2 v 3 kk ikäinen lapsi yksin ulos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2c
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä jättäisi 3.5v yksin kotiin, meidän miekkonen saattaa hätääntyä jo sillä aikaa kun haen postin ja vien roskat, sitten raasu odottaa oven takana. Osaa myös avata jo ulkooven, tuolla matkalla ei haittaa vaikka ulos tulisikin, mutta jos lähtisin autolla jonnekkin ja herra hakeutuisi pihalle... Ikinä ei tiedä mihin eksyisi. Eli ei, en jättäisi yksi kotiin. Enkä yksin pihalle, koskaan ei tiedä mitä nuo pikku apinat saa päähänsä, syö jotain sopimatonta, kaatuu, lähtee vaeltamaan... Itse olen ainakin ikävimmin kautta oppinut että jos lapsi ei tänään osaa avata jotain ovea, koskaan ei tiedä mikä on tilanne huomenna :/

En ymmärrä tätä. Ei tuon ikäistä jätetä mihinkään yksin. Mökillä ne vasta vaarat on. Varsinkin jos on järvi vieressä. Alle 3 vuotias saattaa vielä laittaa suuhunkin jotain. Vaikka ei yleensä laitakkaan. Pihalla saattaa olla kiinnostavia sieniä. Kaikkea vaarallista.

vastuutonta

missävaiheessa sitten sen lapsen tulisi osata olla yksin pihalla?
siis pakkohan noita asioita on harjoitella pienestä lähtien, pikkuhiljaa..
ja jos on jo minimoitu riskit aidatulla alueella niin en näe mitään syytä miksi lapsi ei voisi siinä pihalla olla.. kuitenkin normaali vanhempi seuraa mitä pihalla tapahtuu eikä esim mene suihkuun tai nukkumaan ym

[QUOTE="Neith";22339776]missävaiheessa sitten sen lapsen tulisi osata olla yksin pihalla?
siis pakkohan noita asioita on harjoitella pienestä lähtien, pikkuhiljaa..
ja jos on jo minimoitu riskit aidatulla alueella niin en näe mitään syytä miksi lapsi ei voisi siinä pihalla olla.. kuitenkin normaali vanhempi seuraa mitä pihalla tapahtuu eikä esim mene suihkuun tai nukkumaan ym[/QUOTE]

5- vuotias alkaa olla sen ikäinen että antaisin olla itsekseen pihalla.

[QUOTE="Neith";22339803]jaa, no me ajatellan selkeästi erilailla.. poikani ulkoilee yksin nyt ja jatkossa, niinkuin on aiemminkin tehnyt.. aidatulla pihalla tai mummolassa[/QUOTE]

Ilmeisesti ajatellaan. Vaikka piha olisi miten aidattu. Suomi ei ole myöskään mikään lintukoto. Täälläkin on lapsia kadonnut.

Ilmeisesti ajatellaan. Vaikka piha olisi miten aidattu. Suomi ei ole myöskään mikään lintukoto. Täälläkin on lapsia kadonnut.

Tästä lapsen vahingoittamistavasta oli taannoin juttua lehdissä.
Muistaako joku ko. artikkelin tai tutkimuksen, johon viittaan?

Muok: Itse löysin vain tuon Syyllistytkö turvallisuushysteriaan? | Perheelliset.fi mutta muistan lukeneeni "pätevämmänkin" eli perusteellisemman ja syvällisemmän artikkelin aiheesta.

Viimeksi muokattu:
1v8kk meillä ja yksin on ulkoillut monta kuukautta. Sattuu olemaan lapsi joka ei koskaan ole laittanut mitään suuhunsa, ei vaan kuulu hänen juttuihin, ei siis ole opetettu. Meillä koirien takia rakennettu 1,6 metriä korkea aita ja lukitut portit. Lattiasta lähtevät ikkunat olohuoneessa ja keittiössä joten hyvin näen ulos. Ikkunaa oon pitänyt auki jos on asiaa niin voi huudella, tosin ylttää jo kahvasta avata oven joten tulee sisälle kun huvittaa. Siellä se leikkii itekseen jos minä siivoan kun yleensä pyytää päästä.

