Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

pallero79: Voi harmi! Toivottavasti onnistuu hormoonien avulla. Ja hyvä että olet tyytyväinen lääkäriin! :)

Minulle tehtiin tänään toinen inssi. Munarakkula oli jo puhjennut, siinä näkyi vain nestettä. Toivottavasti muna oli edelleen elossa ja terveenä jossain munajohtimessa!
 
Coraline: Ymmärrän hyvin tuo ristiriitaisen tilanteen. Voiko hankkia lainaa pankista? Kun tässä on kuitenkin aika pieni summa kyseessä, asuntolainaan verrattuna. Pari vuoden päästä olet kuitenkin vain 34 vielä, ja monet jotka ryhtyvät tällaiseen projektiin ovat lähempänä 40, joten toivoa on kyllä vaikka joudut odottamaan!
 
Täällä taas pienen tauon jälkeen! Ja täällähän käydään mielenkiintoista keskustelua :)

Mullakaan ei varsinaisesti mitään vauvakuumetta ole, mutta olen kyllä "aina" tiennyt, että haluan perheen. Mun ideaalikuviossa siinä perheessä olisi mukana myös mies, mutta kun sellaista sopivaa ei ole tullut vastaan, koitan mielummin tehdä lapsen yksin kuin jäädä kokonaan ilman. Samoin siis kuin monilla muillakin täällä näyttää olevan. Se mies tulee sitten myöhemmin jos tulee, sillä ei onneksi ole parasta ennen -päivää ;) Lisääntymisessä se päiväys alkaa mullakin tulla muutaman vuoden päästä vastaan, kun ikää on 36v.

Mä olen nyt sitä mieltä, että yksi lapsi saa riittää, jos sen onnistun saamaan. Jotenkin epäilyttää, miten selviäisin kahden kanssa, riittäisikö minusta tarpeeksi läsnäoloa, huomioimista ja energiaa kahden kasvattamiseen. Vaikka toisaalta yksinhuoltajathan tekevät sitä koko ajanuseammankin kanssa, ja lapsista kasvaa ihan kunnon ihmisiä... Mutta en tiedä muuttuuko mieleni ja haluanko sitten yhden lapsen jälkeen hänelle sisaruksen, saa nähdä. Minullakin on aika pieni suku, sisaruksillani ei ole ollenkaan lapsia, ja serkkuni asuvat sen verran kaukana ettei heidänkään lapsistaan todennäköisesti olisi kovin läheiseksi seuraksi, niin että jäisikö sitten ainoa lapsi kovin yksinäiseksi..? Toisaalta ystävien lasten kanssa omani tulisi todennäköisesti olemaan paljon tekemisissä, niin että ehkä se ei ole niin suuri ongelma.

Hauskaa muuten, että Coraline ja Blåklåckan kirjoititte tuosta halusta kokea raskaus ja kaikki sen tuomat muutokset! Mulla on myös sama, ja olen välillä miettinyt että onkohan se nyt se paras motivaatio haluta lapsi :D Onneksi on muitakin syitä.

Mulle on nyt toinen inssi tehty, sen edellisen kierron mystisen ovulaation ja väliin jääneen inssin jälkeen. Nyt sitten taas odotellaan...

Ikävä kuulla pallero79, että sulla toinenkaan inssi ei tärpännyt. Saanko udella, mitä hormoneja sulla otetaan kolmanteen yritykseen? Mullahan on nyt moelmmilla kerroilla käytössä Letrozol ja Pregnyl, ja nyt otettiin vielä Lugesteronit tukemaan loppukiertoa, kun mulla tuppaa alkamaan tiputteluvuoto jo melkein viikko ennen kuukautisia. Toistaiseksi olen säästynyt suurilta sivuvaikutuksilta, ainoa selkeä on ennen ovulaatiota tuleva turvotus - se on noin tuplat mun normikiertoon verrattuna! :eek: Olen käyttänyt suosiolla mekkoja, kun housujen vyötärö on ollut inhottavan kireä...
 
