisu. Selkä oli koko illan kipeä ja ajattelin, että siitä ne nyt taas alkoivat ne helkutin liitoskivut, joista kärsin toisen lapsen syntymänkin jälkeen. Mutta olin todella helpottunut, kun selkäkivut olivatkin kadonneet yön nukuttuani, eikä niitä ole sen jälkeen esiintynyt. Nyt varon sitten nostelemasta isompia sisaruksia.

Mukavaa, että täällä on nyt useampikin maaliskuu-huhtikuun vaihteen odottaja eli meitä on montakin jo melkein viimemetreillä menijää. Blancita, kiva ajatus tuo ulkomainen vauva lehti. En ollut edes tullut ajatelleeksi moista.

Maanantaina on rv 38 täynnä ja synnytystapa arvio, sitä tässä nyt odottelen. Nyt pitää laittaa lapsukaiset nukkumaan.

Mesimarjaan rv. 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Vitsit tuolla huhtikuisten ryhmässä missä olen on eilen ja tänään syntyny jo vauvoja :). Tulee ihan sellanen olo, että mulle kans :D. Ja sit toisaalta tää raskausaika on kyl ihan kivaa, varsinkin kun olo on suht jees. Harkkasuppareita alkanut tulemaan enemmän ja ne jo pikkasen käy tuonne selän puolelle. Ja yöt on aika repaleiset, mutta siis muuten tämä raskaana olo on ihanaa :).

Meillä huomenna paluu arkeen yöks, mä inhoon herätyskelloja :(.

Mites tosiaan Milk@ jokos olet päässyt tositoimiin?

Oodikas mitkä fiilikset? Kaikki ok?

Ollakovai...? paranemisia!

Mesimarjaana on kyl kiva, että on meitä kohta nyytin hakevia :). Ja juu varovasti nostelun kanssa, että olet kunnossa kun aika koittaa :)

Josko tuota lähtis babyn peittoa viimeistelemään :). Hyvää sunnuntain jatkoa kaikille!


suski28 ja baby 36+1
 
En ole päässyt tositoimiin, ei ole mitään tuntemuksia siihen suuntaan edes. Mutta vointi on hyvä, ollaan miehen kanssa ulkoiltu ja siivoiltu ja pakkailtu tavaroita muuttoa varten. Muutto on viikon päästä, joten olen toisaalta ajatellut nyt, että voisihan tämä vauva tulla vaikka vasta senkin jälkeen, suoraan uuteen kotiin :) Katsotaan, miten käy!

40+2
 
  • Tykkää
Reactions: suski28
Nyt ei enää tuhruta, vaan tulee kunnolla kirkasta verta ja hyytymiä. Kävin päivystyksessä mutta jono lääkärille oli pitkä ja mulla vuoto/kivut sen verran hanskassa, etten jäänyt jonottaan. Aamulla sitten naisten tautien polille tarkistettavaksi. Lienee turha enää toivoa, että kaikki olisi kunnossa... En vain millään tahtoisi uskoa, että tässä taas kävi näin... :(
 
Hei, löysin tieni tänne puolelle, ikäni puolesta tänne sopisin, mutta raskaustilanteeni puolesta en. Tulin vaan sanomaan Oodikkaalle, että voimia tilanteeseesi, tiedän varsin hyvin,mitä läpikäyt. Itsellä kolme keskenmenoa putkessa, varhaisia kaksi ja viimeisin rv11:lla.
Itsellä alkoi juuri noin, että pientä tuhrua, sitten vuotoa. Kyse oli kumminkin kkm:stä,joten lääkkeelliseen tyhjennyshelvettiin jouduin. Saat laittaa yv:tä, mikäli tunnet tarvetta vertaistukeen. Voimia ja jaksamista.
 
Oodikas :hug: Ei taida löytyä edes sanoja lohduttamaan tuohon tilanteeseen. Voimia haluan toivottaa! Ja vielä sen verran sanoa, että kun eivät kunnallisella taida alkaa tutkia asiaa vielä kahden jälkeen, niin kannattaa varmaan harkita käyntiä jossain yksityisellä lääkärillä. Tuleehan se kalliiksi, mutta toisaalta jos sieltä voisi saada apua nopeammin?
 
