Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

Alkuperäinen kirjoittaja hilistin:
Tuo äitiysloman lyhyys on asia, joka huolettaa minua jo nyt. Pahimmillaan, jos töistä joutuu jäämään pois 50 pv ennen lapsen syntymää, on tilanne se, että vanhemapainloman loputtua joutuu roudaamaan hoitoon yhdeksänkuisen, vielä kävelemättömän, itsesyömättömän, jatkuvaa syliä ja hoitoa tarvitsevan vauvaraukan. Ja siellä hoidossa, on se sitten mikä tahansa, on useampi tarvitseva lapsi yhtä hoitavaa syliä ja käsiparia kohti... Mun sydän tulee särkymään.

Yksin ollessa ei ainakaan mun taloudellisessa tilanteessa ole myöskään mitään mahdollisuuksia pitää mitään hoitovapaita, jolla kotonaoloa voisi jatkaa.
näinpä, mä olen saanut säästöjä sen verran että pystyn olemaan varmaan kaksi kk kotona, eli lapsi on 11 kk mennessään hoitoon, olen nyt jo pomolle sanonut että teen sitten vain töitä 4 päivää viikossa jos ja kun palaan äitiyslomalta, mulla selkä siinä kunnossa et nyt jo tekee tiukkaa tuo työnteko, mutta varhennetulle en jää, koska se on pois sieltä toisesta päästä, eli sitten ollaan sairaslomalla ja sillä selvä.. mulla oli haave et voisin olla kotona esim. 1,5-2 vuotta mutta se ei tule onnistumaan ilman lottovoittoa tai jotenkin ihanaa rikasta miestä joka haluaa lahjoittaa mulle puolet valtakunnastaan, kumpikin on aika epätodennäköisiä, joten, tällä mennään..

mutta olen tänään pohtinut täällä jo isoja ajatuksia ja muutenkin,niin nyt kone kiinni ja tyttöjen saunailtaan... i h a n a aaaaa..

 
Tervetuloa mukaan Zella! =) Ja heipä hei kaikille muillekin, sekä tuoreille että pitkäaikaisille palstailijoille.

Ensin palstailusta. Tää on nyt vaan my very humble opinion, mutta mua ei ainakaan häiritse, vaikka odottajat ja "lapselliset" kertoilis täällä meidän yhteisellä rohkeiden naisten palstalla omia kuulumisiaan. Päin vastoin, mielelläni kuuntelen tai siis luen kuulumisia ja kokemuksia sellasilta, jotka on jo pitemmällä omassa "projektissaan". =) Eihän se ole multa pois, jos jollakulla muulla on tärpännyt.

Myös rohkeiden, itsellisten yh-äitien kokemuksia kuuntelee mielellään, koska tää meidän tilanne on tosiaan erilainen kuin ns. perus-yh-äideillä eli sellasilla, joilla on ollut parisuhde. Esimerkiksi Sirian mainitsema taloudellinen tilanne mietityttää mua jo nyt, vaikka vasta jonotan hoitoihin pääsyä (tai siis jonotan simppoja, mut sama asiahan se tässä tapauksessa on). Ja muutenkin, miusta on ollut tosi kiva lukea esimerkiksi Leenan ja pikkumiehen kuulumisia, ihan arkipäiväisistä asioista lähtien. Just kaikkea semmosta, että onko teillä lapsen jo saaneilla ollut joku mukana synnytyksessä ja joku kotona auttamassa ensimmäisten päivien ja viikkojen aikana, yms.

Pitäiskö meidän pistää pystyyn jonkun sortin gallup siitä, miten tää palstailu tulevaisuudessa hoidetaan? Tarvitaanko kaksi palstaa vai mahtuuko odotusta odottavat, raskautuneet ja lapsen jo saaneet itselliset naiset samalle palstalle?

Sitten noista rahajutuista. Kun on töissä yksityisellä sektorilla, joutuu väistämättä kuuntelemaan monenmoista diibadaabaa yrityksen tuloksesta, tulostavoitteista, kateprosenteista ja muusta vastaavasta. Siksi miulle on väistämättä tullut mieleen samat asiat myös hedelmöityshoitoklinikoiden osalta -- nekin ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä, niin karulta kuin se ehkä kuulostaakin.

Kyselin taannoin lääkäriltäni Väestöliiton Hesan klinikalla sekä tanskalaissimppojen käytöstä että siitä tonnin optiosta. Lääkäri sanoi, että kyllähän sellainen mahdollista on, rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta heidän klinikallaan sitä vaihtoehtoa ei varsinaisesti suositella. Simppojen ostamisessa Tanskasta on kuulemma juuri se ongelma, että Suomen laki rajoittaa raskauksien määrän viiteen eri naiseen per luovuttaja, kun taas tanskalaisen pankin omat rajoitukset ovat luokkaa 25 raskautta per luovuttaja. Joten vaikka tänne olisi tilattu simppoja Tanskasta, niitä ei välttämättä ehditä käyttää, ennen kuin saman luovuttajan simpoilla on jo saatu alulle viisi raskautta. Täälläkin mainittu "tonnin optio" käsittääkseni eliminoi tuon vaihtoehdon, mutta ainakin miun lääkärini tuntui pitävän sitä rahastuksena.

