yksin pihalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulkona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulkona

Vieras
Minkä ikäsen lapsen antaisitte leikkiä yksin aidatulla pihalla? Oma kohta 3-vuotiaani ei saa olla valvomatta omakotitalon pihalla lainkaan, mutta tiedän 3,5 vuotiaiden juoksentelevan yksin kerrostalon pihalla...hieman tuo turvallisuus mietityttää.

Meillä 3v2kk leikkii pihalla yksin tai naapurin samanikäsen kanssa. Asutaan ok talossa metsässä ja naapuri tuossa vieressä, ei muita. Ikkunasta pidän silmällä välillä missä ovat. Hyvin on sujunut.

Meillä alkoivat olla eskari-iässä eli kuuden vanhoina. Kaupungissa asutaan, kerrostalossa.
Muistan kun lapset puhisten tulivat kotiin kuudenteen kerrokseen ja esikoinen laski kerroksia, kun ei osannut lukea nimeämme vielä ovesta...

Meillä lapset ovat saaneet olla yksin ulkona 4 vuotiaana. Esikoinen oli 4,5v, keskimmäinen 4v3kk ja tuo kuopus täyttää elokuussa 4v, mutta taidetaan antaa yksin olla vasta sitten ensi kesänä. On selvästi vilkkaampi kuin nuo isoveljensä.

Mun 3 v tuli puolisen tuntia sitten sisälle, oli pelaamassa palloa pihalla ILMAN AIKUISTA :saint: eikä ollut edes aidattu alue.

Kai se riippuu täysin a) lapsen luonteesta ja b) asuinympäristöstä.

(totuuden nimessä on sanottava, että näin ja/tai kuulin hänet koko ajan, pelikenttä kun on meidän makkarin ikkunan alla, ja esikoinen 5 v oli mukana pelaamassa)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun 3 v tuli puolisen tuntia sitten sisälle, oli pelaamassa palloa pihalla ILMAN AIKUISTA :saint: eikä ollut edes aidattu alue.

Kai se riippuu täysin a) lapsen luonteesta ja b) asuinympäristöstä.

(totuuden nimessä on sanottava, että näin ja/tai kuulin hänet koko ajan, pelikenttä kun on meidän makkarin ikkunan alla, ja esikoinen 5 v oli mukana pelaamassa)

Täytyy taas muistuttaa sinuakin että kannattaa muistella vähän vanhoja ketjuja mihin olet vastaillut juuri siitä mitä sen isomman lapsen vastuulle laittaa. Vaikkei sinänsä ollutkaan lapsenvahtina pikkuveljelleen!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy taas muistuttaa sinuakin että kannattaa muistella vähän vanhoja ketjuja mihin olet vastaillut juuri siitä mitä sen isomman lapsen vastuulle laittaa. Vaikkei sinänsä ollutkaan lapsenvahtina pikkuveljelleen!

Yhdessä ulkoilivat, mä katsoin ikkunasta, eli esikoinen ei todellakaan ollut missään mielessä lapsenvahtina.

Yhdessä ulkoilivat, mä katsoin ikkunasta, eli esikoinen ei todellakaan ollut missään mielessä lapsenvahtina.

Mutta jos jotain oisi tapahtunut niin mitä luulet likkasi ajattelevan tai tällä palstalla?

Mutta jos jotain oisi tapahtunut niin mitä luulet likkasi ajattelevan tai tällä palstalla?

Ok, kiellän heitä ulkoilemasta samaan aikaan. Jatkossa he menevät ulos vuorotellen.

Mitä olisi voinut tapahtua, kun olin noin viiden metrin päässä makuuhuoneessa laittamassa pyykkejä kaappiin, ja näin/kuulin heidät koko ajan? Mitä sellaista, jota ei olisi tapahtunut jos olisin seissyt seinän toisella puolella eli ulkona?

meillä poitsu oli pieniä aikoja viime kesänä yksin ulkona. Asutaan rauhallisella okt-alueella. Hyvin usein poitsu pyytää koiraa seurakseen ulos.
Kyllä se riippuu paljolti lapsen luonteesta ja minkälaisella asuinalueella asutaan. Esim jossain kaupungissa tai vilkkaan tievarrella ei meidänkään herra yksin ulkoilisi.

Ok, kiellän heitä ulkoilemasta samaan aikaan. Jatkossa he menevät ulos vuorotellen.

Mitä olisi voinut tapahtua, kun olin noin viiden metrin päässä makuuhuoneessa laittamassa pyykkejä kaappiin, ja näin/kuulin heidät koko ajan? Mitä sellaista, jota ei olisi tapahtunut jos olisin seissyt seinän toisella puolella eli ulkona?