Voi tätä valintojen vaikeutta.. Oliko teille muille helppo valita klinikka jolle menitte?

Ite vähän painiskelen täällä kun yritän niin tarkka olla mihin menen.
Fertinova alkanut kuulostaa hyvälle vaihtoeholle - vaikka siitäkin olen vähän kuullut huonoa, tuntuu että silti itsellisenä hoitoon menneet on saaneet ihan mukavaa suhtautumista ja näin.
Toisalata tuntuu että joka vaihtoehto on netistä luettuna jollain tasolal hyvä ja jollain huono, heh. Ehkä tää vertailu on tosiaan turhaa.
Miten muuten, jos ootte varanneet ajan netistä, oletteko vasta paikan päällä kertoneet että olette yksin liikenteessä? Tai joissain ilmeisesti lähetetään esitietolomake jo ennen ekaa käyntiä niin siinä se varmaan jo tulee ilmi, mutta miten lie menee niissä joissa ei esilomaketta ole.
Kaikkee tällästä turhaa pikkujuttuu jää pohtii, miten pitää toimia x) Tavote oisi viimein piakoin varata aika ensikäynnille...

Onko muuten teiän ollut helppo valita haluamanne lääkäri ja pitäytyä hänessä, vai onko lääkärin valinta enemmän klinikan osoittama aina tilanteen mukaan?
 
justhope: Voin tietysti vain kertoa omasta kokemuksesta, mutta itse valitsin Väestöliiton (Turun klinikka) ihan vain siksi että se oli edullisin vaihtoehto, vaikka Fertinovakin vaikutti hyvältä. Minulla on vain hyvää sanottavaa, henkilökunta on tosi ystävällinen ja ammattitaitoinen. Varasin ekakäynnin puhelimitse, ja kerroin olevani sinkkunainen. Ei siinä mitään, tunsin itseni tervetulleeksi. Kerroin että haluaisin lääkärin joka osaa ruotsia, ja sain sellaisen. Olen hyvin tyytyväinen häneen.

Joten en sitten tiedä - kai pitää vaan tehdä sen päätöksen jollakin perusteella ja ottaa rohkeasti yhteyttä, vaikka jännittää.

Iiris80: Ollaan sitten aika hyvin synkronoituja! Minulle tehtiin toinen inssi tiistaina. Pidän peukkuja meille molemmille! :D
 
Hienoa, kun tämäkin ketju edelleen voimissaan. Itse en ole paljoa kerennyt kirjoitella tänne -> lapset. Tuolta jostain kaukkaa löytyykin kirjoituksiani. Eli olen saanut IVF:llä 2 lasta (2010 & 2015). Nyt progynova käytössä ja lugesteronit aloitin tänään ja ensi viikon ti pakastealkion siirto. Toiveessa kolmas. Kaikki ovat samalta luovuttajalta, jonka "tavaraa" itse ostin Tanskan spermapankista ja lähetettiin klinikalle. Tahdoin itse valita "isäehdokkaan" ja tietää hänestä yhtä sun toista, jotta voin tarvittaessa vastata lapsilleni heidän kyselyihinsä. Ja niitä kysymyksiä on tullut ja paljon esikoiselta.

Ensimmäisen lapsen kohdalla tehtiin vain yksi inssi, enkä halunnut enempää tuhlata rahaa epävarmaan keinoon. Kun enhän edes tiennyt ovatko munasoluni hedelmällisiä. Onnekseni lääkäri suostui IVF:ään. Selvisi että vasemmalta ei tule kuin nestemäisiä munarakkuloita (ei munasolua sisällä).

Nyt jännäilen selviääkö alkio sulatuksen (neljä on pakkasessa) ja sitten jännätäänkin marraskuun alkuun raskaustestin näyttöä ->tuleeko plussa.

