No niin, täällä taas kirjoittelen kun ei mihinkään muuhunkaan keskittymiskyky riitä tänään eikä varmaan ennen maanantaita
JustHope mietit klinikoita, en tiedä onko enää ajankohtaista mutta voisin kertoa omista ja vähän tuttavapiirinkin kokemuksista. Yhden ystävän kanssa meni kokemukset samalla tavalla (tosin vasta myöhemmin tajuttiin, aluksi kumpikaan ei tiennyt toisenkin olevan hoidoissa!), aloitettiin
Helsingissä Fertinovassa josta ei kyllä valitettavasti jäänyt hyviä kokemuksia. Menin sinne aika tietämättömänä ja tuntui, että sieltä sitä tietoa ei kyllä saanutkaan eikä hoitohenkilökunta ollut kovinkaan ystävällistä tai avuliasta, vaikka luulisi että tällä alalla ymmärrettäisiin henkinen puoli ottaa myös huomioon! Meille molemmille jäi sieltä rahastuksenmaku suuhun, aika liukuhihnameiningillä edettiin ja tosiaan tietoa ei tuntunut saavan kuin netistä. Mun kohdalla se eka IVF lisäksi mokattiin jonkin verran, mm punktio oli hirveä ja aiheutti tulehduksen, jota sitten vähäteltiin ja painettiin villaisella. Siirryin
Dextraan ja Niklas Simbergin asiakkaaksi, on edelläkävijä tällä alalla. Dextrassa on ehkä vähän kalliimpaa mutta on kyllä ero kuin yöllä ja päivällä! Hoitajat ovat ystävällisiä ja kuuntelevat puhelimessa vaikka puoli tuntia kysymyksiä ja huolia! Olin alkuun todella hämmästynyt tästä, niin suuri oli ero. Niklas on todella kannustava, ei toisaalta anna liikaa toivoa mutta myös kertoo asioista ja kuuntelee asiakasta. Hänen kanssaan siis tuo toinen IVF meni huomattavasti paremmin (ja kivuttomammin!) kuin eka siellä Fertinovassa, ja hän teki hyvin yksilöllisen hoitosuunnitelman sekä jopa soitti kerran kotiin pyydettäessä! Muuten hoitajat ottavat vastaan kysymyksiä ja palaavat saman päivän aikana lääkäriä konsultoituaan. Olisin mennyt julkiselle, mutta kun tosiaan 40 vuoden rajapyykki lähestyy ja täällä Helsingissä on puolen vudoen jonot ja aloitus aina inseminaatiolla (mikä ei mulla vaan toimi) niin kaivoin kuvetta. Rahaa onkin palanut ja samalla manailen sitä, että asian on jättänyt näin viime tippaan ja että se nyt senkin takia on vaikeaa!
Mutta tosiaan, kannattaa valita se klinikka tarkkaan ja jopa se lääkäri, nekin vaihtelee klinikasta toiseen (mm Niklas oli ennen juuri Fertinovassa).
Ja niin, ihan ensimmäinen hoitokokemushan mulla oli
Felicitaksessa, jonne en sitten aukkarin jälkeen palannutkaan
tuli
Lullabyn kokemukset mieleen, siellä nimittäin lääkäri (jokin Olkinuora tms kaksiosainen sukunimi) valitti, et kuulun 'riskiryhmään' kun ei ole kovasti tukiverkkoa ja laittoi mun lapsihalut 40-kympin kriisin piikkiin, kehtasi vielä sanoa että kandee käydä siellä pakollisella psykologilla vaikka 10 kertaa, et ehkä sit huomaat ettet ees halua lasta
vaikka kerroin asiasta haaveilleeni viimeiset 15 vuotta eikä hänen asianaan ollut edes arvioida mun halua saada lapsia, olisi vaan lääkärinä katsonut onko ne munanjohtimet auki vai ei
joo, tällä kaikella tarkoitus sanoa et tälläkin alalla on valitettavasti kaikenlaisia 'arvoja' omaavia ja onhan tämä iso bisness, eli kandee tosiaan tehdä taustatyötä sen klinikan ja lääkärin valinnan suhteen ettei sitten maksa suuria summia jostain puolivillaisesta toiminnasta...