Nyt on pakko lopetella toviksi, oon menossa kaverin kanssa pilates-kurssille... Lisää juttua raha-asioista myöhemmin.
 
uskaltasin tännekin kirjottaan, nyt kun ittekseni jäin..
Eli oon ihan harkintavaiheessa vielä, kun edessä on muutto lähikuukausina, sen jälkeen kattelen kuinka talous alkaa järjestyyn ja kun säästöjä on riittävästi, niin mahdollisesti yksin hoitoihin (jollei nyt sitten yllättävästi jotain innokasta ukkoo ehdi ilmaantuun :D -joo, näkis vaan! ).
Ainakin oon pääsemässä jatkoseurantaan julkiselle naistentautien polille endometriooman takia, joten yks huoli vähemmän :) Aika olis marraskuussa.
Niin, ei taida saada korvauksia tän sairauden kanssa hoidoista, kun kuitenkin ois periaatteellinen spontaanin raskaakstulon mahdollisuus..? Näin oon joskus kuullu, vaikka voihan sitä yrittää. Onhan raskaus endon yks hoitomuoto tavallaan.. No yksinäisenä ei varmaan julkisen hoitoihin oo asiaa vaikka ois mikä estävä tauti?!
Eikä sittenkään vaikka ois pitkällinen yritys takana normaalitavoin.. Onko täällä muuten muita jotka on kokenu suhteessa lapsettomuutta?
Entä ne lääkkeet, saako niistäkään korvausta ja tuleeko se kelan maksukatto täyteen?
Mietin myös tota endoo ja inseminaatioita että mahtaako olla tän taudin kans muuta kun turhaa rahanmenoo, jollei tehdä ensin laparoskopiaa.. :|

Semmosia käytännön juttuja oon miettiny..

Ainiin, galluppiin,..(jos näin uutena on lupa sanoo jotain =) ) voihan sinne odotuspuolelle perustaa oman jatkoryhmänsä. Ei sillä etteikö tänne vois tulla kertoon kuulumisiakin, mutta on siinä vaiheessa varmaan kuitenkin niin erilaisia juttuja mielessä kun täällä, jotka ei vielä oo onnistunu ja yrittää tai vasta haaveilee yrityksestä. Mulla ainakin useempi kuukaus voi tulla taukookin ja pelkkää hoidon odottelua, kun tuskin nyt ihan heti ekalla onnistuu (joo, hyvä asenne :p ) ja joutuu jonki aikaa laittaan säästöjä sivuun seuraavaan...
 
Gallup: Minusta ehdottomasti pidetään kaikki mukana eli YKSI suljettu palsta. Haluan kuulla miten muilla menee sillä onko jo raskautunut vai ei, ei ole mitään merkitystä. Yksi suljettu yhteisö.

Raha-asioista sanoisin omalta osaltani, että uskon että ne jotenkin luontuvat. Olen ollut nyt lapseni kanssa yh:na kotona virkavapaalla 3 vuotta. Ja ihan hyvin kotihoidon tuella elää jos on edes pieniä säästöjä, minusta minulle ei tarvitsekaan maksaa niin hyvin että jotain jää säästöön. Olen nollannut menot, mutta se ei ole tehnyt minun elämästä ankeaa vaan ihanaa kun saan olla lapseni kanssa kotona. Nollasin menot mm. että möin autoni ja ostin rottelon pihalle. Hyvin pelittää... Muutin pääkaupungista pohjoiseen.... sain aika paljon enemmän neliöitä kotiini (tällä säästin ehdottomasti eniten). Lisäksi elämä muualla kuin pääkaupungissa on paljon helpompaa... kaikkialle lyhyt matka. Toistaalta minä sain kaikki vauvantamineet käytettynä siskoltani, joka nollasi menoni... Jos vaan tulen uudelleen raskaaksi niin haluan ehdottomasti olla kotona sen 3 v. Mutta nämä siis vaan minun mietteitä ja en ole niitä ihan loppuun asti miettinyt.

Ihanaa viikonloppua!