Milk@ - kiva kuulla, että joku muukin on muuttamassa lähellä h-hetkeä. Mua ahdistaa kovasti kun meillä on tarkoitus muuttaa, mutta asia etenee niin kovin hitaasti. Huomenna paukkuu jo 30. viikko, emmekä ole vielä päässet edes tekemään tarjousta uudesta asunnosta! Asumme nyt tilapäisessä vuokrakämpässä ihan super ahtaasti ja kaikki vauvantavara on pakattu röykkiöksi ruokailutilan nurkkaan. Mulla olisi ihan hirveä hinku päästä laittamaan vauvalle oma nukkumapaikka ja se että en ole vielä päässyt sitä tekemään ahdistaa todella paljon. Edes äitiyspakkaus ei ole vielä saapunut!

Miten te aiotte käytännössä hoitaa tuon muuttamisen? Otatteko muuttofirman kantamaan tavarat? Teillä tietenkin on kaikki ollut valmiina jo vanhassakin vauvaa varten, kun menee noin hilkulle synnytyksen suhteen...

Käytännössä päätin odottaa vielä tuonne viralliseen mammaloman alkuun ennen kuin raivan tähän asuntoon paikan vauvan sängylle ja hoitopöydälle - mutta koville se tuntuu ottavan :headwall:
 
Kohtu oli tyhjä kun ultrattiin. :( Vuoto jatkuu ja paljon tavaraa tulee ulos. Ultraan asti elättelinnpientä toivoa vaikka aamulla vuoto runsastui ja kivut paheni... Tiesin kyllä että kesken meni mutta jotenkin en vain halunnut uskoa sitä. Päivää vaille 4 kk tuli keskenmenoille väliä. Saapa nähdä koska seuraava... Mulla loppuu usko kohta. Ehkei meidän ole tarkoitus saada lasta. Päästiin kuitenkin jo sen verran tutkimuksiin että verikokeita otettiin minusta iso liuta ja miehestä yksi jotain kromosomitutkimuksia varten. En muista enää mitä kaikkea tutkitaan.
 
Voi Oodikas, voi kuinka surullista. Olisin todella toivonut, että kaikki kohdallasi menisi hyvin. En ole itse käynyt läpi samaa, mutta voin kuvitella mille tuntuu, kun vauvaa toivoo niin kamalan paljon ja sitten joutuu toistuvasti käymään läpi keskenmenon. Virtuaalisia voimahaleja sinulle täältä:hug: Älä missään tapauksessa vielä menetä vauvan hankinnan suhteen toivoa. Jo se, että olet ylipäätään raskautunut on jo positiivinen asia. Toivottavasti tutkimukset toisivat lisävalaistusta syihin keskenmenoihin ja niihin pystyttäisiin vaikuttamaan.

Mesimarjaana
 
Voi Oodikas, sanat ei riitä kertomaan, miten pahoillani olen puolestasi:hug: On ihan hirveän väärin, että jouduit taas tuon surun kokemaan -oikein paljon voimia ja jaksamista ja ihan hurjasti toivon, että se 9 kk kestävä plussa tulee sulle seuraavana!
 
Oodikas, olen niin pahoillani! Voimia ja jaksamista.. :hug: Toivottavasti jaksatte vielä yrittää.

Minttumaari*, me ollaan tilattu muuttofirma. Lisähaastetta tuo se, että meillä on hissiremontti menossa nykyisessä taloyhtiössä, ja viides kerros. Siksi jouduimme pakkaamaan ja siirtämään osan tavaroistamme varastoon jo ennen hissiremontin alkua.