Niin mietippä sitä. Itsekkin olet ollut tuomitsemassa ihmisiä joille on käynyt huonosti. Jotenkin vaan nyt tuntuu naurettavalta kun et itse sitä muista.

Niin mietippä sitä. Itsekkin olet ollut tuomitsemassa ihmisiä joille on käynyt huonosti. Jotenkin vaan nyt tuntuu naurettavalta kun et itse sitä muista.
On aika iso siinä, jättääkö parivuotiaan kahden kesken noin eskari-ikäisen kanssa lähtiessään esim. tontin toiseen reunaan navetalle, pihapiirissä missä on liikkuvia traktoreita ja uimalampi...vai valvooko itse lapsiaan koko ajan heidän ulkoillessaan alueella missä ei vesistöjä ja liikennettä ole.

Kuten olen jo tuhannesti todennut, mun lapset ovat kyllä ulkona ilman aikuista, mutta eivät koskaan valvomatta. Jos vahinko sattuu, se ei johdu siitä, ettenkö lapsiani vahtisi.

On aika iso siinä, jättääkö parivuotiaan kahden kesken noin eskari-ikäisen kanssa lähtiessään esim. tontin toiseen reunaan navetalle, pihapiirissä missä on liikkuvia traktoreita ja uimalampi...vai valvooko itse lapsiaan koko ajan heidän ulkoillessaan alueella missä ei vesistöjä ja liikennettä ole.

Kuten olen jo tuhannesti todennut, mun lapset ovat kyllä ulkona ilman aikuista, mutta eivät koskaan valvomatta. Jos vahinko sattuu, se ei johdu siitä, ettenkö lapsiani vahtisi.

Se vaninko voi sattua vaikka vahtisikin. Kukaan ei kuitenkaan tälläkään palstalla tiedä miten joku lehtiuutinen pitää täysin paikkansa.

Se vaninko voi sattua vaikka vahtisikin. Kukaan ei kuitenkaan tälläkään palstalla tiedä miten joku lehtiuutinen pitää täysin paikkansa.

siis vahinko

Totta, mutta se, että vahinko voi sattua vaikka vahtisikin, on hitsin huono veruke sille, ettei vahdi.

Lehdissä voi lukea väärää tietoa, mutta ihan oikeassa elämässäkin näkee niitä, jotka saavat juosta pitkin pihoja täysin vailla valvontaa. Ja palstalla moni maaseudun äiti aikoinaan kertoi, että lapset on aina jätetty yksin ja se on ihan normaalia siellä :/

Meillä ei lapset ulkoile ainakaan hetkeen vielä, ilman aikuista. Ystäväni antaa mennä oman alle kolmevuotiaan lapsensa kaverilleen leikkimään, jolloin lapsi ylittää yksin kaksi tietä ja puiston. Kuulemma tarvii antaa lasten jo yksinkin liikkua.....

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Meillä ei lapset ulkoile ainakaan hetkeen vielä, ilman aikuista. Ystäväni antaa mennä oman alle kolmevuotiaan lapsensa kaverilleen leikkimään, jolloin lapsi ylittää yksin kaksi tietä ja puiston. Kuulemma tarvii antaa lasten jo yksinkin liikkua.....

:o :(

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:

Tuo on jo lastensuojelun paikka mun mielestä!

Riippuu lapsesta ja asuinpaikasta. Meillä okt:ssa sai 4v tyttö olla yksin pihalla (välillä ikkunasta katselin touhuja), mutta tiesin ettei ilman lupaa lähde pihasta, luotto oli. Lisäksi tyttö on suht rauhallinen tapaus muutenkin. Nyt rivarissa asuessa ei keskimmäinen 4v poika pääse vielä yksin ulos, koska paljon vilkkaampi tapaus. Ei voi luottaa että pysyy pihalla, on sellainen että kun kuulee jonkun työkoneen äänen tmv. niin suihkasee katsomaan, pois pihasta ja vaikka tielle asti.

Tyttö 8v taas saa mennä kavereitten kanssa leikkipuistoon yksin pyörällä (matkaa tosin vain muutama sata metriä ja rauhalliset asuinkadut ja hyvät pyörätiet tässä), kunhan on kypärä päässä ja puhelin mukana, että saamme tarvittaessa kiinni.

Asutaan kerrostalossa, talon edustalla menee tie jolla kukaan ei noudata nopeusrajoitusta, lapsi on todella utelias ja sosiaalinen (lue: menee kenen tahansa luo juttelemaan)... Ymmärtänette, miksei meidän tyttö pääse yksin ulos kuin aikaisintaan eskarilaisena, todennäköisesti vasta koululaisena.

Yhteistyössä