Ulla
 
Joo, oikeestaan voi olla parempi että tähän (harvinaisempaan) tilanteeseen liittyvät jutut kaikissa vaiheessaan löytyy samasta paikasta :) Voihan sitä jostain muista raskauteen liittyvistä kysymyksistä ym. jutella jossain "normaali"pinossa tuolla odottajissa. Mutta tarvitaanko suljettua osastoo muuten kuin jos sovitaan tapaamisia tms. erityisempää..? Mulle ois ok kirjottaa täälläkin B)
 
Talousasioita kannattaa tietenkin suunnitella, mutta turha niitä on liikaa murehtia. Jos nyt pysyy jokseenkin terveenä ja toimintakykyisenä, kyllähän täällä aina jotenkin pärjää. =)

Aika pienelläkin budjetilla selviää, kun karsii vain menoja. Niin kuin Siria totesi, lastenvaatteita ja tarvikkeita saa tosiaan puoli-ilmaiseksi kirpparilta ja kaupan päälle saa vielä itselle hyvän mielen siitä, että edes yrittää toimia jotenkin ekologisesti. Jos haluaa olla pidempään kotiäitinä, asumiskuluissakin voi yrittää säästää. Kotona ollessa rahaa ainakin mulla menee vähemmän ainakin jos myös syö enimmäkseen kotona. Ylimääräiset kaffitellut, pienet välipalat ja ulkonasyömiset tulevat tosi kalliiksi. Ja rattaiden kanssa pääsee bussissakin liikkumaan monta vuotta ilmaiseksi. =)

En tiedä teidän ammateistanne, mutta aika monenlaista hommaa ja esim. pientä myyntityötä voi kyllä tehdä kotoaankin käsin. Voihan lapselle hakea aluksi puolipäiväistä hoitopaikkaa, jolloin pystyy tekemään vähän töitäkin. Oman mielenterveydenkin kannalta se voi olla ihan hyväksikin.

Esikoisen kanssa taisin aikoinaan pärjätä jonkin aikaa kotihoidontuella ja opintorahalla, mutta silloin tosin asuttiinkin aika vaatimattomasti. Jonkin verran piti turvautua säästöihin ja tein myös vähän töitä kotoa käsin. Kokopäivähoitoon lapsi meni kaksivuotiaana.

Tällä kertaa olen jäämässä varhennetulle äitiysvapaalle jo marraskuussa, joten se tietenkin lyhentää vapaata sitten toisesta päästä. Se tuntuu kuitenkin jotenkin fiksummalta työyhteisöä kohtaan, kun olen tässä raskaudessa joutunut muutenkin olemaan yli kuukauden sairauslomalla.
Olen ajatellut vanhempainvapaan jälkeen olla hoitovapaalla vuoden tai pari ja tehdä vähän töitä kotoa käsin, niin ettei lasta tarvitsisi viedä hoitoon kuin satunnaisesti. Oman alan töiden lisäksi olen aikonut tehdä myös pientä myyntihommaa.

Mielestäni hankalin asia "totaliyhäriydessä"on juuri kokopäivätyön ja lapsenhoidon yhdistäminen; useimmilla työpaikoilla kun odotetaan vähintään 120 prosenttista omistautumista asialle. Tällä kertaa olen ajatellut vähän säästellä voimiani ja yrittää tehdä asiat jotenkin fiksummin.
Toki lyhenetty työviikkokin olisi varmaan ihan hyvä vaihtoehto, jos ei vaan tarkoita samaa työmäärää, pienemmällä palkalla... Ja varmaan työ ja lastenhoito on helpompi järjestää, jos naapurissa sattuu esim. asumaan avuliaita sukulaisia. =)

 
mä toivoisin yhtä yhteistä palstaa, ihan niinkuin tähänkin asti, tää on ollut hyvä ja lämminhenkinen ketju, tosin nyt meitä on jo niin paljon, että väkeä varmaan riittäisi eri ketjuihinkin, mutta toivoisin että jatkettaisiin yhdessä ja myös niin et kaikki uudet löytäisi meidät, jos toisin päätetään eipä siinä mittee mutta tää mun toive...


Alkuperäinen kirjoittaja Rebecca R:
Ja rattaiden kanssa pääsee bussissakin liikkumaan monta vuotta ilmaiseksi. =)

paitsi ei tällä paikkakunnalla, joka kerta pulitat kun bussiin vaunujen tai rattaiden kanssa menet, lapsi pääsee joo ilmaiseksi rattaat ei, laskin et siinä kohdin kun vien lasta hoitoon, niin mulla menee rattaiden bussimaksuihin niin paljon, et olisi halvempaa hankkia rattaille oma näyttökortti (joka maksaa 51 euroa kk) kun maksaa aina käteisellä, mutta ei ne taida myydä rattaille korttia, kuitenkin jos päivittäin bussilla kulkee lapsen kanssa, menee kk 60-80 euroa siihen että maksat rattaista..
eläköön Lahti :/

tiedättekö et läheiset ihmiset on parasta mitä maailma päällään kantaa, oli ihanaa viettää laatuaikaa ystävien kanssa, sai taas nauraa ja parantaa maailmaa ihan huolella... nyt nukkumaan ja huomenna ristiäisiin =)

hyvää yötä kaikille :wave:
 
