Yli kolmevitoset plussanneet/odottajat Vol. 2

Sisso, toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin! Tsemppiä tosi paljon! Me ei edes käyty seuloissa, joten en osaa yhtään kommentoida noita riskilukuja...

Mesimarjaana, täällä kaikki entisellään.. Ei mitään oloja että synnytys olis lähellä. Ilmeisesti kuitenkin vauvan pää on laskeutunu lantioon, koska jotenkin tunnen sellaista painon tunnetta tossa häpyluun kohdilla. Vauva liikkuu välillä enemmän ja välillä vähemmän. En ole kyllä koskaan kuullu, että "laiska" liikkuminen viittaisi downiin.. Oon aatellu vain, että välillä hän nukkuu enemmän ja välillä on vilkkaampia päiviä, ihan niinkuin meillä kaikilla.

Tinttu76, onnea hyvistä ultrakuulumisista. :) mulla ainakin helpotti olo ja elämä ru:n jälkeen..

Nyt vain toivoisin, että meidän pieni haluaisi jo tulla maailmaan. Ja toisaalta haluisin niin nauttia vielä tästä ihanasta olosta rakkaani kanssa, meillä on ollut niin mukavan leppoisaa kun olen ollu lomalla.. :) no, maksimissaan nelisen viikkoa jäljellä.

38+3
 
Voimia Sisso :hug:. Nuo veriseulan tulokset voi tosiaan pienentää riskilukuja. Mulla oli iän puolesta riski 1:190, mutta veriseulan jälkeen se parani tuon 1:250 yli eli ei jatkotoimenpiteitä. Asiasta enemmän tietävien tuttavien mukaan olennaista on juuri nuo veriarvot mitkä sulla oli hyvät eli toivotaan kovasti, että kaikki on hyvin.

Voi Milk@ sä olet jo ihan loppumetreillä! Musta siitä on vain hetki kun sä plussasit tuolta kuumeiluketjusta.

ON: Kävin ihastelemassa uutta äitiyspakkausta. Nyt en osaa päättää yritänkö saada vanhan vai odotanko myöhempään, että saan uuden??
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Hei,

Luin vielä tuolta Huslabin sivuilta alkuraskauden seulonnan perusteista: http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf
Sen perusteella ikä nostaa tuota riskilukua aika tavalla (todennäköisyys löytää sikiön 21-trisomia 35-vuotiaalla äidillä 15. raskausviikolla on 1:250, ja 40-vuotiaalla äidillä ovat 1:60 jne.). Näin ollen kiinni voi siis ilmeisesti tosiaan jäädä ihan pelkästään ikä-perusteisesti, vaikka muu arvot (niskaturvotus ja veriseula) eivät viittaisi mihinkään riskiin. Ja kiinnijäämisen riskiksi on asetettu tuo 1:250 riskiluku. Eli Sisso tilanteesi pitäisi olla siltä osin oikein hyvä, eli että sekä veriseula että niskaturvotus viittaisivat aivan normaaliin raskauteen. Toivottavasti kaikki menee hyvin:hug:

Milk, ihanaa että olet vielä voinut nauttia hetken ihan kahdenkeskisestä leppoisasta ajasta ennen vauvan syntymää.

Tinttu, minäkin kävin kurkkaamassa uutta äitiyspakkausta. Ehkä hiukan enemmän tyttövärejä kuin edellisessä pakkauksessa. Jätin oman kelan hakemuksen niin myöhään kuin mahdollista, kun ajattelin että oltaisiin saatu tämän vuoden pakkaus. Mutta edellisen vuoden pakkaus oli nyt vielä jakovaiheessa, kun muutama viikko sitten oman pakkauksemme saimme. Lapsia vähän huijasimme, että pakkauksessa voi ehkä tulla vauvakin, mutta vaatteitahan siinä vain olikin=)

Mesimarjaana 36+1
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Uskaltaisinkohan luikahtaa jo mukaan. Eilen ultrassa :heart: pompotteli reippaasti :) pikkunen oli pikkunen ja vastas viikkoja 6+3 vaikka omien laskujen mukaan olis 7+0. No mutta lääkäri ei ollu huolissaan kun tämä on nyt niin millipeliä :)

LA olis 13.10 tuon oman laskun mukaan, muutellaan sit jos miten muuttuu
 
  • Tykkää
Reactions: Oodikas
Heippa ja kiitos tsempeistä :heart:!