Jep ja järvikin on 20 metrin päässä. Tosin en ole vielä tavannut lasta joka pääsee yli tai ali aidasta josta isot maata kaivavat koirat ei pääse.

Kyllä meillä lapsi saa olla kotonakin ihan missä huoneessa haluaa ja laittaa ovenkin kiinni jos haluaa leikkiä rauhassa, että jos tapahtuisi ensimmäisen kerran se, että laittaisi esim. suuhunsa jotain ei syötävää niin yhtähyvin voi laittaa kotona sisällä.

Pikkusen hysteeristä porukkaa - Älkää yhtään ihmetelkö sitten kun teininä lapsillanne ei ole vahvaa itsetuntoa saati mitään maalaisjärkeä päässä.

En minäkään pari vuotiaista päästäisi tähän MEIDÄN pihalle yksin. MUTTA on myös pihoja jotka ovat totisesti turvallisia 2-vuotiaankin itsenäiseen ukkoiluun. Niitä esimerkkejä jo tulikin, kuten aidattu piha, selkeät vaaratekijät on poistettu pihasta, vanhempi näkee ikkunasta koko ajan ja hei, lapsiakin on erilaisia. Toiset on sellasia paikallaan nysvääjiä, toiset tutkii ja kommeltaa pää hiestä märkänä. Toiset vaatii leikkikaveria äidistä ja toiset viihtyy omissa touhuissa pitempäänkin.

Meillä on naapurissa, rivarissa tosi hyvin aidattu takapiha, suora näköyhteys olohuoneen ja keittiön ikkunasta. Siellä 4 ja 3 vuotiaat ulkoilevat keskenään ja niin antaisin omanikin 3-vuotiaan siinä ulkoilla.

Maalaisjärkeä kehiin!

Niin ja (alan ammattilaisena) suoritan päiväkodeissa VARSU -tutkimuksia. Mm. yhdessä kehityksen testissä oletetaan että 4-vuotias osaa/kykenee pieniä hetkiä ulkoilemaan itsenäisesti ja 5-vuotiaan pitäisi jo vähän pitempiä aikoja pystyä ulkoilemaan yksin.

Ei se nyt siis ihan päätön idea ole reilu 2-vuotiaankin hieman harjoitella (turvallisessa ympäristössä) myöskin siis sisällä toisessa huoneessa yksin olemista.

[QUOTE="hah";22339904]Niin ja (alan ammattilaisena) suoritan päiväkodeissa VARSU -tutkimuksia. Mm. yhdessä kehityksen testissä oletetaan että 4-vuotias osaa/kykenee pieniä hetkiä ulkoilemaan itsenäisesti ja 5-vuotiaan pitäisi jo vähän pitempiä aikoja pystyä ulkoilemaan yksin.

Ei se nyt siis ihan päätön idea ole reilu 2-vuotiaankin hieman harjoitella (turvallisessa ympäristössä) myöskin siis sisällä toisessa huoneessa yksin olemista.[/QUOTE]

Juuh. Ja avainsana on tietenkin se turvallinen ympäristö.
Näin minäkin sen näen.

Pitemmäksi aikaa en ole jättänyt, mutta kyllä minä sisällä saatan käydä ja poika jää yksin pihalle siksi aikaa. Monesti kun tuolla pihalla ollaan, niin en edes joka hetki näe mitä poitsu puuhailee, kulkee tuolla pensaiden välissä ja välillä on hiekkalaatikolla tai käy varastossa lumilinkoa ihailemassa.

Meidän 1v11kk ulkoilee joskus meidän 5v, ja 3v. kanssa. Meillä on pieni rivitalopiha ja ihan pihan takana leikkipiha. olkkarin ja keittiön ikkunan vieressä.