Tervetuloa meidän rohkeiden itsellisten naisten pinoon, Risukasa! :hug: Täällä on tosi mukavaa porukkaa ja hyvä, kannustava tunnelma. :flower:

Gallupista, jos nyt itse vastaan omaan kysymykseeni, niin mieluiten minäkin pitäisin kaikki itselliset naiset yhdessä viestiketjussa riippumatta siitä, missä vaiheessa "projektia" kukin meistä on. =)

Yksi järkevä muutos tai oikeastaan lisäys voisi sen sijaan olla jokin suljettu yhteisö, jonne voisi kirjoitella tapaamisista ja muista tosielämän jutuista, joista tällaisella kaikille avoimella palstalla ei välttämättä haluta kirjoittaa. Kaksplussan etusivulla (ei siis keskustelujen etusivulla vaan koko Kaksplussan etusivulla) on linkki kerho-osioon, jonne voi perustaa suljettuja kerhoja. Se voisi olla yksi vaihtoehto suljetulle yhteisölle.

Sitten vielä vähän lisää rahajuttua. Ylempänä kirjoitinkin jo siitä, että Väestöliiton Hesan klinikalla tanskalaista 1000 euron optiota ei varsinaisesti suositella, vaan siellä käytetään mieluummin kotimaisia simppoja (tällä hetkellä ainoana klinikkana Suomessa). Sitä voi tietysti miettiä, kuinka paljon VL:n asenteessa on takana oman bisneksen suojelua ja kuinka paljon edes suht vilpitöntä asiakkaan parhaan ajattelua.. Oli miten oli, omalla kohdalla kotimaisten simppojen odottaminen on ihan riittävän hyvä vaihtoehto. Raha kun ei tosiaan kasva puussa, joten mieluummin odottelen odotuksen odottamista vielä hetken kuin käytän vähäiset säästöni tanskalaisten simppojen varaamiseen tai ostamiseen. Semminkin kun millään rahasummalla ei edelleenkään voida taata sitä, että raskautuminen todella onnistuu.

Yh-äitien taloudellisesta tilanteesta sen verran, että ainakin miulla tulee olemaan todella tiukkaa, sen tiedän jo nyt. Jos siis haaveeni vauvasta jossain vaiheessa toteutuu. Asun Helsingissä ja teen työtä alalla, jonka työpaikoista suurin osa on nimenomaan pk-seudulla. Täältä pois muuttaminen edullisempien asumis- ja elinkustannusten perässä ei siis todennäköisesti ole mahdollista. Uutta uraakaan en välttämättä haluaisi alkaa luoda, koska tätä nykyistäkin on takana vasta nelisen vuotta.. :xmas: Ja vaikkei tämä Tech Writerin homma mikään miun unelmaduuni olekaan, niin on se kuitenkin periaatteessa sitä, mistä aikanaan haaveilin, kun pyrin opiskelemaan englannin kääntämistä -- saan tehdä siistiä sisätyötä englannin kielen parissa. =) Kun vaan saisi edes vähän parempaa palkkaa, sitä tässä lähinnä toivon. Ja siihen ei sitten taas taida auttaa muu kuin firman vaihtaminen.. :whistle:
 
Ihan huvikseni aloin laskeskella tuota toimeentuloa, jos äippälomien jälkeen jäisi kotiin.

Lakisääteinen hoitoraha 294,28 euroa/kk
Espoo-lisä 218,64 euroa/kk
Mahdollinen tulosidonnainen hoitolisä 168,19 euroa/kk
Lapsen kotihoidon tuki yhteensä 512,92-681,11 euroa/kk

Lapsilisä yksinhuoltajakorotuksella 146,60
elatustuki 129,91

yhteensä max 957,60 euroa

Ehkä tuolla vois pari kuukautta kituuttaa, jos laittaisi asuntolainan ja muut lainat vähäksi aikaa lyhennysvapaille...
 
Kotihoidon tuki muodostuu hoitorahasta ja hoitolisästä. Tuo hoitoraha maksetaan jokaisesta lapsesta erikseen (ekasta tuo 294,28 ja seuraavista tulee sisarkorotukset) ja sen lisäksi yhdestä lapsesta hoitolisä, jonka suuruus on tuloista riippuvainen.

Sitten pitää vielä muistaa, että tuo kotihoidontuki on veronalaista tuloa, joten karhu vie tuostakin summasta vielä osansa.

Toisaalta, jos ei ole muita tuloja, on oikeutettu myös jonkinsuuruiseen asumislisään. Se tuo tilanteesta riippuen pari satasta lisää.



 
Anteeksi, pakko nauraa... tulossidonnainen! :LOL: :LOL: :LOL: Tai no, onhan se kaupungin kassaan roima säästö, että hoidan lapseni kotona enkä käytä kunnallista hoitopaikkaa. Voisihan siitä "tuloksesta" kyllä vähän enemmänkin palkita....
 