Lääkäriultra käyty ja sen mukaan sikiön koko vastaa viikkoja, niskaturvotus 1,1 ja ultrassa ei mitään poikkeavaa. Kolmen viikon kuluttua (rv16)tehdään varhainen rakenneultra ja siihen saakka voidaan miettiä halutaanko lapsivesitutkimus.
Ikä tosiaan on kuulemma se mikä nostaa reippaasti tuota riskilukemaa, mutta käsittääkseni ei pelkästään..
Kovasti polilla korostettiin että teette mikä itsestä tuntuu oikealle ja mietitte miten teidän perheeseen sopisi erityislapsi. Joo, totta kai näin tehdäänkin ja pitää tosiaan miettiä tuo asia tarkkaan, koska riskilukuni on tosiaankin sama kuin mahd.todennäköisyys keskenmenoon..*huokaus*.
Paljonhan nuo tulevat ultratkin kertovat siitä missä mennään ja niinpä ajatuksena on mennä asia kerrallaan.

Mies sanoi polikäynnin jälkeen että häntä alkoi ärsyttämään se, miten asiaa koko ajan korostettiin ts.se ettei korostettu että on myös suuri todennäköisyys että lapsi on terve. Koetin lohduttaa että se johtuu varmaan ihan siitä, kun käyntimme syy on juurikin tämä minun saama "häly"...

Milk@, ettekö ottaneet ollenkaan seuloja? Minä luulin että ne otetaan automaattisesti kaikilta tai en ainakaan muista että multa ois kyselty lupaa niihin?
Tosin taidat olla vielä sen verran nuorempi ettei sulla ainakaan ikä hälyttäisi :).
Mesimarjaana, pitää käydä itsekin vilkaisemassa nuo Huslabin sivut. Kiitos tiedosta :).
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Tähtitomu, tervetuloa ja onnea odotukseen! :) Voisitko vielä kertoa ikäsi, monesko lapsi on tulossa ja jos haluat, synnytyssairaalan? Lisään sut sitten listalle :)

Sisso, me ei lähdetty seuloihin ollenkaan, koska keskusteltiin asia jo alkuraskaudesta ja päätettiin, että keskeytystä ei kuitenkaan tehdä. Näin ollen ei ollut tarvetta seulontaankaan - otamme vastaan lapsen sellaisena kuin hän maailmaan tulee. Kaikista tutkimuksistahan voi myös kieltäytyä halutessaan - en esimerkiksi käynyt sokerirasituksessa, vaikka ikäni ja sukurasitteeni perusteella mun olis pitänyt käydä siinä peräti kaksi kertaa. En vain nähnyt mitään syytä mennä: ruokavalioni on vähähiilihydraattinen enkä ole ylipainoinen, paino on noussut hyvin maltillisesti raskauden aikana ja lapsi kasvanut keskikäyrän alapuolella. Hyvin nämä perustelut on kelvanneet, ja meille on useita kertoja painotettu, että kaikki on vapaaehtoista ja oman harkintamme varassa. Rakenneultrakin oli vasta viikolla 23, koska ilmoitimme jo etukäteen, että keskeytykseen ei lähdetä olipa tulos mikä tahansa.

tinttu76, mulla on itsellänikin ihan sellainen olo, että vastahan mä plussasin... Aika menee sitten kuitenkin ihan hirmu äkkiä! :)

Kävin tänään neuvolassa ja kaikki ok. Paino noussut kahden viikon takaisesta 100g, verenpaineet ok, virtsa puhdas, Hb nousussa, vauvan syke 130 tietämillä, kohdunpohja 32 cm.... Terkkari puhui vielä siitä, milloin sairaalaan kannattaa lähteä, jos sellainen tilanne tulee. Seuraava käynti sitten laskettuna päivänä, 7.3. :) Miehen kanssa lyötiin vetoa vauvan syntymäpäivästä. Häviäjä tarjoaa illallisen juomineen... lähimmäksi arvannut voittaa :D :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sisso
Tähtitomu, lisäsin sut listalle :)

Tuli vielä mieleen listaa katsellessa, että mitäköhän kuuluu kaikille teille, joiden laskettu aika on jo ollut? Uutisia olisi kiva kuulla.... :)
 