Toivotan kaikille lehmän hermoja kiertojen ja testailujen kanssa ja raha-asioitten kanssa painimiseen. Onnea ja menestystä. (y)
 
Väestöliiton klinikalla käyn ja erittäin tyytyväinen olen palveluun. :) Seuraavaa inssiä ovat vauhdittamassa hormonit Letrozol ja Menopur.

Huomasitte varmaan pari viikkoa sitten vai oliko se viime viikolla Hesarin jutun, että jo arviolta 150 naista vuodessa päättää tehdä lapsen yksin hedelmöityshoitojen avulla. Eli kaikki eivät ole huomanneet tätä palstaa. ;)
 
Ai täällä on Väestöliittoonkin tyytyväisiä useampikin... ihan hyvä kuulla.
Aiemmin jäänyt jotenkin siihen ymmärrykseen että siellä olisi kaikkein ns. vanhoillisin suhtautuminen yksin lasta hankkimiseen? :p tosin kai se vähän on ihan lääkäristäkin kiinni millaisen vastaanoton saa.

Ite huomasin ton artillekin hesarissa vasta muutama päivä sitten. Vähän turhautti kun koko artikkelia ei voinut netistä lukea, minä kun en hesaria tilaa :p
 
Blåklåckan, ollaan sitten tosi synkassa, mulla oli inssi torstaina :) Peukut pystyssä meille molemmille täälläkin!

Mulla oli klinikan valinta sikäli helppoa, että Pirkanmaalla ei ole kuin yksi enää, Ovumia. Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen, niin että sikäli ei harmita ettei ollut muita vaihtoehtoja. Henkilökunta on tosi mukavaa, eikä mitään viittaustakaan siihen suuntaa, että yksin hoidoissa käyvä nainen olisi jotenkin kummallinen.

Pallero79, mä yllätyin Hesarin jutussa siitä, että itsellisiä hoidossa kävijöitä on noinkin paljon vuosittain!

Tamlin, kiva kuulla onnistumisista! Ilmiselvästi kahdenkin kanssa selviää itsellisenä niin hyvin, että kolmaskin saisi tulla :) Mä juuri edellisessä viestissäni epäilin, miten mahtaisin kahden kanssa selvitä, niin että kiva kuulla että se on mahdollista ;) Ja onnea kolmannen yritykseen! Mitä kaikkea luovuttajasta muuten saa tietää, jos tilaa Tanskasta noin kun sinä teit? Itsekin mietin, että pituus, hiusten väri ja silmien väri eivät kyllä ole ne tärkeimmät asiat mitä luovuttajasta haluaisin tietää, jos saisi valita, mutta totesin sitten että riittäköön.
 
Tulipa tässä vielä mieleen pari kysymystä tuosta Väestöliitosta.
Oletteko siellä käyneet saaneet aikoja helposti?
Ja googlailin tässä niin saa sen kuvan että vaihtuvuus olisi siellä suurta lääkärien kesken, onko noin? vai onko voinut pysyä tietyn lääkärin hoitamana halutessaan? Tämä varmastikin vaikuttaa siihen aikojen saatavuuteen, mutta no...
Miten nopeesti olette ensikäynnille pääseet Väestöliitolla yhteyttä otettuanne? Fertinovalla ainakin tuon nettivarausjutun perusteella aikoja saisi helposti eli ehkä joustavampaa menoa, mutta olisihan tuo toinen taas halvempi... hmm x)
 
justhope: Minun kohdallani kaikki meni hyvin nopeasti ja helposti:
Päivä 1: Soitto klinikalle (siis Väestöliitto Turussa)
Päivä 3: Ensikäynti ja UÄ
Päivä 8: Toinen käynti, haastattelu ja verikokeet.
Päivä 10: Psykologin haastattelu, ja sain luovuttajan tiedot

Munajohtimien aukiolotutkimus ei ollut lääkärin mukaan tarpeellinen minun tapauksessa, joten tämän jälkeen olisin periaatteessa ollut valmis aloittamaan hoidot. Halusin kuitenkin pitää koko kesän vapaana ja aloittaa sitten syksyllä, joten ensimmäinen inseminaatio tehtiinkin vasta 4 kk ensimmäisen soiton jälkeen, mutta se oli siis täysin oma päätökseni. Minulla on aina ollut sama lääkäri.
 