Hei kaikille!
Käväisin täällä palstalla viime keväänä kun mietin kuumeisesti lapsen hankkimista yksin ja sain hienoja neuvoja. Olen seurannut ketjua säännöllisesti mutta en ole osallistunut muuten kun hoitoni ovat nyt vasta alkamassa. Mutta Fertinovan asiakas siis olen ja siittiöpulasta kärsinyt. Ikäni puolesta (täytin juuri 41 v.) yksityiset klinikat ovat ainoa vaihtoehto enkä työni takia oikein voi matkustella pitkiä matkoja muille klinikoille (asun siis Helsingissä). Olen myös muilta osin kuin tuon ikävän siittiötilanteen osalta tyytyväinen Fertinovan palveluun. Minulla ei ainakaan ole teetetty turhia tutkimuksia, edes aukiolotutkimusta ei ole toistaiseksi tehty kun lääkäri ei nähnyt mitään syytä miksi tässä minulla mitään ongelmaa olisi, verikokeitakin itse ehdottivat että voisin mennä esim. työterveydenhoitoon teettämään jne. Minulla olisi ollut viime kierrossa ensimmäinen inseminaatioyritys mutta sitten siittiöitä ei tosiaan ollutkaan. Nyt on juuri alkanut seuraavat kuukautiset ja näyttää siltä ettei tähänkään kiertoon siittiöitä löydy eikä edes optiolla ehdi Tanskasta ajoissa. Olen siis harkinnan jälkeen päätynyt siihen että vaikka hinta tosi kova onkin, olen valmis maksamaan optiosta ja siitä ettei tulevissa kierroissa edessä olisi taas pettymys siitä ettei päästä edes yrittämään - onnistumisesta muutenkaan kun ei ole mitään takuita, siinä on minusta jännittämistä aivan tarpeeksi;-)
Kuten alussa sanoin, sain tältä palstalta neuvoja ja vahvistusta keväällä omalle päätökselleni ja toivon että muillekin uusille tämä palsta säilyisi elinvoimaisena ja helposti löydettävänä. Minua ei ainakaan ole haitannut se että onnistujat hehkuttavat onneaan tms., kaikenlaiset tunteet kuuluvat tähän prosessiin ja niiden kanssa on vaan pärjättävä. Minulle ainakin nuo onnistumistarinat ovat tuoneet uskoa kun tuntuu että omalla kohdalla asia ei edes etene mihinkään. Eli hehkuttakaa rauhassa;-)
Aurinkoista sunnuntaita kaikille!
 
Hmm. Eli siis VL käyttää ainoana myös suomalaisia siittiöitä? Onko ne sitten kalliimpia kun tanskalaiset, vai edullisempia? Niitä ilmeisesti voi joutua odottamaan kauemmin, kuinka kauan?

Mietin että ensviikolla kyselen lisää hoitopaikasta käytännön jutuista.. ainakin tuntuu että kilpirauhasarvo olis hyvä korjata ihanteelliseksi ennen hoitojen yritystä.. se on ollut pitkän aikaa yli 2n ja viimeajat nousussa :/ viimeksi hipoi jo 3a.. sen korjaantumiseen voi mennä kai parikin kuukautta jos nyt saisin reseptin tuolta yksityiseltä? Vai hoituukohan nopeemminkin kun vajaatoiminta on kuitenkin lievähköä?

Tampereella ei oo ollu moniin vuosiin tamperelisää mutta nyt on ollu puheita että on kaavailtu jälleen ensvuodelle! Tulis kyllä ihan tarpeeseen, vaikka ilmankin pärjättäis..

Mutta joo, sitähän mäkin täältä oon tullu hakemaan, rohkeutta tähän valintaan, tietoa/neuvoja kokeneemmilta, ja ettei tunne itteensä niin oudoks vaikka erikoinen tilannehan tää on.. =) :heart:
 
Risukasa, käsittääkseni Väestöliiton Helsingin klinikka on tosiaan tällä hetkellä ainoa yksityisklinikka, joka käyttää suomalaisia siittiöitä. Jopa muut Väestöliiton klinikat taitavat käyttää tanskalaisia simppoja, koska kotimaisia luovuttajia on uuden hedelmöityshoitolain voimaantulon jälkeen ollut liikkeellä todella vähän. Spermapankkeja Suomessa on tietääkseni ollut Hesan lisäksi ainakin Turussa ja Oulussa, ehkä muuallakin, mutta en tiedä, mikä noiden muiden spermapankkien tilanne tällä hetkellä on.

