Päiväkodeista: onko tapana vastata aina "Ei", jos kysyy, että onko tapahtunut vahinkoja pihalla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietteliäs"

Vieras
Olisko täällä päiväkodeissa työskenteleviä paikalla? Mietityttää toi päiväkodin toiminta eli olimme tutustumassa päiväkotiin ja kysyin hoitajalta, että onko pihalla sattunut onnettomuuksia. Kyse on siis 1-3- vuotiaiden ryhmästä, joita on kaksi ja jotka ulkoilevat samalla pihalla. HOitaja vastasi, ettei ole.

Soitin vielä päiväkodin johtajalle, kun kysyin muita asioita ja varmistin, että onko pihalla sattunut onnettomuuksia, esim. murtumia, ja johtaja vastasti, ettei ole.

Kuitenkin tiedän varmasti, että vuosi sitten kyseissä päiväkodissa murtui lapsen jalka ja kyseinen johtaja vielä soitti kotiin ja kyseli lapsen vointia.

Onko siis tapana vastata aina "Ei" jos kysytään, että onko sattunut onnettomuuksia? Vai olenko törmännyt harvinaisuukseen? Ei oikein herätä luottamusta toi johtajan toiminta...
 
Jaa-a, vaikea sanoa... Mutta mitäs merkitystä sillä on, onko esim. murtumia sattunut. Niitä ja pienempiä haavereita sattuu, vaikka valvonta olisi hyvää. Päiväkodin luotettavuutt voisi "testata" ennemminkin kysymällä, onko kukaa karannut tai satuttanut toista lasta. Mutta mitäs luulet, että niihin kysymyksiin vastataan...
 
Jaa-a, vaikea sanoa... Mutta mitäs merkitystä sillä on, onko esim. murtumia sattunut. Niitä ja pienempiä haavereita sattuu, vaikka valvonta olisi hyvää. Päiväkodin luotettavuutt voisi "testata" ennemminkin kysymällä, onko kukaa karannut tai satuttanut toista lasta. Mutta mitäs luulet, että niihin kysymyksiin vastataan...

Niinpä. Onkohan sekin vastaus "Ei"...
 
Jaa-a, vaikea sanoa... Mutta mitäs merkitystä sillä on, onko esim. murtumia sattunut. Niitä ja pienempiä haavereita sattuu, vaikka valvonta olisi hyvää. Päiväkodin luotettavuutt voisi "testata" ennemminkin kysymällä, onko kukaa karannut tai satuttanut toista lasta. Mutta mitäs luulet, että niihin kysymyksiin vastataan...

Kuinkahan monta päiväkotia löytyy, jossa kukaan lapsi ei olisi ikinä satuttanut toista lasta? Karkaamisiakin varmaan sattuu varsinkin talvella kun lunta on melkein korkeammat kinokset kuin aita on korkea.

Voi olla, että johtajalla on korkeammalta taholta tullut käsky, ettei tapaturmista saa kertoa ulkopuolisille, ne halutaan pitää omana tietona.
 
[QUOTE="grr";23952790]en ymmärrä miksi moista kysyit jos asian tiesit?[/QUOTE]

Ollaan just muutettu ja sain tietää tästä sinä iltana, kun oltiin tutustumassa päiväkotiin. Siellä hoitajalta kysyttiin, että onko ollu murtumisia tms ja hän sanoi ettei, mutta kertoi olleensa paikassa vasta huhtikuusta.

Juttelin illalla naapurin äidin kanssa, joka kertoi, että heidän lapsensa oli murtanut jalkansa pahasti vuosi sitten ja äiti oli ollut 1,5 kk kotona hoitamassa lasta.