Tuli muuten mieleen yksi kiva juttu Väestöliiton Turun klinikasta - siinä on ihan koko henkilökunta naisia! Tietenkin sukupuolella ei ole väliä kunhan osaa hommiaan, mutta silti tulee jotenkin helpottunut olo kun siellä ei tule yhtään miestä vastaan. Tämä koko projektihan on tavallaan ratkaisu mies-teemaiseen ongelmaan.
 
Huh noh nyt on varattuna aika ensikäyntiin.
Parisen viikkoa saa ootella mutta vähän alkoi jo heti jännittämään, hui...
Mutta ei auta kuin koittaa ootteluaika aatella muita juttuja :p
Saa nähä millaisen vastaanoton sitä sitten saa.
 
Moi vaan kaikille! Mukavaa, että vihdoin löysin tällaisen palstan :)
Itselleni on jo useamman vuoden ajan ollut selvää, että vielä toisen lapsen haluan, ja että jos sopivaa miestä ei tule vastaan, niin lapsen hankin sitten yksin. Nyt kaksi inseminaatiota takana. Ensimmäinen ei tuottanut tulosta ja toinen oli viime perjantaina. Nyt sit vaan taas odotellaan. Kierto on säännöllinen ja ovuloin. Aukiolotutkimus tehtiin ja sekin ok. Ensimmäinen lapseni on tullut ihan luonnollisin keinoin aiemmasta parisuhteestani. Ihan luomukiertoihin ollaan inssejä yritetty. Nyt jos ei tärppää, niin otetaan jotain apukeinoja käyttöön. Mietinnässä on vaan tuo, että kuinka monta kertaa inseminaatiota kannattaa yrittää, ja missä vaiheessa siirtyä ivf:n tai luovuttaa kokonaan.
Yksin lapsen hankkiminen ei pelota. Olen ollut yksinhuoltaja jo yli 4 vuoden ajan. Pikkusiskoa tai pikkuveljeä kyllä kovasti odotetaan :)
 
justhope: Onneksi olkoon! (y) Toivottavasti aika menee nopeasti ohi, niin pääset tositoimiin!

marsu85: Tervetuloa palstaan! :D Kiva että meitä tulee lisää! Toivotaan nyt että lisäännymme myös sillä toisella tavalla! ;) Peukut pystyssä!
 
Pitkästä aikaa kuulumisia. Loppuraskaus ei mennytkään yhtä rauhallisesti kun raskauden kaksi ensimmäistä kolmannesta. Jouduin raskausmyrkytyksen takia sairaalahoitoon rv 29+ ja neljä viikkoa sairaalassa vierähtikin ja synnytys käynnistettiin rv 33+ ja mun pienet keskoskaksoset syntyivät. Molemmat vauvat voi erinomaisesti ja täyttävät tänään 6 viikkoa, reilu 3 viikkoa ollaan oltu jo kotona. :) Pienempikin lähentelee jo 3kg vaikka syntymäpaino oli vain hieman yli 1200g. Ja mulle tehtiin siis inseminaatio tammikuussa. :) Tsemppiä kaikille hoitoihin ja plussatuulia. :)
 
Blåklockan ja Iiris80 meille on siis käsittääkseni tehty inssit samalla viikolla :) Mulle tehtiin viime viikon perjantaina.