Väestöliiton Hesan klinikalla homma toimii ymmärtääkseni niin, että kun sopiva luovuttaja vapautuu, kyseinen luovuttaja varataan simppoja odottaneelle naiselle (tai naisparille tai heteroparille). Hoitoihin ei siis pitäisi tulla taukoja siksi, että simppoja ei ole tarjolla, sen jälkeen kun sopiva luovuttaja on vapautunut. Mutta koska luovuttajia on tosiaan ollut liikkeellä todella vähän lakimuutoksen jälkeen, vapaata luovuttajaa ja vapaita simppoja joutuu tällä hetkellä jonottamaan vähintään puolisen vuotta.

Sit noista kilppariarvoista, ne kannattaa hoitaa kuntoon ennen hoitoja, koska ilmeisesti ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta voi vaikeuttaa raskautumista. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja pysyvä tyroksiinilääkitys päällä. Vaan eipä tuo haittaa, tyroksiini on onneksi harvinaisen edullinen lääke -- 100 tabletin purkki maksaa reilut 3?. :saint:
 
Kiitos Evenstar :flower:
Joo, eli taidampa pystellä tanskalaisissa :D

Kirjotin sähköpostia klinikalle että haluisin hoitaa kilpirauhasarvon ensin kohdalleen ja sitten hoitoja, kenties paremmalla menestyksellä. Ihanaa että edes joissain lääkkeissä pääsee noin huokeella! Saa nähdä jatketaanko julkisella puolen arvon seurantaa, siitäkin kyllä oli puhetta.. mutta nopeemmin reseptin saa varmaan yksityiseltä.
 
Sunnuntaipäivää!

Minä kannatan myös yhtä palstaa ja niin että uudet löytää sen kohtuu helposti.

Eve25 ja Jennuli; Mahtuisinko teidän kyydissä Lahdesta Helsinkiin ja takaisin ensi viikon perjantaina? Mulla piti olla tentti hesassa perjantaipäivänä, mutta siirsin sen marraskuulle... Nyt siis suuntaan etelä-suomeen ihan vain teitä tapaamaan :heart:

Jossain vaiheessa oli puhetta, että mitä tietoja luovuttajasta kerrotaan ennakkoon... Mun klinikalla sanottiin, että vasta plussan jälkeen kerrotaan hiusten- ja silmien väri sekä pituus ja paino. Eikös nämä ole sanottu muualla jo aikaisemmin? Vai koskeeko tuo vain pareja, joille ehkä etsitään samanoloista luovuttajaa kuin perheen mies on?

Tapaamista odotellen =)
 
Must tuntus oudolta ettei sais etukäteen esittää minkäänlaisia toiveita luovuttajan ulkonäön suhteen :eek: mitäs jos kerrotaan jälkeenpäin että joo, se on ylipainonen (siis taipumus siihen) ja harmaasilmänen, eikä vois sietää juuri kyseisiä ominaisuuksia!? Eihän se ulkonäkö NIIN paljoa merkkaa, mutta voihan se alitajusesti vaikuttaa suhtautumisessa lapseen, etenkin jos periny juuri niitä epämieluisia ominaisuuksia.. ehkä joku nyt pitää mua pinnallisena tän kommentin takia, mutta tietysti toivoisin mieluiten sen näköistä/luonteista miestä joka "luonnossakin" saattas mua todennäkösemmin viehättää...
 
Moikka pitkästä aikaa ja kiva, kun ryhmään on tullut uusia jäseniä! :) Ja onnea ja tsemppiä vanhoille!

Gallup-mielipiteeni on, että kaikki säilyisivät yhtenä ryhmänä. On ollut todella hyödyllistä lukea kaikkien kokemuksia prosessin eri vaiheista; niistäkin asioista, joita ei ole itse osannut ottaa huomioon. On ollut ihana lukea sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia ja ryhmäläisten mukanaelämistä. Meidän ryhmäläisten vauvajutut eivät minussa herätä kateudentunteita, vaikka omien kavereiden ydinperhe-jutut sitä joskus tekevätkin. Varsinkin ne miehen osallistumista koskevat ainaiset rutinat turhauttavat. Onneksi meidän ei tarvitse siitä ottaa kierroksia!

Viestien otsikointi voisi ehkä auttaa jollain tavalla, jos kaikki eivät haluaisi lukea kaikkea. Itse en ehkä jaksaisi kahlata montaa ryhmää läpi, vaan mieluummin poimisin meidän jutuista itselle sopivimmat. Suljettussa ryhmässä on puolensa, mutta mietin, miten uudet jäsenet löytäisivät silloin meidät?

VL Turussa ilmoitti minulle elokuussa, että suomalaisia simppoja en voi itsellisenä saada, vaan tanskalaisia on käytettävä. Lääkäri arvioi lisähinnan olevan 500-800e, jos oikein muistan. Jonoa ei tuossa tapauksessa olisi, mutta olen suunnitellut aloittavani hoidot vasta aikaisintaan keväällä. Lääkärini puhui, että simppatilanne olisi paranemaan päin ja eikös simpat ole käytettävissä vasta 6kk päästä luovutuksesta?