3,5-vuotiasta en jättäisi yksin kotiin. En edes tuota 5-vuotiasta.

Juuh. Ja avainsana on tietenkin se turvallinen ympäristö.
Näin minäkin sen näen.

Samaa mieltä minäkin. Kuten tuossa ensimmäisessä kommentoin että jos mökillä on järvi tms.

Aidattu piha ilman mitään vaaroja on varmasti ihan yhtä turvallinen kuin oma huone. Mutta meillä melkein 3 v laittoi vielä suuhun kiviä vaikka ei ollut pitkään aikaa laittanut. En ole ylivarovainen.

Samaa mieltä minäkin. Kuten tuossa ensimmäisessä kommentoin että jos mökillä on järvi tms.

Aidattu piha ilman mitään vaaroja on varmasti ihan yhtä turvallinen kuin oma huone. Mutta meillä melkein 3 v laittoi vielä suuhun kiviä vaikka ei ollut pitkään aikaa laittanut. En ole ylivarovainen.

Miltä kivet maistuivat?
:)

No tietenkin antaisin, tyhmä kysymyskin ja on ollutkin jo 2V. pihalla yksinään, ok-talon iso piha jossa ei ole mitään mahdollisuutta satuttaa itseään, tietenkin saisi olla yksinään pihalla.

mun mielestä se, että ei näe mitään syytä antaa 2v3kk ikäisen ulkoilla yksin, ei ole mitään turvallisuushysteriaa tai lapsen luontasen kiinnostuksen tappamista johonkin.

mitä tulee tuohon "5veen pitäisi jo yksin kyetä ulkoilemaan hetki",johon joku viittasi VARSUN puitteissa,niin haluaisin kysyä, että miksi pitäisi ? meidän esikoinen "uskalsi" ja halusi ulkoilla yksin vasta esikouluiässä,nyt jo menee ihan täysillä tuolla yksin ja kavereiden kanssa 7vuotiaana.
mä haluaisin ymmärtää,mikä on se tarkoitus, että sen alle kolmevuotiaan pitäisi esim yksin ulkoilla ? miksi ? moni kertoo ,että katsoo ikkunasta sitten kokoajan.se kuulostaa mun korvaan jotenkin hirveen hankalalta, että pitäs kökkii sisällä ja kytätä ikkunasta kokoajan sitä lasta.eikö helpompaa olisi vaan mennä itsekin ulos ? vai raikkaan ilman myrkytyskö pelottaa ?

ihmettelen, että palstalla näistä keksusteluista tulee ikäänkuin kilpailu, että "hähää,meilläpä olikin 8kuinen ulkona vartin yksin kun kävin sisällä perunoita kuorimassa.eikä käynny mitään,katselin ikkunasta" : tuntuu, että mitä pienempänä se lapsi sinne ulos yksin tyrkätään -sitä hienompi juttu.kaikki muut poikkeavat mielipiteet tai käytännöt onkin vaan ylihysteriaa ja suojelua.

Hienosti verhottu totuus;olet laiska ja vastuuton äiti.Häpeällistä.

Minä olen tämän kesän lasten metsiin yms. katoamisuutisten tiimoilta miettinyt noita asioita paljon ja päädyttiin siihen että laajennettiin tietoisesti lasten pihareviiriä. Esim. talon taakse metsään saivat marjaan mennä kaksinkin 3 ja 4 vuotiaat ja ylipäätään pikkumetsä on nykyään sallittua leikkialuetta silloin kun muksut ovat keskenään pihalla. (Ennen rajoitin pihalle leikit)

Pihalla leikkii useimmiten 5-, 4- ja kaksi kolmevuotiasta. (Joista toinen täytti kolme vasta viime viikolla.) Mikäli mukana on vajaa 2 vuotias niin sitten on joku aikuinen mukana myös. (Pienemmät nukkuvat kyllä vaunuissa verannalla vahtimattakin)
Muuten saavat leikkiä keskenäänkin. Kesällä kulkivatkin ihan vapaasti sisään ja ulos omaan tahtiinsa omien halujensa mukaan. Nyt kun pitää pukea ulkovaatteita enemmän niin se tietenkin erilaista, ulosmeno tietoisempaa.