Cinya: Onnea kovasti kaksosista! :)
Kuinka mones inseminaatio tärppäsi? Oliko käytössä hormoneja?
 
hei! uusi tässä ryhmässä. 34 vuotias. pk seudulta. Lueskelin ainakin nyt sivullisen teidän tarinoita. Minulla on kolme kouluikäistä lasta edellisestä suhteesta, joista kaksi tehty inseminaatiolla.( olin suhteessa toisen naisen kanssa) Olen eronnut siitä suhteesta muutama vuosi sitten ja nyt viime keväänä iski vauvakuume... pohdittuani vaihtoehtoja halusin vielä yrittää yhtä pientä tähän maailmaan. ja koska en ole löytänyt uutta parisuhdetta ja koen että ikä tulee kohta vastaan.
Ensimmäinen inssi tehtiin tallinnassa touko-kesäkuun vaihteessa luomu kiertoon, mutta ei tuottanut tulosta.palvelu siellä oli kuitenkin tönkköä ja päädyin helsinkiin hoitoihin. Heinäkuussa en ovuloinut ollenkaan. Elokuusta otettiin sitten letrozol varmistamaan ovulaatio ja pregnyt/ovitrel irroittamaan. ja samoin syyskuussa ja edelleen tuloksetta.
nyt lokakuun pidin taukoa ja kävin otattamassa kilpirauhasarvot joista tuloksia odotan ensi ti.
Uusi kierto alkoi nyt ja kp 5 menossa ja letrozol myös. Tarkoitus olisi jatkaa koti-inseminaatiolla. Että saapi nähdä.

Mutta kiva että tälläinenkin ryhmä on olemassa, on tämä yksin kuitenkin eriasia
 
Viimeksi muokattu:
Vau, onneksi olkoon Blåcklockan!! Toivottavasti minä ja Marsu85 tullaan perässä! Mulla on testipäivä lauantaina ja koitan odotella sinne saakka. Mitään oireita ei oikeastaan ole - tai on vaikka minkälaisia, kun mietin kaikista mahdollisista mahan vihlaisusta tai hassusta olosta, että voisiko se olla oire... Mutta ei siis mitään oikeeta :D Mutta ei myöskään mitään menkkoja ennakoivaa, niin että olen vielä varovaisen toiveikas.

Niin, ja tervetuloa vielä Marsu85 ja Nachsal, ja oikein paljon onnea Cinyalle kaksosista!
 
Sain plussan tänä aamuna! :) Jo toisella inseminaatiolla! Virallinen testipäivä on vasta torstaina, mutta oli jo tänään selvästi plussa. Huhhuh! Toivottavasti se pysyy!
WAU!! Paljon onnea Blåklockan! Minulla siirtyy inseminaatiohoito seuraavaan kiertoon kun sairastuin keuhkokuumeeseen ja joudun syömään kahta antibioottia. Joulukuussa siis minun seuraava yritys.
 
Oi, onnea kovasti Blåklockan plussasta! :)

Minulla ei toinen inseminaatio tuottanut tulosta, tiedän sen jo, vaikka huomenna vasta tulisi täyteen 2 viikkoa inseminaatiosta :( Todella todella outoja oireita kyllä ollu. Maanantaina alkoi outo limainen valkovuoto, jota sitten kesti keskiviikkoon asti. Tiistaina koski ihan mielettömän kovasti alamahaan. Eilen sen limaisen vuodon seassa oli vähän veriviiruja ja viime yönä alkoi kunnon verinen vuoto. Oon ihan hämilläni (n)
Mulla ei ensinnäkään koskaan oo ollu mitään tollasta limaista vuotoa paitsi ovulaation aikaan, eikä menkkakipuja. Joskus harvoin saattaa sinä päivänä pientä tuntemusta olla, kun menkat alkaa, mutta ei muuten. Mitä ihmettä mussa tapahtuu/tapahtui? :(

Sitten kysymys, onko teiltä otettu kaikki mahdolliset veriarvot ja tehty muut tutkimukset ennen hoitoja?
Itseltäni ei mitään verikokeita ole otettu, mutta huomen aamulla ajattelin käydä otattaa perusverenkuvan ja kilppariarvot.
 

Yhteistyössä