Vauvan vaatteita laittelin valmiiksi joulun aikaan, ennen kuin tiesimme muutosta, mutta esim. pinnasänkyä emme koskaan kasanneet. Eli nyt vauvalle on järjestetty tilapäissänky siten, että äitiyspakkauksen laatikko on pedattuna kahden nojatuolin päälle. Nojatuoleissa on kunnolliset käsinojat jne, joten laatikko ei pääse putoamaan, mutta onhan tuo viritelmä vähän tragikoomisen näköinen makuuhuoneessamme. Vauvan vaatteille tarkoitettu lipasto ja hoitotaso on huoneessa, joka nyt on täynnä pakattuja tavaroita, joten ei vauvan huone nyt ole ihan sellainen kuin mielessäni sen haaveilin olevan hänen saapuessaan... ;) Mutta en jaksa stressata asiasta, eihän vauva tarvitse aluksi muuta kuin rakkautta, unta ja ruokaa - ja säännölliset vaipanvaihdot. Laittelen vauvan huoneen sitten uudessa kodissa. Yritän ajatella positiivisesti, että sitten ainakin tietää, kummalle sukupuolelle sitä sisustaa. :)

Olen päättänyt ajatella, että vauvan laskettu aika on 21.3. Se on vko 42+0, ja ilmeisesti silloin sitten synnytys käynnistetään, mikäli se ei ole spontaanisti alkanut. Helpottaa, kun ei tarvitse joka päivä miettiä, että jokohan tänään.... :) Mitään erityisempiä merkkejä synnytyksen lähenemisestä ei ole ollut, kivuttomia harjoitussupistuksia on ajoittain, mutta ei kovinkaan usein. Ehkä tämä odottaminen tekee hyvää, opettaa kärsivällisyyttä, koska en todellakaan ole maailman kärsivällisin ihminen.

40+4
 
Minä kävin eilen äitipolilla synnytystapa-arviossa ja siellä todettiin, että synnytys käynnistettäisiin ensiviikolla tiistaina. Toki ruuhkatilanteen mukaan. Eli jos on ruuhkaista, voidaan sitten siirtää käynnistystä päivällä tai kahdella. Mutta syytä käynnistykselle ei ole kuin, että halutaan varmistua sen tapahtuvan kontrolloidummissa olosuhteissa, kun aikaisemmat synnytykset olleet niin nopeita ja rajuja.

Vauvastakin otettiin mitat, oli jo reilusti 3,2 kiloinen ja oleili tosi alhaalla ja lääkäri totesi, että todennäköisesti tulee ulos yhtä pikaisesti kuin edellisetkin vauvat... Mutta koska edelliset raskaudet ovat menneet yliaikaiseksi piti todennäköisenä että ei lähde syntymään tämäkään spontaanisti vielään ennen ensi viikkoa ja siksi tuo käynnistys siis uskallettiin vielä siirtää ensi viikolle. Mutta apua, nyt tämä vauvan tulo joten konkretisoitui ja nyt tuntuu, etten olekaan ihan valmis vielä.

Milk, mukavaa että olet voinut hyvin ja ei ihan kamala ahdistus ole vielä iskenyt. Itselläni oli eilen ja toissapäivänä tosi huono olo, mutta tänään onneksi taas ihan normi hyvä. Huolimatta siitä, että viime yönäkään nukkuminen ei ihan sujunut ja unta tuli korkeintaan neljä tuntia... Mutta todella nautin nyt tästä paremmasta olotilasta.

Mesimarjaana rv. 38+1
 
Voi Oodikas :hug:. Hirvittävän epäreilua miten toisille ihmisille tulee ihan liikaa kannettavaa.

ON: Auttakaas nyt kokeneemmat ensikertalaista. Eilen makailin selälläni sängyssä, kun yhtäkkiä kohtu alkoi nykiä. Siis sellaisia yksittäisiä sykähdyksiä tai nykäisyjä tuntui jonkun aikaa ja sitten ne loppui. Mitäs tuo nyt oli? Miltä harjoitussupistukset tuntuu? Jotenkin ajattelisin, että niiden suunta olisi "sisäänpäin". Nuo tuntui jotenkin vähän niin kuin ulospäin. (Kauhean vaikea selittää.) Ei ollut mitenkään epämiellyttävää, mutta outoa... Näin ensikertalaisena sitä on ihan kaikesta pihalla =).