Kysyin siis asiaa vielä päiväkodin johtajalta (ja pari muutakin asiaa, joita tutustumisessa hoitaja oli käskenyt kysymään esim. päiväkodin aloituksesta jne) ja päiväkodin johtaja kielsi murtumiset. Olin aikas yllättynyt...
 
siis häh? :D miksi tuollaisia kyselet? meinaatko ettet vie lasta päiväkotiin jos vastaus on myöntävä. No jos meidän päiväkoti on ollut pystyssä 30 vuotta, niin joo, onhan siellä vahinkoja sattunut. Minä olen ollut siellä töissä vuoden, ja vahinkoja ei ole sattunut. Tai siis on, naarmuja ja haavoja, murtumia ym isompia taas ei.

Ja onko tapana?... no ei meillä ole tuollaiseen mitään ohjeistusta. Jokainen vastaa tietojensa mukaan ja ei tarkoituksella valehdella, mutta kaikki asiat ei tietenkään kuulu vanhemmille ja silloin niitä ei kerrota.
 
Ei ole mikään normaali käytäntö. Kyllä mä ainakin kerron rehellisesti jos joku kysyy. En kyllä usko että on montaa päiväkotia missä ei olisi koskaan mitään sattunut, sattuuhan niitä vahinkoja kotonakin.
 
Periaatteessa olisin varmaan vastannut tuohon ein. Murtumat ovat sen verran harvinaisia, että pitäisin loukkaantuneen lapsen tunnistamista mahdollisena. Meillä on vaitiolovelvollisuus.

Tosin yleisesti olisin varmaan maininnut, että valvonnasta huolimatta vahinkoja sattuu.
 
  • Tykkää
Reactions: kampanisu
[QUOTE="vieras";23952893]siis häh? :D miksi tuollaisia kyselet? meinaatko ettet vie lasta päiväkotiin jos vastaus on myöntävä. No jos meidän päiväkoti on ollut pystyssä 30 vuotta, niin joo, onhan siellä vahinkoja sattunut. Minä olen ollut siellä töissä vuoden, ja vahinkoja ei ole sattunut. Tai siis on, naarmuja ja haavoja, murtumia ym isompia taas ei.

Ja onko tapana?... no ei meillä ole tuollaiseen mitään ohjeistusta. Jokainen vastaa tietojensa mukaan ja ei tarkoituksella valehdella, mutta kaikki asiat ei tietenkään kuulu vanhemmille ja silloin niitä ei kerrota.[/QUOTE]

Oon siis niin hämmentyny siitä, kuinka kirkkaasti se johtaja valehteli mulle.

Kaikki asiat ei tietenkään kuulu muille vanhemille, kyllä sen ymmärrän ja on tosi hyvä juttu, mutta se, että valehdellaan suoraan, oli mulle yllätys.

Mä olisin mielummin kuullut sen, että joo, tää päiväkoti on ollut pystyssä 30 vuotta ja siihen mahtuu jotain murtumisia jne. Ja että jos lapsella sattuu jotain, niin toimimme seuraavasti: ...
 
[QUOTE="vieras";23952911]Ei ole mikään normaali käytäntö. Kyllä mä ainakin kerron rehellisesti jos joku kysyy. En kyllä usko että on montaa päiväkotia missä ei olisi koskaan mitään sattunut, sattuuhan niitä vahinkoja kotonakin.[/QUOTE]

Kiitos.
 
Olisit kysynyt tarkemmin. Kai nyt jokaisessa paikassa on JOSKUS jotain käynyt, sä muistelet jotain vuoden takaista juttua. He varmaan luuli sun tarkoittaneen esim. tätä kevättä. Eli muotoile kysymykset paremmiin.
 
En ole töissä päiväkodissa.

Mutta jos olisin, ja joku kysyisi että "onko pihalla sattunut onnettomuuksia, esimerkiksi murtumia?" niin vastaisin että ei. Hämmentyneenä siitä, miksi joku kyselee tuollaista, mitä hän hakee kysymyksellään, urkkiiko tietoa siitä viime vuoden murtumasta kenties...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n työntekijä;23952934:
Periaatteessa olisin varmaan vastannut tuohon ein. Murtumat ovat sen verran harvinaisia, että pitäisin loukkaantuneen lapsen tunnistamista mahdollisena. Meillä on vaitiolovelvollisuus.