Viimeksi muokattu:
Mie saattaisin olla liittymässä takaisin jengiin... Tänään näytti digi raskaana 1-2. Minun laskujen mukaan 3+6 eli vielä aivan alkumetreillä. Keskenmenon jälkeen on ollut kaksi aivan varhaista keskenmenoa eli testit näyttäneet plussaa, mutta menkat alkaneet joko samana päivänä tai parin päivän kuluttua. Siksi nyt vielä vähän jänskättää, miten tässä käy... Ostin vielä raskaustestejä tänään, että voin seurata lähteekö viivat vahvistuun ja tarkoitus olisi tehdä liuskat la, ke ja digi vielä ensi viikonloppuna, jos mikään ei aiemmin viittaa raskauden keskeytyneen. Tylsän pessimistiseksi olen muuttunut, kun syksyn plussasta innostuin heti enkä mitään varhaista keskenmenoa tai kemiallista osannut edes pelätä. Vaan jos vielä viikon päästä kaikki reilassa, niin sitten ehkä uskaltaudun listoille takaisin.

Oli ihana lukea teidän muiden kuulumisia... Niin ne on viikot vierineet ja lasketut ajat lähentyneet ja osa saanutkin jo vauvan. Toivottavasti itsekin saan tällä kertaa kokea koko raskauden alusta loppuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Oodikas, onnea plussasta! Voi täällä kanssa peukut pystyssä sinulle, että kaikki menisi hyvin. Tervetuloa joukkoon!:flower:

Sisso, todella ikävää kuulla tuollaisesta riskien korostamisen asenteesta polilla. Voi vain kuvitella kuinka kamala tunne siitä tulee, kun muutenkin on jo huolesta turtana.

Omaa napaa. Täällä huonosti nukuttu yö takana. Pyörryttää ja on huono olo, mutta ehkä se päivä tästä lähtee liikkeelle. Heräsin yöllä hiukan yhden jälkeen, kun 5-vuotias tyttömme oksensi sänkyynsä. Onneksi oksennusta oli tullut vain vähän ja enempää ei tullut, joten en oikein tiedä oliko kysymys edes oksennustaudista. Toivottavasti muuten ei. Itse en sitten sen heräämisen jälkeen tietenkään päässyt enää nukkumaan. Pyörin ja pyörin, lopulta kävin syömässä jotain ja ehkä viiden aikaan nukahdin jälleen ja muutaman tunnin nukuin. No aina ne päivät lähtevät käyntiin huonosti nukutun yönkin jälkeen, mutta tämä aamu on pahin. Onneksi ei tarvitse raahautua töihin.

Mesimarjaana rv. 36+4
 
Mesimarjaana, toivotaan parasta, ettei ole oksennustautia. Ja jos on, ettei ainakaan tarttuisi suhun... Huonosti nukutun yön jäljiltä elämä tuntuu aina raskaammalta, sen olen tässä huomannu.

Mulla oli eilen ihmeellinen kipukohtaus, ihan yhtäkkiä yllättäen illalla. Tuntui siltä kuin olis pitänyt käydä kakalla, mutta koko lantionpohjassa tuntui kauhean kova paine ja puristus. Kävin vessassa, ei auttanut. Alavatsaa ja peräsuolta pakotti ja supistuksiakin tuli parin tunnin aikana. Nukkumaan mennessä alkoi helpottaa ja sain ihan hyvin nukuttua yön. Ehdin jo hiukan toivoa, että nyt päästäisiin jo tositoimiin, mutta ei sitten kuitenkaan. Yllätti vain se, että kipu tuntui pahimmin tuolla takapuolessa. Ja siis ummetuksesta ei ollut kyse.

No, eipä tässä muuta kuin odotellaan, että vauva on valmis tulemaan maailmaan. Itse olisin ihan valmis hänet jo vastaanottamaan.

39+0
 
Mun tietoihin voi synnytyssairaalaksi laittaa HUS ja kyseessä toinen lapsi, vielä ei olla päätetty tarkemmin sairaalaa.

Tuo seuloissa käynti oli esikoisen kanssa itsestäänselvää, mutta nyt olen asiaa miettinyt enemmän. En tiedä miten reagoisin jos tulisi tieto että jotain on pielessä. Lähipiirissäni on muutama vakavasti sairas lapsi ja heidän elämäänsä peilaten haluaisin välttää lapsen kärsimyksen. Toisaalta en tiedä pystyisinkö keskeytykseen.

Loppumetreillä olevien tuntemuksia on myös mielenkiintoista lueskella, itse en ole noita viimeisten viikkojen vaivoja kokenut, esikoinen kun syntyi vkolla 36.