Itseäni pohdituttaa eniten verkostoni. Äitini on kuollut, isäni asuu eri paikkakunnalla ja sisarukseni ovat nuorempia. Ihania kavereita minulla on, mutta en tiedä kuinka paljon heidän varaansa voi laskea, jos jotain kriisiä tulee. Olen miettinyt palkatun avun mahdollisuutta, vaikka ylimääräistä rahaa ei minullakaan kauheasti ole. Onko teillä kokemuksia luoda/täydentää tukiverkkoa ammattiavulla? Ensi-ja turvakotien liitto tarjoaa ilmeisesti jotain palveluita, mutta onkohan niihin aina oltava kunnan maksusitoumus (jolla lastensuojelullinen peruste)? MLL:n lastenhoitajat ovat huokeita, mutta ilmeisesti sieltä ei voi valita tiettyjä hoitajia, tai tehdä omia diilejä ohi MLL:n. Olisi nimittäin hienoa, jos se palkattu ihminen tulisi tutuksi lapselle.

Aurinkoa ja toivottavasti näemme hesassa =)
 
terveisiä kahden pikkuneidin ristiäisistä :heart:

hirmusti juttua... ööö =)

canoe even autolla tullaan, pommitapa sitä yv:llä asiasta.. =)

leena mä luulen kanssa et täällä ukki on se joka saa leveimmät hymyt, näin ainakin siskon lasten kohdalla ollut.. kiva jos tulette tapaamiseen =)

luovuttajasta mä sain eka kerralla valita kahdesta luovuttajasta, ja ennen hoitoja määritellä joitakin toiveita, toisella kerralla kun ne teki inssin, luulin et samalla luovuttajalla kun eivät sanoneet mitään, mutta olikin ihan eri luovuttaja, no siitä kävi tärppi joten ei auttanut enää perään sanoa että häh.. mutta vaikka olisin tiennytkin tämä olisi ollut ihan ok. mä en hirmu tiukkoja rajoja asettanut,ja muutenkin sitä kun ei tiedä mikä periytyy isältä tai sen vanhemmilta mikä mun puolelta... kovin ylipainoisia luovuttajia tuskin on, koska merkittävä ylipaino saattaa laskea siittiöiden tasoa ja niillä on muutenkin aika tiukka seula siellä...

(.) mulle iski kamala flunssa, siis oikein kunnon räkätauti...
:snotty: sitä on ollut kaikilla lähipiirissä ja luulin jo ettei se muhun tulekaan, toivottavasti mennee ohi perjantaihin mennessä ja muutenkin.. nyt pakko mennä pitkälleen.. ei kiva :ashamed:
 
Moikkelis kaikille meille mahtaville:)

Ja tervetuloa Zella-68 (ollaan samaa hyvää vuosikertaa) ja kaikki muut tämän mahtavan hyvän ja empaattisen palstan löytäneille. Samoja juttuja työstän itse ja nyt itselläni pinnalla ovat turvaverkko + talous (yllätys, yllätys).

Kai sitä pitäisi uskoa jo näillä vuosilla, että elämä kantaa. Mutta toisaalta on oppinut myös sitä varovaisuutta. Mulle tuli hieman "märkä rätti vasten kasvoja" -olo, kun eräs ystäväni (?) tuntui olevan ihan selvästi (kiitos loistavan intuitioni) vahingoniloinen tilanteestani. Vaikka hän on onnellisesti (?) aviossa, ei lasta ole heillekään kuulunut useista ivf-hoidoista huolimatta. Ja nyt tuntuu olevan niin, ettei lasta saisi kuulua kenellekään muulle. Hohhoijaa. Niinpä olen nyt ollut varovaisempi ja tämä palsta onkin nyt se harvinainen paikka, jossa voi vapaasti keskustella iloista ja suruista. Että taputusta nyt meille, hyvät naiset:)

Oman talouden kestäminen tuottaa harmaita hiuksia, varsinkin nyt, kun talous tuntuu ottavan alamäkeä. Teen töitä freelancerinä ja tulot ovat romahtaneet puolen vuoden aikana. Nyt, ensimmäisen kerran 90-luvun laman jälkeen, alkoi olla epävarma olo. Rahat hoitoon on jemmassa, mutta miten selvitä edes jotenkin kunnialla muksun kanssa? En millään raaskisi hoitoonkaan raahata alle vuoden ikäistä nyyttiä, joka oikeasti kaipaa äitiään...Miten olette ratkaisseet moista yhtälöä???