Tosin yleisesti olisin varmaan maininnut, että valvonnasta huolimatta vahinkoja sattuu.

Hmm. Tolta kannalta en asiaa ajatellu. Mut en silti ihan ymmärrä, että mitä tarkoitat tuolla loukkaantuneen tunnistamisesta? Siis jos tunnen lapsen, niin varmaan tiedän, jos häneltä murtuu jotain ja tiedän myös, missä päiväkodissa hän on?
 
[QUOTE="vieras";23952961]Olisit kysynyt tarkemmin. Kai nyt jokaisessa paikassa on JOSKUS jotain käynyt, sä muistelet jotain vuoden takaista juttua. He varmaan luuli sun tarkoittaneen esim. tätä kevättä. Eli muotoile kysymykset paremmiin.[/QUOTE]


Kysyin johtajalta, että onko pihassa sattunut onnettomuuksia viimeisen viiden vuoden aikana. Vastaus oli ei.
 
En ole töissä päiväkodissa.

Mutta jos olisin, ja joku kysyisi että "onko pihalla sattunut onnettomuuksia, esimerkiksi murtumia?" niin vastaisin että ei. Hämmentyneenä siitä, miksi joku kyselee tuollaista, mitä hän hakee kysymyksellään, urkkiiko tietoa siitä viime vuoden murtumasta kenties...?

NIin, olimme tutustumassa päiväkotiin tilaisuudessa, jossa oli paikalla useamman lapsen vanhemmat. Ja yksi heistä kysyi asiaa eli onko pihalla sattunut onnettomuuksia. Eikö se susta ole normaali kysymys?
 
hoitaja ei voi tietää sitä että tunnetko sinä tämän lapsen jonka jalka on murtunut.
itsekin olisin sanonut että, ei ole murtumia. juurikin vaitiolovelvollisuuden takia, sillä eihän hoitaja saa kertoa toisen lapsen asioista, ei vaikka sinä sen lapsen tuntisitkin.
 
Mä olen vissiin outo mutta lähden ajatuksesta että aina sattuu ja tapahtuu. Lähinnä jos jotain EI tapahtuisi olisin kovin hämmästynyt. :D Meillä on vanhempainillassa muistutettu joskus että kunnan vakuutus kattaa vain julkisen terveydenhuollon, on siis tullut kautta rantojen selville että jotain on tapahtunut. Asia ei kuitenkaan kuulu mulle niin kauan kun mitään mun lapseeni vaikuttavaa ei satu. Enkä haluaisi että mun lapsen asioita reposteltaisiin vieraitten kanssa niin että joku saattaisi tunnistaa.
 
Hain sitä, että onko tapana päiväkodeissa valehdella vanhempien kysymyksiin.

Kun se asia ei kuulu sinulle tai muillekaan vanhemmille. Päiväkodeilla on vaitiolovelvollisuus.

Tottakait niitä vahinkoja voi sattua päiväkodissa yhtä lailla kuin kotonakin. Päiväkodeilla on kuitenkin vakuutus, mitä ei välttämättä kotona ole.
 
Viimeksi muokattu:
hoitaja ei voi tietää sitä että tunnetko sinä tämän lapsen jonka jalka on murtunut.
itsekin olisin sanonut että, ei ole murtumia. juurikin vaitiolovelvollisuuden takia, sillä eihän hoitaja saa kertoa toisen lapsen asioista, ei vaikka sinä sen lapsen tuntisitkin.

tosi typerää,tässä on juuri syy sille miksi en luota yhteenkään päiväkodin johtajaan/työntekijään.


ootko kuullut että luottamus=rehellisyys.
 

Yhteistyössä