Varasin ajan varhaisultraan, joka kuuluu ivf hoitoon. Vielä pitää kaksi viikkoa odottaa että näkee onko masussa joku ja jos on niin montako. Alkioita siirrettiin kaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisköhän munkin nyt sitten ottaa ja hypätä kuumeilupuolelta tänne :)

Wc Ankka..............37...........6.11 .2014.............3...........L-PKS

LA on omien laskujen mukaan siis tuo :) Toivon samoin kuin Oodikas että kaikki menee hyvin, mutta kukapa ei..!

Mesimarjaana, me sairastetaan nuoremman tytön kanssa parhaillaan tautia johon kuului ensin noussut kuume & yskä ja sitten kertaoksennus :O Onneksi jäi kertaan, tosi kauhea tauti ilmankin. Tuon ansiosta päästiin tekemään sairaalareissukin tytön kanssa keskellä yötä, veti hengityksen niin ahtaalle. On ainakin meillä päin ollut tosi paljon kuulemma liikkeellä, toivottavasti ei teillä ole samaa(saati sitä oksutautia!).
 
Wc Ankka, tervetuloa ja onnea odotukseen! :) Lisäsin sut listalle. Toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Nansustiini, päivitin sinunkin tietosi listaan. Toi ensimmäinen ultra onkin jännittävä, varsinkin teillä, jos alkioita siirrettiin kaksi. Meillä siirrettiin yksi, mutta varhaisultrassa näkyi silti joku ylimääräinen sikiöpussi, joka sitten myöhemmissä ultrissa oli kyllä jo hävinny.
 
Milk@ tuohan kuulostaa siltä, että kohta pääset ponnistamaan -mulla on aiemmissa odotuksissa synnytystä enteillyt juurikin tuo vessahädän tunne tai sit on menny vatsa ihan sekaisin eli ei ole tarvinnut peräruisketta pyytää.

Oodikas, paljon paljon onnea, toivon kovasti, et nyt pysyy kyydissä -muistankin sinut kun aikaisemmin täällä kirjoittelit.

Tervetuloa kaikille uusille, olen itse vähän viime aikoina passivoitunut kun on kaikenlaista härdelliä meneillään, mut varmaan taas ä-lomalla paremmin aikaa kirjoitella.

Ollakovai..? ja 30+2
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja Oodikas
Tervetuloa uusille minunkin puolesta =)!

Mesimarjaana, toivotaan että säästyitte mahataudilta,on se vaan niin kurja tauti.
Milk@, voi sinua onnellista :), kohta on nyytti sylissä!

Mulla on nää seulatuloksen jälkeiset päivät menny jotenkin henkistä vuoristorataa ja sumussa. Miehen kanssa on juteltu paljon ja oon lukenut jonkun verran kirjoituksia seulonnoista. Tunteet seilaa ristiin rastiin epätoivosta toiveikkuuteen ja ilosta paniikkiin..Saatan herätä yöllä miettimään asioita ja "tehdä päätöksen" lapsivesitutkimuksesta mutta jo aamulla alan epäröidä kaikkea, voihan huoh. Onneksi tässä on vielä tovi aikaa pohtia..

Meillä perheessä on kiertänyt reilun 3 viikkoa flunssatauti joka ei vaan tunnu lähtevän. Lisäks mulla koskee päähän melkein joka päivä :(, ärsyttävää. Onko muita joilla päänsärky kiusaa??

Satutteko muut muuten muistamaan, mitkä teillä oli nuo seulaverikokeiden tulokset? Ihan uteliaisuuttani kysyn, kun vertasin reilun 10 vuotta nuoremman ystäväni lukuihin niin se Papp- arvo taisi heittää eniten..
 
Pitihän se arvata. Kirjoitin äsken pitkät sepostukset ja sitten vahingossa hävitin koko kirjoituksen bittiavaruuteen…

Tulin kurkkimaan, mitä Milkille kuuluu, mutta on ilmeisesti vauvanhakureissulla?

Oodikas, mukava kuulla vahvistuneista viivoista. Toivottavasti pääset jo pikkuhiljaa rentoutumaan. Ja täällä todella peukut pystyssä sinulle, että raskaus jatkuisi nyt normaalisti eteenpäin. Tsempit myös kaikille muille alkuraskauden kanssa kulkeville.
Ollakovai, mukava kuulla sinustakin pitkästä aikaa. Sinullakin kohta äippäloma jo häämöttää.

Sisso, itse en muista numeerisia lukemia. Ikään kuin tuloksen olisin saanut vain sanallisessa muodossa, ei mitään erityistä tms?