Täällä onkin jo monta ihan loppumetreillä, joten kauheasti tsemppiä teille!

Tinttu76 ja Tupu rv 23+1
 
Kiitos teille. :heart: Kyllä me vielä yritetään mutta en tiedä mitä sitten, jos se kolmas keskenmeno tulee... Noh, ensin pitää odottaa, että vuoto loppuu ja kuukautisetkin pitäisi odottaa. Menee viikkoja taas ihan hukkaan. Jossain vaiheessa saadaan ne verikokeiden tulokset... Nekin pelottaa. Jos löytyykin jotain vaikeaa häikkää. Vaan eipä se auta muu kuin koota taas itsensä tässä odotellessa ja suunnata katse tulevaan. Hyviä vointeja teille kaikille ihanille!
 
Meille syntyi poika pe 7.3. rv 38+4.

Lapsivettä alkoi lorahdella klo 06 ja jatkui pitkin päivää. Noin kahteen asti ehdin puuhailla kiireellisimpiä asioita kuntoon (hoitopöytää ym), klo 14 olin menossa päikkäreille, kun supistukset alkoivat, eikä siinä panadoleista huolimatta tarvinut torkuista haaveilla. Klo 16 soitin aamulla sovitusti Kättärille (ilman supistuksia olisi ollut joka tapauksesa kontrolli 12 tuntia vesien menosta), jossa oli sulku, joten eivät voineet ottaa, kun supisteli jo säännöllisesti. Naistenklinikalla toivottivat tervetulleeksi, ja olimme siellä klo 18. Siinä vaiheessa olin 4 cm auki, pääsimme synnytyshuoneeseen ja sain epiduraalin melkein heti. Pari tuntia myöhemin 8 cm ja toinen annos epiduraalia. Poika syntyi muutamaa minuuttia ennen puolta yötä.

Vinkiksi teille muille, yrittäkää olla synnyttämättä ruuhkahuipun aikaan! Huhujen mukaan Jorvissakin olisi ollut sulku tuona iltana, että kai sitä pitää olla kiitollinen että sentään pästiin jonnekin synnyttämään.

Kotiin pääsimme eilen keskiviikkona. Alkuun syömisen kanssa oli isoja hankaluuksia, ei kelvannut tissi eikä pullo. Jos joskus sai pullon suuhun livautettua, valui maito lähinnä pitkin poskia. Sunnuntai-iltana mies haki kotoa kavereilta saadut vähän paremmat pullot, joiden kanssa alkoi jo jotenkin onnistua, ja vähitellen on alkanut rintakin maistua, tosin vain rintakumiin pakattuna.


Synnytys jäi mieleen hienona kokemuksena, yhtenä elämän huippuhetkistä. Mutta te pääsette kokemaan ne parhaat palat itsekin, turha sitä on yrittää kertoa miltä tuntuu saada oma lapsi ensi kerran syliin.

Onnellista odotusta! (ja parempaa onnea synnystysajankohdan suhteen)

Niin, ja tänään saadaan vauvan sänkykin kotiin - miten niin olemme olleet varustautumisessa viime tingassa...

StiinaM
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: suski28
Onnea StiinaM =)

Oodikas :hug:

Täällä ihan normiarkea elelty taas. Tänään oli neuvola, kaik ok. Sain sen näyteputkilon mihin ottaa streptokokki näyte, ensi tiistaina on taas neuvola. Otan sen samaisena aamuna ja terkka lähettää sen eteenpäin. Ihan hyvä niin ei tartte ite taas labraan ravata. Turvotus vaivaa enemmän ja enemmän, onneksi ei koko ajan, mut sormet turpoaa lenkkeilyn aikana ja jalat sitten illalla :). Tuulettimen kanssa olen saanut nukuttuakin ihan hyvin. Mä olen aina kuumaverinen ja nyt raskaana ollessa mulla on kuuma koko ajan. En siis hikoile öisin vaan mulla on niin saakelin kuuma etten nukutuksi saa. No tässäpä nämä valitukset :D. Huomenna perjantai ja mulla on lapsivapaa viikonloppu!! Äiti sanoi, että nyt tulee koko kööri hänelle :D, mut ehämä tiedä miten päin olisin yksin täällä kotona, kaitpa sitä jotain keksii. Ja mieskin tulee kotiin ensi viikon torstaina ja on kokonaisen kuukauden :heart:. Joo mut nyt iltatoimiin :)