Minä uskon että lasten kasvatus on tasapainoilua suojelun ja niiden siipien vahvistamisen kanssa. Liikaa kumpaa vain, niin menee väärin. Suojelen lapsiani/lapsenlapsiani/muita meillä olevia tai käyviä lapsia parhaani mukaan taudeilta (rokottein, terveellisellä ruokavaliolla, liikunnalla, hyvin hoidetula hygienialla jne.) liikenneonnettomuuksilta (pyöräilykypärin, turvaistuimin jne), turvattomuudelta (pitämällä oman psyykkeeni tasapainoisena, olemalla altistamatta lasta ikäkauteensa nähden liian pelottaville asioille jne) ja monelta muulta asialta.

Sen sijaan en halua "suojella" heitä oppimiselta, haasteilta, oivaltamiselta, itsetunnon ja vastuun kasvamiselta enkä muiltakaan vastaavilta asioilta. Seikkailureviirin laajentaminen sellaiseksi että se sallii seikkailunkin, on yksi tapa tavoitella tätä. Ratsastus, uiminen, kalastus, veneily jne ovat toinen tapa. Kaikkeen näihin sisältyy jonkinlainen kalkyloitu riski, joka luonnollisesti kauhistuttaa minuakin, mutta koen silti ettei minulla ole oikeutta oman pelkoni vuoksi hidastaa lasten luonnollista kehitystä.

No nyt mummeliisan kasvatusmetodit selvisivät. Lapsia kahdeksan niin lulee olevansa guru kasvatuksessa ja kun ei jaksa hoitaa niin montaa niin pääsee helpommala kun antaa mennä yksin ulkona. Et sattumoisin ole lestadiolainen? herra varjelee ja niin päin pois..

[QUOTE="voi";22340065]Hienosti verhottu totuus;olet laiska ja vastuuton äiti.Häpeällistä.[/Q]

Saattaa olla.
Mutta tietäisitpä kuinka työlästä itsensä siihen oli opettaa ja totuttaa.
Ja mikä pahinta, niin sen joutuu tekemään yhä uudelleen ja uudelleen, kun huomaa jossain asiassa taas lipsuneensa: Niin paljon, paljon helpompaa kun minulle todellakin olisi alistaa lapset leluikseni ja omien neuroosieni laastareiksi.

:D

Yks äiti antaa 3v lapsen olla iana yksin ulkona. Asutaan rivarissa. No tää pentu häiristee kokoajan muita aikuisia siinä pihalla jutuillaan, selittää kokoajan juttujaan ja tulee näyttämään kaikenlaista. Arvatkaa vituttaako kun eis aa olla rauhassa omien lasten kanssa. Muutkin äidit ovat kypsiä touhuun. Ei jaksa kokoajan olla korjaamassa sen pennun lapasia tai vetämässä lahjetta. Äiti ei viitsi kuin joskus vilkaista pihaan, ei tiiä yhtään missä lapsi menee.

[QUOTE="voi";22340065]Hienosti verhottu totuus;olet laiska ja vastuuton äiti.Häpeällistä.[/Q]

Saattaa olla.
Mutta tietäisitpä kuinka työlästä itsensä siihen oli opettaa ja totuttaa.
Ja mikä pahinta, niin sen joutuu tekemään yhä uudelleen ja uudelleen, kun huomaa jossain asiassa taas lipsuneensa: Niin paljon, paljon helpompaa kun minulle todellakin olisi alistaa lapset leluikseni ja omien neuroosieni laastareiksi.

:D

3- ja 4-vuotiaat ovat vielä pieniä. Heidän kaitsemisensa ei vielä täytä ylisuojelevuuden tai leikkikalukksi ja neuroosilaastariksi alistamisen piirteitä.

Uusimmat

Yhteistyössä