Täällä onneksi näyttäisi sille, että säästyttiin tällä kertaa oksennustaudilta. Olen kyllä todella helpottunut. Muuta sen erikoisempaa tänne ei nyt kuulu. Huomenna poksuu rv. 37, mutta vauvan syntymää en odota tapahtuvaksi vielä ainakaan kahden viikon sisään. Tosin eihän sitä ihan varmaksi voi tietää. Vielä on kyllä kaikki laittamatta, joten vielä ei olisi vara syntyä… APUA. Viikon päästä on synnytystapa arvio (koska aikaisemmat synnytykset olleet niin nopeita), mutta saa nyt sitten nähdä mitä siellä päätetään…

Mesimarjaana
 
Mesimarjaana, täällä sitä ollaan.. ei siis mitään tuntemuksia siihen suuntaan, että vauva olisi edes harkitsemassa tuloaan. Olo on aika tukala, päänsärkyä on ollut eilen ja tänään ja muutenkin maha painaa jotenkin tosi paljon. Yritän ajatella, että kyllä se sieltä syntyy sitten kun aika on oikea, mutta jotenkin vaan ei jaksaisi millään enää odottaa. Yritän nyt kuitenkin asennoitua niin, että tässä voi mennä vielä vaikka kolmekin viikkoa...

39+2
 
Kuis teillä muilla oli oireita aikaisilla viikoilla? Esim. kipuja? Mie olen murehtinut, kun oireita ei kauheasti ole. Syksyn raskaudessa oli paljon erilaisia vatsakipuja ja ne taisi alkaa nytkin. Kipu on taas niin pahaa, etten meinaa päästä istumasta jaloilleni. Keskenmeno alkaa tietenkin pelottamaan entistä enemmän, vaikka viimeksikin kipuilu loppui paljon ennen keskenmenoa. Nyt tosin tuli pien veriviiru paperiin, kun vessassa kävin... Ja sekös vasta huolta lisääkin. :(
 
Milk@lla on kyllä niin loppumetrit menossa. Uskomattoman nopeasti tämä aika menee, vastahan me tuolla kuumeilijoitten puolella kuumeiltiin! Pisimmältä ajalta tuntui ne kuusi yk:ta näin jälkikäteen ajatellen :D

Mutta tosiaan, Oodikas, mieleen muistui myös alkuraskauden piinaviikkoni. Mulla oli rv6+0 pienenpientä veristä tuhrua, joka muuttui massiiviseksi menkkakipumaiseksi poltteeksi koko mahaan ja lopulta joka vessassa käynnin yhteydessä paperi oli aivan veressä, ja verta tuli välillä siteeseen asti vähän. Itkin jo mahdollista keskenmenoa.. vuoto ja kipu kuitenkin loppui vuorokaudessa ja rv7+0 ultrassa näkyi syke :heart: Mutta tuo viikko vuodosta ultraan oli kyllä raskauteni piinaavimpia kokemuksia. Puistattaa edes muistella sitä aikaa... Toivottavasti sulla nyt kaikki on hyvin kuitenkin, tsemppiä!

Selina76 + pikkuinen rv36
 
Sisso en muista arvoja, vaikka ne kysyinkin. Tuttavien kautta opin sen, että Papp-a:ssa olennaista olisi se mod arvo ei absoluuttinen arvo (eli se miten paljon se oma arvo eroaa poulaation arvosta), jos se on paljon (en tiedä mikä on paljon) alle yhden, niin ei lupaisi kovin hyvää. (Ilmeisesti jossain päin maailmaa käytetään tuota ihan yksinkin markkerina. Suomessa ei näin tehdä.)

Oodikas itsekin ihmettelin pitkään, kun ei mahassa ollut mitään tuntemuksia (olin ihan varma, ettei siellä mitään ole, mutta oli kumminkin). Pientä etomista oli viikoilla 7-11 ja jatkuvaa tuhruttamista viikolle 12 asti. RUssa selvisi, että istukka on alhaalla (ja oli ollut jo nt:ssäkin) ja olinkin hiukan harmissani, miksei sitä mulle kerrottu (ei kuulemma haluttu huolestuttaa), mutta sehän olisi vain poistanut huolta, koska se selitti sen tuhruttelun... Mutta siis ei niitä oireita välttämättä niin kauheasti ole. Ainoa alusta asti ollut oire on nuo kuumana hehkuvat rinnat =).

Tinttu ja Tupu rv 22+0
 

Yhteistyössä