suski28 ja baby 36+5
 
Stiina M, paljon onnea pienokaisesta ja kiitos synnytyskertomuksesta. Kurja juttu, että sait pahan repeämän, onneksi ne yleensä paranevat kuitenkin tosi hyvin. Tehtiinkö sinulle episiotomiaa? Itse sain ensimmäisestä synnytyksestä toisen asteen repeämän huolimatta episiotomiasta, mutta onneksi sekä leikkaushaava että repeämät paranivat lopulta hyvin.

Tuo ruuhka ja sulkujuttu on ylipäätänsä aika kurja juttu. Itsellänikin siitä kokemusta ensimmäisen synnytyksen aikaan. Kun on henkisesti valmistautunut lähtemään synnyttämään tiettyyn sairaalaan ja sitten sinne ei otetakaan vastaan. Täällä pääkaupunkiseudulla kannattaa varmaan tosiaan jo etukäteen varautua noihin sulkuihin ja siihen, että ei pääsekään siihen sairaalaan mihin oli ajatellut mennä. Ja tosi kurjaa jäädä ilman kätilöä synnytyssaliin tuollaisessa tilanteessa. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin lukuun ottamatta pahaa repeämää.

Oikein hyvää vauva arkea pienokaisen kanssa. Toivottavasti imetys lähtee vielä hyvin sujumaan. Täälläkin kokemusta imetyksen hankaluudesta. Meillä imetys on aluksi lähtenyt kyllä tosi hyvin käyntiin, mutta hankaluudet iskeneet heti kotiuduttua, kun maito on noussut kunnolla rintoihin. Esikoisen kanssa olin ihan epätoivoinen, kun yhtäkkiä imettämisestä ei meinannut sitten enää tulla yhtään mitään, kun se sairaalassa oli sujunut niin hyvin. Rintapumppu toi tilanteeseen onneksi apua ja siitä se sitten taas lähti taas menemään.

Täällä olen nukkunut vaihteeksi kaksi yötä peräkkäin todella hyvin ja vointi on sitä myöten hyvä. Luulin jo, etten onnistukaan nukkumaan muuta kuin maksimissaan neljä tuntia yössä, mutta onneksi tämä jotenkin taas muuttui paremmaksi. Nyt pitäisi viikonloppuna vielä siivota, ja laittaa viimeiset jutut vauvalle valmiiksi enne ensiviikkoa, josko se synnytys nyt sitten alkuviikosta käynnistetään.

suski28, minä jäin miettimään että en kyllä muista että itseltäni olisi otettu tuota Streptokokkia. Ja unohdin sitten siitä neuvolassa kysyä eilen...

Milk, mitä sinulle kuuluu?

Mesimarjaana, rv. 38+4
 
Mesimarjaana Kuopiossa otetaan kaikilta rutiinisti. Tässä on kuulema vielä paikkakuntaisia eroja.

Mä luulen että baby on vihdoin kääntynyt rt jäädäkseen. Liikkeet tuntuvat nyt lähinnä potkuina kun lähes koko raskauden ajan on tuntunut vaan kamalaa mylläystä :). Tosin vielä on kuulemma tilaa liikkua ja kääntyillä, mutta toivon että tähän nyt jäis.

Ihana ilma ulkona taas, pitää pojun kanssa lähteä puistoilemaan :). Mua vaan vaivaa ihan hillitön mullan himo tässäkin raskaudessa, joten tekee tiukkaa leikisti maistella pojan kokkauksia, kun oikeasti tekis mieli lusikalla hiekkalöllöä vedellä :D.

Oikein ihanata perjantaita kaikille!


suski28 ja baby 36+6
 

Yhteistyössä