Tukiverkkoa olen myös pohtinut reilun vuoden ajan. Isäni (olisi ollut aivan mahti-ukki) menehtyi hoitovirheeseen, äitini on hieman neuroottinen höseltäjä (joka on aina muistanut varoitella "vahingoista")...Kaveripiirini on nyt eri puolella maata kuin itse ja pohdin ihan samoja kuin te muut. MLL ja lastentarjaopiskelijat ovat toistaiseksi nousseet listalla korkealle...Ja sitä miehen mallia voisi tietty saada enoiltani (asuvat tosin kaukana) ja veljeltäni (jolla tosin kiukkuinen ja rahanahne vaimo). Eli mulla sukulaisverkosto on oikeasti ohut ja se hieman hirvittää. Vinkkejä, mielipiteitä?? Pitäisikö oikeasti harkita muuttoa lähemmäksi kaveripiiriä? Työn perässä voin hyvinkin joutua muuttamaan (nyt asun tyhjenevässä Pohjois-Suomessa).

Ai joo, siihen suljettuun palstaan: ehkä yksi pääpalsta olisi hyvä, sellainen avoin, johon uudet itselliset pääsevät googlettamalla mukaan. Ja sen sisällä voisi olla sitten intiimimpi suljettu osa....Mutta en ole tekniikan osaaja, jos joku osaavampi keksisi toimivan systeemin.

Olipas vähän inhorealistista tilitystä, mutta onneksi täällä on nyt vilkas keskustelu ja uusia ajatuksia lentelee:)

syysmyrskyn keskeltä terkkuja koko porukalle!
kristiina

 
Hello vaan kaikille.

Juu kyllähän toi raha asia mietityttää, mut kyl aina jotain keksii.
Niin ja kun oli aikasemmin tuolla puhetta helsinki/espoo lisästä. Kuulostaahan se hyvältä että on se "lisä", mut käytännössä jos vertaa esim. siihen et asuis vaik lahessa niin ihan yhtäpaljon rahaa jää kuin hesalaisillekkin. Onhan toi asuminen hesassa paljon kalliinpaa. Kaverini muutti lahesta espooseen 2 lapsen kanssa, kun siellä saa sitä mahtavaa lisää ja hehkutti et on se kumma kun ei lahessa sitä makseta ja et kun hän sinne muuttaa niin rahaasiat on paremmin. Kissa vit.... ei sille sen enempää jää rahaa käteen kun täälläkaan, kun sen asuin kustannukset ja auto/linkkumatkat vie sen "ylimääräsen" rahan. et sillee :D

Canoe 77 Tottakai sä pääset samaan kyytiin :) Yv:tä laitoin sulle asiasta.

Öitä tää menee nukkumaan että huomenna jaksaa paimentaa kaverin muksuja :)


 
Risukasa ja muut hoitoja vielä odottelevat, miun hoitava lääkäri Väestöliitossa sanoi, että nykyisen lain mukaan luovuttajista saa kertoa silmien värin, hiusten värin ja pituuden. Edes painon kertominen ei miun lääkärin mukaan ole laillista, vaikka ilmeisesti joillakin klinikoilla niin saatetaan tehdäkin.

Aiheesta kiinnostuneena kävin äsken googlettamassa Finlexistä uuden hedelmöityshoitolain ja siellä sanotaan mm. näin:

5 §
Lapsen ominaisuuksiin vaikuttaminen


<snip>

Jos hedelmöityshoidossa käytetään luovutettuja sukusoluja, hoitavan lääkärin tulee valita sukusolut, joiden luovuttaja muistuttaa ulkonäöltään syntyvän lapsen asianomaista vanhempaa, jollei hoitoa saavan tahdosta muuta johdu.
ja

15 §
Luovuttajasta kerättävät tiedot


Luovuttajasta saadaan terveystarkastuksen yhteydessä sen estämättä, mitä henkilötietojen suojasta säädetään, kerätä ja tallentaa 5 §:n 3 momentissa mainittua tarkoitusta varten tietoja, jotka kuvaavat luovuttajan ihon, silmien ja hiusten väriä, pituutta ja etnistä alkuperää. Luovuttajasta ei saa kerätä muita kuin tässä ja 17 §:ssä tarkoitettuja tietoja.
Koko laki on luettavissa Finlexin sivuilta, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061237.

Miulla on ollut tänään illalla ensimmäistä kertaa vähän huonompi fiilis itseni ja tän suunnitelmani suhteen. :/ Juttelin erään ystäväni kanssa tänään ja erinäisistä syistä, joita en ryhdy tällaisella julkisella palstalla sen kummemmin erittelemään, miulle tuli harvinaisen p-ska fiilis kyseisestä keskustelusta. Vähän sellanen olo, että oon niin huono ihminen, että mahtaako miusta sittenkään olla äidiksi. :(

Mut joo, kaipa tästä täytyy mennä nukkumaan. Jospa huomenna olis edes vähän paremmat fiilikset.
 

Yhteistyössä